Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

toerental 944 zakt niet snel genoeg bij gas loslaten

19 jan 2006 10:01

bij mijn 944 type 2 heb ik sinds het volgende probleem.
Als de auto warm is en ik laat het gas los zakt het toerental met normale snelheid tot +/-2000 toeren. vervolgens blijft hij hier op hangen of hij zakt zeer langzaam(+/- 15 seconden) naar het normale stationair. het stationair is niet helemaal gelijkmatig, maar ik begrijp dat dit normaal is voor dit type.
ik heb de luchtweger als eens vervangen en de gasklep is helemaal schoon gemaakt. het schoonmaken van de gasklep had wel een positief resultaat op het stationair lopen, maar helemaal goed is het nog niet.
het grootste probleem is het hoge toertal van de motor als ik wil inparkeren. ik lijkt net zo'n opa die vol gas geeft om vervolgens langzaam in te parkeren :(
iemand nog een tip :?:

19 jan 2006 10:41

Anders bel je Timmerman in Alteveer, die heeft er veel verstand van.
Als er iets was met de 944 ging ik altijd naar hem toe ( hij zegt inderdaad ook wel eens "Aaach, daar hebben al die dingen last van !" ). :wink:

Ben benieuwd of men een goed tip voor je heeft ! Groetjes Marjon.

Re: toerental 944 zakt niet snel genoeg bij gas loslaten

19 jan 2006 12:05

jvinkers schreef:bij mijn 944 type 2 heb ik sinds het volgende probleem.
Als de auto warm is en ik laat het gas los zakt het toerental met normale snelheid tot +/-2000 toeren. vervolgens blijft hij hier op hangen of hij zakt zeer langzaam(+/- 15 seconden) naar het normale stationair. het stationair is niet helemaal gelijkmatig, maar ik begrijp dat dit normaal is voor dit type.ik heb de luchtweger als eens vervangen en de gasklep is helemaal schoon gemaakt. het schoonmaken van de gasklep had wel een positief resultaat op het stationair lopen, maar helemaal goed is het nog niet.
het grootste probleem is het hoge toertal van de motor als ik wil inparkeren. ik lijkt net zo'n opa die vol gas geeft om vervolgens langzaam in te parkeren :(
iemand nog een tip :?:


:shock:

Het stationair van mijn auto (944 type 2 N/A) is héél gelijkmatig bij warme motor bij 1.100 toeren (je ziet de naald niet eens bewegen) en bij koude motor 1.200 toeren (idem)...

Ik zou dat toch maar eens goed door een specialist laten controleren...

19 jan 2006 12:56

Het lijkt er op dat de idle-stabilizer valve vervuild is.... dit is de klep die lucht om de gasklep heen leidt bij stationair toerental. Is een veel voorkomend probleem. Dus: schoonmaken of vervangen.

19 jan 2006 13:09

waar zit die precies? heb je er misschien een foto'tje van ofzo?
ik kan me er namelijk geen voorstelling van maken wat het moet zijn voor ding?
en dan gewoon schoonmaken met terpentine en een mooie doek, of iets anders?

alvast bedankt
Johan

19 jan 2006 13:23

Op dit plaatje (van mijn 951) kan je de klep in het midden zien zitten (inlaatspruitstuk is hier gedemonteerd), ziet er bij jouw auto identiek uit:

Afbeelding

Het is een stappenmotor aangedreven klep.
De beste manier om schoon te maken zou ik je niet kunnen geven... heb het euvel nog niet met de mijne gehad.

19 jan 2006 13:33

Bedankt! :D
ga het vanavond direct even uit elkaar draaien en proberen te reinigen!
mocht iemand nog handige tips voor schoonmaken hebben dan hoor ik dat graag!
johan

19 jan 2006 14:25

Bij mijn 924 wil de gaskabel wel eens hangen als ik op de snelweg heb gereden denk ik, of gewoon ff tijdens het acceleren dan blijft ie 1500 toeren lopen en zakt soms terug, als je gewoon ff met de voet op de rem de koppeling stukje oplaat komen is het weg..

Maar ik weet niet hoe dat bij een 944 werkt, maar misschien een keer olieën van het kabeltje en schaniertjes?

19 jan 2006 14:31

Als het een gaskabel was die zou blijven hangen zou het toch niet weg kunnen gaan door de koppeling een keer op te laten komen met de rem ingetrapt? de gasklep zou dan in dezelfde positie blijven staan.
verder weet ik dat de kabel en scharniertjes goed geolied zijn omdat ik dat een paar weken terug nog helemaal gedaan heb :D

19 jan 2006 14:46

jvinkers schreef:Als het een gaskabel was die zou blijven hangen zou het toch niet weg kunnen gaan door de koppeling een keer op te laten komen met de rem ingetrapt? de gasklep zou dan in dezelfde positie blijven staan.
verder weet ik dat de kabel en scharniertjes goed geolied zijn omdat ik dat een paar weken terug nog helemaal gedaan heb :D


Mjah zo ervaar ik het, maar ik kan het ook mis hebben want na van loop van tijd zakt ie bij mijn ook, lijkt net of er iets uit zet of krimpt wat niet zou moeten beinvloeden iig.

