Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Plotseling verlies olie P993

08 aug 2006 12:23

Een vraag van een angstig nieuw lid: ik rijd vanmorgen de straat uit en wordt 5 minuten later gebeld door mijn buurvrouw dat er na een meter of 10 van mijn oprit een breed spoor olie ligt.
Bij controle blijkt dat mijn auto helemaal droog staat. Gelukkig werk ik op 3Km van huis en gelukkig geen motorschade.
Nu heb ik er drie liter olie in gedaan en de carterbeschermplaat even weggehaald. Ik zie nu geen lek meer. Alleen zie ik dat 2 klepstoterbussen nat zijn.
Heeft iemand een idee wat er gebeurd kan zijn? Hij heeft echt ruim 3 lier olie in drie minuten verloren en nu kan is het gewoon "zweten"of druppelen. (En dat deed ie al langer).

Kan het zijn dat een keering van een klepstoterbus het begeven heeft?
Kan je de oliekeerringen van de klepstoterbussen vervangen zonder de motor uit te bouwen?
Of kan het iets zijn van een defecte sensor?
Ik zie verder dat alles droog is!

Ik ben redelijk radeloos :(

08 aug 2006 12:29

eerst en vooral zou ik de dame buurvrouw heel erg bedanken .
Dan zou ik toch mijn auto laten nakijken....door een expert.
Dat het geen twee keer meer voorvalt liefst, stel u voor dat u 30 km verder werkt.

08 aug 2006 12:39

@ f@rgo: Ja, bedankt, ik neem straks een bloemetje mee voor de buuv.

Een expert ken ik helaas niet hier in de omgeving. Heb er na aankoop (1.5jr geleden) 4000km geleden voor 4000 euro aan de motor laten versleutelen en heb daar nie echt een prettig gevoel aan over gehouden.

Hij is juist opgehaald door een garagman uit de buurt die ik ken en vertrouw. Hij meldt dat ie niets ziet anders dan de klepstorterbuis...

Maar ja, dat had ik hem al verteld en hij is geen expert.

08 aug 2006 12:57

Breed spoor ok, maar 3 liter olie? Dat is echt veel olie :!:

Er kon nu 3 liter bij - op juiste manier gemeten! - tot aan maximum?

Maar wat was het oliepeil...... gisteren? Waar stond de oliepeilmeter de afgelopen weken? Ja, die werkt echt goed!

Na 1,5 jaar werd het toch wel tijd voor een bezoekje aan een goede specialist(los van de gereden kilometers).
Dan ben je er tijdig bij, voordat dit soort eerst kleine problemen, grote worden.

Zou nu een specialist opzoeken en geen garageman die veel van auto's weet. Links vind je uiteraard op dit forum onder..LINKS!
En anders noemt vast wel iemand een bedrijf in je buurt :wink:
Laatst bijgewerkt door Paul II op 08 aug 2006 12:59, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2006 12:58

Misschien dat je wat aan deze link hebt, staan heel veel specialisten bij, vast ook wel eentje bij jou in de buurt.
http://www.porscheforum.nl/viewlinks.php?link_cat=3

Succes.

Edit: Paul, je was me net voor.

08 aug 2006 13:07

@ Paul en Harley: Thx! Ik zal kijken, kan nu toch niet meer werken ;)

Uiteraard zat er voldoende olie in. Een collega is de route die ik vanmorgen gereden heb teruggereden en het spoor is gewoon een continu oliespoor met een lengte van 600m en telkens waar ik heb gestopt lag een plas.

Weet iemand of de motor eruit moet als de (van achter bekeken) linkerkop eraf moet?

Re: Plotseling verlies olie P993

08 aug 2006 13:08

Tetsuo schreef:
Kan het zijn dat een keering van een klepstoterbus het begeven heeft?
Kan je de oliekeerringen van de klepstoterbussen vervangen zonder de motor uit te bouwen?
Of kan het iets zijn van een defecte sensor?
Ik zie verder dat alles droog is!

Ik ben redelijk radeloos :(


Na een ritje van 3 km is de olie niet warm. Het is dus maar de vraag of er wel olie bij moest...

Weet je zeker dat het een oliespoor was?

Mijn advies: de auto op laten halen door PCE en die er goed naar laten kijken.

Re: Plotseling verlies olie P993

08 aug 2006 13:12

Devils son schreef:Na een ritje van 3 km is de olie niet warm. Het is dus maar de vraag of er wel olie bij moest...

