Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

demper ertussen uit?

10 apr 2004 23:53

Ik zat te denken wat het voor effect zal hebben als ik de langs demper
vervang door deze buis hier afgebeeld :arrow:

Afbeelding

Het geluid zou van mij nog wel wat voller mogen namelijk :lol:
wie heeft hier ervaring mee? Momenteel is er al een rvs einddemper met dubbele uitgang gemonteerd. Zou ie net nog wat zwaarder gaan klinken, of wordt het niet meer te doen :?: :?:

11 apr 2004 0:12

Smaken verschillen. Ik heb deze pijp al vaak gemonteerd, ook in combinatie met een RVS uitlaatdemper met twee dikke eindpijpen.
Niet echt stil te noemen maar het is goed te doen.
Een zwaar geluid krijg je erdoor.

Erwin.

11 apr 2004 19:55

bedankt voor de info
weet je ook ongeveer wat zoiets zal kosten?

20 apr 2004 23:04

Hi Cosmo,

Persoonlijk zou ik gaan voor een zgn. "free-flow" systeem.
Wordt ook wel RS uitlaatsysteem genoemd.
Het betreft in ieder geval 2 SSI spruitstukken welke rechtstreeks in de einddemper uitkomen, ook met een lambda-sonde is dit goed te doen.
Het grote voordeel, naast een perfect geluid (!!!) is ook nog een een stuk vermogenswinst en een toename van het motorkoppel in het middengebied.

Als je wilt horen hoe het klinkt, het systeem zit er bij mij onder.

Marcel

22 apr 2004 23:30

hey

bedankt voor de tip
ga volgende week eens informeren bij carreric
heb je misschein een pic van je systeem?
benieuwd hoe deze eronder zit dan
geluid zal wel flink zwaar zijn dan :twisted: , met mijn rvs einddemper is het al
aanzienlijk zwaarder dan standaard
Maar de rauwe 6cilinder mag zich best laten horen van mij :D

23 apr 2004 0:15

Cosmo schreef:heb je misschein een pic van je systeem?


Afbeelding

Kijk effe in het foto album onder "techniek"
Daar staan plaatjes van zowel bovenstaand SSI systeem (zeg maar het systeem dat t/m '73 werd toegepast) en het klungelige systeem dat ze er later voor in de plaats hebben gezet :roll:
(inclusief unieke plaatjes van de spruitstukken die zich in de warmtewisselaars bevinden)

In de SSI warmte wisselaars zit een zgn. "spagetti" spruitstuk. Omdat dit volgens het "gelijke lengte" principe werkt, levert het meer vermogen en trekkracht en het karakteristieke geluid van een '73-er RS (agressiever).
Het uiteindelijke geluid wordt door het type einddemper bepaald.

Een einddemper alleen zal je weinig tot geen (in sommige gevallen zelfs minder) pk's opleveren.

Helaas zijn ECHTE SSI's hier in Europa slecht verkrijgbaar.
Meestal worden (kwalitatief mindere) Dansk of andere immitatie delen als SSI's verkocht (SSI is een merknaam. Alle SSI warmte wisselaars zijn van RVS, maar niet alle RVS warmte wisselaars zijn van SSI)

Behalve een set van deze warmte wisselaars heb je ook een ander einddemper nodig (met 2 ingangen ipv 1) een een andere olie leiding.
Als je een 3.2 hebt moet ook het kachelsysteem aangepast worden.

gr.

Jeroen

23 apr 2004 6:45

Mmmmm, als ik weer aan een nieuwe uitlaat toe ben, dan ... :roll:

23 apr 2004 11:57

Yep,
Zo ziet het systeem bij mij eruit.
Ik heb inderdaad originele SSI warmtewisselaars in combinatie met een "sport" einddemper. SSI is naast moeilijk verkrijgbaar ook nog eens wat duurder, mwaah kwaliteit verlochend zich niet.
Het complete systeem is uiteraard in rvs uitgevoerd.
Mijn einddemper heeft wel een behoorlijk dikker "eind bochtje" ca. 90 mm, geeft een lekker brute uitstraling.
Ik heb gekozen voor 1 bocht, 2 is ook mogelijk (naar keuze) maar maakt wel erg veel kabaal.
Tevens dienen er zoals Jeroen al aangaf enkele olieleidingen verlegd (dus vervangen) te worden.

Je kunt ook eens informeren bij Johan v.d. Gugten in Bodegraven.

CU, Marcel

23 apr 2004 13:47

Ik heb bovenstaand SSI systeem ook onder mijn 930 zitten met 2 eindbochten van zo'n 90 mm. Ik vind het geluid erg gaaf, maar ik kan me voorstellen dat mijn straatgenoten het minder vinden. Een ieder bij ons in de straat weet te vertellen wanneer ik met de 911 weg ben geweest.

