Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

De Revisie

28 maart 2006 12:47

Eigenlijk in navolging van dit draadje. De revisie, al veel over gelezen; maar wat houdt het nou eigenlijk in. Ik lees vaak, hij moest toch open; dus maar meteen laten reviseren. Dan schijn je ook nog kleine en grote te hebben...

Iemand die het aan een leek kan uitleggen???

28 maart 2006 12:50

Ik denk dat je een verkeerd draadje hebt on de de link dat gaat over de luchtmassameter.

anton964

28 maart 2006 12:52

Dat houd in het vervangen van onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals bijvoorbeeld lagerschalen en zuigerveren. Kleine revisie is alleen van de cilinderkoppen, grote reviesie van het gehele motorblok. Wat er wordt vervangen hangt af van de mate van slijtage, maar meestal denkt men als alles toch uit elkaar moet, dan ook maar alles vervangen. Kost misschien op dat moment iets meer, maar als alles naderhand voor een tweede maal uit elkaar moet ben je toch echt meer kwijt.

28 maart 2006 13:51

anton964 schreef:Ik denk dat je een verkeerd draadje hebt on de de link dat gaat over de luchtmassameter.

anton964

nee bedoelde ik wel, ook veel over gelezen en vaak tegengekomen hier; maar niet precies weten wat het nou is

28 maart 2006 13:57

Er zit nog een mogelijkheid tussen in. :idea:

Uitleg van een leek aan een leek (poging tot):
Bij een motorrevisie worden de "draaiende delen" die aan slijtage onderhevig zijn vervangen voor zover nodig. De minst ingrijpende is een koprevisie (zie voor info ook hier). Hierbij worden de cilinderkoppen gedemonteerd: reinigen en stralen van de kop, vlakken, vernieuwen en honen van klepgeleiders, slijpen van de kleppen, frezen van de zittingen en inschuren van de klep. De volgende stap is een deelrevisie waarbij wel de cilinders worden gedemonteerd, maar de helften van het onderblok niet worden gescheiden. Hierbij moet je denken aan het vervangen van zaken als cilindervoetpakkingen, zuigerveren, cilinderdraadeinden en drijfstanglagers. De meest rigoreuze stap is uiteraard een complete revisie, waarbij ook het onderblok uit elkaar wordt gehaald en bijvoorbeeld de distributieketting wordt vervangen.

Uiteraard niet volledig, maar je krijgt (hopelijk) wel een indruk. :salut:

28 maart 2006 14:13

@ EriC4C; duidelijk genoeg voor een leek, bedankt :salut:

28 maart 2006 15:10

Aan de beurt Marco? :roll:

Re: De Revisie

28 maart 2006 15:12

Marco schreef:. De revisie, al veel over gelezen; maar wat houdt het nou eigenlijk in.?


Bespeur ik hier preventieve informatieinwinning?begint ie te lekken....

Re: De Revisie

28 maart 2006 16:23

ome piet schreef:
Marco schreef:. De revisie, al veel over gelezen; maar wat houdt het nou eigenlijk in.?


Bespeur ik hier preventieve informatieinwinning?begint ie te lekken....

En hoe kun je überhaupt weten dat jouw motor aan de beurt is? Gaat misschien heel geleidelijk, wat is HET moment?

28 maart 2006 16:45

Marco schreef:@ EriC4C; duidelijk genoeg voor een leek, bedankt :salut:

Graag gedaan en nou maar hopen dat een Specialist mijn verhaal niet ontkracht hè. :afro:

WdePundert schreef:En hoe kun je überhaupt weten dat jouw motor aan de beurt is? Gaat misschien heel geleidelijk, wat is HET moment?

Is al veel over gezegd (zoals hier :wink: ) :arrow: Als er geen duidelijke directe aanleiding is, dan is HET moment niet te bepalen.

28 maart 2006 16:48

Duidelijk, maar ik zou graag eens horen van anderen wanneer zij revisie gaan overwegen.

