Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
06 mei 2006 15:44
Vanochtend reed ik naar de golfbaan met een aardig gangetje, eenmaal daar aangekomen heb ik de auto geparkeerd en de motor uitgezet.
Na een paar seconden kwam er wat rook uit het motorruim, vooral rechtsachter bij de wielen. Ik dacht eerst dat het van de remmen kwam, maar toen ik de motorklep opendeed bleek het toch echt van de motor te komen.
Nou ben ik zo a-technisch als wat dus vergeef me als ik de terminologie niet weet...de rook kwam van middenonder (en van die ventilator of wat het ook is)...verder zag ik dat de slang die over de motor heen loopt aan de aansluitkant (links bovenin) los geschoten was.
Ik ben op de terugweg niet boven de 100 geweest en toen ik thuis kwam rookte er niets meer...er was wel een branderige geur te ruiken.
Woensdag krijgt de auto een grote beurt, kan ik hier nu mee doorrijden tot woensdag of is dat niet aan te raden??? Ik ben als de dood dat de boel in de hens gaat...
Wie kan me hiermee van advies dienen????
06 mei 2006 15:51
Lijkt me dat als je rustig rijdt, er niet te veel heen en weer klotst dus, er blijkbaar niet veel aan de hand is.
Zou tot woensdag niet te veel rijden en dan rustig rijdend wegbrengen.
Over welke slang het hier gaat moeten de SC specialisten meer even zeggen. Heb je een foto?
Net in de bijbel gekeken: bedoel je die dikke geribbelde slang die uitkomt net links van die grote horizontaal liggende doos(= luchtfilter)?
Dat lijkt me een kachelslang en die heeft niet veel te maken met rookvorming; dat moet een andere oorzaak hebben.
06 mei 2006 22:39
Ja, die dikke slang bedoel ik...gelukkig dat het die niet kan zijn....
Vraag me toch af of ik wel in Steenwijk kom....ik laat hem tot woensdag wel staan....
Is er verder niemand die dit ooit heeft meegemaakt??
06 mei 2006 22:58
Heb je onlangs misschien olie bijgevuld?
06 mei 2006 23:01
Ja, dat heb ik gedaan....maar daarna heb ik wel al 400 km gereden.
En nu vraag je je af of er wat gemorst is....en dat zou wel eens kunnen verbranden...? Er is wel een beetje gemorst...olie heb ik trouwens bijgevuld met warme motor.
Of heb ik nu te snel conclusies getrokken?
06 mei 2006 23:12
Ik neem aan dat de motor (en uitlaat/kachelpotten) tijdens die 400 km al een keer eerder goed warm is/zijn geworden?
06 mei 2006 23:15
Henk, ik rij elke dag 30 km heen en 30 km terug van mijn werk....daarbij rijd ik de eerste 10-15 minuten rustig om de auto goed warm te draaien...echt hard knallen doe ik normaliter niet doordeweeks...
Alleen vandaag dus even 180-190 op weg naar Zeewolde...
Ik ga ervan uit dat de motor, uitlaat, enz goed warm zijn na 15 minuten...? Dus dan zou mijn antwoord op jouw vraag, ja zijn.
06 mei 2006 23:22
12liter olie heeft wel even nodig om echt warm te worden maar na 30 km lijkt dat me inderdaad wel het geval te zijn...
Maandag maar even met Erwin bellen denk ik?
Succes!
06 mei 2006 23:27
Verder zou ik het ook niet weten...zou het kunnen roken omdat ik wellicht te vroeg te hard heb gereden?
06 mei 2006 23:29
nee dat lijkt me sterk.
Misschien een hele gekke vraag maar heb je (te) veel bijgevuld?
06 mei 2006 23:35
Ik heb na het vullen het oliepeil gechecked en dat zat mooi net boven het midden tussen min en max.
Het rare is wel dat het op de terugweg niet rookte....alleen de brandlucht was er nog een beetje.
06 mei 2006 23:40
Vreemd verhaal,maar tot woensdag geen risico nemen zou ik zeggen, lekker laten staan tot woensdag, en dan op het gemakkie richting Steenwijk knorren.
06 mei 2006 23:43
Denk dat de olie die op je uitlaat of kachelpot terecht is gekomen toen "opgebrand" was.
misschien dat je
hier nog nuttige informatie vindt...
Maar ik zou zeker maandag even met Erwin bellen!
07 mei 2006 0:00
THX, dat lijkt er wel op...maar ik heb niet het gevoel dat er teveel olie in zit...
Ik zal maandag zeker even bellen....en maar even een autootje lenen...
07 mei 2006 8:57
Ik hoef niet te vragen of je een lekker rondje hebt gelopen

Daar ik evenmin verstand van de motor heb, kan ik je alleen maar met je meeduimen dat het een gevalletje van niks is. Succes woensdag
07 mei 2006 20:16
Zat nog even te kijken, het is dus niet die zwart dik-geribbelde slang....het is een grijze geribbelde (maar minder) slang die van links over de ventilator loopt en rechtsonder verdwijnt...
Wat is dat voor slang en kan het kwaad als die ergens los zit?
07 mei 2006 20:51
Paul van Engelen schreef:...bedoel je die dikke geribbelde slang die uitkomt net links van die grote horizontaal liggende doos(= luchtfilter)?
Dat lijkt me een kachelslang en die heeft niet veel te maken met rookvorming; dat moet een andere oorzaak hebben.
... is grijs en begint links boven, loopt over ventilatorhuis naar rechts, en dan er naast naar beneden. Een kachelslang hoorde ik vandaag van PaSCal en DIE weet dus alles van SC's
07 mei 2006 20:55
SuperC schreef:Ik zal maandag zeker even bellen....en maar even een autootje lenen...
... leen die maar vast tot dinsdag

de eerste dag van de week dat ze
in Steenwijk wel open zijn
07 mei 2006 20:59
Dan hebben we het dus toch over dezelfde....
07 mei 2006 21:42
Olaf schreef:... leen die maar vast tot dinsdag

de eerste dag van de week dat ze
in Steenwijk wel open zijn


sorry, even vergeten...
07 mei 2006 22:36
Hier lijkt mij dus niet zoveel mis te zijn.
Je zult wel een motor hebben die hier en daar olie lekt. Niks ongewoons voor een oudere Porsche motor.
Door het snellere rijden wordt de motor goed heet en verdampt de olie die onder aan de motor hangt. Dit veroorzaakt rook en verbrande olielucht en dat komt oa. door de ventilator naar boven.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar de kans is groot dat dit klopt.
We zullen het woensdag weten.
08 mei 2006 9:20
Vanochtend ben ik toch gaan rijden, tegen beter weten in....
Gewoon op het gemakkie en er was niets aan de hand, geen rook, geen brandlucht....ook niet boven de 120 geweest (dat liet het verkeer niet toe).
Dus ik denk dat het inderdaad niet zoveel is...woensdag zullen we het weten...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.