Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
15 feb 2006 20:08
ik heb vandaag mijn 924 maar weer eens op de vermogenstestbank gezet, om te kijken of mijn 924 zonder luchtfilter veel meer vermogen heeft, dit waren de resutaten:
met luchtfilter:
motorvermogen = 81 Kw = 110,16 Pk
vermogen aan de wielen = 60,5 Kw = 82,28 Pk
vermogensverlies = 20,5 Kw = 27,88 Pk
koppel = 141 Nm
zonder luchtfilter:
motorvermogen = 98 Kw = 133,28 Pk
vermogen aan de wielen = 55,5 Kw = 75,48 Pk
vermogensverlies = 41 Kw = 55,76 Pk
koppel = 162 Nm
nou vind ik het hartstikke leuk dat me 924 zonder filter een vermogens toename van 20 % heeft, maar wat ik raar vind is het vermogens verlies en dus het vermogen aan de wielen, volgens de leraar komt het door koude olie in de bak omdat ik eerst zonder filter heb geprobeer en gelijk erachteraan met filter, dat in die tijd de bak olie was verwarmt.
kan iemand me hier wat over vertellen?
groetn joost
15 feb 2006 21:47
Het vermogen dat verloren gaat tussen de motor en de wielen, verdwijnt in je hele aandrijving, vooral in de versnellingsbak. Je motor kan je rustig warmdraaien, als de auto stilstaat doet de versnellingsbak dat ook en kan die olie erin niet opwarmen. Tijdens je eerste meting (zonder filter), was de olie van de versnellingsbak dus relatief koud, hij heeft dan een hogere viscositeit, is dus stroperiger en moeilijker rond te pompen, dat geeft aandrijfverliezen. Tijdens je tweede meting (met luchtfilter) was de olie warmer, de hele aandrijflijn heeft immers al een tijdje gedraaid en dus de kans gekregen op te warmen en op bedrijfstemperatuur te komen. De tandwielen in je versnellingsbak zijn dus makkelijker rond te draaien voor de motor, er zit minder verlies op. Bij een volgende proef eerst test of twee doen, en dan pas metingen met elkaar gaan vergelijken, zodoende krijgt alles de kans op te warmen. Als je temperatuursondes hebt (die voor de motorolietemperatuur zijn heel geschikt), kan je eens proberen er één in de versnellingsbak te steken, bijvoorbeeld via een aangepaste afsluitstop.
15 feb 2006 21:51
morgoth924 schreef:Het vermogen dat verloren gaat tussen de motor en de wielen, verdwijnt in je hele aandrijving, vooral in de versnellingsbak. Je motor kan je rustig warmdraaien, als de auto stilstaat doet de versnellingsbak dat ook en kan die olie erin niet opwarmen. Tijdens je eerste meting (zonder filter), was de olie van de versnellingsbak dus relatief koud, hij heeft dan een hogere viscositeit, is dus stroperiger en moeilijker rond te pompen, dat geeft aandrijfverliezen. Tijdens je tweede meting (met luchtfilter) was de olie warmer, de hele aandrijflijn heeft immers al een tijdje gedraaid en dus de kans gekregen op te warmen en op bedrijfstemperatuur te komen. De tandwielen in je versnellingsbak zijn dus makkelijker rond te draaien voor de motor, er zit minder verlies op. Bij een volgende proef eerst test of twee doen, en dan pas metingen met elkaar gaan vergelijken, zodoende krijgt alles de kans op te warmen. Als je temperatuursondes hebt (die voor de motorolietemperatuur zijn heel geschikt), kan je eens proberen er één in de versnellingsbak te steken, bijvoorbeeld via een aangepaste afsluitstop.
Duidelijk .
16 feb 2006 1:32
Is duidelijk dat er vermogensverlies optreedt in een koude motor, anders zou ie nooit warm worden. Daarnaast is een motor gemaakt om op nominale temperatuur te draaien.
Ik heb toevallig dit weekend mijn hele luchtfilterkap afgezaagd zodat alleen het filter voor de Ktronic hangt en de lucht dus vrij spel heeft. Een K&N filter zit in de planning (duur).
Zoals gebruikelijk is een enkele proef nooit relevant. Het wordt pas spannend als je allerlei omstandigheden gaat vergelijken. Hele koude omgevingslucht is bijvoorbeeld funest met een open filter. Benzinedamp condenseert en verbrandt minder met een verslikkende motor tot gevolg. Warme lucht van het blok komt bij stilstand niet bij het filter maar onder het rijden misschien wel, of andersom.
De toename in vermogen en koppel vind ik behoorlijk veel, eigenlijk teveel. In werkelijkheid merk je er namelijk niet zoveel van, behalve het geluid. Ik twijfel daarom aan de nauwkeurigheid van de test, hoewel ik ervan uitga dat je het goed gedaan hebt met fatsoenlijk spul.
