Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

964: Koelingsproblemen

17 jul 2006 22:05

Ik denk dat ik een probleem heb met de oliekoeler van m,n 964.
De ventilator die erop zit wil niet aanslaan!!
Bij welke temperatuur zou die eigenlijk moeten gaan draaien??
Als m,n temperatuurmeter zo,n beetje 3/4 aangeeft heb ik nog geen reaktie van de fan!!
Laatst bijgewerkt door LongJohn op 17 jul 2006 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.

17 jul 2006 22:29

Hoi lange Jan, :mrgreen:

Ik ben zo technisch als een spruitje, dus ik kan je daar niet veel verder mee helpen (behalve je naar 1 van de dealers en/of specialisten door te verwijzen) ! :wink:
Maar misschien nog wel een :idea: voor je topic onderwerp:
topic namen

Suc6 met je koelingsprobleem!

17 jul 2006 22:34

De ventilator van de oliekoeler wordt geschakeld door een relais. Tevens staat in serie met deze ventilator een weerstand.
Wat precies op welke plek zit kan ik je niet vertellen maar je zou de keten eens terug kunnen lopen.
Weerstand controleren
Relais controleren

17 jul 2006 22:41

In principe "werkt" het systeem wel.
Als ik de stekker losneem van de sensor op de oliekoeler dan begint de ventilator te draaien.
Dan zal naar alle waarschijnlijkheid de sensor defect zijn.

17 jul 2006 23:05

Daar lijkt het verdacht veel op ja. De ventilator en weerstand zijn goed en ook het relais schakeld dus.
Kortom sensor vervangen lijkt mij op deze afstand.

17 jul 2006 23:10

kijk eerst of de thermostaat bij het achterwiel wel open gaat.

anton964

17 jul 2006 23:13

Ik ben van mening dat de thermostaat wel werkt, het rechter spatscherm is gewoon goed warm (ter hoogte van de koeler).

17 jul 2006 23:27

He lange John,

Deze al gelezen:

Hoge olie temp bij 964 of zoiets

Lang leve de zoekfunctie op het P-forum. :wink:

succes,

Roi

17 jul 2006 23:34

Da,s interessant.....bedankt voor de info

17 jul 2006 23:45

meen dat die fan pas aangaat boven laatste streepje, bij vrij hoge olietemp dus.

17 jul 2006 23:51

:@: Meneer de Wolf,


aahm..aahm...misschien bij een 3.2 :roll: niet bij de 964 (trouwens waar zitten die streepjes bij een 3.2 :?: maakt ook niet uit), bij ongeveer "9 uur" gaat bij stilstandvoertuig de fan op laag toeren en bij ongeveer "10 uur"naar hoog toeren.

Roi

19 jul 2006 9:03

Hallo Roi,

Interessant stukje waar die link naartoe gaat.

In dit stukje wordt gesproken over een "voorschakel weerstand"... is dit hetzelfde als de eerdergenoemde sensor bij de voorste oliekoeler ? :?

Alvast dank,

Dick

19 jul 2006 10:44

Dick,

Wellicht overvloedig, maar even hoe het werkt ..... ik ben feilbaar.

In het rechtervoorscherm zit de oliekoeler met daarin gemonteerd een temperatuursensor. Als alles goed werkt gaat de thermostaat -bij het rechterachterwiel- open als de olie goed opwarnt en stroomt de olie door de oliekoeler rechtsvoor.

Bij een rijdende auto heb je voldoende aan de rijwind om de olie te koelen. Bij stilstand moet de ventilator bijspringen. Deze kan op laag- en hoogtoeren aangestuurd worden.

De tempsensor geeft de temperatuurwaarde door aan de airco/verwarmingsunit in de cabine en dan zijn er 2 schakelpunten gedefinieerd: 1 bij temp... relais sluiten over de poorten.. voor laagtoeren en 2 bij temp ... relais sluiten over de poorten.. voor hoogtoeren(.. zoals genoemd in de link).

In het geval van 1 laagtoeren regeling zit er fysiek een extraweerstand (de voorschakelweerstand) opgenomen in het circuit. Deze zorgt voor de lage toerental regeling. Ik dacht dat Anton964 nog een foto had in zijn album (kachelonderdelen, rechtsonder dat "halve maantje" met een stekker eraan).

Roi

19 jul 2006 15:24

Hallo Roi,

Prima, hartelijk dank voor de duidelijke uitleg !

gr.

Dick
Plaats een reactie