Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

motor 3.2 vraag

02 mei 2004 23:31

Hallo allemaal

ik ben de eigenaar van een carrera 3.2 uit 85
met 160000 km op de klok
en had eens een vraag over de conditie van mijn motor
Met koude start gooit hij er namelijk altijd een wolk zwarte rook uit,
na een seconde of 3 is dit echter weer weg
Ook reed ik laatst achter mijn eigen auto en zag dat bij volgas overschakelen er ook even wat pluimpjes uitkomen, dit is ook bij gas loslaten in de hoge toeren als je hem uitlaat rollen.
Dit is enkel aan de orde als je hem echt op zn staart trapt, anders niet.
De kleur hiervan is zwart/blauw, niet echt blauw dus.
De auto verbruikt overigens 1liter olie op 2500 km
Ook is hij niet volledig droog, en is er een klein lek wat vanuit dedistributieketting kap lijkt te komen
Hij lekt ongeveer 3 druppels pweek
Is dit redelijk normaal voor deze motor? Of is een kleine lekkage incl het roken echt ernstig :?:
Graag meer ervaringen hierover!

02 mei 2004 23:54

Lijkt toch erg veel op olielekkage !
Kan ook lekken op een hete kachelpot zodat daar een aangebrand restje blijft zitten dat droog en hard is.
Vaak ook te ruiken als je je P flink op zijn staart getrapt hebt. (Oliegeur)

03 mei 2004 0:08

Heeft ie al eens een (kop)revisie gehad?
De originele klepgeleiders zijn als ik het goed begrepen heb van een nogal zacht materiaal, er worden dan gemodificeerde klepgeleiders gemonteerd; koper ipv. messing oid. Er zijn hier op het forum wel mensen die het precies weten (gelukkig)

Het lekken van olie langs de klepgeleiders kan volgens mij olieverlies/roken veroorzaken zoals je omschrijft. Maar er zijn vast ook andere oorzaken mogelijk.

160000 km is trouwens een aardige kmstand om het blok eens uit elkaar te (laten) halen en een (kop)revisie/controle er tegenaan te gooien, als dat tenminste al niet eerder is gedaan.

03 mei 2004 1:36

Airhead heeft het (helaas) bij het juiste eind...

Vanaf 160.000km kan je dergelijke problemen verwachten met een 3.2
Niet al te lang wachten om e.e.a. op te (laten) lossen...

Meer dan een kop revisie zou ik niet aanraden (dat alleen is al duur genoeg).
Als de koppen eraf zijn kan je eventueel de zuigerveren vervangen (ook een mogelijke oorzaak van roken/olie verbruik).

Het draaiende gedeelte van je 3.2 is identiek aan dat van een 3.3 turbo en met het relatief lage vermogen van de 3.2 dus vrijwel onverwoestbaar.

De lekkage aan het huis van de distributie-ketting is waarschijnlijk een kwestie van een nieuwe pakkinkje

gr.

Jeroen

03 mei 2004 11:48

3 druppeltjes p/w is nou niet echt allarmerend zou ik zeggen :roll: , het verbruik lijkt mij idd gewoon slijtage.

03 mei 2004 12:39

De druppeltjes zijn geen probleem (alleen irritant)

Hen het verbruik is wel al aan de hoge kant (mijn 3.2 verbruikte een liter op 10.000 hele zware km's)

Het ROKEN is wel een teken dat het niet goed gaat
Olie verbruik zal snel toenemen :roll:

gr.

Jeroen

03 mei 2004 18:42

bedankt voor de informatie zover,
zal binnekort eens gaan informeren naar een koprevisie en
evt nieuwe zuigerveren.
inderdaad lijkt mij de rest van de 3.3 turbo blok vrijwel onverwoestbaar
Meer info of mensen die hetzelfde hebben laten uitvoeren, laat het maar weten :!:

09 jun 2004 1:16

Kogel is door de kerk. Ik heb vandaag beslist om de motor van mijn 1985 Targa een revisie te laten geven. Ik heb lang getwijfeld tussen een andere te kopen en dit"werkje" te laten uitvoeren.

