Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Verchillende motoren in een 924

18 jan 2006 17:22

Hallo Iedereen,

Ik heb een paar maanden geleden een porsche 924 '78 gekocht en ga komende week beginnen met het opknappen. Als eerste wil ik mijn auto sneller maken. Nu heb ik gehoord dat er ook een 2.5 uit een 944 inpast. Maar wat moet er nog meer veranderd worden behalve het blok. Uitlaat, electronica??? Past dit blok zonder problemen of moet er nog iets passend gemaakt worden?

Alvast bedankt,

Groet, Thomas

18 jan 2006 17:55

Dit 2.5 blok uit de 944 hing standaard in de 924S, maar die had ook de ophanging van de 944 mee( 5 gaats velgen dus).

Waarschijnlijk weet 911-lover er meer van, die had zo'n 924S.

18 jan 2006 19:28

924 S gebruikte ook een 944 type II bevestiging , met 3 motor steunen ipv 2.

andere transaxle , en dergelijke


het is mogelijk , maar het is geen remove/replace upgrade die in 123 gedaan is...

18 jan 2006 21:35

Ook is de kabelboom volgens mijn anders, met name de computer. De 2.0 liter van de 924 is een k-jet inspuiting (constante inspuiting) maar de 944 2.5 liter is L-tronic die is electronisch, dmv een boordcomputer aangestuurd.

18 jan 2006 21:49

gaat je wel wat kosten denk ik, heel het onderstel aanpassen, zoals al gezegd is, (goede) motor vinden is tegenwoordig ook moeilijk. ik heb een 924 met sportonderstel(5-gaats)

Ben nog even aan het nadenken, ofwel opknappen, ofwel verkopen, ik laat nog iets horen...

18 jan 2006 22:41

924 schreef:gaat je wel wat kosten denk ik, heel het onderstel aanpassen, zoals al gezegd is, (goede) motor vinden is tegenwoordig ook moeilijk. ik heb een 924 met sportonderstel(5-gaats)

Ben nog even aan het nadenken, ofwel opknappen, ofwel verkopen, ik laat nog iets horen...


GEK niet verkopen? DIegene die het hardst onderhand heeft geroepen tegen mijn dat ik mijn sloep niet moet verkopen gaat um zelf verkopen?

19 jan 2006 0:42

Als je je 924 wil sneller maken zou ik ook niet beginnen met het inbouwen van een 2,5 liter. Niet alleen de electronica en dergelijke, ook de koppeling en versnellingsbak dienen aangepast te worden... Dan is het goedkoper om een echte 924S aan te schaffen, maar ik meen te begrijpen dat het oldtimeraspect ook een rol speelt (924 bj 1978) ??

Wat je aan je motor kunt doen, is eerst de toestand van de basis op punt zetten. Modificaties voor een 924: grotere gasklepbehuizing (www.porscheshop.co.uk) plaatsen, snellere nokkenas, drukregelaar plaatsen van een Audi 5 cilinder (wel bouwjaar jaren 70 of 80), vliegwiel lichter maken en balanceren (beperkte winst, want onregelmatig stationair toerental, vervelend in dagelijks verkeer).

Geloof niet de huis tuin en keukenmiddelen die je wel is in advertenties tegenkomt.

Groeten.

19 jan 2006 10:02

Alvast bedankt voor de tips. Wat ik zo hoor gaat me idd teveel tijd en geld kosten om om te bouwen naar een 2.5i.

De reden van een 924 om te bouwen naar 2.5 ipv een 924s is inderdaad omdat het een oldtimer moet zijn. Ik studeer nog dus hoe goedkoper, hoe beter.

Ik zit er nu aan te denken aan een turbo i.c.m. LPG. De standaard K-jetronic kan je niet aanpassen aan een turbo maar met LPG kan dit heel makkelijk. LPG heeft ook een hoger octaan gehalte waardoor je met een hogere compressie kan rijden. Alleen vaak kleppenstellen en hopen dat de koppakking het houd.

