Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
24 apr 2006 23:50
hallo allemaal,
krijg een 911sc aangeboden voor onderhoud, mijn vraag is of er nog specifieke dingen zijn om op te letten.(bij een grote beurt)
eigenaar vroeg aan mij of ik ook de kleppen wou stellen.
moeten hierbij de nokkenas gelicht worden? of gaat dit met tuimelaars
en een stelbout?
gaat om een 911sc van 1981.
waar kan ik nog meer info van het net halen over deze auto?
bijvoorbaat dank!
baantje.
24 apr 2006 23:56
Een garagist die een auto heeft aangenomen voor onderhoud van een klant en zijn info vraagt via een forum
Ben ik blij dat het niet mijn wagen is
25 apr 2006 0:05
hallo baantje
als ik jou was zou ik de porsche even een beurt bij een porsche specialis geven.doe er voor je zelf € 50 boven op en iedereen gelukkig.
anton964
Laatst bijgewerkt door
anton964 op 25 apr 2006 0:23, in totaal 1 keer bewerkt.
25 apr 2006 0:06
baantje schreef:krijg een 911sc aangeboden voor onderhoud, mijn vraag is of er nog specifieke dingen zijn om op te letten.(bij een grote beurt)
Leuk, zo'n aanbod ... maar zou het persoonlijk toch echt aan een Porsche-specialist over laten
25 apr 2006 0:10
@ baantje
Blij dat je dat hier zo openlijk aan alle P-liefhebbers verkondigd dat je knowhow niet aan de hoge kant is. Het zou je nu nog helemaal sieren als je idd het door een specialist laat doen en jezelf een 50 euro voor de moeite laat verdienen...
25 apr 2006 0:36
hier baantje weer,
bedankt allemaal voor de snelle reacties, jullie laten mij allemaal best schrikken.
tussen haakjes, ik ben geen garagist maar een beunhaas, ha,ha.
jullie zullen misschien wel gelijk hebben.
alleen heb nog geen enkel antwoord gehad op mijn vragen!
tenslotte het is toch geen hitech ding van 2006 maar eentje van 1981.
boxermotor met k-jetronic.
komop heren monteurs en techneuten, graag een reactie svp.!
en geen reactie van porsche-eigenaren die alleen rijden en tennissen.
ha,ha.
met vr, gr.
baantje.
bvdank.
25 apr 2006 2:57
baantje schreef:tenslotte het is toch geen hitech ding van 2006 maar eentje van 1981.
aangezien het toch geen 'hi tech' is, is het des te bedenkelijker dat jij niet weet hoe je eraan moet werken...
ga eerst nog effe oefenen met de puch maxi van je vriendin of de Panda van je moeder
25 apr 2006 7:42
Baantje,
Onderhoud is goed te doen, kleppen stellen kan gedaan worden zonder iets te lichten
Gebruikte zelf een speciaal gebogen voelermaatje en is best een leuk klusje
Suc6
25 apr 2006 8:08
Jongens,
Laat je niet foppen, het is gewoon een 24-april-grap!
25 apr 2006 8:09
Als het goed is zit er zelfs op de balk in het motorcompartiment een sticker met de klepspeling erop en een met de ontstekingsvolgorde. Bij koude motor (minimaal 4 uur stilstaan!!) moeten zowel in als uitlaatkleppen op 0.10mm staan. Nokkenas hoeft idd niet gelicht te worden. BDP van de eerste cilinder staat aangegeven met Z1 op de krukaspoelie en moet bovenaan staan. Maar het hele verhaaltje in het engels vindt je
hier.
25 apr 2006 22:56
bedankt voor de nuttige tips en fatsoenlijke antwoorden, hier kom ik wel verder mee.
mocht ik nog meer willen weten dan hoop ik dat ik genoeg durf heb om een vraag te plaatsen gezien sommige reacties.
wie vatte die vatte.
nogmaals bedankt voor de tips.
groeten: baantje
25 apr 2006 23:00
baantje schreef:.... eentje van 1981.
boxermotor met k-jetronic.
