18 aug 2006 22:31
19 aug 2006 1:16
19 aug 2006 19:53
924 schreef:Beste,
eerst en vooral welkom op het forum,
hoelang staat het voertuig al stil?
Het probleem kan liggen aan de injectie, check de injectoren: eruittrekken, in een potje houden, contact opzetten en dan lucht meter plaat bewegen( luchtfilter eruit nemen en dan kom je deze plaat tegen)
Het kan zoals jij zegt de ontsteking zijn, staat je timing nog goed? Even checken.
Verder hoor ik je niets vertellen van het opwarmproces, draait de motor koud aan 1200rpm en warm rond de 950rpm??
Greetz
19 aug 2006 20:03
19 aug 2006 20:57
20 aug 2006 13:03
20 aug 2006 20:43
thijzer schreef:Zo, een aardje naar mijn vaardje. Mijn 924 dacht ook dattie me op de nerven kon gaan, maar ik heb hem klein gekregen.
Allereerst je brandstofrelais: je hebt vast gelezen dat een defecte ontstekingsversterker dit relais kan slopen. Ik heb dit geconstateerd nadat dit euvel zich voordeed 2 dagen na aanschaf. Het BSP relais (brandstofpomp red.) dient 2 seconden aan te trekken bij het op het contact zetten om zo even druk op te bouwen. Na het starten geeft de onstekingsmodule pulsen af aan het relais en trekt deze definitief aan om de pomp te activeren en druk te houden.
Als de module kapot gaat, dan kan deze het relais slopen omdat er elektronica in zit. Ik heb het relais behouden en de spoel die het relais aantrekt bekrachtigd met de spanning die aanwezig is als de auto op het kontakt staat. Zo loopt de pomp de hele tijd wat niet erg is, zo koelt de luchtweger af na een warme stop en de benzine loopt via de retourleiding terug de tank in.
Is de module kapot, dan moet je een nieuwe zien te krijgen, repareren heb ik geprobeerd, maar tot nu toe geen resultaat. Which reminds me om het deze winter eens te proberen.
Stationair rot lopen: die van mij was ook niet helemaal tof. Ik kon hem koud afstellen en dan ging het warm niet goed of andersom, wat je wilt. Nu heb ik afgelopen week eens een en ander geprobeerd. Nu bleek dat de drukinstelling in de luchtweger veel te hoog stond. Iemand had ooit een moertje in de stelschroef gepropt om zo de druk te verhogen. De luchtweger krijgt dan meer weerstand waardoor dat niet lekker gaat lopen. In de Haynes manual (bol.com iets van 30 euri, beslist kopen!) staat hier ook wat over, verspreid over het boek helaas.
Ik heb de druk verlaagd en nu loopt de regeling een stuk constanter. Helemaal koud loopt ie even wat rottig, maar na weg te zijn gereden klimt ie naar 1200 toeren toe en zakt ie helemaal warm op 950 toeren. Ik ben er tevreden mee.
De finetuning zit m in arm/rijk en bypass op de gasklep maar dat is met een CO-meter wat gemakkelijker. Ik ben geen monteur dus ik heb dat allemaal niet. Je kunt ook je neus voor de uitlaat hangen.
Tot slot adviseer ik je om de luchtweger volgens de manual uit elkaar te halen en schoon te maken en te smeren. Als de weger blijft hangen, dan krijg je hele rare effecten zoals hoog toerental, laag toerental en dat afwisselend.
Van de timing heb ik weinig verstand maar daar heb je inderdaad een strobo voor nodig. Die krijg je al voor betrekkelijk weinig geld of die leen je bij iemand. Een losse injector schiet niet op. Die rubbertjes moet je ook vervangen als je ze los haalt, hoe goed ze er ook uitzien. De leidingen moeten inderdaad van metaal zijn, maar ze moeten wel goed gemonteerd zitten. Beste is inderdaad om de injector in een glas te hangen en volgens de manual te kijken hoeveel eruit komt en of de nevel goed is.
De gasklep moet je ook even nazien of deze goed sluit. Soms wordt deze op een kier gezet zodat 'ie meer bypass lucht krijgt. Is niet de bedoeling zo, dus even nakijken. Meteen schoonmaken en hetzelfde geld wederom voor de luchtweger. Die heeft ook wat specifieke aandachtspunten.