19 jan 2006 23:00

ben vanavond bezig geweest om de idle-stabilizer valve te demonteren en schoon te maken. hij zag er nog behoorlijk schoon uit. en alles draait ook mooi soepel.
toch maar even helemaal schoongemaakt en direct ook even de stappenmoterwikkelingen door gemeten.
Alles lijkt mij in orde te zijn.
na het weer monteren, wat trouwens behoorlijk lastig is als je het inlaatspruitstuk laat zitten, meteen gaan proefrijden!
het enige verschil dat ik merk is dat het stationair toerental iets stabiler is, maar hij blijft nog steeds hangen op 2000 toeren of zakt maar heel langzaam naar stationair. :(
dus nog steeds geen oplossing.
ik heb tot nu toe de volgende dingen geprobeerd
-gasklep schoongemaakt
-luchtweger vervangen
-idle stabilizer valve schoongemaakt en doorgemeten.
-alle slangen rubber dingen wat er zo'n beetje mee in contact staat gecontroleerd op scheuren en alle slangklemmen gecontroleerd.

Wat is de volgende stap in dit hele verhaal?
motor dan maar compleet vervangen ofzo??? :?
HELP!

19 jan 2006 23:33

Naar een specialist gaan? :lol:

20 jan 2006 1:26

Als dat het niet is zou je nog kunnen checken of de gasklepsensor correct aangeeft dat de gasklep in stationair stand staat. Er zit in de gasklepsensor een microswitch die wordt gesloten als de klep dicht is. De rest van het traject wordt aangegeven door een koolstofbaan (potmeter).

Je motor krijgt teveel lucht binnen, of je motormanagement systeem denkt dat ie te veel lucht binnen krijgt, of hij heeft niet door dat ie stationair moet draaien.

Dus als ook dat het niet is zou je nog kunnen denken aan de luchtvolumemeter (blijft hangen, of geeft verkeerd signaal). Anders weet ik het ook niet..... 8)

20 jan 2006 10:18

- Klikt je gasklep als je er aan draait. Doet hij dat niet maakt hij geen contact met de microswich en geeft hij geen info door aan de DME.

- Zit je gaskabel niet te strak. Maakt hij de ene keer wel contact met de swich en de andere keer niet.

- Zit de terug trek veer nog bovenop je gasklep.

- Een stadsioneer regel klep kan ook kapot gaan. Dus schoonmaken hoeft niet genoeg te zijn. Je kunt deze wel verwijderden en dan kijken of het probleem bij een warme motor opgelost is. of als je toerental weer zo hoog is tegen de ISV aantikken met bv een schroevendraaier. Gaat het toerental dan naar de normale (900rpm) dan is de IVS kapot.

- Weet je zeker dat je geen vacuum lek hebt. Alle vacuum slagen zitten goed en zijn gasdicht. kijk ook naar b.v inlaatspruitstuk pakkingen enz.

Moch je een andere luchweger of gasklep willen proberen dan ben je welkom.

Gr martijn

20 jan 2006 13:30

De gaskabel zit niet te strak,
de terugtrekveer is ook goed gemonteerd.
even met 2 man gekeken, 1 speelt met het gaspedal en ik met mijn hoofd onder de motorkap, de klep reageert perfect.

ik hoor echter geen klik als ik aan de gasklep draai. :P
dus ik begin een sprankje hoop te krijgen! :D
kan ik dit ook doormeten met een multimeter om het een en ander zeker te weten? dus welke pinnetjes van de stekker moet ik hebben.

mocht ik er nog niet uitkomen maak ik graag gebruik van je aanbod!

20 jan 2006 14:14

Jullie wonen 5 minuten van elkaar af :roll: hup inde auto zou ik zeggen... :idea: :wink:

21 jan 2006 13:37

Oh grote vreugde! :D :D :D :D :D

ik heb vanmiddag even de gasklep eruit gehaald. en hij klikte inderdaad niet. dus de 2 schroefjes onderop even iets los gedraaid. het zwarte blokje waar de schakelaar in zit 1,5 mm bijgedraaid en weer vastgezet. en hij doet het weer :D :D :D alles bij elkaar nog geen half uurtje werk.

het enige is nu dat het stationair iets te hoog staat. op 1100 toeren. die moet ik dus nog even ietsje lager zetten. weet iemand welk schroefje ik daarvoor moet verdraaien?

allemaal heel hartelijk bedankt. door dit forum is een probleem waar ik al 2 maand mee zit in 3 dagen de wereld uitgeholpen 8)

21 jan 2006 16:03

Jahaa wij zijn best goed met z'n allen :lol:

21 jan 2006 16:06

Eén voor allen, allen voor één. :lol:

21 jan 2006 18:39

Ha mooi om te horen.

boven op je lucht massa meter zit ee schroef aan de linker kant. Hiermee stel je je stationeer toerental af. Moet 900rpm zijn.
Plaats een reactie