Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

924: 'DOPE'

20 jun 2006 20:54

Ik heb een automaatbak onder mijn 924 liggen, en nu is mijn vraag of er een soort 'dope' te koop is die je er in kunt gooien om kleine lekkage's te verhelpen.

Ik heb dit vaker gehoord maar ik weet niet hoe dit spul heet en waar je het kunt kopen.

Het idee is hetzelfde als bij een koelsysteem, want daar kun je de 'pil' ingooien voor kleine lekkage's.

Dus weet iemand hoe dit heet dan ben ik hem heel erg dankbaar.

Bert

Re: 'DOPE'

20 jun 2006 21:05

BW schreef:Ik heb dit vaker gehoord maar ik weet niet hoe dit spul heet en waar je het kunt kopen.

Het idee is hetzelfde als bij een koelsysteem, want daar kun je de 'pil' ingooien voor kleine lekkage's.


... allemaal 'lap' middeltjes - die evt. schade alleen maar grotere (kunnen) maken :shock:

20 jun 2006 21:09

Je hebt gelijk Olaf, maar het gaat mij erom dat ik een paar maanden ( zomer) lekvrij kan rijden want daarna wordt de bak toch gereviseerd.

20 jun 2006 21:25

:idea: Alle olie eruit halen en dan de bak vullen met kokend heet kaarsvet. Als dit eenmaal is gestold lekt het er gegarandeerd niet meer uit :lol: :twisted:


Even zonder gekheid; ik zou hem of nu gelijk reviseren of gewoon af en toe bijvullen, maar geen lapmiddeltjes erin die schade(=DUUR!!!) kunnen veroorzaken of verergeren.

20 jun 2006 21:32

Oke dan, ik zie dat jullie niet van lapmiddeltjes houden en jullie hebben daar ook wel gelijk in.

Ik ga gewoon af en toe even bijvullen, en trouwens zo erg lekt het ook weer niet.
Na warmdraaien (20km) en zet hem stil ligt er 1 drup, dus het valt nog wel mee.

Maar ik dacht ach kom laat mij deze vraag eens stellen en prompt al de reactie's die ik had verwacht.

Bert

20 jun 2006 22:45

he ik had ook een lek aan de motor heb het soort spul toen ook gebruikt maar zonder resultaat.de motor is nu lekker gereviseerd dus weer kurk droog.ik weet niet of het bij een versnellingsbak wel werkt.
later dacht ik nog wat ben ik toch dom.want het komt ook in je olieradiateut en je termostaten.
vorige week heeft mijn zwager zoeen pil in zijn radiateur gedaan en het gevolg was warm lopen.
ik denk dus dat het niet gaat helpen.

waar lekt de bak?als het aan de onderkant is en je gaat toch voor een lap middel zou ik het volgende doen.
olie er uit halen even uit laten lekken,goed ontvetten.en aan smeren met een goed merk hitte bestendige kit.deze is er van Loctite® 5399 - Fast Curing - High Temperature Adhesive/Sealant.
ik denk dat dat het beste is maar het blijft lappen.


gr anton964

21 jun 2006 17:25

de lekage kan van 2 soorten olie zijn, a.t.f olie voor het schakelen of transmissie olie van het diff. waar komt de olie vandaan?

als de bak toch gereviseerd wordt zou ik ook doorrijden, maar het olie pijl wel
steeds controleren :!: zeker als het de a.t.f olie is, als daarvan het pijl te laag is kan het zijn dat de olie niet meer word gekoeld en er onderdelen slijten/ vastlopen.

21 jun 2006 19:50

Het is ATF olie.
En lekt uit het deksel waar ook de price-as vandaan komt.

Ik heb net (een aantal dagen geleden) nog de keering en de bronzen bus vervangen, maar dit mocht niet helpen.

Nu maar gewoon even in de gaten houden en genieten van het mooie weer.

21 jun 2006 22:12

Zeker met hydraulische systemen zoals in de bak zitten moet je niet met lapmiddellen werken. Je maakt het alleen maar erger en hebt kans dat de uiterst kleine oliekanaaltjes verstoppen.

21 jun 2006 22:17

BW schreef:Het is ATF olie.
En lekt uit het deksel waar ook de price-as vandaan komt.

Ik heb net (een aantal dagen geleden) nog de keering en de bronzen bus vervangen, maar dit mocht niet helpen.

Nu maar gewoon even in de gaten houden en genieten van het mooie weer.


Zal dus een oliekeerring zijn. Wynns (schrijf ik dat goed?) had vroeger een middeltje wat keerringen weer soepel maakt en dat was wel aardig spul. Of het nog steeds tekoop is weet ik niet maar je zou het eens bij Brezan kunnen vragen.

22 jun 2006 11:54

vroegah deden ze wel is fijngemalen panty's erin, geeft een super effect, smeert goed, dicht af en maakt alles geruisloos.........


Tja is een Haagse Harrie oplossing "sgahrahsie toh de deuh".