Er gaat nu vast iemand posten dat gas is om te koken :)

19 jan 2006 11:23

Gas is voor op de camping.

Ik zou de 924 niet gaan lopen pimpen wat het vermogen betreft. Hij is niet pijlsnel, maar altijd nog snel genoeg voor relaxed rijden. Neem daarbij de heel fijne wegligging en je hebt toch een pracht exemplaar.

Het oldtimer-aspect speelt voor de verzekering al vanaf 20 jaar, belasting 25 jaar. Dus wellicht een gulden middenweg?

19 jan 2006 11:27

denk eraan: hogere compressie en turbodruk=groot risico op detonatie!!
=zelfontbranden of ongeregelde verbranding...
Daarom dat een echte 931 (924 turbo) een lagere compressie heeft dan een niet-turboversie.

Ik zou me niet bezighouden met de combinatie gas inbouwen en nog een turbo erop zetten.
Dan zou je beter op zoek gaan naar een echte 924 turbo.

Groeten...

19 jan 2006 11:29

Meneer aard schreef:
924 schreef:gaat je wel wat kosten denk ik, heel het onderstel aanpassen, zoals al gezegd is, (goede) motor vinden is tegenwoordig ook moeilijk. ik heb een 924 met sportonderstel(5-gaats)

Ben nog even aan het nadenken, ofwel opknappen, ofwel verkopen, ik laat nog iets horen...


GEK niet verkopen? DIegene die het hardst onderhand heeft geroepen tegen mijn dat ik mijn sloep niet moet verkopen gaat um zelf verkopen?



ja een kwestie van vraag en aanbod :wink:


robert

19 jan 2006 13:01

924carreragt schreef:denk eraan: hogere compressie en turbodruk=groot risico op detonatie!!
=zelfontbranden of ongeregelde verbranding...
Daarom dat een echte 931 (924 turbo) een lagere compressie heeft dan een niet-turboversie.

Ik zou me niet bezighouden met de combinatie gas inbouwen en nog een turbo erop zetten.
Dan zou je beter op zoek gaan naar een echte 924 turbo.

Groeten...


De 2.0 liter blokken hebben geloof ik een compressie verhouding van 1:10 meende ik, de turbo blokken hebben een compressie van 1:8.

Verder heeft een grotere throttle body niet echt zin, wat ik er tenminste over gelezen heb dat mensen van een audi 5 cylinder de throttle body hebben afgejat en het niet eens merkbaar is.

http://www.bmcautos.com/porsche/ Kijk hier maar eens, hier staan ook verschillende modificaties.

19 jan 2006 14:28

De throttle body zorgt voor een betere ademhaling, maar zorgt idd niet voor direct meer vermogen. Enkel het koppel kan ervan profiteren. Vlotter ademen=sneller opnemen.

En zoals op de bmc site= clinderkop aanpakken.

Groeten

19 jan 2006 17:18

924carreragt schreef:De throttle body zorgt voor een betere ademhaling, maar zorgt idd niet voor direct meer vermogen. Enkel het koppel kan ervan profiteren. Vlotter ademen=sneller opnemen.

= meer verbruiken :)

19 jan 2006 17:19

Meneer aard schreef:
924 schreef:gaat je wel wat kosten denk ik, heel het onderstel aanpassen, zoals al gezegd is, (goede) motor vinden is tegenwoordig ook moeilijk. ik heb een 924 met sportonderstel(5-gaats)

Ben nog even aan het nadenken, ofwel opknappen, ofwel verkopen, ik laat nog iets horen...


GEK niet verkopen? DIegene die het hardst onderhand heeft geroepen tegen mijn dat ik mijn sloep niet moet verkopen gaat um zelf verkopen?

Heb zitten denken en dit project moet af, resultaat zal er ook mogen wezen hoop ik, maar met de ideeën die ik heb zal het wel goed moeten lukken :)

19 jan 2006 17:57

924 schreef:
924carreragt schreef:De throttle body zorgt voor een betere ademhaling, maar zorgt idd niet voor direct meer vermogen. Enkel het koppel kan ervan profiteren. Vlotter ademen=sneller opnemen.

