Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Erg slecht lopen 924

18 aug 2006 22:31

Dag mensen,
Ik heb me zojuist geregistreerd omdat ik hoop dat mensen op dit forum wat meer ervaring met 924jes hebben.
Ik weet dat deze auto in de ogen van veel mensen maar een nepperd is maar dat doet er niet echt toe ;)

Ik heb een aantal weken geleden een 924 uit 81 gekocht om deze de komende maanden tot ie wegenbelastingvrij is op te knappen.

De auto startte bij de verkoper wel even met behulp van startkabels en liep direct op 4 pitten.

De brandstofpomp was kapot volgens de verkoper maar ik wist al gauw dat dat niet het probleem was.
Ik heb gelezen dat het brandstofpomprelais een zwak punt was (in "de origeinele 924/944/968" van Peter Morgan) en verdacht het relais ervan.

De accu was verrot dus die heb ik maar meteen vervangen omdat ik anders nog niets kon bekijken.

Het eerste wat me opviel was dat het brandstofpomprelais niet klikte bij het maken van contact.
Echter, zodra ik daadwerkelijk ging starten klikte het relais (zichbaar, kapje eraf) en werkte de brandstofpomp ook.

Bougies vervangen, evenals de rotor en verdelerkap, hoort bij de standaard dingen die ik direct vervang bij aankoop van een auto.

De vorige eigenaar heeft veel gekloot aan de wagen, de injectieleidingen zijn voor een deel vervangen door oudere typen, van die flexibele van voor 1980 (dacht ik) en ik kwam zelfs een leiding tegen die vervangen is maar waarbij de oude niet eens is weggehaald en loos langs de motor hangt.

Er was ook aan de luchtweger afgesteld.

Anyway, ik heb de auto aan de praat gekregen, hij liep slecht op 4 pitten thuis en als ie het wel deed liep ie slecht stationair en was niet af te stellen.

Ik dacht dat hij te rijk stond en heb de luchtweger wat armer gezet waardoor ie harder stationair begon te lopen en zelfs stationair afstelbaar was.

Ben opzoek geweest naar een ander relais voor de zekerheid. Dingen zijn (zullen jullie ook wel weten) niet meer leverbaar en bij porsche zelf dik over de 100 euro, dus dat vind ik een behoorlijke investering voor een relais dat iig met doorstarten wel werkt.

Ik heb op een andere site gelezen dat de elektronische ontsteking ook invloed heeft op de werking van het relais en vandaag liep de porsche prachtig (niet kunnen rijden) stationair en kwam goed op toeren, maar twee minuten later wilde ie niet eens meer aanslaan.

Nu ben ik echt enorm bang dat het probleem de ontsteking is, maar die zijn volgens mij niet te controleren.

Als het de injectie is wil ik er eigenlijk niet teveel werk in steken, dan ga ik direct over op het ombouwen naar elektronische injectie (heb ik geen ervaring mee dus dat wil ik even opdoen met dit beestje).

Hoop dat iemand het probleem herkent of me wat advies kan geven waar te zoeken, heb ook al gedacht aan die warmdraairegelaar gedacht op de achterste inlaatbuis, die kon ik alleen doormeten en gaf ong. 18ohm op de pooltjes.

Werkplaatshandboek hoop ik binnenkort eindelijk binnen te hebben.
Klepspeling heb ik gesteld, contactpunten heeft het beestje niet, de bougies zijn nieuw, het luchtfilter is ook niet vies.

Er schijnen al twee autozaken naar gekeken te hebben, maar die hadden het probleem niet kunnen vinden, vandaar dat ik echt bang ben dat het probleem in de ontsteking zit.

Iemand een idee?

Als laatste, omdat ik het zonde vindt een nieuw topic daarvoor aan te maken. Ik heb een zilvergrijze versie met halflederen bekleding, lijnmotief in de deuren en op de stoelen, handtekening in de hoofdsteunen, LM velgen en verder een soort van beige interieur, 924 in de dorpels...
De achterlichtunit is compleet doorlopend en daar staat porsche op (waar normaal de kentekenplaat zit). Zitten ook elektrische ramen op en elek. spiegels maar dat kan net als de velgen gewoon een optie zijn geweest.

In het boek van Morgan stond dat er in 81 een weissach versie voor de VS gemaakt is, volgens de verkoper was het een weihnachts versie (lijkt wel op elkaar ;) ) maar ik heb dus geen idee of het echt een weissach is.
Het maakt me ook niet veel uit, zou leuk zijn, maar zo'n doorlopende achterlichtunit heb ik nog nooit gezien.

Goed, hele lap tekst...hoop dat iemand de moeite heeft genomen het door te lezen en me wat op weg kan helpen. Mocht ik te weinig informatie gegeven hebben dan hoor ik het graag.

19 aug 2006 1:16

Beste,

eerst en vooral welkom op het forum,

hoelang staat het voertuig al stil?

