Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

911T: Geen onsteking meer

02 jul 2006 14:05

Ik heb afgelopen week eindelijk het deukje in de voorbumper wat er inzat sinds ik hem heb laten uitdeuken en overspuiten en tevens de bumer voorzien van een originele sierlijst.
Nadat ik alles weer gemonteerd had was het gisteren uitgelezen weer voor een fors blokje om.

De auto startte wat moeizaam (ik moest aanmerkelijk langer starten voor hij aansloeg dan ik gewend was)
maar hij liep, daarna de auto buiten gezet en gewassen.

Tijdens het rijden viel me op dat hij meer plofte in de uitlaat dan gewoonlijk maar heb daar verder geen aandacht aan geschonken en ben lekker gaan touren.
Totdat ik op de N219 tussen Nieuwerkerk aan de IJssel en Zevenhuizen in de file kwam te staan motor lekker warm +/- 110 graden en hij er opeens mee ophield.
De motor draaide op dat moment gewoon stationair en viel ineens stil.

Ondanks dat een thermisch probleem mij onwaarschijlijk leek heb ik hem toch een half uurtje af laten koelen het toen maar weer eens geprobeerd.
Geen leven in te krijgen dus de ANWB wegenwacht maar gebeld. Daar werd ik uiterst vriendelijk door te woord gestaan en ondanks de enorme file die er stond arriveerde de wegenwachter toch noch redelijk vlug.
Hij had binnen enkele minuten de diagnose gesteld: Geen onsteking!
De man wist werkelijk van opgeven tot hij precies wist wat de oorzaak was en kwam uiteindelijk tot de ontdekking dat het de box met electronische onsteking moest zijn. Zelfs deze heeft hij gedemonteerd en opengemaakt.
Er kwam een lucht van verbrande electronica uit.
Kortom einde rit en afslepen die handel. Er werd een berger gebeld en deze heeft de auto keurig op het door mij gewenste adres afgeleverd.

Bij nadere inspectie blijkt er een onderdeel waarschijnlijk een diode gebroken te zijn.
Nu ben ik best handig met soldeerbout e.d. maar ik kan niet achterhalen wat voor onderdeel dit precies is.
Iemand van hier misschien of weet iemand een adres?
Het is een zwart bolletje met een groen stip .

Afbeelding

Dus weer twee dingen geleerd:
1. negeer het niet als de auto anders reageert want dit heeft een oorzaak.
2. zorg dat je lid benvan de wegenwacht.

02 jul 2006 14:28

Probeer het eens bij Stuut en Bruin, Prinsengracht in Den Haag. Een ouderwetse electronicazaak, waar nog echte electronica bolleboosjes rondlopen. Met een beetje geluk hebben ze het onderdeel of een alternatief.

02 jul 2006 21:53

Zeker weten doe ik het niet maar je zou zeggen dat het een redelijk standaard diode is. Zeker weten welk type en wat voor stroom er doorheen moet lopen kan alleen aan de hand van een schema of een type aanduiding op de diode. Je zou eens kunnen proberen er een 1N4001 in te zetten. (het streepje komt dan overeen met het de plek van het groene bolletje)

Overigens is hij met redelijk wat geweld 'ontploft' hetgeen mij doet vermoeden dat er meer aan de hand kan zijn. Alles goed door laten meten is de enige optie maar nog steeds geen garantie.

05 jul 2006 8:50

Bedankt voor de tips
Ik heb twee diodes vervangen en vanochtend de handel weer in elkaar gezet.
Hij startte in één keer !

05 jul 2006 9:07

Ik ben het eens met mhoeneveld dat het klappen van die diode zeer waarschijnlijk niet de oorzaak maar het gevolg van een probleem is. Kijk eens op www.pelicanparts.com, daar staat wel wat info plus schema's.

05 jul 2006 22:11

1972T schreef:Bedankt voor de tips
Ik heb twee diodes vervangen en vanochtend de handel weer in elkaar gezet.
Hij startte in één keer !