Als éénmaal de garage af, dan krijgt hij oook een optische beurt en kan ik er weer voor de volgende 200.000 km tegen.

Ben benieuwd wat het gaat geven.

(ligt dus nu op intensieve, met de ingewanden binnenste buiten)

09 jun 2004 13:46

Lou schreef:ligt dus nu op intensieve, met de ingewanden binnenste buiten


De 27e te aanschouwen als "onder handen werk" ;) ..... of dan meteen al de 1000km beurt ná revisie :?: :mrgreen:

09 jun 2004 18:48

Hoop tegen dan toch al een paar honderd km op de teller te hebben.

(met zo'n weer.........)

09 jun 2004 23:46

Jeroen914 schreef:Meer dan een kop revisie zou ik niet aanraden (dat alleen is al duur genoeg).





Meestal ben ik het met jouw reactie's redelijk eens, maar dit is een verkeerd advies. Wat denk jij van de lagers en vooral de drijfstanglagers dan?
Hier kunnen ze soms zo lekker op stuk lopen boven de 200.000 km.
En de cilinderdraadeinden na 20 jaar? en de kettingen? en, en, en, ....

10 jun 2004 0:39

Renntech schreef:Meestal ben ik het met jouw reactie's redelijk eens, maar dit is een verkeerd advies. Wat denk jij van de lagers en vooral de drijfstanglagers dan?
Hier kunnen ze soms zo lekker op stuk lopen boven de 200.000 km.
En de cilinderdraadeinden na 20 jaar? en de kettingen? en, en, en, ....


We hoeven het ook niet ALTIJD eens te zijn :D

Bovendien heeft de auto in kwestie 160K op de klok en nog geen 200
Afhankelijk van het jaarlijkse aantal km's kan 'ie wat dat betreft dus nog wel even vooruit

Natuurlijk is er altijd het uiterst verraderlijke "als je toch bezig bent" syndroom...
Misschien ook maar een setje verse cilinders/zuigers? En dan standaard, of alles maar laten bewerken? Draaiend balanceren, koppen flowen andere zuigers/cilinders (3.4), en, en, en...
Kort om: je moet toch ergens een grens trekken

Naar mijn mening is het onderblok/draaiende gedeelte van de 3.2 toch behoorlijk bulletproof (mits er netjes met de auto gereden is, dus niet planken met koude motor en/of vaak te veel toeren laten draaien)

De mijne had ook bij 160K een koprevisie gehad en heeft daarna nog 80K probleemloze zware km's gereden (eindstand was 237500km, niet roken, lekken of verbruiken)

Zal altijd een moeilijke beslissing blijven, want in welke staat het onderblok werkelijk verkeert weet je pas als je het open trekt (en zelfs dan kan het nog moeilijk te beoordelen zijn)

gr.

Jeroen

10 jun 2004 1:05

Mijn motor ligt in elk geval open nu. Ik ga er morgen effe naar kjken en ze gaan me daar precies uitleggen wat ze er aan gaan doen.

Ze hebben in elk geval alle stukken liggen om een volledige revisie te doen.

Alles wordt uitgemeten en een volledige diagnose gesteld. De bedoeling is dat ie er kompleet als herboren uitkomt.

Neem ik gewoon enkele foto's morgen voor het nageslacht en post ik ze hier even.

Wat de historiek van de auto betreft ben ik redelijk gerust. De vorige eigenaar was 63 toen ie hem kocht en heeft hem aan mij verkocht op zijn 72 ste (heeft toen een cabrio gekocht!!!)

Zelf was ik op dat moment ook al redelijk tot de jaren van verstand gekomen en heb ik de wagen nooit over de rooie laten gaan.

Wat het onderblok betreft ben ik dus tamelijk gerust.

De enige fout die ik ooit gemaakt heb, is hem 2 jaar niet gebruiken en toen stond ie in een te vochtige garage. Daarom krijgt ie over een goed anderhalf jaar (garage is dan pas af) een volledige cosmetische opknapbeurt.

Ik rijd volgens mij dan terug met een quasi spiksplinternieuwe en ben ervan overtuigd dat ik de juiste beslissing genomen heb, niet?