Het probleem kan liggen aan de injectie, check de injectoren: eruittrekken, in een potje houden, contact opzetten en dan lucht meter plaat bewegen( luchtfilter eruit nemen en dan kom je deze plaat tegen)

Het kan zoals jij zegt de ontsteking zijn, staat je timing nog goed? Even checken.

Verder hoor ik je niets vertellen van het opwarmproces, draait de motor koud aan 1200rpm en warm rond de 950rpm??

Greetz

19 aug 2006 19:53

924 schreef:Beste,

eerst en vooral welkom op het forum,

hoelang staat het voertuig al stil?

Het probleem kan liggen aan de injectie, check de injectoren: eruittrekken, in een potje houden, contact opzetten en dan lucht meter plaat bewegen( luchtfilter eruit nemen en dan kom je deze plaat tegen)

Het kan zoals jij zegt de ontsteking zijn, staat je timing nog goed? Even checken.

Verder hoor ik je niets vertellen van het opwarmproces, draait de motor koud aan 1200rpm en warm rond de 950rpm??

Greetz


De motor liep zo slecht dat ie niet stationair liep. Er zit nog apk op, hij heeft denk ik een half jaar stilgestaan.

De timing: zonder strobo te controleren? heb vandaag mijn werkplaatshandboek binnengehad dus daar ben ik al heel blij mee.

Gisteren een tijdje met meneer aard zitten kletsen op msn en ik zit sowieso met valse lucht. De injector van de achterste cilinder zit er totaal niet goed meer in (heb ik er zelf uitgetrokken, maar hij wil slecht terug).

Wat ik nu dus ga doen is alles valselucht vrij maken, aard zei dat ze daar gevoelig voor zijn. Hoop dat dat iets scheelt maar ik zal toch de luchtweger af moeten stellen, hoop dat het werkplaatshandboek daar wat over kan zeggen (nog geen tijd gehad om écht te kijken in het boek).

Als ik weet dat mijn ontsteking niet stuk is ben ik al tevreden. Dat vind ik het nadeel van elektronische ontsteking, het werkt niet zo makkelijk meer als contactpunten... het is gewoon een black box die kan functioneren en kan weigeren zonder dat het logisch is (toch? of is het gewoon dood/niet dood met dat hele systeem?).

Liefst zou ik er nu al megasquirt op bouwen, maar met een beetje geluk kan ik eerst met de mechanische injectie goed rijden.

Waarschijlijk staat ook wel in de haynes hoe ik het brandstofpomprelais of de aansturing hiervan kan controleren, dus ik denk dat ik eerst maar eens het boek door moet spitten voordat ik hier vantevoren al weer vragen ga stellen.

19 aug 2006 20:03

Voeg me eens toe op msn, klik op mijn profiel voor mijn e mailadres.

19 aug 2006 20:57

Martijnus, welkom!

Hier kun je wat info vinden over de Weissach-editie:


http://www.freewebtown.com/captainfrasca/


Als de optie-sticker nog achter de bekleding in de achterbak zit zou daar het nummer 402 bij moeten staan; 402 staat voor Weissach-editie.

Volgens de Haynes manual (blz. 78 e.v.) zou de weerstand van de warmloopregelaar (a.k.a. Control Pressure Regulator, ofwel CPR) 20 Ohm moeten zijn. Is ie nul of oneindig, dan moet hij vervangen worden. Helaas kan het ding wel de juiste weerstand hebben, maar toch een vastzittend binnenwerk hebben...

Succes met de CPR van je 'Kerst-Porsche' :wink:

ODB

20 aug 2006 13:03

Zo, een aardje naar mijn vaardje. Mijn 924 dacht ook dattie me op de nerven kon gaan, maar ik heb hem klein gekregen.

Allereerst je brandstofrelais: je hebt vast gelezen dat een defecte ontstekingsversterker dit relais kan slopen. Ik heb dit geconstateerd nadat dit euvel zich voordeed 2 dagen na aanschaf. Het BSP relais (brandstofpomp red.) dient 2 seconden aan te trekken bij het op het contact zetten om zo even druk op te bouwen. Na het starten geeft de onstekingsmodule pulsen af aan het relais en trekt deze definitief aan om de pomp te activeren en druk te houden.
Als de module kapot gaat, dan kan deze het relais slopen omdat er elektronica in zit. Ik heb het relais behouden en de spoel die het relais aantrekt bekrachtigd met de spanning die aanwezig is als de auto op het kontakt staat. Zo loopt de pomp de hele tijd wat niet erg is, zo koelt de luchtweger af na een warme stop en de benzine loopt via de retourleiding terug de tank in.
Is de module kapot, dan moet je een nieuwe zien te krijgen, repareren heb ik geprobeerd, maar tot nu toe geen resultaat. Which reminds me om het deze winter eens te proberen.