= meer verbruiken :)


Ik sta nu al van het verbruik te kijken :P 1: 5,5 kan niet goed wezen ;) Maar dat is te verwijten aan verkrachte injectoren die morgen vervangen worden.

19 jan 2006 18:25

Meneer aard schreef:
924 schreef:
924carreragt schreef:De throttle body zorgt voor een betere ademhaling, maar zorgt idd niet voor direct meer vermogen. Enkel het koppel kan ervan profiteren. Vlotter ademen=sneller opnemen.

= meer verbruiken :)


Ik sta nu al van het verbruik te kijken :P 1: 5,5 kan niet goed wezen ;) Maar dat is te verwijten aan verkrachte injectoren die morgen vervangen worden.

Ok, wat een opluchting, wat dat is wel erg veel.. :D

19 jan 2006 19:51

Groter throttlebody en dus meer sap zorgt wel degelijk voor meer vermogen. Immers, koppel vergroten bij gelijk toerental (of koppel ook al bij laag toerental en doorlopend tot hoog toerental) betekent vermogen vergroten

P = M x n (n=toerental)

Is ook wel logisch want je spuit ook meer benzine in, waarvan we even aannemen dat de verbranding volledig exotherm is en ideaal. De verbrandingswaarde van de brandstof blijft gelijk, de hoeveelheid wordt vergroot, dus ook de hoeveelheid afgegeven energie. Bij mij werd laatst teveel peut ingespoten zodat er veel roet en vettigheid naar buiten kwam. Aldus een groot verbruik zoals Aard (waarbij bij Aard onvolledige verbranding door slechte verstuiving de oorzaak is en er dus benzine in de cylinder zit die nooit kan verbranden, tenzij heel traag).

De site die gegeven werd, heb ik eens bekeken. Het geeft wel de punten aan waarop je top-tune kunt toepassen: de laatste druppel uit je sinaasappel persen, de laatste klonter pudding uit het pak, de laatste beurt uit de tube tandpasta, de laatste... you get it. De laatste fragmenten van PK's.
Shaven van alle onderdelen zoals inlaattraject (lange slang trouwens, wie heeft er al eens de weger vlak voor de gasklep proberen te zetten? krijg je wel zenuwachtig gas van), carter, noem maar op. Overbodig gewicht van draaiende onderdelen halen (pully's, vliegwiel etc) en die vario-cam vind ik wel heel cool. Schijn je wel een elektronische ontsteking nodig te hebben (ja, duuh) anders functioneert het nog niet, knalt ie nog op het verkeerde moment.

Ik ga eens een paar van die dingen van de site proberen. Het kan nooit kwaad.

19 jan 2006 20:32

@ Aard, heel mooie site, ook ik, zal hier héél wat dingen van uitvoeren :) lijkt me wel interessant!

19 jan 2006 23:16

Laten we eerlijk zijn: als je meer vermogen wilt, zal dat altijd gepaard gaan met een hoger verbruik, zeker met oudere motoren. Daar kan je niet om heen.
Tenzij je een TDI motor plaatst in de Porsche :lol:


Groeten

24 jan 2006 10:36

Ik ben net op vakantie geweest dus vandaar mijn later reactie.

IK ben niet van plan om de compressie te verhogen en een turbo te monteren. Ik bedoel dat je door de turbo een hogere inlaatdruk krijgt, wat de compressie verhoogt. Hierdoor wordt idd de kans groter op zelfontbranding. Maar omdat LPG een hoger octaan gehalte (klopvastheid) heeft zal dit minder snel gebeuren dan bij benzine.
Ik zie het ook meer als een project, ik heb mijn 924 voor weinig geld gekost en het blok is aan revisie toe. Dus als het kapot gaat is het nog te overzien.

Een 924 turbo is mij helaas veel te duur.

En vanwege de LPG maakt het meerverbuik ook niet uit.
Plaats een reactie