Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
22 jul 2006 23:33
In mijn 924 zit de k-jetronic systeem.
Dit systeem bezorgt mij nog steeds het probleem van moeilijk aanslaan bij warme motor.
Ik heb al heel wat gelezen op deze forum over dit probleem, en er zaten ook veel tips bij, maar geen oplossingen wat er aan te doen.
Het volgende heb ik al gedaan:
- Verstuiverbeeld gecontroleerd (alle 4 goed) en geen lekkende verstuiver erbij.
- Verstuivers gereinigd.
- Luchtschuif gecontroleerd (ook goed)
- Brandstoffilter vervangen.
- Luchtklep (bij de luchtfilter) gecontroleerd en opnieuw afgesteld.
Alleen de restdruk heb ik nog niet gecontroleerd en ik weet dat hier misschien het probleem ligt, maar ik wil eerst even weten WIE de restdruk vasthoud en WAAR die zit.
En hoe kan het dat als de motor koud is en je draait de sleutel om dat de motor gelijk aanslaat?
Dan zal ik denken dat er toch voldoende restdruk aanwezig moet zijn?
Misschien dat Rentech een oplossing heeft of anders wel een goed antwoord.
Groetjes,
Bert
22 jul 2006 23:56
Gisteren heeft mijn auto hele dag in de bakkende zon (zonder schaduw) op open veld gestaan. Ik heb met koude start zeker goed 10 sec moeten door starten voordat ie op 3 poten aansloeg.
Die plastic pijpjes zijn gewoon zooi. Ik ga mijnde ook via een maat vna mijn laten vervangen door compleet stalen leidingen. En dan extra geisoleerd met Alu tape + rubberen ommanteling voor de looks. Kijken of dat verschil geeft.
22 jul 2006 23:58
Laat me iets weten Aard
23 jul 2006 1:20
Is allemaal wel leuk, maar met metalen leidingen heb ik het probleem nog steeds. Vaporlock lijkt te ontstaan door dalende druk in het systeem.
Ik ben er nog niet uit, maar isoleren van de leidingen heeft nog niks opgeleverd.
23 jul 2006 1:23
ik dacht dat het probleem was opgelost vanaf 81?
23 jul 2006 15:06
Ik wil heel graag een oplossing horen.
23 jul 2006 15:58
Heb je de thermo-schakelaar al op goede werking gecontroleerd, die de vacuumpomp, EGR-klep en decelaratieklep aanstuurt?
23 jul 2006 16:38
thijzer schreef:Is allemaal wel leuk, maar met metalen leidingen heb ik het probleem nog steeds. Vaporlock lijkt te ontstaan door dalende druk in het systeem.
Ik ben er nog niet uit, maar isoleren van de leidingen heeft nog niks opgeleverd.
Vaporlock ontstaat wanneer (vooral bij hogere temperaturen) een onderdruk in de leidingen krijgt. Door de lagere druk gaat de benzine spontaan tot gasvorming over. Metalen of kunstof leidingen helpen hier weining tegen evenals het isoleren van leidingen maar ten dele helpt.
De brandstofpomp beinvloed de druk in de leidingen wel en dus is dat eerder een factor om eens naar te kijken. Wanneer de brandstof vanuit de tank wordt gepompt houd de brandstofpomp meestal wel voldoende druk op de leiding om vaporlock te voorkomen.
23 jul 2006 16:52
Rick schreef:Heb je de thermo-schakelaar al op goede werking gecontroleerd, die de vacuumpomp, EGR-klep en decelaratieklep aanstuurt?
De thermo-switch werkt naar behoren en de rest zit niet op een 924.
23 jul 2006 16:55
mhoeneveld schreef:thijzer schreef:Is allemaal wel leuk, maar met metalen leidingen heb ik het probleem nog steeds. Vaporlock lijkt te ontstaan door dalende druk in het systeem.
Ik ben er nog niet uit, maar isoleren van de leidingen heeft nog niks opgeleverd.
Vaporlock ontstaat wanneer (vooral bij hogere temperaturen) een onderdruk in de leidingen krijgt. Door de lagere druk gaat de benzine spontaan tot gasvorming over. Metalen of kunstof leidingen helpen hier weining tegen evenals het isoleren van leidingen maar ten dele helpt.
De brandstofpomp beinvloed de druk in de leidingen wel en dus is dat eerder een factor om eens naar te kijken. Wanneer de brandstof vanuit de tank wordt gepompt houd de brandstofpomp meestal wel voldoende druk op de leiding om vaporlock te voorkomen.
De brandstofpomp bij een 924 werkt pas als de startmotor draait.
Dus de restdruk wordt door de pomp behouden?, maar waarom kun je wel gewoon starten als de motor koud is?
23 jul 2006 17:50
Even inbreken:
De restdruk in je brandstofleidingen worden behouden door het restdrukventiel welke doorgaans bij Porsches rechtstreeks op de brandstofpomp geschroefd zit.
Als je denkt "wat is die banjo-aansluiting bij de brandstofpomp overdreven lang"... dat is is dus je restdrukventiel...
Een accumulator helpt slecht gedeeltelijk om restdruk te behouden, de accumulator is een "drukvervlakker" of te wel: zorgt er voor dat de druk gelijkmatig blijft onder alle omstandigheden..
(nou, discussieren maar weer...)