Stationair rot lopen: die van mij was ook niet helemaal tof. Ik kon hem koud afstellen en dan ging het warm niet goed of andersom, wat je wilt. Nu heb ik afgelopen week eens een en ander geprobeerd. Nu bleek dat de drukinstelling in de luchtweger veel te hoog stond. Iemand had ooit een moertje in de stelschroef gepropt om zo de druk te verhogen. De luchtweger krijgt dan meer weerstand waardoor dat niet lekker gaat lopen. In de Haynes manual (bol.com iets van 30 euri, beslist kopen!) staat hier ook wat over, verspreid over het boek helaas.
Ik heb de druk verlaagd en nu loopt de regeling een stuk constanter. Helemaal koud loopt ie even wat rottig, maar na weg te zijn gereden klimt ie naar 1200 toeren toe en zakt ie helemaal warm op 950 toeren. Ik ben er tevreden mee.
De finetuning zit m in arm/rijk en bypass op de gasklep maar dat is met een CO-meter wat gemakkelijker. Ik ben geen monteur dus ik heb dat allemaal niet. Je kunt ook je neus voor de uitlaat hangen.
Tot slot adviseer ik je om de luchtweger volgens de manual uit elkaar te halen en schoon te maken en te smeren. Als de weger blijft hangen, dan krijg je hele rare effecten zoals hoog toerental, laag toerental en dat afwisselend.

Van de timing heb ik weinig verstand maar daar heb je inderdaad een strobo voor nodig. Die krijg je al voor betrekkelijk weinig geld of die leen je bij iemand. Een losse injector schiet niet op. Die rubbertjes moet je ook vervangen als je ze los haalt, hoe goed ze er ook uitzien. De leidingen moeten inderdaad van metaal zijn, maar ze moeten wel goed gemonteerd zitten. Beste is inderdaad om de injector in een glas te hangen en volgens de manual te kijken hoeveel eruit komt en of de nevel goed is.
De gasklep moet je ook even nazien of deze goed sluit. Soms wordt deze op een kier gezet zodat 'ie meer bypass lucht krijgt. Is niet de bedoeling zo, dus even nakijken. Meteen schoonmaken en hetzelfde geld wederom voor de luchtweger. Die heeft ook wat specifieke aandachtspunten.

Kijk met deze punten maar weer eens verder en hopelijk kom je zo dichter bij een originele configuratie. Ik wil zelf dit najaar de motor uit elkaar halen om alle ringen en veren en toestanden te vernieuwen. Kan ik meteen zien hoe het met slijtage gesteld is en dan hoeft ie daarna helemaal nooit meer eruit. Misschien een ideetje.

Succes en veel plezier en schroom niet om te vragen!

20 aug 2006 20:43

thijzer schreef:Zo, een aardje naar mijn vaardje. Mijn 924 dacht ook dattie me op de nerven kon gaan, maar ik heb hem klein gekregen.

Allereerst je brandstofrelais: je hebt vast gelezen dat een defecte ontstekingsversterker dit relais kan slopen. Ik heb dit geconstateerd nadat dit euvel zich voordeed 2 dagen na aanschaf. Het BSP relais (brandstofpomp red.) dient 2 seconden aan te trekken bij het op het contact zetten om zo even druk op te bouwen. Na het starten geeft de onstekingsmodule pulsen af aan het relais en trekt deze definitief aan om de pomp te activeren en druk te houden.
Als de module kapot gaat, dan kan deze het relais slopen omdat er elektronica in zit. Ik heb het relais behouden en de spoel die het relais aantrekt bekrachtigd met de spanning die aanwezig is als de auto op het kontakt staat. Zo loopt de pomp de hele tijd wat niet erg is, zo koelt de luchtweger af na een warme stop en de benzine loopt via de retourleiding terug de tank in.
Is de module kapot, dan moet je een nieuwe zien te krijgen, repareren heb ik geprobeerd, maar tot nu toe geen resultaat. Which reminds me om het deze winter eens te proberen.


Het relais zelf werkt nog wel, maar die eerste 2 seconden pompt ie niet. Wat is precies de ontstekingsversterker? is dat het boschkastje vooraan? De pomp manueel laten 'voorpompen' kan ik ook wel doen. In ieder geval doet de pomp het wel als de motor draait. Mocht het zo zijn dat mijn ontstekingsversterker stuk is zou dat het probleem misschien ook kunnen zijn. Zoals ik al zei, ik wil het liefst zsm zekerheid hebben over de staat van de ontsteking.

Stationair rot lopen: die van mij was ook niet helemaal tof. Ik kon hem koud afstellen en dan ging het warm niet goed of andersom, wat je wilt. Nu heb ik afgelopen week eens een en ander geprobeerd. Nu bleek dat de drukinstelling in de luchtweger veel te hoog stond. Iemand had ooit een moertje in de stelschroef gepropt om zo de druk te verhogen. De luchtweger krijgt dan meer weerstand waardoor dat niet lekker gaat lopen. In de Haynes manual (bol.com iets van 30 euri, beslist kopen!) staat hier ook wat over, verspreid over het boek helaas.
Ik heb de druk verlaagd en nu loopt de regeling een stuk constanter. Helemaal koud loopt ie even wat rottig, maar na weg te zijn gereden klimt ie naar 1200 toeren toe en zakt ie helemaal warm op 950 toeren. Ik ben er tevreden mee.
De finetuning zit m in arm/rijk en bypass op de gasklep maar dat is met een CO-meter wat gemakkelijker. Ik ben geen monteur dus ik heb dat allemaal niet. Je kunt ook je neus voor de uitlaat hangen.
Tot slot adviseer ik je om de luchtweger volgens de manual uit elkaar te halen en schoon te maken en te smeren. Als de weger blijft hangen, dan krijg je hele rare effecten zoals hoog toerental, laag toerental en dat afwisselend.


