Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
16 jun 2006 14:24
Het volgende viel me tijdens de plassenrit weer eens op.
Na de tips over hoe een klassieke 911 te starten van o.a Erwin, doet ie het de laatste tijd meteen. Vorige week startte ie direct de eerste keer, terwijl ie toch echt 4 weken stil had gestaan.
Afgelopen zondag, voor de Plassenrit, weer hetzelfde; bij ophalen uit de garage meteen starten, maar na de lunch, en na nog een stop kort in Noordwijk, verrekte ie 't om aan te slaan. Het duurde 10 tot 15 keer proberen (met intervallen) voordat ie eindelijk aansloeg.
Nou heb ik wel eens gehoord dat vooral motoren met carburateurs wel vaker lastig starten bij hogere temperaturen en indien warm. (nou ja, wat heet warm?, de temperatuur komt volgens de wijzer niet boven de helft) maar ik vroeg me dus af:
1. Is dat inderdaad zo? en
2. Waarom dan? Heeft dat iets met verdamping van benzine in de cilinders of carbs te maken of zo?
16 jun 2006 14:36
Mijn auto met MFI heeft ook altijd wat moeite wanneer hij halfwarm is. Koud prima starten, echt warm (dus tot 30 minuten na uit zetten) prima, halfwarm lastig. Ik hoef het niet 15 keer te proberen maar toch. Ik heb het idee dat het komt dat de bovenkant (mfi, gaskleppen) van de motor nog warm is (dus geen choke) terwijl de 'onderkant' ( de motor zelf) eigenlijk te koud is.
16 jun 2006 16:27
Bij klassieke Peugeots (
) is dat een bekend probleem. Daar ligt het over het algemeen aan de bobine. Als die op het motorblok geschroeft zit, wil die bij warme/hete motor (als de bobine zelf ook best heet is) ervoor zorgen dat de motor niet aanslaat.
Vooral Ducellier-bobines staan hierom bekend. Ook de black-coils van Bosch. De Blue-coils daarentegen schijnen ook bij warme motor prima te functioneren....
16 jun 2006 20:15
Ik heb ook gehoord dat het slecht starten met warme moter, komt doordat door de warmte van de moter de benzine al verdampt voordat ie bij de carburateurs komt oid.
Dit geldt natuurlijk alleen voor carburateur wagens.
Het heeft ook een speciale naam, ik kan er zo 123 nie opkomen
16 jun 2006 20:27
vaper lock
16 jun 2006 20:31
Ik denk dat jij vapour lock bedoeld. Ooit eens met mijn eerste auto (een Sierra met carburateur) meegemaakt op vakantie. Pas getankt, lege snelweg, hoge temperatuur. Plotseling begon de motor te stotteren en na een keer flink gas geven (voor zover dat met een sierra kan) ging de hele kerstverlichting op het dashboard branden, maar de motor hield er mee op. Pas na een minuut of 20 wilde hij weer aanslaan.
Ooorzaak: een auto met carburateur heeft geen elektrische brandstofpomp die de benzine naar de motor pompt. De carburateur zuigt de benzine door de leidingen onder de auto naar de motor. Door de hoge temperatuur hieronder kan de benzine in de leiding al gaan verdampen, waardoor de carburateur alleen nog benzinedamp binnen krijgt ipv in vloeistofvorm. En dan doet 'ie het niet meer
16 jun 2006 20:32
Hoezo eensgezindheid
17 jun 2006 11:59
Double G schreef:Ooorzaak: een auto met carburateur heeft geen elektrische brandstofpomp die de benzine naar de motor pompt. De carburateur zuigt de benzine door de leidingen onder de auto naar de motor.
Wat een flauwekul, ook een motor met carburateurs heeft een benzine pomp.
Vapor lock met de mfi porsches is niet zo waarschijnlijk. De benzine pomp pompt continu de benzine uit de tank, door het filter, door de injectiepomp weer de benzine tank in, je hebt dus continu aanvoer van koele benzine.
17 jun 2006 12:08
ik wist dat het iets in die buurt was
17 jun 2006 13:01
Peter 2.4S schreef:Double G schreef:Ooorzaak: een auto met carburateur heeft geen elektrische brandstofpomp die de benzine naar de motor pompt. De carburateur zuigt de benzine door de leidingen onder de auto naar de motor.