Precies daarom mijn opmerking over juist meten :!: Want meten ... 8)

08 aug 2006 13:14

Tetsuo schreef:Weet iemand of de motor eruit moet als de (van achter bekeken) linkerkop eraf moet?

Voor bijna elke grote klus moet de motor er uit.

08 aug 2006 13:18

@ Devils son: Ja, ik draai best wat jaren mee en heb ook jaren aan auto's gewerkt. Het was (motor) olie. Mijn peilstok stond droog . Voor drie weken gecontroleerd en stond toen op zeg maar 70%.
Wellicht heeft ie in de afgelopen periode van 2 weken (tijd dat ik op vakantie was) gelekt wat is opgevangen door de carterbeschermingsplaat en is dat vanmorgen door de beweging leeggestroomd. Maar dan nog: wat lekt er zoveel bij een stilstaande auto? (Anders dan de bussen van de klepstoters dan).

Heeft iemand ervaringen met "Porsche van der Veer" in Eindhoven?

08 aug 2006 13:21

Tetsuo schreef:Heeft iemand ervaringen met "Porsche van der Veer" in Eindhoven?

Ik denk dat de tip van Devils Son (PCE - Porsche Centrum Eindhoven) een goede is.
Laatst bijgewerkt door Harley op 08 aug 2006 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2006 13:21

Vervelend voor je! :( De door jou genoemde garage ken ik niet. Maar is Wams (ook Eindhoven) niet een idee?

08 aug 2006 13:23

Denk dat je gelijk hebt dat het de door je genoemde buizen kunnen zijn.

Ter info: onze boxer heeft uiteraard al lang bovenliggende nokkenassen, dus dit zijn holle 'lege' buizen die alleen maar dienen om olie terug te voeren naar het carter. De enkele buis is te vervangen door een 2-delige reparatieversie en dit zonder dat de motor verwijderd en/of gedemonteerd hoeft te worden :lol: :wink:
Laatst bijgewerkt door Paul II op 08 aug 2006 15:18, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2006 13:27

Paul van Engelen schreef:...De enkele buis is te vervangen door een 2-delige reparatieversie en dit zonder dat de motor verwijderd en/of gedemonteerd hoeft te worden :lol: :wink:

Da´s handig, wist ik niet.

08 aug 2006 13:29

Tetsuo schreef:@ Devils son: Ja, ik draai best wat jaren mee en heb ook jaren aan auto's gewerkt. Het was (motor) olie. Mijn peilstok stond droog .


Ik hoop voor je dat je dat gemeten hebt met wareme draaiende motor :roll: :?:

Natuurlijk is dat spoor en die plas olie sowieso geen goed teken en zou ik dit toch laten nakijken.

08 aug 2006 13:32

Harley schreef:Da´s handig, wist ik niet.

Loop al weer 11 jaar mee in het wondere 911-wereldje en speciaal ook de technische details ervan :P :wink:

08 aug 2006 13:38

@ Paul van Engelen: Kijk, daar heb ik wat aan. Ik werd met dit incident overvallen en heb sinds vanmorgen eigenlijk nog niet de tijd gehad om me in de techniek te verdiepen (paniek en werk). Daarbij kon ik mij geen andere naam bedenken dan de naam die ik eraan heb gegeven. Dat het alleen maar olieleidingen zijn maakt me heel erg blij! Dat betekent dat ik zonder kostbare motoruitbouw de zaak kan fixen.
Heb je enig idee waar ik de door jou genoemde vervanging kan kopen? Volgens mij is het dan het beste om ze ineens allemaal te vervangen? Hoewel aan de rechterzijde van de motor ze helemaal droog zijn!

Alvast bedankt!

08 aug 2006 13:45

Waar je ze kunt kopen?
Sorry: maar wat denk je van een Porsche dealer, specialist etc.
Dit soort delen vind je echt niet in een autohop. Zou altijd alles, beh. accu en banden, origineel kopen. Adressen te vinden zoals al genoemd of www.porsche.nl

Vervanging lijkt heel makkelijk, maar kan vies tegenvallen door vastgeroeste moeren van warmtewisselaars die dan soms weer leiden tot afbrekende tapeinden...
Bovendien is ook de montage iets om te weten en goed op te passen, maar dat geldt voor vele zaken.