Werkplaatshandboek is binnen. Heb al wat gelezen over de luchtweger enzo, uit elkaar halen heb ik al geoefend op mijn reserveluchtweger (zag op porsche-cc dat die dingen gewoon 600 euro 2ehands moeten kosten!)
CO-meter dacht ik al nodig te hebben, dat staat ook in mn haynes, maar ik denk dat ik al een een heel eind kan komen door te kijken naar de prestaties. Finetuning zal dan inderdaad met de CO-meter moeten.

Van de timing heb ik weinig verstand maar daar heb je inderdaad een strobo voor nodig. Die krijg je al voor betrekkelijk weinig geld of die leen je bij iemand. Een losse injector schiet niet op. Die rubbertjes moet je ook vervangen als je ze los haalt, hoe goed ze er ook uitzien. De leidingen moeten inderdaad van metaal zijn, maar ze moeten wel goed gemonteerd zitten. Beste is inderdaad om de injector in een glas te hangen en volgens de manual te kijken hoeveel eruit komt en of de nevel goed is.
De gasklep moet je ook even nazien of deze goed sluit. Soms wordt deze op een kier gezet zodat 'ie meer bypass lucht krijgt. Is niet de bedoeling zo, dus even nakijken. Meteen schoonmaken en hetzelfde geld wederom voor de luchtweger. Die heeft ook wat specifieke aandachtspunten.


Die ene injector is sowieso een punt waarop ie nu slecht loopt denk ik. Maar toch heb ik em zo het mooist aan de praat gehad. wat voor mij duidt op een (wederom) te rijke afstelling omdat ie het best loopt met valse lucht blijkbaar.
Aangezien er in het controleren, repareren en afstellen van de K-jetronic toch veel tijd (en evt ook veel geld als er echt spul stuk blijkt te zijn) neig ik elke dag meer naar het per direct ombouwen naar elektronische injectie.

Dat kost met een beetje geluk 300-400 euro en heb je een mooi systeem wat 100x simpeler werkt dan Kjetronic.
Heb van aard inmiddels een pdf over de K-jetronic. Ga ik zeker doorlezen.

In principe wil ik na verloop van tijd sowieso overgaan op elektronische injectie. Is niet origineel, maar ik hou er echt van om dingen te verbouwen/verbeteren en het legt weer iets persoonlijks in de auto.
Het is de bedoeling deze auto lekker lang te houden en telkens wat verder op te knappen dus ik ben best bereid wat geld erin te steken en moeite.
Als ik toch over ga stappen op elektronisch, is het misschien slimmer dit meteen te doen in plaats van (te)veel tijd in het goed krijgen van de K-jetronic te steken.
Zodra ik eruitben en van start ga met de EFI (electronic fuel injection) komt er meteen een topic om ook wat feedback van anderen te krijgen en alles vast te leggen zodat anderen het eventueel ook kunnen nabouwen.

Even op die ene site gekeken...
mijn auto ziet er precies zo uit!
even wat foto's stelen als het niet erg is...

Afbeelding
De weissach had volgens het boek wat ik gelezen heb airco. Airco zit volgens mij op de plek van de klok. Bij deze foto dus niet, bij mij ook niet.

Afbeelding

de mijne ziet er exact hetzelfde uit, turbovelgen, kleur, bouwjaar 81

Afbeelding
precies mijn interieur! ook in de deuren

in de dorpel staat mooi 924.

Jammer dat er op die site geen foto's staan van de kont.

Zal eens kijken of ik mijn foto's binnenkort kan uppen.
Zal ook eens zoeken naar de optiesticker die genoemd werd :)

Gaat wel lichtelijk offtopic zo, niet meer over de motor, dus daar zal ik maar over ophouden.

20 aug 2006 20:55

ODB-924 schreef:Martijnus, welkom!

Hier kun je wat info vinden over de Weissach-editie:


http://www.freewebtown.com/captainfrasca/


Als de optie-sticker nog achter de bekleding in de achterbak zit zou daar het nummer 402 bij moeten staan; 402 staat voor Weissach-editie.

Volgens de Haynes manual (blz. 78 e.v.) zou de weerstand van de warmloopregelaar (a.k.a. Control Pressure Regulator, ofwel CPR) 20 Ohm moeten zijn. Is ie nul of oneindig, dan moet hij vervangen worden. Helaas kan het ding wel de juiste weerstand hebben, maar toch een vastzittend binnenwerk hebben...