Ik raad je aan om de proef 4x te doen: twee maal zoals nu en twee maal omgekeerd, dus met filter en dan zonder. De resultaten die je dan ziet, die zijn pas interessant. Mooi is dan om te zien dat bij 3500 toeren het koppel varieert bij verschillende temperatuur. Hij piekt dan als het goed is op nominale temperatuur.
Dus maak gebruik van die bank want we zijn reuze benieuwd.
16 feb 2006 17:27
thijzer schreef:Is duidelijk dat er vermogensverlies optreedt in een koude motor, anders zou ie nooit warm worden. Daarnaast is een motor gemaakt om op nominale temperatuur te draaien.
Ik heb toevallig dit weekend mijn hele luchtfilterkap afgezaagd zodat alleen het filter voor de Ktronic hangt en de lucht dus vrij spel heeft. Een K&N filter zit in de planning (duur).
Bronnen zeggen dat je dat nie moet doen!
16 feb 2006 17:53
Bronnen...? Feit is dat een goed ademende motor beter presteert. Het enige nadeel is dat de luchtstroom in het inlaattraject niet meer turbulent is maar juist gericht. Hierdoor zou brandstof minder goed met de lucht mengen.
Gelukkig is het inlaattraject lang en wordt in de ktronic de lucht door de weger verstoord.
Maar ik kan het fout hebben, dat hoor ik graag. Een andere kap op het filter is zo gemaakt. Het geeft nu wel een veel mooier geluid...
16 feb 2006 18:01
thijzer schreef:Bronnen...? Feit is dat een goed ademende motor beter presteert. Het enige nadeel is dat de luchtstroom in het inlaattraject niet meer turbulent is maar juist gericht. Hierdoor zou brandstof minder goed met de lucht mengen.
Gelukkig is het inlaattraject lang en wordt in de ktronic de lucht door de weger verstoord.
Maar ik kan het fout hebben, dat hoor ik graag. Een andere kap op het filter is zo gemaakt. Het geeft nu wel een veel mooier geluid...
Mjah ik zou enkel gewoon een k&n vervangings filter maken want anders past niet. Gewoon origineel laten, zelfde geld voor mensen die gaten in hun luchtbox gaan boren
Helpt helemaal nix..Enkel het geluid.
16 feb 2006 18:08
Idd Aard
WARNING: Dont Cut Up Your AIR BOX for more HP
by Steen Andersen, 76 924,
steand@post8.tele.dk
I keep reading that cutting up your air intake box, so only a small rim is left for holding the air filter, will give your more horse power a cheap way. SO! I did it, and it makes a wonderful sound, but it decided to put it to a test. And the main result is that it doesn't give any gains in HP. Therefore my advice is, Don't Cut Up Your AIR BOX for more HP, You will only gain more noise, and a more dirty air filter. The complete test is on my website under
http://home13.inet.tele.dk/steand/924/Dyno.htm
I have made a test off the effect off cutting up the air box, among some dyno runs i made. The result is on my homepage on the address.
http://home13.inet.tele.dk/steand/924 The sub page DYNO contains the tests.
My conclusion: It only have an effect on the sound.
16 feb 2006 20:06
Ja dat had ik ook al eens ergens gelezen. Maar het kan gelukkig geen kwaad en voor de sound is het wel aan te bevelen.
16 feb 2006 20:07
thijzer schreef:Ja dat had ik ook al eens ergens gelezen. Maar het kan gelukkig geen kwaad en voor de sound is het wel aan te bevelen.
Niet opgenomen toevallig?
16 feb 2006 20:11
Nou ik zat me af te vragen waar het geluid vandaan kwam, tot ik me realiseerde dat het filter was afgezaagd. Het is in ieder geval een stuk mooier geworden en dat is het belangrijkste. Qua power voel ik inderdaad helemaal niks extra denk ik.
17 feb 2006 1:12
ik zat te denken dat ik misschien een verkeerd filter heb in de auto, dat hij te dicht is ofzo.
een beetje verlies door een orgineel filter lijkt mij normaal maar 20 pk vindt ik wel veel.
de bank is trouwens geeikt, maar zal na de vakantie nog eens wat proberen op de bank.
EERST een weekje skieen
groetn joost
17 feb 2006 1:16
Breek niks!