Ben ondertussen wel benieuwd.

10 jun 2004 1:20

Ik snap wel wat jij bedoelt, alleen ik bekijk het door ervaring iets anders.

De hoeveelheid arbeid nodig om een koprevisie uit te voeren is niet gering. De cilinderkop revisie op zich is ook niet goedkoop.

Als je dan toch veel geld uitgeeft voor deze koprevisie heb je nog steeds geen gereviseerde motor. Oftewel, geen garantie op de motor als deze stuk loopt door b.v. een uitgelopen drijfstanglager of gebroken cilinderdraadeind. ect. ect.

Na alleen koprevisie is er een redelijke kans op meer olie verbruik dan voorheen. Niet veel meer, maar toch.
Na koprevisie is de kans op een gebroken draadeind groter als vóór een revisie. Dit is geen onbekend 911 probleem.
De cilindervoet pakkingen gaan na de/-montage van alleen
de cilinderkoppen vaak lekken. (als dat nog niet zo was)
Vaak zijn de distributie kettingen bij 160.000 tot 200.000 een stuk langer geworden door slijtage.

Begin dit jaar heb ik ook alleen een koprevisie uitgevoerd op wens van een klant. Ivm. erg uitgelopen klepgeleiders en het bijbehorende harde tikken.
Deze man wilde verder geen onkosten maken. Op zich respecteer ik altijd de wens van de klant.
Als ik het echter technisch bekijk sta ik een motor dicht te schroeven die eigenlijk aan een (gedeeltelijke) revisie toe is.
De motor had 175.000 km. gelopen.

Bij deze motor zag ik dus tijdens het demonteren van de distributie dat de spanners aan het eind van hun slag werkten. Oftewel, als de ketting nog maar iets verder slijt kan de spanner hem niet meer genoeg spannen met alle gevolgen van dien.
En inderdaad was al duidelijk te zien dat de ketting soms tegen het distributie huis aanliep.
De klant wilde toch dat ik dat zo terug monteerde, zijn argument: hij liep hier toch goed mee! Wat dat betreft kan ik hem geen ongelijk geven, hij liep ook goed toen de auto bij ons kwam.
(en na die tijd ook natuurlijk :lol: )

Maar inderdaad ik ken het probleem van : waar is het eind? hoever moet je gaan?

Ik / wij kunnen alleen maar adviseren, argumenteren.
De betaler beslist. :res:

10 jun 2004 10:41

Jeroen914 schreef:Natuurlijk is er altijd het uiterst verraderlijke "als je toch bezig bent" syndroom...


Klopt ..... altijd :!: , maar ..... :res: voor bijvoorbeeld budget ..... het is natuurlijk nooit verstandig om half werk te verrichten en daarmee "korte" tijd later dubbel ;).
Natuurlijk moet je geen dingen laten vervangen die bij het persoonlijke gebruik nog jaren meegaan (wellicht tot na inruil :roll: ), maar mijn mening is dat je eerlijk, deskundig advies (uit niet-commercieel oogpunt ;)) afhankelijk van die specifieke situatie zeker serieus moet overwegen.

10 jun 2004 11:59

EriC4C schreef:
Jeroen914 schreef:Natuurlijk is er altijd het uiterst verraderlijke "als je toch bezig bent" syndroom...


Klopt ..... altijd :!: , maar ..... :res: voor bijvoorbeeld budget ..... het is natuurlijk nooit verstandig om half werk te verrichten en daarmee "korte" tijd later dubbel ;).
Natuurlijk moet je geen dingen laten vervangen die bij het persoonlijke gebruik nog jaren meegaan (wellicht tot na inruil :roll: ), maar mijn mening is dat je eerlijk, deskundig advies (uit niet-commercieel oogpunt ;)) afhankelijk van die specifieke situatie zeker serieus moet overwegen.