Succes met de CPR van je 'Kerst-Porsche' :wink:

ODB


Sticker zit achterin de achterbak? Heb een sticker gevonden met chassisnummer, lakcode en typecode. Typecode stond 477 012, dus dan zou het een normale versie moeten zijn.
Heb nu wel mn lakcode gevonden gelukkig :)

20 aug 2006 21:23

Welkom :lol:

Even over de Weissach uitvoering; het klopt dat in de middelste klok de plaats is voor de aircoschakelaar.

De mijne heeft dit en is een auto uit de USA.

Ook mijn brandstofpomp loopt niet als het op contact gezet wordt maar pas als de wagen loopt.

Bert

20 aug 2006 22:07

Ja als ie met valse lucht beter gaat, dan lijkt het er wel op.

Die pdf over de Ktronic, kun je die emailen?

thijs apestaartje becomex.com

Overgaan op elektronische injectie kost geld en je moet je altijd afvragen of dat geld het ook wel waard is natuurlijk...

20 aug 2006 22:33

thijzer schreef:Ja als ie met valse lucht beter gaat, dan lijkt het er wel op.

Die pdf over de Ktronic, kun je die emailen?

thijs apestaartje becomex.com

Overgaan op elektronische injectie kost geld en je moet je altijd afvragen of dat geld het ook wel waard is natuurlijk...


Lijkt me iig wel een leuk project :)..

net even gekeken.... hij liep de vorige keer slecht omdat het inlaatrubber wéér van de luchtweger aflag... dat ding goed vastgezet, injector er weer in, luchtweger íets armer en toen liep ie weer mooi.

Maar als je gas gaf hield ie in, en plofte ie wat. Als ik met koude motor (net na het starten) volgas gaf hoorde je een knal en was het weer over.
Dan lag het inlaatrubber er wéér vanaf.

Denk dat het de ontsteking is die niet goed staat. Door de koude start zit er natuurlijk mengsel in het spruitstuk en dan kan ie vast wel backfiren.
Iemand een idee of dat het kan zijn?

Verder liep ie wel mooi..ik kan alleen niet belastend rijden want ik kan nu even de garage niet uit en ik mag de weg niet op ivm schorsing.

Trouwens, niet denken dat ik volle pot ga draaien met koude motor..was puur vol gas 'geven' en niet volgas laten draaien. Ben niet lomp ;)

Iemand een idee of dit het probleem kan zijn? kwestie van CO en ontsteking af laten stellen en weer gaan?

Spul moet toch afgesteld worden. Misschien beter eerst de rubbers van de injectoren vervangen (waar haal je zoiets? VW dealer? Automaterialenzaak?) en alles even goed schoonmaken, zorgen dat de gasklep helemaal dichtgaat en dat soort onzin en dán pas laten afstellen.

20 aug 2006 22:34

thijzer schreef:Ja als ie met valse lucht beter gaat, dan lijkt het er wel op.

Die pdf over de Ktronic, kun je die emailen?

thijs apestaartje becomex.com

Overgaan op elektronische injectie kost geld en je moet je altijd afvragen of dat geld het ook wel waard is natuurlijk...


Het bestand is 180 mb groot overigens :) Als je ruimte heb op een ftp kan ik die ook wel uppen.

20 aug 2006 22:40

Wow! Ja dan moet ik even op het werk kijken, mn baas is ook Porsche-gek dus dat wordt geregeld.
We'll keep in touch.

Wat betreft dat slobberend lopen: vandaag de controlpressureregulator (jaja...) van het blok gehaald om te kijken of die wel tof was. Blijkt toch redelijk in orde, weerstand 150 Ohm ipv 20-60 wat Haynes meldt, maar daar is mee te leven.
Ik had vergeten de vacuüm voorvertragingslang op de verdelerkap aan te sluiten. Als je dan gas geeft, dan lijkt het of hij zich verslikt. Ideetje misschien? Kan lek zijn.

Kap van de luchtweger los? Zit daar geen slangklem omheen?

Ik zou de hele reutemeteut losmaken, uit elkaar halen, schoonmaken en terugplaatsen. Dan CO en ontsteking checken en dan weet ik verder ook niks.

20 aug 2006 22:48

Onsteking afstellen is het enige wat je nog moet doen.

Want dat maakt het knallende geluid uit je uitlaat.

Had ik ook, onsteking iets te vroeg gezet en toen kwamen ook die knallen tevoorschijn.

Gewoon even chekken en iets voor de BDP zetten, niet te veel.

20 aug 2006 22:50

thijzer schreef:Wow! Ja dan moet ik even op het werk kijken, mn baas is ook Porsche-gek dus dat wordt geregeld.
We'll keep in touch.

