Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

CIS --> EFI conversie 930

09 apr 2004 11:49

Heeft er al iemand hier in nederland zijn CIS systeem omgebouwd naar EFI voor de 930. ben het namelijk van plan om te gaan doen. ben alleen benieuwd of er al iemand EFI in zijn 930 heeft. en ervaring heeft met het inbouwen ervan, en met name de afstelling(mapping). :?:

kijk maar even op voor de details: http://www.pem.com.au/porsche.htm of bij http://www.patwilliamsracing.com/racedrivetrainefi.htm

is zo te zien een aardige verbetering. :D

09 apr 2004 12:03

Electromotive TEC III schijnt een van de betere betaalbare opties te zijn.
Geen idee of er in Nederland iemand is die het wel eens heeft ingebouwd.
Afstellen moet zo-ie-zo op de rollenbank

MoTec is helemaal top-of-the-bill, maar de prijs ook :D

Als ik het goed zeg levert Inzinger spul van DTA. Volgens mij zit dat ook op Paskal's supercharged 930

gr.

Jeroen

09 apr 2004 12:46

Jeroen,

Helemaal juist. Heb inderdaad DTA-spul in mijn 930 kompressor zitten. E.e.a. is er inderdaad ingezet door Inzinger in Geldrop.

Paskal

09 apr 2004 14:13

ik zal inzinger es een belletje geven, de standaard kit van pat williams racing komt op 6000 dollars uit. en is speciaal voor de 930 op maat gemaakt(inclusief hardware zoals injectoren,adapters, aanpassen ontsteking,etc,etc,...) en ze kunnen ook de correcte mapping mee geven voor mijn 3,4 liter btr blok.
het mooie van zijn kit is dat je nog gewoon de orginele inlaatspruitstuk kunt gebruiken.

waarom wil ik van CIS af, met efi betere response op het gaspedaal,beter af te regelen/stellen, en bij CIS is 450 pk wel het maximale wat je uit je blokje kan persen. aangezien ik naar 500+ pk's wil, moet ik ook dat stukkie dus gaan veranderen.

09 apr 2004 14:52

$6000 ????
Dan wordt je mooi genept!!!
Die kit maakt zelfs nog gebruik van de standaard verdeler en inlaatspruitstuk...!

Voor $500 minder heb je een komplete Electromotive unit, met dubbele ontsteking (crank triggered, dus niet via een normale verdeler) EN 6 individuele throttle bodies (inlaatkelken met gasklep)

Als ik jou was zou ik hier maar eens rond snuffelen...
http://www.clewett.com

gr.

Jeroen

09 apr 2004 15:04

interesting site, daar ga ik even voor zitten. :D thx

begint in iedergeval al met een leuke foto van een 914 (een van m'n oude liefdes) :D

09 apr 2004 20:22

RufBTR schreef:waarom wil ik van CIS af, met efi betere response op het gaspedaal,beter af te regelen/stellen, en bij CIS is 450 pk wel het maximale wat je uit je blokje kan persen. aangezien ik naar 500+ pk's wil, moet ik ook dat stukkie dus gaan veranderen.


Ik heb vanmiddag voor het eerst proefgereden met een 930 uit 1982 waarbij ik de nokkenassen, turbolader, intercooler en het complete uitlaatsysteem vervangen heb door hele mooie spullen.
Uiteraard heb ik de standaard injectie aangepast om bij turbodruk extra brandstof verrijking te krijgen.
Ik dacht dat ik heel wat gewend was met snelle turbo's. Ik heb alle varianten wel een keer gereden tot en met bi-turbo's met 580 pk, maar dit was niet normaal meer. :shock: :shock: :shock:
Bij 80 km/u en maximale turbodruk keer op keer wielspin bij totaal droge weg en met sperdifferentieel!!! En volgens gerard die stond te kijken vlammen van een meter uit de uitlaat bij overschakelen.
Mijn klant wilde ongeveer 500 pk. Maar dit kan ik die beste man niet aandoen. Veel te veel vermogen. Morgen eerst de turbodruk terug zetten naar max. 0.7 Bar en de turbodruk regelaar uit de auto halen. :D

Op dit moment ben ik ook nog bezig om een nog snellere turbo voor een klant te maken met inderdaad een DTA injectie en dubbele ontsteking.
Maar proefrijden doen ze dan maar zelf, ik heb nu al het gevoel dat ik een wiplash heb van het testen van vandaag. :lol:

09 apr 2004 20:38

Jeetje Erwin,

Das geen kattepis zo'n extra schoppie in je rug, maar eh je weet het hierzo, hebbie geen foto's van dat project, en specs want daar zijn we dol op hier.