Mja, dat is soms wel een probleem... Sommige "specialisten" kun je niet al te serieus nemen. Een dealer bijvoorbeeld gaat het blok nagenoeg vergelijken met een NIEUW blok en adviseert dan een hele rits aan vernieuwingen/vervangingen. Terwijl een andere specialist het bekijkt naar ratio geberuik/KM's ed van de pesrsoon zelf. Stel...ik rij 10.000 Km per jaar en over zo'n 40.000 km's zit er een revisie aan te komen. Dan hoeft het niet rendabel te zijn dit te doen dat is nog 4 jaar rijden! en voor een ander wellicht één jaartje. :wink:

10 jun 2004 13:01

Denniz C2 schreef:Mja, dat is soms wel een probleem... Sommige "specialisten" kun je niet al te serieus nemen. Een dealer bijvoorbeeld gaat het blok nagenoeg vergelijken met een NIEUW blok en adviseert dan een hele rits aan vernieuwingen/vervangingen. Terwijl een andere specialist het bekijkt naar ratio geberuik/KM's ed van de pesrsoon zelf. Stel...ik rij 10.000 Km per jaar en over zo'n 40.000 km's zit er een revisie aan te komen. Dan hoeft het niet rendabel te zijn dit te doen dat is nog 4 jaar rijden! en voor een ander wellicht één jaartje. :wink:


Vandaar ook .....
EriC4C schreef:Natuurlijk moet je geen dingen laten vervangen die bij het persoonlijke gebruik nog jaren meegaan (wellicht tot na inruil :roll: ), maar mijn mening is dat je eerlijk, deskundig advies (uit niet-commercieel oogpunt ;)) afhankelijk van die specifieke situatie zeker serieus moet overwegen.

;)

Koprevisie

10 jun 2004 16:18

Hoi,

Ik heb drie weken geleden de kop van mijn 3.2 Targa uit '87 laten reviseren, en daarbij zijn eigenlijk alle dingen gedaan zoals Erwin het ook vertelde, van nieuwe distributie kettingen, zuigerveren, één nokkenas, één tuimelaar, gereviseerde koppen, nieuwe tapeinden, enz.enz. Ik zal eens op de specificatie kijken wat ze nog meer hebben vervangen.

Het kost inderdaad veel geld maar ik vond 't het wel waard.
Ik heb het overigens bij Car Care Porsche laten doen.

Groeten Arno

11 jun 2004 1:14

Ben daarstraks gaan kijken naar mijn auto.

Raar gezicht zonder motor (staat nu nog hoger op zijn poten)

Alles is uitgemeten en aan het blok zelf gaan ze niet prutsen. 1 cylinder moet vervangen worden, rest is nog in uitstekende staat. Hier bovenop komt een gereviseerde culasse (de 3 met de tempmeter). Voor de rest natuurlijk nieuwe segmenten, kettingen...

Voor de rest is alles nog oké.

Krijg uiteraard garantie op de revisie.

Heb vandaag geen tijd om foto's te plaatsen(sterfgeval in de familie), maar die komen morgen wel.

11 jun 2004 12:01

laat dan nog wel even voor de andere cilinders/zuigers nieuwe zuigerveren plaatsen, anders krijg je een te grote compressie afwijking.

11 jun 2004 19:40

RufBTR schreef:laat dan nog wel even voor de andere cilinders/zuigers nieuwe zuigerveren plaatsen, anders krijg je een te grote compressie afwijking.


Zuigerveren = segmenten :wink:

12 jun 2004 9:59

Heb enkele foto's geplaatst in het album "Techniek".

Alvast een voorsmaakje....

Afbeelding

12 jun 2004 18:04

Lou schreef:Heb enkele foto's geplaatst in het album "Techniek".

Alvast een voorsmaakje....

Afbeelding


Geweldige taal toch dat Vlaams :res: : een voorsmaakje !!!!! :mrgreen:

12 jun 2004 18:09

Jan A. (964 C4) schreef:Geweldige taal toch dat Vlaams :res: : een voorsmaakje !!!!! :mrgreen:


Moet je eens bij die foto's kijken :shock:
"de boite"
"de culas"

Ik leer iedere dag iets nieuws hiero.

12 jun 2004 18:13

Leuk toch, niet? :wink:
Plaats een reactie