17 feb 2006 3:12
NINE24 schreef:met luchtfilter:
motorvermogen = 81 Kw = 110,16 Pk
vermogen aan de wielen = 60,5 Kw = 82,28 Pk
vermogensverlies = 20,5 Kw = 27,88 Pk
koppel = 141 Nm
zonder luchtfilter:
motorvermogen = 98 Kw = 133,28 Pk
vermogen aan de wielen = 55,5 Kw = 75,48 Pk
vermogensverlies = 41 Kw = 55,76 Pk
koppel = 162 Nm
vaag verhaal...
er zijn 2 methodes om het vermogen te meten:
1 - de hele auto gaat op de rollenbank, het vermogen wordt aan de wielen gemeten en het vermogen aan de krukas (motorvermogen in jouw lijstje) wordt berekend dmv een vast % aan vermogens verlies
2 - de motor wordt (buiten de auto) op een testbank aangesloten
indat geval wordt alleen het vermogen aan de krukas gemeten
je kan niet allebei tegelijk meten
ik neem aan dat je auto op de rollenbank geweest is...
(en dus het vermogen aan de wielen gemeten is)
ook kan het niet zo zijn dat je aandrijflijn (voor het gemak even de versnellingsbak) ineens meer weerstand gaat maken (meer vermogensverlies)
als de motor meer vermogen aan de krukas levert, kan je niet ineens minder vermogen aan de wielen hebben (en vise versa)
het lijstje wat je hierboven hebt gepost klopt dus van geen kanten...
17 feb 2006 13:01
Jeroen914 schreef:NINE24 schreef:met luchtfilter:
motorvermogen = 81 Kw = 110,16 Pk
vermogen aan de wielen = 60,5 Kw = 82,28 Pk
vermogensverlies = 20,5 Kw = 27,88 Pk
koppel = 141 Nm
zonder luchtfilter:
motorvermogen = 98 Kw = 133,28 Pk
vermogen aan de wielen = 55,5 Kw = 75,48 Pk
vermogensverlies = 41 Kw = 55,76 Pk
koppel = 162 Nm
vaag verhaal...
er zijn 2 methodes om het vermogen te meten:
1 - de hele auto gaat op de rollenbank, het vermogen wordt aan de wielen gemeten en het vermogen aan de krukas (motorvermogen in jouw lijstje) wordt berekend dmv een vast % aan vermogens verlies
2 - de motor wordt (buiten de auto) op een testbank aangesloten
indat geval wordt alleen het vermogen aan de krukas gemeten
je kan niet allebei tegelijk meten
ik neem aan dat je auto op de rollenbank geweest is...
(en dus het vermogen aan de wielen gemeten is)
ook kan het niet zo zijn dat je aandrijflijn (voor het gemak even de versnellingsbak) ineens meer weerstand gaat maken (meer vermogensverlies)
als de motor meer vermogen aan de krukas levert, kan je niet ineens minder vermogen aan de wielen hebben (en vise versa)
het lijstje wat je hierboven hebt gepost klopt dus van geen kanten...
dat snap ik dus ook niet
voor zover ik begrijp , heb je ofwel een motor test, met motor rechstreeks op een dyno
of je zet de auto op een rollenbank, en dan gebruikt men een vaste formule om het vermogen op de motor te berekenen...
hoe men in dit geval dus 2 keer op de rollenbank meet
en 2 verschillende motor vermogens berekent... i don't get it... het is niet logisch, er is geen manier om het vermogensverlies te meten, tenzij je daadwerkelijk 2 testen doet, 1 met de motor in de auto , en 1 met de motor eruit
en om dan 2 verschillende setups te meten, zou je 4 testen meten doen
2 erin , 2 eruit
met 2 keer de rollenbank , kun je enkel een verschil in power aan de wielen constateren, en daaruit zou je dan het hypothetische verschil aan het vliegwil kunnen berekenen, maar dan wel met allebei dezelfde formule...
bovendien moet er voor vergelijkende testen , 2 keer dezelfde rollenbank , op dezelfde dag gebruikt worden , omdat atmosferische condities verschil uitmaken, en omdat niet elke rollenbank identiek meet, ze zijn zelden perfect geijkt
17 feb 2006 16:32
Het maximaal motorvermogen zou je kunnen meten bij een heel laag koppel en hoog toerental. Helaas zit de transmissie er tussen en is dat hooguit te gebruiken om verschillen te bepalen.
Asvermogen = motorvermogen-warmte
Bij een toegenomen asvermogen hoort ook een evenredig toegenomen verlies, eigenlijk zelfs minder.
Zonder luchtfilter presteert de motor beter, maar neemt het asvermogen af. Dat zou betekenen dat er onevenredig veel warmte in de transmissie wordt opgewekt en dat betekent einde verhaal.
Meting is bij nader inzien inderdaad erg vreemd. Ik denk daarom dat er ergens iets ontbreekt. Ik zou de test nog eens overdoen in beide richtingen (zoals ik eerder voorstelde) en dan de resultaten laten bekijken door iemand met verstand van de rollenbank.
