Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

993 liep niet goed stationair

19 apr 2006 11:06

Na thuiskomst van de zeer geslaagde Flevorit/RDW van 15 april, liep m'n 993 niet goed stationair. De toerenteller zwaaide heen en weer tussen de 800 en 2000 toeren, in een regelmatig tempo. Ik dacht meteen 'LMM stuk'. :evil:

Eerste Paasdag: Starten, lopen, niks aan de hand. ff gereden, en hij gedroeg zich voorbeeldig.

Vandaag even naar Pon Leusden waar ik de computer heb uit laten lezen. Er was met de DME niks aan de hand.

Blijft raar. Iemand een idee wat het kan zijn geweest :?:

Re: 993 liep niet goed stationair

19 apr 2006 11:15

Harley schreef:Blijft raar. Iemand een idee wat het kan zijn geweest :?:

Ja, heb (als leek!) wel een :idea: : lambdasonde :!: :?:

Re: 993 liep niet goed stationair

19 apr 2006 11:20

EriC4C schreef:
Harley schreef:Blijft raar. Iemand een idee wat het kan zijn geweest :?:

Ja, heb (als leek!) wel een :idea: : lambdasonde :!: :?:

Zouden ze dat niet hebben moeten zien bij uitlezen :?:

19 apr 2006 11:27

regende het buiten of was de weg nat toen?of heb je de auto gewassen?
ik heb het ook ge had als de lamdasonde nat werd ging de auto raar doen als hij lang nat bleef viel hij stil.

anton964

19 apr 2006 11:30

Ik heb idd wel de halve dag in de nattigheid van de RDW-circuit sproeiers gereden. Maar is 'ie dan stuk of alleen maar nat :?: maw, gaat het vanzelf over als 'ie weer drog is :?:
Laatst bijgewerkt door Harley op 19 apr 2006 11:33, in totaal 1 keer bewerkt.

19 apr 2006 11:33

nou probeer maar met de tuinslang laat de auto maar draaien en spuit het water maar over de lamdasonde op de kat zit achter je linker achter wiel dan zie je het vanzelf meestal is het maar even want de kat word zo warm dat hij ook weer snel droog is.

gr anton964

19 apr 2006 11:37

Ik had al wel weer zo'n 30 km achter de rug na het nat worden, dus dan zou je verwachten dat die lambdasonde wel weer droog is, toch :?:
Kan 'ie ook gewoon stuk zijn :?: Of gaan die dingen normaliter nooit stuk :?:

19 apr 2006 11:42

mijn eerste lamdasonde is er bij 175.000km stuk gegaan.

anton964

19 apr 2006 11:53

mmm, ik zit op 138.000, maar 't zou natuurlijk kunnen. Toch ff bellen met de specialist denk ik. Bedankt zover, Anton en Eric :!:

19 apr 2006 11:55

In principe zou het te zien geweest moeten zijn bij het uitlezen, maar heb recent zelf ervaren dat dat niet altijd zo is. Inderdaad deed de storing zich bij mijn 964 ook voornamelijk voor onder natte omstandigheden ..... maar ook weer niet altijd. Tijdens het rijden met constante snelheid op de snelweg hield de motor overigens ook onvoorspelbaar een aantal keren in. De laatste keer liep de motor bij thuiskomst ook niet mooi stationair, maar zwiepte voortdurend tussen de 500 en 1200 tpm. Dit ook nog bij het eerste gebruik een paar dagen later gedurende de eerste kilometer, daarna weer mooi stationair.

Lambdasonde kan inderdaad gewoon stuk gaan. :idea:

19 apr 2006 12:06

Net ff de specialist gebeld, zouden ook bobinekabels kunnen zijn. Ik ga zo ff langs, laat het wel weten.

19 apr 2006 12:28

Weet wel dat een 964 (denk ook een 993) een speciaal motortje heeft die het stationair toeren goed laat verlopen :idea:

19 apr 2006 13:29

Ik heb van de winter (vocht??) ook een paar keer gehad dat de motor pendelde tussen 800 en 1000 toeren, hij reageerde dan ook wat schokkerig bij stapvoetsrijden op het gas.
Even uitzetten en direct weer starten gaf direct resultaat (bill gates software?)
Nu al tijdenlang geen last maar ben benieuwd.

