Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

944 problemen: Oliedruk 0!

30 apr 2006 21:16

Pasgeleden wilde ik mijn '86 951 starten, nadat ie een paar weken had stilgestaan. Starten ging probleemloos, alleen viel me toen ik even uitstapte op dat de motor veel lawaai maakte (tikken van de hydraulisch klepstoters). Even op de oliedrukmeter gekeken: 0!! Dus direct de auto terug in de garage gezet en uitgeschakeld.

Hiervoor was de oliedruk altijd perfect geweest: 5 bar koud, en 2,5 bar warm stationair. Olieniveau was perfect, druksensor is 1,5 jaar oud, oliefilter is zo goed als nieuw, olie was zo goed als nieuw (castrol 10W60).

Vervolgens heb ik het volgende gedaan:
- Oliedruk sensor gedemonteerd en nagemeten (weerstand ongeveer 10 ohm bij 0 bar, dus lijkt goed)
- Bougies gedemonteerd, DME-relais verwijderd, en motor laten draaien mbv startmotor. Er kwam geen olie uit het gat waar de sensor hoort te zitten (Er was dus geen flow, en dus zeker geen druk!).
- Oliepomp gedemonteerd, geen gekke dingen aan te zien.
- Carterpan verwijderd om te zien of de aanzuigbuis nog intact is.
Zover leek alles in orde....
Heeft er iemand nog suggesties waar ik naar kan kijken?
En is er een manier om de pomp te testen?

Afbeelding Afbeelding

30 apr 2006 22:14

Misschien iets te snel alles gemonteerd, ook al gaat dit demonteren niet zo snel :roll:

Hoe vast zat de krukaspouliebout? Als deze niet vast genoeg zit draait de oliepomp niet mee. De bout moet zo vast zitten dat je hem met veel moeite pas loskrijgt.

Ook kan het zijn dat de olieoverdrukplunjer vast zit in de openstand.
De latere overdruk ventielen zijn van een betere kwaliteit en naderhand in te bouwen in een oudere 944.

30 apr 2006 22:53

Renntech schreef:Misschien iets te snel alles gemonteerd, ook al gaat dit demonteren niet zo snel :roll:

Klopt, het was nog best veel werk...

Renntech schreef:Hoe vast zat de krukaspouliebout? Als deze niet vast genoeg zit draait de oliepomp niet mee. De bout moet zo vast zitten dat je hem met veel moeite pas loskrijgt.

Deze zat zo vast dat ik een pijp moest gebruiken om de ratel te verlengen. Ik had 'em vastgedraaid met 210Nm (volgens werkplaatshandboek). Ik zou ook niet verwachten dat de druk accuut naar 0 gaat, als deze bout losraakt, maar dat ie geleidelijk omlaag gaat.

Renntech schreef:Ook kan het zijn dat de olieoverdrukplunjer vast zit in de openstand.
De latere overdruk ventielen zijn van een betere kwaliteit en naderhand in te bouwen in een oudere 944.

Dat was nog een optie geweest, maar omdat er bij de druksensor al geen olie uitkwam, leek me dat ik dat als oorzaak kon uitsluiten! Overdrukplunjer zit toch na de sensor? Deze zal ik morgen nog eens nakijken!
Bedankt voor de tips in ieder geval!

01 mei 2006 20:45

Misschien is dit wel een hele simpele oplossing. :idea:

Omdat de meter in 1 keer op 0 staat zou het kunnen dat je meter stuk is????

Je hebt tenslotte alles al gecontroleerd dus......

01 mei 2006 22:01

BW schreef:Misschien is dit wel een hele simpele oplossing. :idea:

Omdat de meter in 1 keer op 0 staat zou het kunnen dat je meter stuk is????

Je hebt tenslotte alles al gecontroleerd dus......


Ik zou ook verwachten dat zelfs als de oliecirculatie niet echt op gang komt er toch nog oliedruk in het carter ontstaat en de meter in ieder geval iets aan moet geven. Maar helaas ken ik het blok daar niet goed genoeg voor en heb ik geen workshop manual om daar uitsluitsel over te kunnen geven.