Zo nu en dan is dat best lastig aangezien ik wel eens om 6.00u op zondagochtend richting de Ring ga. Met name het uit de garage rijden en het op de oprit zetten tussen twee huizen in maakt een enorm kabaal. Daarbij in acht nemende dat hij koud 1500 tr stationair moet draaien en je weet dat de buren wakker zijn.....

Gelukkig valt het geluid in de auto nog wel meer waardoor het niet hinderlijk is op de lange afstand. Tunneltjes zijn echter verslavend ;)

Heb helaas (nog) geen goede foto. Dat de einddemper soms erg warm wordt is echter goed te zien. Oh ja, het mistachterlicht heeft moeten wijken voor de uitlaat :)

Afbeelding

Paskal

24 apr 2004 13:36

Die SSI toestanden, wat kost zoiets compleet?

24 apr 2004 18:50

:arrow: ben ik ook wel benieuwd naar :?:

25 apr 2004 9:28

Michael heeft mijn SSi-toestand mogen horen in het tunneltje bij Spa :) Het kost veel geld, maar het geluid is er wel naar.

Ik heb geen idee waar al dat spul te verkrijgen is, maar toevallig heb ik thuis een Cargraphic-boek thuis liggen, waar vergelijkbaar spul in staat. Nou meen ik ergens gelezen te hebben dat Cargraphic sowieso aardig aan de prijs is, maar hier de prijzen zoals ze voor dat systeem in het boek staan:
einddemper: 1200 €
warmtewisselaar: 800 € per stuk (x2 dus)
spaghettistuk: 750 € per stuk (x2 dus)

Bij elkaar kost mijn systeem bji hen dus 4300 € :shock: Gelukkig heb ik het niet zelf hoeven betalen want meer dan 9.000 ouderwetse guldens voor een uitlaat vind ik echt van de zotte.

Paskal

25 apr 2004 11:58

Hey Paskal,

Of je hebt een "spagetti spruitstuk" of je hebt een warmte wisselaar, maar niet allebei te gelijk :D
(bij alleen een spruitstuk heb je geen verwarming)
Afbeelding

En €1200 voor een einddemper is wel erg dol...

Denk dat je met 2500 een heel eind moet komen (ex montage)

gr.

Jeroen

25 apr 2004 12:25

Ook leuk. Bij FVD hebben ze ook van die spulletjes. Het setje hieronder kost (compleet met olieleidingen etc.) voor de 2.7/3.0 € 1.490, en voor de 3.2/3.4 maar liefst € 2.500. :shock: Waar zal hem dat verschil nu in zitten?

Afbeelding

25 apr 2004 12:43

Typisch FVD... en reken maar dat je GEEN echte SSI's krijgt :roll:
Oh ja, lees de tekst goed na, want het plaatje is ook erg misleidend.
Voor dat geld krijg je nl. ook geen RVS einddemper maar een Bursch (en die roest al in de verpakking :D)

gr.

Jeroen

25 apr 2004 16:15

Over de kwaliteit maak ik me geen enkele illusie. Ik was meer geïnteresseerd in het prijsverschil van ruim 1.000 eurokes tussen 2.7/3.0 en 3.2/3.4.

25 apr 2004 18:48

Het prijsverschil gaat ook nergens over... de warmtewisselaars zijn n.l. het zelfde

gr.

Jeroen

25 apr 2004 23:31

Jeroen,

Dank voor de correctie. Mijn Duits is niet heel super dus ik kon er niet helemaal wijs uit. 4300 - 1500 maakt dus nog steeds 2800 Euro voor mijn systeem als je het bij Cargraphic haalt en dat blijft veel geld.

P.

25 apr 2004 23:44

Yep, de bedragen zijn belachelijk!
Vooral als je weet wat die dingen ECHT kosten :D

Had niet veel gescheeld of ik was exclusief europees distributeur van SSI geweest... Deal is vorig jaar op het aller-allerlaatste moment niet door gegaan :roll:

Heb o.a. een week in de SSI fabriek in de VS rond gehangen. Leuk speelgoed hebben ze daar!

Leuk detail. SSI's worden al bijna 30 jaar gemaakt. Je krijgt er GEEN garantie op. Waarom niet? Niet nodig. In die 30 jaar is er nog NOOIT een set terug gekomen :D

gr.