28 maart 2006 16:52

"Als ik in het water spring, dan ....." :?: :roll: :wink:

28 maart 2006 16:54

EriC4C schreef:"Als ik in het water spring, dan ....." :?: :roll: :wink:

ga ik ook in de riviersie. :lol:

28 maart 2006 16:59

de mijne stond op 168.000km.Hij lekte olie aan de ketting huizen.
en nog ergens en het blok moest er dus uit.
Een maal het blok er uit bleek er meer aan de hand zoals lagers en keringen en er was een tapeind afgebroken.
dus de heleboel uit elkaar en de cilinder koppen gereviseerd en gevlakt.
nieuwe zuigerveren en allemaal nieuwe tapeinden.
olieretoerbuisjes en nog een paar andere dingen.
als je de foto,s wil zien wil ik je die best mailen hoor.
ook zij er nieuwe kettingen op gegaan met spanners.
het had allemaal nog wel even meegekund maar zoals eerder verteld.
moet de heleboel er dan weer uit .
Kijk wel eerst even op je bankrekening voor je er aan begint want het heeft bij mij dik € 6000 gekost.

gr anton964

28 maart 2006 17:00

wolf schreef:Aan de beurt Marco? :roll:

ome piet schreef:Bespeur ik hier preventieve informatieinwinning?begint ie te lekken....

:lol: :lol: :lol:
nee hoor, maak je geen zorgen; ik in ieder geval niet
was eigenlijk gewoon benieuwd nav de vraag van molen934 in het andere draadje
ook zo'n onderwerp waar je veel over hoort, maar eigenlijk weinig van weet

ik verwacht het (vooralsnog) niet; olieverbruik minder dan 1,5 liter op bijna 15.000 km nu gereden

28 maart 2006 17:00

Kijk, hier heb je wel wat aan. In de foto's heb ik uiteraard interesse. Alvast bedankt.
Wim.

28 maart 2006 17:27

Marco schreef:
ik verwacht het (vooralsnog) niet; olieverbruik minder dan 1,5 liter op bijna 15.000 km nu gereden[/size]


:shock:

28 maart 2006 18:10

wolf schreef:
Marco schreef:
ik verwacht het (vooralsnog) niet; olieverbruik minder dan 1,5 liter op bijna 15.000 km nu gereden[/size]


:shock:

okay, dat zegt natuurlijk ook niet alles..

28 maart 2006 18:24

WdePundert schreef:Kijk, hier heb je wel wat aan. In de foto's heb ik uiteraard interesse. Alvast bedankt.

Indruk hoever "slechts" een deelrevisie gaat :idea: :wink:

Marco schreef:
wolf schreef: :shock:

okay, dat zegt natuurlijk ook niet alles..

Ik denk zomaar dat wolf iets anders bedoelde. :|

28 maart 2006 18:58

Als dat verbruikt klopt >> voorlopig geen revisie. Beter dan af-fabriek specs. Good for you.
Advies motorrevisie bij olieverbruik > 1liter/1000 km.
Of als de boel in de plomp draait natuurlijk. 8)

28 maart 2006 20:05

het kan 2 liter zijn, er zat 1 liter olie bij toen ik hem kocht
heb nav de verhalen hier maar meteen een extra fles gekocht
inmiddels een kleine anderhalve liter bijgevuld en zo'n 15.000 km verder
metertje staat nog steeds bovenin, dus veel kan er niet bij

kilometerstand is ook nog niet zo hoog, staat nu 109.500 op

28 maart 2006 20:10

Marco schreef:ik verwacht het (vooralsnog) niet; olieverbruik minder dan 1,5 liter op bijna 15.000 km nu gereden


Is dit incl. of excl. de beurt(en) tot dusver :?: :roll: want
wolf schreef:Als dat verbruikt klopt >> voorlopig geen revisie. Beter dan af-fabriek specs. Good for you.
:wink:

28 maart 2006 20:12

eerste beurt binnenkort, bij ong. 110.000; auto heeft laatste beurt gehad bij vorige eigenaar bij 91.500

28 maart 2006 20:25

Ik dacht dat je al eens voor een 10k-beurt (of service-beurt) geweest was...vandaar m'n opmerking 8) Succes binnenkort dan en dat de schade maar mee mag vallen 8) :wink:

28 maart 2006 20:28

EvR schreef:Ik dacht dat je al eens voor een 10k-beurt (of service-beurt) geweest was...vandaar m'n opmerking 8) Succes binnenkort dan en dat de schade maar mee mag vallen 8) :wink:

nope, ontmaagding volgt nog... :?
heb em nog geen jaar
Plaats een reactie