01 mei 2006 22:11

gossong schreef:
Renntech schreef:Hoe vast zat de krukaspouliebout? Als deze niet vast genoeg zit draait de oliepomp niet mee. De bout moet zo vast zitten dat je hem met veel moeite pas loskrijgt.

Deze zat zo vast dat ik een pijp moest gebruiken om de ratel te verlengen. Ik had 'em vastgedraaid met 210Nm (volgens werkplaatshandboek). Ik zou ook niet verwachten dat de druk accuut naar 0 gaat, als deze bout losraakt, maar dat ie geleidelijk omlaag gaat.


Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat dit niet geleidelijk gaat. Tijdens het rijden met mijn 944 had ik het ook een keer dat zo maar vanuit het niks de oliedruk weg viel. Zo snel mogelijk gestopt en jawel, de bout van de krukaspoelie was losgekomen. Gevolg daarvan was de bovenste balansas die zonder olie had gedraaid en na een paar weken besloot buiten het blok te komen kijken! Is uiteindelijk nog goed afgelopen, want voor hetzelfde geld draaid de complete motor in de soep!

01 mei 2006 22:23

mhoeneveld schreef:
BW schreef:Misschien is dit wel een hele simpele oplossing. :idea:

Omdat de meter in 1 keer op 0 staat zou het kunnen dat je meter stuk is????

Je hebt tenslotte alles al gecontroleerd dus......


Ik zou ook verwachten dat zelfs als de oliecirculatie niet echt op gang komt er toch nog oliedruk in het carter ontstaat en de meter in ieder geval iets aan moet geven. Maar helaas ken ik het blok daar niet goed genoeg voor en heb ik geen workshop manual om daar uitsluitsel over te kunnen geven.



De meter is een mechanisch produkt, als het veertje in de meter is geknapt ligt en blijft de naald op nul, ook al heb je oliedruk.

Dit is mij een keer gebeurd met een oude BMW, wel oliedruk maar 0 op de meter.

Re: Oliedruk 0!

01 mei 2006 22:37

gossong schreef:alleen viel me toen ik even uitstapte op dat de motor veel lawaai maakte (tikken van de hydraulisch klepstoters).


Lijkt me derhalve niet dat een kapotte meter de oorzaak is :roll:

Re: Oliedruk 0!

01 mei 2006 22:51

horn schreef:
gossong schreef:alleen viel me toen ik even uitstapte op dat de motor veel lawaai maakte (tikken van de hydraulisch klepstoters).


Lijkt me derhalve niet dat een kapotte meter de oorzaak is :roll:


De hydraulische klepstoters maken altijd iets lawaai na een koude start, alleen deze stond een paar weken stil dus alle olie ligt in de carter en moet door de oliepomp omhoog gepompt worden.
De olie is op dat moment dikker en duurt het langer voordat de olie onder de klepstoters komen.

Toch is het nog geen gek idee om de meter te controleren voordat je dure reparatie uitvoert.

01 mei 2006 23:04

Hij heeft getest zonder de oliedruksensor en daar kwam niets uit, dus echt geen druk :idea:

Had overigens wel direct de motor uit gezet en niet eerst de wagen nog in de garage terug gereden :twisted:

Re: Oliedruk 0!

01 mei 2006 23:14

BW schreef:Toch is het nog geen gek idee om de meter te controleren voordat je dure reparatie uitvoert.

Dat is een vrij simpele test: bedrading bij de sensor lostrekken (weerstand oneindig), en de meter springt naar de maximale uitslag. Ook dit was in orde.

Ik heb daarnet de overdrukplunjer nog gecontroleerd, en het meest waarschijnlijke is dat daar inderdaad het probleem zat! Als deze plunjer 'open' blijft staan wordt de olie direct terug naar de ingang van de pomp gevoerd. De druk blijft dan inderdaad 0. Toch maar vervangen door het nieuwere type....

Ik heb de pomp nog gecheckt door 'em gedeeltelijk onder te domp[elen in olie, en 'em aan te drijven met een boormachine (langzaamste stand), en er was flow!

Het aanzuigkanaal heb ik nog gecontroleerd door de buis in een bak olie te hangen, en voorin het blok een slang te steken en daarop te blazen... Een beetje gepruts, maar ook dit leek goed.