Jeroen

26 apr 2004 11:15

Hallo,

Ik heb net een compleet RVS Dansk systeem (kachelpotten + uitlaat) gemonteerd. Montage verliep zonder problemen, de passing was perfect. Er wordt vaak gezegd dat de Dansk producten slecht zijn en niet goed passen. Ik heb daar niks van gemerkt.
Een leuk detail. De uitlaat is via Porsche besteld, en je raadt het al, je krijgt gewoon een Dansk uitlaat.

Ik heb gekozen voor Dansk omdat:

- Ik heb een 2.4 MFI motor. Ik wilde graag de voorverwarming voor het luchtfilter blijven gebruiken. SSI levert geen potten die hier geschikt voor zijn.

- Ik begrijp de discussie omtrent de prachtige afwerking van de SSI's maar gedeeltelijk. We hebben het namelijk over een UITLAAT!!!. Ik lig niet de hele dag plat op m'n rug naar die potten te kijken. Een tijdje geleden was er een soortgelijke discussie op het pelican board. De DANSK importeur reageerde volgens mij precies zoals het moet. Natuurlijk was de afwerking van de SSI's mooier, echter, je kan een tandenborstel van titanium maken met een perfecte afwerking. Je tanden worden echter niet schoner. Zo ook met de DANSK kachelpotten, ze zien er wat minder uit, ze werken echter perfect.

- De prijs. Ik heb een totaal RVS systeem voor 1600 euro (incl BTW). Ik was al meer kwijt voor 2 SSI's (excl BTW).

mvg,

Peter[/list]

26 apr 2004 11:42

Jeroen914 schreef:Leuk detail. SSI's worden al bijna 30 jaar gemaakt. Je krijgt er GEEN garantie op. Waarom niet? Niet nodig. In die 30 jaar is er nog NOOIT een set terug gekomen :D

gr.

Jeroen


Het is klantvriendelijker om "levenslange" garantie te geven als je toch zo zeker bent van je spullekes. Misschien is er nog nooit een set teruggekomen omdat iemand met een kapotte SSI daarna wel iets kiest MET garantie, en teruggaan heeft geen zin, er is toch geen garantie. :mrgreen:

26 apr 2004 12:14

- Ik heb een 2.4 MFI motor. Ik wilde graag de voorverwarming voor het luchtfilter blijven gebruiken. SSI levert geen potten die hier geschikt voor zijn.


Onzin, die zijn er wel degelijk!!!

- Ik begrijp de discussie omtrent de prachtige afwerking van de SSI's maar gedeeltelijk. We hebben het namelijk over een UITLAAT!!!. Ik lig niet de hele dag plat op m'n rug naar die potten te kijken. Een tijdje geleden was er een soortgelijke discussie op het pelican board. De DANSK importeur reageerde volgens mij precies zoals het moet. Natuurlijk was de afwerking van de SSI's mooier...


Had je dan een andere reactie van de Dansk importeur verwacht :D
Wel eens een Dansk van binnen gezien???
RVS me hoela!
Zelfde geldt voor die mooie RVS uitlaat van Dansk... binnen werk is gewoon van staal

gr.

Jeroen

26 apr 2004 13:00

SSI levert volgens mijn informatie (en ook vele andere bronnen) geen potten met een voorverwarming voor het luchtfilter, WEL met de aansluiting voor de verwarming voor de injectiepomp (maar dat hebben ze bijna allemaal).

Een ander punt is het volgende. Vanuit mijn ervaring met engelse motoren en hetgeen ik laatst ook weer hoorde vanuit de rally wereld: Geef mij maar een gewoon staal spruitstuk. Waarom? RVS is een minder goede warmte geleider, daarom worden de koppen heter. Resultaat, een oververhitte (lees gescheurde) kop. Je ziet in de oude engelse auto racerij daarom allemaal gewoon stalen (of standaard gietijzeren) spruitstukken.

Peter

26 apr 2004 13:05

En wat betreft die garantie: Een beetje rare redenering, geen garantie is beter dan wel garantie (?) omdat mensen nog nooit zijn teruggekomen. Nee natuurlijk niet, er zit geen garantie op.

Geef dan gewoon 10 of 20 jaar garantie.

Maar nogmaals, ik vind SSI een mooi maar in europa prijzig product.

Peter

26 apr 2004 13:18

Ik heb ook niet gezegd dat het spul van Dansk troep is... maar wel kwalitatief veel minder dan de Dansk

Daarom moeten mensen naar mijn mening weten/oppassen wat ze in hun maag gesplitst krijgen als ze iets kopen, want in 99% van de gevallen denken mensen dat ze SSI kopen, maar krijgen dan een ander (goedkoper / kwalitatief minder) product geleverd

En omdat ik OOK weet wat een set SSI's inkoop kost, worden mensen dan 3x belazerd :roll:

gr.

Jeroen
Plaats een reactie