Verder weten we dat we voor het echte werk naar Steenwijk moeten.

09 apr 2004 20:40

Erwin, mag ik volgende keer mee met zo'n proefrit? :mrgreen:

09 apr 2004 20:51

Neem je deze dan mee Pascal.

Afbeelding

09 apr 2004 20:53

:shock: kwijlkwijl :twisted:

09 apr 2004 21:03

John4S schreef:
Das geen kattepis zo'n extra schoppie in je rug, maar eh je weet het hierzo, hebbie geen foto's van dat project, en specs want daar zijn we dol op hier.




Foto's heb ik wel, alleen geen digitale.
En een scanner heb ik ook niet dus ik kan ze niet op de site zetten.
Eerst even de auto afleveren, dan kan ik daarna zo'n digitale camera kopen, :lol: maar ja dan is de turbo natuurlijk weer weg :cry:
En ik kan natuurlijk Gerard wel met zijn digitale camera een sprint laten filmen, maar ik denk niet dat het slim is dat ik jullie laat zien wat ik met klanten auto's doe. :lol: :lol: :lol:

beroep

09 apr 2004 21:24

:lol: persoonlijk vind ik dat je wel het mooiste beroep hebt. Dat zijn de momenten dat ik denk, had ik maar een vak geleerd :wink: .
Laatst bijgewerkt door Gizmo op 11 apr 2004 9:43, in totaal 1 keer bewerkt.

09 apr 2004 21:54

Renntech schreef:En ik kan natuurlijk Gerard wel met zijn digitale camera een sprint laten filmen, maar ik denk niet dat het slim is dat ik jullie laat zien wat ik met klanten auto's doe. :lol: :lol: :lol:


Gelukkig weten we wel beter ;).

John4S schreef:Verder weten we dat we voor het echte werk naar Steenwijk moeten.

Re: beroep

09 apr 2004 22:56

Gizmo schreef::lol: voor mij heb je heb jij wel het mooiste beroep. Dat zijn de momenten dat ik denk, had ik maar een vak geleerd :wink: .



Ik heb inderdaad geen klagen. Ik heb een tijd geleden eens zitten tellen hoeveel verschillende Porsche typen ik heb mogen rijden langer dan zegmaar een kilometer of 10. Het waren er ongeveer 70.
Op de GT1 , 959 , 954 , en de Carrera versie's van de 356 ná, heb ik de meeste straat modellen zo'n beetje gehad (tot en met modeljaar 2002)

Alleen ze waren nooit van mijzelf. En dat hebben jullie weer voor op mij.
Ik heb nog nooit een 964 gehad bijvoorbeeld.

Zo heeft iedereen gelukkig wel iets wat nog op zijn verlanglijstje staat, ook al is het vaak niet haalbaar. :roll:

09 apr 2004 23:03

Erwin,

Leuk verhaal. Heb helaas in mijn 930 geen turbo-schop maar wel het heerlijke geluid van de kompressor. De 1e keer dat ik er naast schrok ik me de pleuris toen mijn neef op het gas ging staan..... Wat een acceleratie.. akelig gewoon. Ook bij mij zit er trouwens naast het DTA een dubbele ontsteking op. Hoe e.e.a precies werkt e.d. gaat mijn pet te boven, maar dat het werkt is duidelijk :)

Paskal

09 apr 2004 23:14

Hoi Paskal,

Ik hoop ooit nog eens met jou mee te kunnen rijden, ik heb nog nooit gevoeld wat een compressor voor een soort vermogen heeft. :?:


De dubbele ontsteking op jouw auto zorgt er vooral voor dat er veiliger meer laaddruk gegeven kan worden. Zonder dubbele ontsteking is de kans op detoneren onder belasting bij een hoog toerental aanwezig.