Wat betreft dat slobberend lopen: vandaag de controlpressureregulator (jaja...) van het blok gehaald om te kijken of die wel tof was. Blijkt toch redelijk in orde, weerstand 150 Ohm ipv 20-60 wat Haynes meldt, maar daar is mee te leven.
Ik had vergeten de vacuüm voorvertragingslang op de verdelerkap aan te sluiten. Als je dan gas geeft, dan lijkt het of hij zich verslikt. Ideetje misschien? Kan lek zijn.

Kap van de luchtweger los? Zit daar geen slangklem omheen?

Ik zou de hele reutemeteut losmaken, uit elkaar halen, schoonmaken en terugplaatsen. Dan CO en ontsteking checken en dan weet ik verder ook niks.


Het probleem is dat ie dus wel goed vast zit met de slangenklem, en dan nog knalt ie los, wat dus betekent dat ie een flinke backfire geeft.

Vandaar dat ik de ontsteking verdenk...
Vacuumslangetjes ga ik denk ik ook maar eens controleren enzo gewoon door een bak water laten lopen en doorblazen terwijl je ze dichthoudt moet wel werken denk ik.

Starten doet de mijne nu écht goed...eigenlijk direct.. geeft wel wat hoop.

Deze week maar eens lekker schoonmaken en smeren wat beweegt.
Mijn vervroeging werkt iig nog wel, als ik aan het slangetje zuig zie je em gaan.
Een deel is bij mij ook tuinslang/ducttape qua vacuumspul of ontluchting ofzo.. vind ik ook nasty, vraag me af waarom er tuinslang op zit en wat er dan met het originele spul gebeurd is.

20 aug 2006 23:03

BW schreef:Onsteking afstellen is het enige wat je nog moet doen.

Want dat maakt het knallende geluid uit je uitlaat.

Had ik ook, onsteking iets te vroeg gezet en toen kwamen ook die knallen tevoorschijn.

Gewoon even chekken en iets voor de BDP zetten, niet te veel.


Dank je... je geeft me goede hoop 8)

Enige keer dat ik er stiekem mee door de buurt reed (en bijna op een tigra klapte die geen voorrang gaf) liep ie zwaar begaaid...weet niet hoe ie et nu doet onder belasting... hij kan onbelast heel mooi lopen maar belast gewoon geen vermogen hebben.

Verder had ik nog een vraagje, aard heeft het wel een soort van uitgelegd maar ik heb het nog niet kunnen vinden:

Om de ontsteking af te stellen moet de strobo op bougiekabel 1 worden aangesloten. Ik lees op de ene site dat 1 de achterste is, en op de andere dat het de voorste is. Ik neem aan dat het de voorste is?

En het merkteken waar je op moet richten, de krukaspoelie toch? heb ik nog geen merkteken op kunnen vinden. Waar staat ie ergens? op het randje wat net langs de snaar loopt?

21 aug 2006 19:31

Krijg als het goed is morgen nieuwe rubbers voor de injecotors binnen, vanavond/morgen overdag even het hele systeem reinigen en luchtdicht maken.

Het pieletje van het rubber wat op de throttlebody gaat (was een woord voor..iets met boot).. is afgescheurd. Is teruggezet met tuinslang en ducttape...dus daar ben ik niet zo blij mee.

Vanavond even kijken of ik het wat professioneler op kan lossen. Na verloop van tijd komt er dan wel weer een goede onder...als ie met het afstellen maar goed luchtdicht is.

Dan hopen dat het allemaal goed zit :)

heb vandaag de goede kleurcode gevonden van spuitbussen/lakstift. Even proberen op de voorkant, en nu zie ik pas hoeveel beschadigingen er door steeninslag zitten. Best zonde, maar helaas. Doe je vrij weinig aan. Als ie écht mooi was had ik er meer voor moeten betalen en het was de bedoeling een goedkoop oldtimertje te kopen.

Probleem is dat ik beetje verliefd op de auto begin te worden en er dan teveel geld in ga steken om er zo lang mogelijk in te rijden en em als nieuw te krijgen....dat moet ik even onderdrukken.

21 aug 2006 21:46

De eerste cilinder zit altijd aan de distributiezijde, dus vooraan.

De strobo aansluiten op cil 1, en dan richten op de polie, en door de strobolicht zie je de merkteken.

Als hij goed staat afgesteld staat de merkteken stil.

Deze merkteken zit op de binnenkant van de polie, zeg maar tegen de deksel aan.

Meestal is dit een inkeping, heb je het gevonden moet je even wit maken met een stift, dan zie je het beter met de strobo.

Succes ermee.

ps, mijn P heeft contactpunten en die heb ik met een proeflampje afgesteld, maar voor een electronische wil dat niet.

21 aug 2006 22:35

Deksel van de distributieriem?
En het merkteken waar ie gelijk mee moet lopen? Denk dat als ik de strobo eropzet dat het redelijk in de buurt moet zitten.. zal zo mn haynes er nog eens op naslaan.

Luchtfilter net schoongemaakt, morgen inoliën, meteen de luchtslangen allemaal goed schoongemaakt..die waren echt vies vanbinnen... waarschijnlijk olie uit het luchtfilter met vieze bende.