Tot slot: meestal wordt alleen een lekkende buis vernieuwd.
Wat je nog wel zou kunnen (laten) meenemen zijn de beide onderste klepdekselpakkingen.
Laatst bijgewerkt door Paul II op 08 aug 2006 13:47, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2006 13:47

Om die reden zijn er verspreid door heel Nederland de nodige PorscheSPECIALISTEN :wink: Ik zou naar een specialist (of PCE) bij jou in de buurt gaan om je motor na te laten kijken en het olieprobleem te laten verhelpen! Succes :!:

08 aug 2006 13:55

@ Paul. Bedankt, heb er 2 geregeld en ga ze nu halen. Waarschijnlijk ben ik voor 2 x 40.10 euro ex btw koopman. (Laat ik het hopen).
Misschien heb ik morgen tijd ze te plaatsen.

08 aug 2006 14:06

Tetsuo schreef:@ Devils son: Ja, ik draai best wat jaren mee en heb ook jaren aan auto's gewerkt. Het was (motor) olie.


Ok. Maar als je het spoor bekijkt... is dan drie liter reeel? Het wil nog wel eens meer lijken dan dat het is.

Mijn peilstok stond droog . Voor drie weken gecontroleerd en stond toen op zeg maar 70%.


Als je met koude of halfwarme motor controleert zegt mij dit niets. Je moet de auto goed warmrijden. En dat heb je niet gedaan in 3 km (sterker nog, dan is de thermostaat nog niet eens open). Feitelijk kun je dus niet weten hoeveel olie erin zit...

Voordat een misschien relatief klein probleem een heel groot probleem wordt zou ik nu even de geldbuidel trekken om e.e.a. even echt goed uit te zoeken.

Wellicht heeft ie in de afgelopen periode van 2 weken (tijd dat ik op vakantie was) gelekt wat is opgevangen door de carterbeschermingsplaat en is dat vanmorgen door de beweging leeggestroomd. Maar dan nog: wat lekt er zoveel bij een stilstaande auto? (Anders dan de bussen van de klepstoters dan).


Drie liter geloof ik niet. Maar zoals hierboven al aangegeven: ik ben allerminst overtuigd van het feit dat jij drie liter hebt verloren. Het kan, maar ik ben bang dat het aan alle kanten gissen is. En dit is niet het moment om te gissen, maar om zeker te weten.

Heeft iemand ervaringen met "Porsche van der Veer" in Eindhoven?


*Meldt*. Al weer ruim 10 jaar terug heeft Harrie van der Veer een nieuwe versnellingsbak onder mijn toenmalige 944 gezet. Geen negatieve ervaring, absoluut niet, maar het is niet mijn adres, hoewel ik Harrie van der Veer een geschikte kerel vond.

Mijn advies blijft om even PCE te bellen.

08 aug 2006 14:23

@Devils Son. Ja, je hebt gelijk vwb het oliepeil. Ik heb het niet 100% kunnen checken. Echter, dat van die drie liter klopt vrij aardig. Het oliepeil op de stok staat nu nog ietsje onder het nivo van mijn vorige controle van drie weken terug (toen gemetenmet een warme motor na een tochtje van bijna 100km).

Ik weet inmiddels ook waarom de olielekkage ineens erger werd: de gewraakte leidingen lijken doorgerot. Ik meende dat er iets was met de oliekeerring maar nu ik met een schroevendraaier wat aan het schrapen ben geweest lekt het ineens veel erger. Ik heb PCE gebeld en die hebben bevestigd dat dit nogal eens voorkomt (moet je maar weten). Of de reparatieset moeilijk is aan te brengen weet ik niet maar gezien de lage aantal km's verreden na het laatse grote onderhoud verwacht ik niet teveel problemen met de bouten van de warmtewisselaar etc. Enfin, je weet natuurlijk nooit.

Thx nog voor het delen van je ervaring met Van der Veer.

08 aug 2006 14:52

Tetsuo schreef:@Devils Son. Ja, je hebt gelijk vwb het oliepeil. Ik heb het niet 100% kunnen checken. Echter, dat van die drie liter klopt vrij aardig. Het oliepeil op de stok staat nu nog ietsje onder het nivo van mijn vorige controle van drie weken terug (toen gemetenmet een warme motor na een tochtje van bijna 100km).


Maar je hebt nog steeds niet op de vraag geantwoord of je het pijl gemeten hebt met DRAAIENDE motor :?:
Dat is zéér belangrijk

08 aug 2006 14:57

... en met warme motor, want het peil stijgt AANZIENLIJK tussen koud/lauwwarm en warm :idea: :evil:

08 aug 2006 15:07

Dat zal na 100km rijden wel zo zijn vermoed ik :lol:

Maar je hebt 100% gelijk :wink:

ik die al eerder hier schreef:Ik hoop voor je dat je dat gemeten hebt met warme draaiende motor
Plaats een reactie