Succes,
Dick
23 jul 2006 19:19
Elven schreef:K-Jet is een eenvoudig inspuit-systeem.
Restdruk wordt gehouden door de drukaccumulator (veerbelast membraan) icm met een kogelklep op de brandstofpomp.
Check deze (middels een restdrukmeting) en laat de openingsdruk van je injectoren meten.
Succes.
Er is toch een upgrade die toendertijd werdt vervangen door een groter model op de 924 naar 40cc toe? of 2x20 cc om de warme start op te lossen?
23 jul 2006 19:25
Elven schreef:K-Jet is een eenvoudig inspuit-systeem.
Restdruk wordt gehouden door de drukaccumulator (veerbelast membraan) icm met een kogelklep op de brandstofpomp.
Check deze (middels een restdrukmeting) en laat de openingsdruk van je injectoren meten.
Succes.
Oke, Elven, je zou wel eens gelijk kunnen hebben maar waar zit deze drukaccumulator
23 jul 2006 19:35
Die zit achter bij je benzine tank, beetje tegen de versnellingsbak aan. Hij heeft een eigen steuntje. Als je onder de auto staat en je hebt je gezicht naar de achterkant (dus je rug naar de motorzijde) zit ie ongeveer op 1 uur, zit iets schuin ten opzicht van de brandstof pomp.
23 jul 2006 19:39
Bij mij zie ik twee bolletjes tegen de onderkant van de bodem (tegen de tank aan) zijn dit ze
Bij de opvoerpomp (brandstofpomp) zit ook een zwart iets tussen de leidingen gemonteerd, wat is dit.
23 jul 2006 22:21
2 The accumulator has several roles. It damps down the fuel surge from the pump, cuts down pump resonance, help to maintain sys- tem pressure thereby avoiding vapor lock and assisting hot starting and eases back pressure on the pump when the engine stops.
Deze regel heb ik gevonden in de Haynes Manuals.
Ook staat daarin dat je de twee accumulatoren van 20cc moet vervangen in 1 van 40cc.
Ik hoop dat DIT de oplossing is van het probleem.
Ik ga via de P dealer een 40 cc accumulator bestellen en ook maar gelijk een nieuwe opvoerpomp (brandstofpomp).
Als het geholpen heeft meld ik dat hier wel weer.
Bert
23 jul 2006 22:25
Een nieuwe Bosch brandstof pomp kost geloof ik iets van tegen de 250 euro.
23 jul 2006 22:34
Klinkt aannemelijk en als de oplossing voor het probleem.
Ben benieuwd of het voor jou ook de oplossing gaat bieden.
23 jul 2006 22:37
Meneer aard schreef:Een nieuwe Bosch brandstof pomp kost geloof ik iets van tegen de 250 euro.
Eerst maar even testen dan
30 sec = 750ml
23 jul 2006 22:40
mhoeneveld schreef:Klinkt aannemelijk en als de oplossing voor het probleem.
Ben benieuwd of het voor jou ook de oplossing gaat bieden.
Dat hoop ik ook, dat er eindelijk een oplossing is voor dit probleem en dat iemand anders er ook zijn voordeel mee doet
23 jul 2006 22:47
BW schreef:Meneer aard schreef:Een nieuwe Bosch brandstof pomp kost geloof ik iets van tegen de 250 euro.
Eerst maar even testen dan
30 sec = 750ml
Die van mijn zat binnen 15 seconden al op de 500 ml
Volgens het haynes manual moet ie binnen 30 seconden rond de 500 ml kunnen ophoesten. Dus ik vrolijk bakje gemaakt van een door gezaagde pet fles (lekker makkelijk en klein
) en afgemeten van een halve liter, alles ging erover heen
23 jul 2006 22:53
Bert, kijk of er een terugslagklep zit gemonteerd aan de drukzijde van de benzinepomp, ik heb hierover ook eens iets gelezen.
Over die accumulators heb ik ook het e.e.a gehoord dat je die 2 van 20 door één van 40 moest vervangen.
Ik houd je wel op de hoogte Bert
Zie ook PB
23 jul 2006 22:55
Meneer aard schreef:BW schreef:Meneer aard schreef:Een nieuwe Bosch brandstof pomp kost geloof ik iets van tegen de 250 euro.
Eerst maar even testen dan
30 sec = 750ml
Die van mijn zat binnen 15 seconden al op de 500 ml
Volgens het haynes manual moet ie binnen 30 seconden rond de 500 ml kunnen ophoesten. Dus ik vrolijk bakje gemaakt van een door gezaagde pet fles (lekker makkelijk en klein
) en afgemeten van een halve liter, alles ging erover heen
Oke Aard; ik zal er rekening mee houden dat ik er een grote bak (20 liter haha) er onder zet om te voorkomen dat et er niet overheen gaat.
23 jul 2006 22:57
924 schreef:Bert, kijk of er een terugslagklep zit gemonteerd aan de drukzijde van de benzinepomp, ik heb hierover ook eens iets gelezen.
Over die accumulators heb ik ook het e.e.a gehoord dat je die 2 van 20 door één van 40 moest vervangen.
Ik houd je wel op de hoogte Bert
Zie ook PB
Is dat het zwarte geval wat tussen de leiding is gemonteerd waar ik het al over gevraagd had wat het was??????
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.