Wat een flauwekul, ook een motor met carburateurs heeft een benzine pomp.
Vapor lock met de mfi porsches is niet zo waarschijnlijk. De benzine pomp pompt continu de benzine uit de tank, door het filter, door de injectiepomp weer de benzine tank in, je hebt dus continu aanvoer van koele benzine.
Inderdaad...en zolang je pomp vanuit de tank goed werkt en voldoende druk opbouwt in de leidingen zal je niet zo snel vapor-lock hebben.
17 jun 2006 13:05
Dat heet toch echt vapour lock!
17 jun 2006 13:24
Vapor Lock.
Heb ik dus ook last van in mn 924: leiding wordt heet en na een goed half uur zitten er dus luchtbellen in.
Lijkt te komen omdat de benzine langzaam terug druppelt terug de tank in, een terugslagklep zou dit moeten voorkomen.
Ik heb de auto net op de burg gezet en wil er dadelijk naar gaan kijken. Moet maandag op keuring, dus ik blijf er nog even vanaf, kan daarna altijd nog.
Probleem is deels te voorkomen door de leidingen te isoleren die dit probleem veroorzaken, maar het is geen all-round oplossing. Uiteindelijk wordt het onder de isolatie ook heet.
17 jun 2006 13:33
Peter 2.4S schreef:Double G schreef:Ooorzaak: een auto met carburateur heeft geen elektrische brandstofpomp die de benzine naar de motor pompt. De carburateur zuigt de benzine door de leidingen onder de auto naar de motor.
Wat een flauwekul, ook een motor met carburateurs heeft een benzine pomp..
Das dus niet waar, double G heeft gelijk. Sommige auto's met een carb hebben geen ELEKTRISCHE brandstofpomp.
17 jun 2006 19:30
Elven schreef:Verklaar mij eens, hoe een "luchtbel" kan ontstaan in een systeem dat verzadigd is met benzine.
Er is geen toevoer van lucht! of je nu een electrische of een mechanisch aangedreven pomp hebt!
Wat is Vapor Lock en wat is Percolatie?
Vapor lock is het ontstaan van "verdampte benzine" in de leidingen door te hoge temperatuur. "Luchtbel" is dus foutief gebruikt maar wel goed bedoeld
Wat het verschil is met percolatie zou ik es moeten opzoeken..percolatie klinkt me niet echt bekend om eerlijk te zijn
17 jun 2006 20:27
Even wat huis-tuin-en-keuken natuurkunde:
De hogedrukpan werkt volgens het principe dat water kookt bij een hogere temperatuur als de druk op het oppervlak toeneemt. Zo wordt het water in de pan 120 graden bijvoorbeeld, waardoor eten sneller gaart. Niet per sé lekkerder.
Als je andersom de druk verlaagt, dan begint water bij een lagere temperatuur te koken.
Hetzelfde geldt voor andere vloeistoffen. Zodra de druk aan het oppervlak (benzine t.o.v. leiding) daalt, zal de benzine sneller verdampen.
Bij het terug onder druk brengen (pomp starten) condenseert niet alle damp direct terug in de benzine, waardoor die "luchtbel" of eigenlijk dampbel blijft zitten.
Wanneer het systeem afkoelt, condenseert het weer wel omdat er veel meer tijd overheen gaat. Er blijft nog wel wat gas in de leiding zitten, maar de auto start wel direct.
Truc is dus om het systeem onder druk te houden zolang de leidingen heet zijn. Ze koelen wel rap af, maar dat duurt toch wel even. In de tussentijd moet de druk niet wegvallen.
Bij mij lijkt de benzine terug te stromen richting tank. Het kan ook zijn dat een soort expansievaatje defect is (schijnt weinig voor te komen). Anyway, vervangen en proberen is dan de gemakkelijkste oplossing.
Ik heb in de tussentijd als het goed is een keerklepje gekregen, morgen passen.
Tot slot: de motor wordt wel warmer dan je meter aangeeft. De watertemperatuur is dan wel niet zo hoog, het blok wordt echt zeik heet. Daarnaast ligt het damppunt van benzine een heel stuk lager dan van water en verdampt het dus ook zo snel.
Wist je trouwens dat water kan exploderen?