22 jun 2006 11:56

Zaagsel in de motor deden ze ook, vulde perfect de ruimte tussen de lagers op :twisted:

Maar als het van de ingaande as in de vernsellingsbak is, lijkt het me gewoon die keering. Ik weet enkel hoe het zit bij een handmatige versnellingsbak maar niet bij een automaat :)

22 jun 2006 14:57

Blijkbaar wil je de revisie tot na de zomer uitstellen?

Ik zou idd het aantal ritten beperkt houden en het peil bijhouden. De discussie over oliespoelmiddelen is al vaak gevoerd, maar heeft eigenlijk alleen betrekking op motorolie. Olie in versnellingsbakken voldoet weer aan hele andere eisen (komt geen verbranding in de buurt, temperatuur loopt niet zo hoog op etc.) en daar zijn die additieven niet voor gemaakt.

Iemand trouwens ervaring met motorrevisie van een 924? Misschien een winter-project.

22 jun 2006 19:03

Ik enkel met een koppaking revisie :P En nieuwe waterpomp etc maar verder zal het niet moeilijk zijn ;) Gewoon goede pakkingen + lager schalen bestellen .

22 jun 2006 21:38

Oke heren, mijn oordeel staat vast en dat is dat ik gewoon blijf doorrijden en af en toe wat olie bijvullen.

Bedankt voor de reactie`s.

Bert

22 jun 2006 22:16

Heel verstandig. En gewoon tijdens een flinke onderhoudsbeurt of revisie de zaak grondig aan pakken

22 jun 2006 22:22

Na de zomer gaat de bak naar een specialist toe die hem van A tot Z reviseerd.

Kost wat maar dan heb je ook wat :wink:

29 aug 2006 20:58

Automaatbak is weer lekvrij.

Heb zelf maar even alles losgehaald om te zien waar het probleem lag.

Het probleem lag dus in de deksel voor de cardanhuis (als je in het `vliegwielhuis` kijkt), lager was stuk, er zaten platte kanten aan, en de twee keeringen waren lek.

Dit alles vervangen en blijkt dus dat de bak nu lekdicht is.

Dus geen dure revisie meer nodig maar voor €50.- aan onderdelen erin gestopt.

Foto`s volgt.

29 aug 2006 21:16

Afbeelding

Cardanzijde en over de grote as zat de lager die dus stuk was.


Afbeelding

Hier zaten de twee keeringen in en de lagerschaal.

30 aug 2006 0:39

Way to go!

Deze winter gaat mijn blok er definitief uit. Verdachten zijn de koppakking (wazige koelvloeistof) en er zijn meerdere mensen die willen zien wat dit blok na 125k heeft gedaan.
Ik weet niet wat het kost, maar alle keerringen, pakkingen enzo kunnen niet zo verschrikkelijk duur zijn.

Iemand enig idee?

30 aug 2006 8:56

Kop set:
-Koppaking
-Klepseals
-Nokkenas keering
-Uitlaat pakking
-Inlaat pakking
-Pakking voor thermostaat huis, rotor huis en zo verder

Carter set:
-Carter pakking
-Krukas keering
-Nog een paar pakkingen.

Ik gok op iets van een 300,00€ tesamen...(schiet me niet dood als het wat afwijkt hé :wink: )

30 aug 2006 10:21

Ik zou dus niet direct zeggen dat je het probleem hebt 'opgelost'.
Versnellingbakken worden gemaakt met een behoorlijke precisie, en geen 2 bakken zijn gelijk. Er worden altijd flinterdunne plaatjes gebruikt om ervoor te zorgen dat de voorspanning op de assen naar behoren is. Door een nieuw lager erin te zetten heb je deze voorspanning gewijzigd.
Ga dan niet zeggen van: ja maar het ouwe was versleten, deze nieuwe brengt het op de oude niveau. Want ook geen 2 lagers zijn gelijk. Bedenkt wel dat we het hier over hondersten van millimeters hebben.
Als je voorspanning te hoog is heb je overmatige slijtage, als deze te laag is kan de as heen en weer gaan klapperen (moeheid, BREUK, en dus bak naar de kloten).
Ik weet verder niet wat je allemaal hebt aangeraakt of losgemaakt, maar ik heb uit ervaren bron vernomen dat als je bijv een open diff wil vervangen met een LSD dan moet je je bak al reviseren, simpelweg omdat je die los moet maken!

Als het lager trouwens echt stuk was, zoals jij zegt, dan zweeft er nu ook wat gruis in je bak rond...

30 aug 2006 11:08

Ik heb alles nagekeken en er was geen zwerfvuil aanwezig.

Achter de lager zit een opvulring die zorgt voor de voorspanning en die is ook vervangen.

Dus ik denk dat ik het goed gedaan heb.

En trouwens het is van een automaatbak, waarbij de dif gescheiden is van de automaat, sorry Guy, maar ik denk dat jij een gewone v-bak in gedachten heb.
En die heb ik dus niet.
En de cardan is er niet uitgeweest, maar alleen de deksel verwijderd, omdat hier de keeringen in lagen en de lagerschaal.
De rest hebben we allemaal laten zitten.
Plaats een reactie