10 apr 2004 0:24

lekker he die trap in je rug, doet die van mij ook dat spinnen als je overschakelt, en yep ook van die mooie vlammen :D

maarja overal wen je aan :)

wat voor turbodruk draait die 82'r 930 ?? die van mij op 1 bar, met een kkk27 7200, en ruf intercooler, ook andere nokkenasjes, 3,4 liter Ruf/mahle cilinders-zuigers, koppen/kleppen aangepast en geflowed,Ruf groep B uitlaatsysteem.Ruf krukas en stooters.

weet nie precies hoeveel peekaas er in zit maar zou zo rond de 420pk moeten zitten(een 2000 turbo kan ik goed bijhouden op het rechte eind :D ), moet denk ik maar eens een dyno test gaan doen.

Erwin laat me even weten hoe je vaart met die DTA conversie voor die klant van je.

10 apr 2004 23:03

Renntech schreef:Hoi Paskal,

Ik hoop ooit nog eens met jou mee te kunnen rijden, ik heb nog nooit gevoeld wat een compressor voor een soort vermogen heeft. :?:


De dubbele ontsteking op jouw auto zorgt er vooral voor dat er veiliger meer laaddruk gegeven kan worden. Zonder dubbele ontsteking is de kans op detoneren onder belasting bij een hoog toerental aanwezig.


Even zonder dollen nou, want dit is echt smullen :D : Erwin, kun jij niet eens een "Technische Forum avond" (geef 'et maar een naam) bij jou organiseren? Zorgen wij voor de versnaperingen en kun jij met ons de mogelijkheden per meegebrachte P bespreken. Bij mooi weer neem ik mijn skottelbraai mee en knallen we in het Dwingeloër-veld even een Schotse Hooglander af voor de nodige proteïnen. Idee? (Houd je er waarschijnlijk nog wel een klantje of wat aan over ook.... :wink: )

10 apr 2004 23:47

Goed idee, ik heb wel eens vaker dit soort dagen gehad. Meestal op zondag.

Ik wilde in november ook iets organiseren, toen vond degene die mij benaderde van het prikbord het beter om het rond deze tijd te doen, echter nu zijn we met een verbouwing/verandering van de werkplaats bezig.
Vanaf ongeveer begin juni heb ik weer tijd voor dit soort leuke "dingen".

Uiteraard staan wij overal voor open, kom maar op met ideeën.

Erwin.

11 apr 2004 1:37

Erwin schreef:Goed idee, ik heb wel eens vaker dit soort dagen gehad. Meestal op zondag.

-
-
-
Vanaf ongeveer begin juni heb ik weer tijd voor dit soort leuke "dingen".

Uiteraard staan wij overal voor open, kom maar op met ideeën.

Erwin.


Advies: zorg voor voldoende voorraad RS sturen, ik heb vernomen dat ze erg in trek zijn momenteel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(Ook een beetje eigenbelang)

Snel

11 apr 2004 2:55

Snel regelen die meeting :D , ben erg benieuwd wat ik aan kennis kan opdoen, om mijn porsche nog meer op te leuken.

11 apr 2004 6:28

Hey Erwin,

Hoe werkt de dubbele ontsteking van de DTA unit?

Over dubbele ontsteking gesproken... Ik heb vorige week een Bosh verdeler van een RSR in m'n handen mogen houden :D
SPLINTERNIEUW!!!
:shock: :shock: :shock:

gr.

Jeroen

11 apr 2004 11:24

HenkC2C schreef:Advies: zorg voor voldoende voorraad RS sturen, ik heb vernomen dat ze erg in trek zijn momenteel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(Ook een beetje eigenbelang)


Constant één 964 sportstuur op voorraad vindt ik voorlopig genoeg. :shock:

11 apr 2004 13:53

Bij 80 km/u en maximale turbodruk keer op keer wielspin bij totaal droge weg en met sperdifferentieel!!!


Afbeelding

We praten hier over 345/35/15 ...

Enne, uitlaat?

Afbeelding
Plaats een reactie