RED CABRIOLET schreef:Wie heeft er ervaring met de in omloop zijnde MAF-kitjes, waar je een moderne Luchtmassameter en chip/ECU plaatst om meer vermogen en een beter lopende motor te krijgen? (bv. Pro Max)
Mijn ervaring is dat een luchtmassa meter én beter lopen niet altijd opgaan bij onze Porsche's.
Door een Porsche met een luchtmeting met analoog signaal om te bouwen naar een moderne luchtmeting met een digitaal signaal is er een AD-converter nodig die meestal bij deze kitjes bijgeleverd wordt. De extra draden die hiervoor gebruikt moeten worden zijn soms de draden die de inlaatluchttemperatuur meten. Deze temperatuurvoeler vervalt bij de 'goedkopere' kitjes die daardoor bij stationair en vooral bij koude motor minder goed lopen.
Met alleen een hittedraad meting opv. de gebruikelijke luchtverplaatsingmeting wordt nagenoeg geen extra vermogen verkregen.
Een hittedraad heeft alleen zin als door geoptimaliseerde inlaat ( door wat voor een reden dan ook) de ouderwetse luchthoeveelheidsmeting een goede doorstroming in de weg staat. Dit gaat eigenlijk altijd gepaard met een aangepaste chip die opzich los staat van de hittedraad.
Er zijn mij maar weinig auto's bekend met een later gemonteerde hittedraad die net zo soepel en probleemloos rijden als een originele Porsche uit die tijd.
Erwin.