Als ik morgen de injectorrubbers heb bouw ik alles weer netjes in elkaar. Als ie dan weer net zo loopt als eerst vind ik em klaar voor de afstelling.

Mocht het blokje het daarna hartstikke goed doen zit ik er over te denken om em in de wegenbelasting en verzekering te gooien...kan niet wachten :oops: enige jammere is dat de APK er dan aan zit te komen (oktober) en ie in november wegenbelastingvrij wordt...

Mistachterlicht doet het niet ben ik al achter, voorremschijven zijn aardig versleten... als dat vervangen moet worden zit ik meteen te denken aan andere (geventileerde) schijven ofzo, want ik heb nog maar weinig goeds gelezen over de remmen...maar wat wil je van een LT busje...
verder weet ik niet veel meer te bedenken waarop ie afgekeurd kan worden....maar dat dacht ik met mn bx ook.

21 aug 2006 23:02

Distributiedeksel is de zwarte kap die erover heen zit, of van blik zoals die van mij.

Wat APK betreft, de mistachterlicht hoeft het niet te doen (vanaf 1998), en verder let op de rubbers van de aandrijfassen en de stuurkogels.

22 aug 2006 11:11

Hoi Martijnus!

De 924 op de site freewebtown etc is van mij, leuk om nog een lotgenoot te vinden! :D

Tussen de achterlichten loopt het bij mij niet door, daar is gewoon het nummerbord geplaatst!

Groet,

David
PS. de foto's mag je stelen hoor!

22 aug 2006 11:47

Oh ja!, nog even over de opties de je 924 hoogstwaarschijnlijk heeft:

186: 2 achterriemen
261: Rechter buitenspiegel electrisch
398: L. buitenspiegel electrisch
402: 50 Jahre Jubileum editie!
423: cassettehouder
431: lederen sportstuurwiel
440. Manuele antenne
477. Lichtmetalen velgen 6J X 15"
499 Versie west-Duitsland
568: gekleurd glas.
651: El ruiten.

Dit allemaal kun je bij evt. Pon opvragen, even je naam en adres achterlaten met een kopietje van je kentekenbewijs en dan krijg je ook zo'n mooi lijstje toegestuurd!

22 aug 2006 13:37

captainfrasca schreef:Oh ja!, nog even over de opties de je 924 hoogstwaarschijnlijk heeft:

186: 2 achterriemen Heb ik! zijn geen rolgordels.
261: Rechter buitenspiegel electrisch Heb ik!
398: L. buitenspiegel electrisch Heb ik!
402: 50 Jahre Jubileum editie! niet zeker
423: cassettehouder Nope, of nog niet gevonden
431: lederen sportstuurwiel Heb ik! volgens mij
440. Manuele antenne Nope, maar kan eruitgehaald zijn
477. Lichtmetalen velgen 6J X 15" Heb ik! iig dezelfde als jij, maten weet ik niet, nog niet gekeken
499 Versie west-Duitsland in 94 uit Duitsland geimporteerd
568: gekleurd glas. Heb ik! achterruit beunhaas geblindeerd, zijruiten zien er wel standaard getint uit.
651: El ruiten. Heb ik! maar doen het niet optimaal ;)

Dit allemaal kun je bij evt. Pon opvragen, even je naam en adres achterlaten met een kopietje van je kentekenbewijs en dan krijg je ook zo'n mooi lijstje toegestuurd!

Even zien. Allereerst, Pon? Wie wat waar?

Even erachter gezet wat ik wel en niet heb bij het lijstje.

Zouden al die opties op de sticker in de kofferbak moeten staan? daar staat vrij weinig op dus ik heb niet al teveel hoop.

die cassette houder? hoe ziet dat eruit? enige wat ik heb is een soort van opbergbakje achter mn asbak en een sleuf onder mn dashboardkastje, maar dat zal het ook wel niet zijn.

edit: ik heb nog even mijn haynes nageslagen over het timen van de ontsteking... daar hebben ze het over timingmarks op het vliegwiel en een slot in de bellhousing.
Bellhousing... wtf is dat?... en het vliegwiel zit dus achteraan, lijkt me vrij stug.

Wat ik hier nu gelezen heb is dat het merkteken op de krukaspoelie staat, dus de poelie van de V-snaar, helemaal rechts onder.

22 aug 2006 16:46

Martijnus schreef:
captainfrasca schreef:Oh ja!, nog even over de opties de je 924 hoogstwaarschijnlijk heeft:

186: 2 achterriemen Heb ik! zijn geen rolgordels.
261: Rechter buitenspiegel electrisch Heb ik!
398: L. buitenspiegel electrisch Heb ik!
402: 50 Jahre Jubileum editie! niet zeker
423: cassettehouder Nope, of nog niet gevonden
431: lederen sportstuurwiel Heb ik! volgens mij
440. Manuele antenne Nope, maar kan eruitgehaald zijn
477. Lichtmetalen velgen 6J X 15" Heb ik! iig dezelfde als jij, maten weet ik niet, nog niet gekeken
499 Versie west-Duitsland in 94 uit Duitsland geimporteerd
568: gekleurd glas. Heb ik! achterruit beunhaas geblindeerd, zijruiten zien er wel standaard getint uit.
651: El ruiten. Heb ik! maar doen het niet optimaal ;)

Dit allemaal kun je bij evt. Pon opvragen, even je naam en adres achterlaten met een kopietje van je kentekenbewijs en dan krijg je ook zo'n mooi lijstje toegestuurd!