19 apr 2006 13:59

Net weer terug van 'dokter' Robert Visser. Zijn diagnose was een probleem met de bobinekabels (vocht of gewoon slecht kontakt), verklaart waarschijnlijk
ook waarom bij het uitlezen van de DME geen problemen gemeld werden.
Hij heeft ze kostenloos omgeruild voor anderen met het advies om weer langs te komen als de klachten aanhouden :wink:
We zullen zien. Nu draait 'ie netjes stationair op 800 rpm.

19 apr 2006 14:18

:thumright: ..... maar die Robert Visser weet er natuurlijk niets van. ;) :lol:

19 apr 2006 14:25

EriC4C schreef::thumright: ..... maar die Robert Visser weet er natuurlijk niets van. ;) :lol:

Dat klopt... hij doet alleen maar onderhoud aan Hyundai's als ik het goed zie :wink:
Afbeelding

19 apr 2006 16:03

Dat klopt... hij doet alleen maar onderhoud aan Hyundai's als ik het goed zie

Hmmm maar wel alleen Hyundai cab...... de H911 cab :D geel kenteken.
Dacht altijd dat cab voor dubbele cabine stond bij Hyundai.


Ben benieuwd of het helpt.

19 apr 2006 18:15

dynamic schreef:Ben benieuwd of het helpt.

Ik ook. Als er goede/slechte/nieuwe ontwikkelingen zijn blaas ik dit draadje wel opnieuw leven in.

Re: 993 liep niet goed stationair

19 apr 2006 22:19

Harley schreef:
Blijft raar. Iemand een idee wat het kan zijn geweest :?:


Had een paar maanden geleden nagenoeg hetzelfde probleem: een vervuilde stappenmotor. Motor viel soms uit. Laten schoonmaken en reed weer als een zonnetje. Geen problemen meer gehad.
Laatst bijgewerkt door ECT op 19 apr 2006 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.

19 apr 2006 22:21

hoe maak je een stappen motor schoon?

anton964

19 apr 2006 22:23

anton964 schreef:hoe maak je een stappen motor schoon?

anton964


Ik heb het laten doen bij de P-dealer. Weet zelfs niet eens waar het zit en hoe het eruit ziet. Was een klein klusje als je maar weet hoe het moet.

Re: 993 liep niet goed stationair

19 apr 2006 23:16

ECT schreef:Had een paar maanden geleden nagenoeg hetzelfde probleem: een vervuilde stappenmotor. Motor viel soms uit. Laten schoonmaken en reed weer als een zonnetje. Geen problemen meer gehad.

Been there, done that too ;)
Heb het bewust niet als mogelijke oorzaak genoemd, want heb toch het :idea: dat dit een ander soort storing is.

15 jun 2006 17:34

Harley schreef:...Als er goede/slechte/nieuwe ontwikkelingen zijn blaas ik dit draadje wel opnieuw leven in.


pffff, pffff...

De klachten waren weer terug, maar niet constant. Na terugkomst uit Zuffenhausen een afspraak gemaakt bij de specialist. Gelukkig kwam ik *met* klacht aan bij de garage. Dat zoekt een stuk handiger...
Stationair toerental zwaaide tussen de 800 en 2.000 toeren heen en weer.

Vervangen:
-lambdasonde a 122,- ex.
-luchtomloopregelaar a 130,- ex. (was een gebruikte maar met garantie)
-arbeid 110,- ex.

Hij loopt weer als een zonnetje :D

15 jun 2006 19:14

Beide. Is mij verteld in ieder geval :wink:

15 jun 2006 19:28

Harley schreef:
Harley schreef:...Als er goede/slechte/nieuwe ontwikkelingen zijn blaas ik dit draadje wel opnieuw leven in.


pffff, pffff...

De klachten waren weer terug, maar niet constant .....

Had al mijn twijfels destijds over de analyse :idea: en zat er als leek niet ver naast blijkbaar. :^:
Sorry :res: , maar bobinekabels was ook niet logisch. :wink:
Plaats een reactie