Bij 920 graden is water fluïde en is het zowel vloeibaar als gasvormig. Water in een glazen druppel ingesloten kan zo die temperatuur bereiken en de druppel werkelijk uit elkaar laten knallen.
off topic.
Wees trouwens extreem voorzichtig met werk aan de benzineleiding! Accuklem losmaken! Geen lamp gebruiken, tenzij op grote afstand. Verder blusser bij de hand houden en nooit alleen werken.
Je bent de eerste niet die vlam vat als het zover is.
Beloven jullie dat?
17 jun 2006 22:00
thijzer schreef:off topic.
Wees trouwens extreem voorzichtig met werk aan de benzineleiding! Accuklem losmaken! Geen lamp gebruiken, tenzij op grote afstand. Verder blusser bij de hand houden en nooit alleen werken.
Je bent de eerste niet die vlam vat als het zover is.
Beloven jullie dat?
En ik die altijd maar alleen werk, zonder blandblusser in de buurt, maar ik zal het onthouden, bedankt voor de tip !
17 jun 2006 22:09
Je mag het zelf weten hoor... heb uit 1e hand van de EHBO het verhaal van een joker die aan z'n brommer had gesleuteld in z'n trainingspak en daarna zelfvoldaan een peuk opstak.
Hij zei dat hij niks had gevoeld en alleen heel even een vlam zag.
1 vlam.
Was er nog tamelijk vanaf gekomen, maar op veel plaatsen hebben ze moeten bijplakken.
17 jun 2006 22:18
michael schreef:Peter 2.4S schreef:Double G schreef:Ooorzaak: een auto met carburateur heeft geen elektrische brandstofpomp die de benzine naar de motor pompt. De carburateur zuigt de benzine door de leidingen onder de auto naar de motor.
Wat een flauwekul, ook een motor met carburateurs heeft een benzine pomp..
Das dus niet waar, double G heeft gelijk. Sommige auto's met een carb hebben geen ELEKTRISCHE brandstofpomp.
Ten dele waar.
Vroegere autos hadden inderdaad geen electische hogedruk brandstofpomp in de benzinetank maar veelal een mechanische brandstofpomp aan het motorblok zitten. Probleem was daarmee ook dat de pomp hoger dan de benzinetank ligt en dus benzine moet aanzuigen in plaats van onder druk brengen zoals tegenwoordig het geval is.
Door de lage druk in de leidingen kan bij hoge temperaturen de benzine in gasvorm over gaan
VAPOUR LOCK
Zo'n gas bel kan door de pomp niet meer getransporteerd worden en dus valt de motor stil.
18 jun 2006 12:59
Meeste brandstofpompen zijn contactloos. Dat wil zeggen: een rotor met wieletjes duwt als het ware over een slang waardoor deze telkens wordt leeggeduwd. Net als in een hart-long machine. Zo komt de benzine nooit in contact met de rotor en kan de pomp ook nooit drooglopen (wat voor een normale pomp met schoepen desastreus kan zijn).
Het nadeel van een pomp bij de motor is dat er in de slang van de tank naar de motor een onderdruk ontstaat met belletjes als resultaat. De druk bij de motor is echter wel constanter.
De pomp bij de tank heeft een omgekeerd effect.
Racerij gebruikt vaak twee pompen om beide voordelen te combineren.
Anyway, geen 2 auto's zijn gelijk, dus ook de techniek is anders. Dan verwerkt elke fabrikant na een jaar wat modificaties in zijn model en dan weet helemaal niemand het meer.
18 jun 2006 13:44
thijzer schreef::oops:
Je mag het zelf weten hoor... heb uit 1e hand van de EHBO het verhaal van een joker die aan z'n brommer had gesleuteld in z'n trainingspak en daarna zelfvoldaan een peuk opstak.
Hij zei dat hij niks had gevoeld en alleen heel even een vlam zag.
1 vlam.
Was er nog tamelijk vanaf gekomen, maar op veel plaatsen hebben ze moeten bijplakken.
Dat kwam dan door de vlam van de aansteker/lucifer want met een gloeiende/brandende sigaret ontsteek je geen benzine...
18 jun 2006 13:55
Anyway, het deed zeer.
18 jun 2006 14:07
Elven schreef:Leve de tweespalt
Kwestie van taalgrens, in Nederland noemen we het vapour lock in de motoren en met een percolator zetten we koffie...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.