... vind maar eens iemand die daar raad mee weet
26 apr 2006 12:18
Haha... laat die man toch. Iemand vraagt een beun om de kleppen te stellen, dan gaat de beun kijken hoe het moet. Logisch.
Ik zou de eigenaar eens willen spreken, want die vertrouwt z'n P toe aan een beun en dat is dus het probleem.
Vind het flauw om iemand een antwoord te onthouden terwijl je je op een forum bevindt. Shame on you.
26 apr 2006 12:33
thijzer schreef: Shame on me.
Laat Baantje dan maar eens zoeken op: oliepeilen
....durf te wedden dat er anders veels te veel olie in gaat
26 apr 2006 13:07
olie peilen terwijl de zuigertjes op en neer gaan en op en neer gaan
ondertussen stokje in en uit?
drysump systeempje?
ha,ha,
gr baantje.
26 apr 2006 13:13
baantje schreef: op en neer gaan en op en neer gaan
.
Das heel wat anders
Bij boxermotoren is het heen en weer...
26 apr 2006 13:58
baantje schreef:olie peilen terwijl de zuigertjes op en neer gaan en op en neer gaan
ondertussen stokje in en uit?
drysump systeempje?
ha,ha,
gr baantje.
En dat is dus met de 997 ook gedaan, gewoon peilen met niet draaiende motor
Was toch een deel van de charme van de 911 vond ik.
Zeker als er een niet kenner stond op te kijken wanneer je dit deed
27 apr 2006 13:25
Vind het wel dapper dat je er aan begint.... sommige dingen zijn natuurlijk helemaal niet zo bijzonder, maar de specifieke dingen moet je wel weten. Dat valt allemaal te onderzoeken en dat doe je blijkbaar o.a. via dit forum. Niks mis mee, maar mijn SC zou ik toch niet aan iemand zonder ervaring aanbieden - met alle respect. Maar ja, je moet natuurlijk ook de kans krijgen om specialist te worden...
27 apr 2006 19:39
klepjes stellen is een piece of cake!
let er wel op dat ie 12hr niet meer gedraaid heeft ( stellen bij kamertemperatuur)
ps cyl 1 is de lastigste, begin 1st met cyl3 onderaan, dan zie je goed waar je je voelermaat moet tussen steken (hoedje en klepsteel)
+ normaal is een911 zeer stabiel qua speling, ik moet meestal maar 2 of 3 kleppen effectief stellen, de rest staat meestal ok.
+ let op met merkteken z1, er vlak naast licht het 5°punt, zie dat je het juiste hebt ( tip: bdp cyl1 :kan je zien aan de rotor: merktekens daar moeten ook overeenkomen)
grtz,
Yves
05 aug 2006 23:35
hallo allemaal,
hier een beetje late reactie maar het klepstellen is gedaan, was best wel te doen.
zat niet zo veel in trouwens.
bedankt allemaal nog voor de info, heb er echt profijt van gehad.
gr,
martin
06 aug 2006 10:14
Ik heb het ook wel eens sneller gedaan
Maar goed toch gelukt.
06 aug 2006 10:20
elke week 1 klepje gesteld, ging lekker hoor!
he,he.
06 aug 2006 10:20
Geef mij 5 maanden en het zal nog niet gelukt zijn.
14 aug 2006 12:47
hallo allemaal ben ik weer,
van de 911-sc heb ik de uitlaatspruitstuk-pakkingen vervangen,
alleen hij dicht niet meer af tussen het gedeeldestuk midden onder
de motor, materiaal wat aangevreten door roest.
wat is hier voor de beste oplossing?
vlakken?
lijkt mij niet zo makkelijk.
hoor graag een oplossing.
vr,
gr,
martin
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.