Heel belangrijk in deze test is: luchtdruk en luchtvochtigheid. Dit in verband met de hoeveelheid zuurstof in een liter lucht. Bij toenemende druk neemt het % O2 toe, bij een hogere luchtvochtigheid volgens mij juist af...
17 feb 2006 16:45
thijzer schreef:Het maximaal motorvermogen zou je kunnen meten bij een heel laag koppel en hoog toerental. Helaas zit de transmissie er tussen en is dat hooguit te gebruiken om verschillen te bepalen.
Asvermogen = motorvermogen-warmte
een transaxle wordt niet zo heel snel erg warm als we over een 924 2.0i motor spreken , die heeft geen super power die bakken molt
op de mijne moest ik 70km snelweg rijden , of een half uur binneweggetjes scheuren voor aleer temperatuur een issue werd in mijn bak...(merkbaar aan de synchro's die iets minder goed werken, bak kon nieuwe olie gebruiken)
dus warmte zou ik het niet noemen
-kinetisch verlies op all het rollend gewicht
-frictie verles
-diff
etc etc
17 feb 2006 19:18
Een goede rollentestbank is heel goed is staat het verliesvermogen van de aandrijving te METEN hoor, er wordt al jaren geen vaste correctiefactor meer gebruikt. Het gaat als volgt: bij het bereiken van de maximale toerentalgrens (in te geven) moet je ontkoppelen, nu komen we in de omgekeerde situatie terecht waarbij de rollen (door hun eigen traagheid) de wielen aandrijven, omdat er geen motor meer aanhangt, kan de bank bij het afnemende toerental perfect het aandrijvingsvermogen berekenen. Na de test telt de computer gemeten wielvermogen en aandrijvingsvermogen (steeds in functie van het toerental) bij elkaar op en komt zo belachelijk nauwkeurig het effectieve motorvermogen uit.
Mij lijken de testen wel acceptabel, wetende dat er verkeerd gemeten is door met een niet ingereden (en dus koude) aandrijflijn te beginnen.
Over welk merk en type van testbank gaat het? Wanneer is ze laatst geijkt?
17 feb 2006 19:19
s_vandamme schreef:op de mijne moest ik 70km snelweg rijden , of een half uur binneweggetjes scheuren voor aleer temperatuur een issue werd in mijn bak...(merkbaar aan de synchro's die iets minder goed werken, bak kon nieuwe olie gebruiken)
Da's een mogelijk begin oververhitting van je bak, dat heeft er niks mee te maken, het gaat om het verschil tussen een koude versnellingsbak en één die een tijd gedraaid heeft.
17 feb 2006 19:39
Een locomotief (elektrisch) schakelt regelmatig een fractie van een seconde de spanning uit. Hierdoor werken de motoren als dynamo en is te meten wat de snelheid is, de vertraging en de toestand van de motoren.
Kan dus inderdaad met een rollerbank ook, nog niet aan gedacht.
Toch vind ik de verandering in vermogen erg hoog...
26 feb 2006 0:21
Ik ben weer terug van me vakantie, en zie dat jullie flink geschoten hebben op mijn testresultaten.
Binnenkort kom ik hier zeker op terug.
groetn joost
26 feb 2006 21:18
Elven schreef:Wat een gel*l allemaal, in m'n 912 bleef ik een Mustang met vet meer peekaas en koppel voor ....
Visserslatijn
06 maart 2006 23:05
ik ben een beetje bezig geweest met mijn luchtfilter, aangezien ik er geen "powerfilter" op kan zetten heb ik gekeken wat ik dan kan doen.
ik heb een buis verwijderd die vooraan het filter zit, die zat erip geklikt dus makelijk weer terug te monteren.
hij pakt nu al sneller op als ik het gas intrap.
Of de 924 sneller is weet ik niet, maar hij reageerd nu zeker beter op het gas
dat gaat de goede kant op.
groetn joost
24 maart 2006 18:27
Heb de hele kap eraf gezaagd zodat het filter helemaal bloot ligt.
Geluid is wat leuker, maar je merkt er geen reet van.
dus voor de sound is het goed, filter wordt wel snel smerig dus een K&N vervangfilter is aan te raden (75 euri) want die kun je dan uitwassen.
25 maart 2006 0:30
Ik heb op dit moment alleen die dikke koker die dwars voor het filter ligt, eraf gehaald en hij pakt echt sneller op, ik dacht zelf dat ik droomde maar het is niet zo, hij reageerd vlotter op het gas, en trek wat sneller door, bij mij is het de moeite van een beetje experimenteren wel waard
het geluidt is ook iets zwaarder geworden, klink best leuk, en alleen als ik accelereer, zo blijft het tenminste nog een beetje netjes. K&N inleg staat op me verlanglijstje
groetn joost
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.