Goed gedaan. Nu hopen dat het euvel daarmee ook weg blijft. Want ik heb nog wel een beetje bedenkingen. Het feit dat de diode helemaal 'ontploft' is betekend dat er een enorme stroom door heen is gegaan.

05 jul 2006 22:34

Die bedrading ziet er van de foto uit gezien niet echt gezond uit? eventueel vervangen?

05 jul 2006 22:49

Die bedrading ziet er van de foto uit gezien niet echt gezond uit? eventueel vervangen?

Dit is ouderwets isolatiekous is volgens mij in orde.
Tevens vraag ik mij af of de diode wel ontploft is. Op het breukvlak zie ik geen echte sporen van brand o.i.d.
Ik las wel in het werkplaatshandboek dat je niet met een donor auto mag starten als de accu leeg is. Dit is in het recent verleden wel gebeurt van wege slechte accu's.
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit iets met elkaar te maken heeft.
het zal in de afgelopen 35 jaar toch wel vaker gebeurd zijn denk ik.

05 jul 2006 23:05

Dit gaat even boven mijn pet...

Je hebt een klasieker uit 1972. Die is je dierbaar neem ik aan ???

Er treedt een probleem in het electrische circuit op :arrow: actie is reactie. Zoals al is aangegeven.

Je lost vervolgens alleen de reactie op, door zelf 2 diodes er in te bakken. Je hebt naar mijn inzien nog geen idee wat de oorzaak is. Zou het niet beter zijn om de moeite te nemen en naar een specialist te gaan. :?: Straks sta je nog naast een uitgebrand hoopje blik. Ik wil je niet de schrik op het lijf jagen.... Maar ik zou wel het zekere van het onzekere nemen.

06 jul 2006 8:23

Je lost vervolgens alleen de reactie op, door zelf 2 diodes er in te bakken. Je hebt naar mijn inzien nog geen idee wat de oorzaak is.


Je kan dit op twee manieren bekijken.
1. De oorzaak is dat er ergens iets mis is waardoor de diodes gesneuveld zijn. Lijkt me onwaarschijnlijk om dat de ontsteking in een klassieker een opzichzelfstaand circuit is en nu weer normaal werkt.
2. De diodes zijn zelf de oorzaak (ouderdom en/of warmte bv) Er zijn zoveel electronische componenten die het om onverklaarbare reden opgeven.(ik bedoel hier electronica in het algemeen radio's computers e.d.)

Maar het er nog eens over hebben met een specialist kan uiteraard nooit kwaad.

06 jul 2006 12:36

1972T schreef:Je kan dit op twee manieren bekijken.
1. De oorzaak is dat er ergens iets mis is waardoor de diodes gesneuveld zijn. Lijkt me onwaarschijnlijk om dat de ontsteking in een klassieker een opzichzelfstaand circuit is en nu weer normaal werkt.
2. De diodes zijn zelf de oorzaak (ouderdom en/of warmte bv) Er zijn zoveel electronische componenten die het om onverklaarbare reden opgeven.(ik bedoel hier electronica in het algemeen radio's computers e.d.)


Een diode of andere halfgeleider die door ouderdom het leven laat gaat meestal geruisloos stuk. Dat ook de behuziing daarbij sneuvelt komt zelden voor en kan alleen wanneer er extreme stromen doorheen lopen. Dat verklaard namenlijk ook de eerder gemelde brandlucht.
Ik vermoed dat als de zaak nu wel werkt dat er op wat voor manier dan ook een enorme peikstroom in je systeem is ontstaan. Ik ken het schema niet want dan is vrij makkelijk te vertellen waar het vandaan moet zijn gekomen. En die oorzaak zou ik toch zeker boven water willen krijgen.
Optie 2 lijkt mij uit ervaring als electronicus gesproken en het beeld dat je hebt geschetst onmogelijk
Plaats een reactie