Even zien. Allereerst, Pon? Wie wat waar?

Even erachter gezet wat ik wel en niet heb bij het lijstje.

Zouden al die opties op de sticker in de kofferbak moeten staan? daar staat vrij weinig op dus ik heb niet al teveel hoop.

die cassette houder? hoe ziet dat eruit? enige wat ik heb is een soort van opbergbakje achter mn asbak en een sleuf onder mn dashboardkastje, maar dat zal het ook wel niet zijn.

edit: ik heb nog even mijn haynes nageslagen over het timen van de ontsteking... daar hebben ze het over timingmarks op het vliegwiel en een slot in de bellhousing.
Bellhousing... wtf is dat?... en het vliegwiel zit dus achteraan, lijkt me vrij stug.

Wat ik hier nu gelezen heb is dat het merkteken op de krukaspoelie staat, dus de poelie van de V-snaar, helemaal rechts onder.


Eens even zien!

Optie 402, dus de 50 jahre editie, is idd de Weissach/Weihnachts editie!
423: cassettehouder is idd het opbergbakje achter je asbak!

Pon is de Porsche importeur en bevind zich in Leusden!

Op de stciker die achter het tapijt zit boven het reserve wiel zal je weinig vertellen over de opties van je auto, daar kun je echter wel de kleurcode e.d. vandaan halen, laat deze sticker zitten! kan ooit nog wel eens belangrijk zijn!

Mocht de code er niet meer zijn en je wil een busje verf laten mengen dan heb ik de juiste kleur code nog wel voor je! (de kleur noem je overigens Zinnmetallik!)



groet,

David
P.S.
van de weissach/weihnachts editie zijn er "maar" ca. 600 van gemaakt
300 voor de europese markt)weihnacht en 300 voor de US Weissach!

22 aug 2006 17:03

captainfrasca schreef:
Eens even zien!

Optie 402, dus de 50 jahre editie, is idd de Weissach/Weihnachts editie!
423: cassettehouder is idd het opbergbakje achter je asbak!

Pon is de Porsche importeur en bevind zich in Leusden!

Op de stciker die achter het tapijt zit boven het reserve wiel zal je weinig vertellen over de opties van je auto, daar kun je echter wel de kleurcode e.d. vandaan halen, laat deze sticker zitten! kan ooit nog wel eens belangrijk zijn!

Mocht de code er niet meer zijn en je wil een busje verf laten mengen dan heb ik de juiste kleur code nog wel voor je! (de kleur noem je overigens Zinnmetallik!)



groet,

David
P.S.
van de weissach/weihnachts editie zijn er "maar" ca. 600 van gemaakt
300 voor de europese markt)weihnacht en 300 voor de US Weissach!


Heb de code gister van de sticker afgelezen en bij de automaterialenzaak konden ze me vertellen welke motip kleur erbij hoorde. Bleek 55330 te zijn dus heb daar een lakstiftje van genomen om te proberen. Op het metaal is het idd de goede kleur! Vandaag een spuitbus gehaald en de hoodscoop (die er ooit is opgezet :( ) gespoten. Valt ie al een stuk minder op want dat ding was eerst zwart en sprong er te duidelijk uit.
Nu is ie wat subtieler. Kleur is niet 100% gelijk maar het ziet er al stukken beter uit.
Waarschijnlijk hebben ze geprobeerd een carrera look ofzo te maken.

Ben er nu wel tevreden over. Nu de linker spiegel opnieuw spuiten en kijken of ik de kras achterop wat weg kan moffelen met de stift... die is 70cm lang en loopt over de linker achterhoek. Echt zonde maargoed.

Vandaag luchtfilter gecleand en opnieuw ingeolied. Binnenkort hopelijk af laten stellen, want nu stel ik em af met koude motor en dat schiet ook niet op omdat de warmdraai unit dan minder tegendruk geeft aan het injectorhuis ofzo. Hij rookt iig als een zieke... is te rijk maar dat zegt me vrij weinig met koude motor...

Probleem is dat ik toch maar verzekering en wegenbelasting ga scoren voor het afstellen. Die 90 euro voor de komende 2-3 maanden is het probleem niet...verzekering is alleen zo duur voor een 19jarige dus hoop een klassiekerverzekering te kunnen krijgen omdat ik niet weet of de verzekering bij mogelijk ongeluk moeilijk gaat doen over die 2 maanden dat ie te jong is voor een oldtimer.
Plaats een reactie