01 mei 2006 23:16

Paul van Engelen schreef:Had overigens wel direct de motor uit gezet en niet eerst de wagen nog in de garage terug gereden :twisted:

Ja, dat was inderdaad verstandiger geweest.... dit was een lichtelijke paniekactie van me.... :oops:

02 mei 2006 19:41

Overigens Gossong: :res: voor je technische vaardigheden.

Ikzelf had in een dergelijke situatie maar één ding kunnen doen:

Afbeelding

02 mei 2006 19:58

horn schreef:Ikzelf had in een dergelijke situatie maar één ding kunnen doen:

Afbeelding

zo slecht ziet erwin er toch niet uit :cheesy: :mrgreen: :cheesy:

02 mei 2006 20:58

Oke heren, jullie hadden gelijk :D , ik heb ook niet zo veel verstand van een 951.
Ik weet ook niet hoe deze motorblok in elkaar zit, maar ook ik heb weer iets geleerd. :)

02 mei 2006 22:34

horn schreef:Overigens Gossong: :res: voor je technische vaardigheden.

Ikzelf had in een dergelijke situatie maar één ding kunnen doen:

Afbeelding


Ach, de combinatie een paar jaar HTS + gezond "boer'n" verstand + 944T (wel in slechte staat :twisted: ) = je mot toch wat.... :wink:
Cilinderkop revisie is al achter de rug.....dus volgens mij schrikt ie hier nie van terug.....nu weer opbouwen en genieten 8)

Gossong succes, ga je zien

:king: Roi

02 mei 2006 23:06

Voor we helemaal off-topic zijn. Ben wel benieuwd dadelijk wat nu de oorzaak is.

02 mei 2006 23:45

mhoeneveld schreef:Voor we helemaal off-topic zijn. Ben wel benieuwd dadelijk wat nu de oorzaak is.


Nou..... vermoedelijk dus het overdrukplunjer t.z.t. vernemen we het wel...ding moet nu eerst weer in elkaar ...euh eerst natuurlijk een nieuwe overdrukplunjer in huis hebben, dus.........

Mazzelzzzzzzzzzzzzzzzzzz

:king: Roi

03 mei 2006 0:35

horn schreef:Overigens Gossong: :res: voor je technische vaardigheden.

Ikzelf had in een dergelijke situatie maar één ding kunnen doen

Dank! Maar met een werkplaats, het werkplaatshandboek, en veel geduld kom je een heel eind.
Vorig jaar toen de distributie kapot liep stond ik voor de keuze: Porsche wegdoen, of zelf repareren. Want laten doen zou te kostbaar worden.
Het werkplaatshandboek en de garage had ik al, dus ben ik maar gewoon begonnen...

@Roi: De onderdelen zijn besteld! Het nieuwe type overdrukplunjer, en nog wat klein grut!

@mhoeneveld: De overdrukplunjer was vast komen te zitten, ondanks dat het huis netjes was gecentreerd. Ik had nog het oude type met een plunjer en een veer, het nieuwe type bestaat uit een stuk waardoor dit probleem minder gauw optreedt!

03 mei 2006 22:08

Dan wordt het nu weer een kwestie van de puzzel in elkaar zetten. Geduld en het handboek doen wonderen.
Ik weet wat het is .... :wink:

Succes en laat ff weten als ie weer mooi loopt natuurlijk

05 jun 2006 23:15

Het heeft even geduurd, maar vandaag was ik eindelijk zover dat ik de auto weer kon starten.... en de oliedruk is weer perfect! Het was dus inderdaad (zoals Erwin al zei) de overdruk plunjer. Deze is nu vervangen door het vernieuwde type, en dat heeft het probleem opgelost... :D

06 jun 2006 12:31

Dat is goed nieuws.

Leuk dat je het hier even terug koppelt.
En nu weer lekker genieten, het mooie weer komt er aan heb ik begrepen. :wink:

06 jun 2006 15:28

gossong schreef:Het heeft even geduurd, maar vandaag was ik eindelijk zover dat ik de auto weer kon starten.... en de oliedruk is weer perfect! Het was dus inderdaad (zoals Erwin al zei) de overdruk plunjer. Deze is nu vervangen door het vernieuwde type, en dat heeft het probleem opgelost... :D

Net op tijd voor het goede weer. :wink:
Plaats een reactie