20 aug 2006 20:55
ODB-924 schreef:Martijnus, welkom!
Hier kun je wat info vinden over de Weissach-editie:
http://www.freewebtown.com/captainfrasca/
Als de optie-sticker nog achter de bekleding in de achterbak zit zou daar het nummer 402 bij moeten staan; 402 staat voor Weissach-editie.
Volgens de Haynes manual (blz. 78 e.v.) zou de weerstand van de warmloopregelaar (a.k.a. Control Pressure Regulator, ofwel CPR) 20 Ohm moeten zijn. Is ie nul of oneindig, dan moet hij vervangen worden. Helaas kan het ding wel de juiste weerstand hebben, maar toch een vastzittend binnenwerk hebben...
Succes met de CPR van je 'Kerst-Porsche'
ODB
20 aug 2006 21:23
20 aug 2006 22:07
20 aug 2006 22:33
thijzer schreef:Ja als ie met valse lucht beter gaat, dan lijkt het er wel op.
Die pdf over de Ktronic, kun je die emailen?
thijs apestaartje becomex.com
Overgaan op elektronische injectie kost geld en je moet je altijd afvragen of dat geld het ook wel waard is natuurlijk...
20 aug 2006 22:34
thijzer schreef:Ja als ie met valse lucht beter gaat, dan lijkt het er wel op.
Die pdf over de Ktronic, kun je die emailen?
thijs apestaartje becomex.com
Overgaan op elektronische injectie kost geld en je moet je altijd afvragen of dat geld het ook wel waard is natuurlijk...
20 aug 2006 22:40
20 aug 2006 22:48
20 aug 2006 22:50
thijzer schreef:Wow! Ja dan moet ik even op het werk kijken, mn baas is ook Porsche-gek dus dat wordt geregeld.
We'll keep in touch.
Wat betreft dat slobberend lopen: vandaag de controlpressureregulator (jaja...) van het blok gehaald om te kijken of die wel tof was. Blijkt toch redelijk in orde, weerstand 150 Ohm ipv 20-60 wat Haynes meldt, maar daar is mee te leven.
Ik had vergeten de vacuüm voorvertragingslang op de verdelerkap aan te sluiten. Als je dan gas geeft, dan lijkt het of hij zich verslikt. Ideetje misschien? Kan lek zijn.
Kap van de luchtweger los? Zit daar geen slangklem omheen?
Ik zou de hele reutemeteut losmaken, uit elkaar halen, schoonmaken en terugplaatsen. Dan CO en ontsteking checken en dan weet ik verder ook niks.
20 aug 2006 23:03
BW schreef:Onsteking afstellen is het enige wat je nog moet doen.
Want dat maakt het knallende geluid uit je uitlaat.
Had ik ook, onsteking iets te vroeg gezet en toen kwamen ook die knallen tevoorschijn.
Gewoon even chekken en iets voor de BDP zetten, niet te veel.
21 aug 2006 19:31
21 aug 2006 21:46
21 aug 2006 22:35
21 aug 2006 23:02
22 aug 2006 11:11
22 aug 2006 11:47
22 aug 2006 13:37
captainfrasca schreef:Oh ja!, nog even over de opties de je 924 hoogstwaarschijnlijk heeft:
186: 2 achterriemen Heb ik! zijn geen rolgordels.
261: Rechter buitenspiegel electrisch Heb ik!
398: L. buitenspiegel electrisch Heb ik!
402: 50 Jahre Jubileum editie! niet zeker
423: cassettehouder Nope, of nog niet gevonden
431: lederen sportstuurwiel Heb ik! volgens mij
440. Manuele antenne Nope, maar kan eruitgehaald zijn
477. Lichtmetalen velgen 6J X 15" Heb ik! iig dezelfde als jij, maten weet ik niet, nog niet gekeken
499 Versie west-Duitsland in 94 uit Duitsland geimporteerd
568: gekleurd glas. Heb ik! achterruit beunhaas geblindeerd, zijruiten zien er wel standaard getint uit.
651: El ruiten. Heb ik! maar doen het niet optimaal
Dit allemaal kun je bij evt. Pon opvragen, even je naam en adres achterlaten met een kopietje van je kentekenbewijs en dan krijg je ook zo'n mooi lijstje toegestuurd!
22 aug 2006 16:46
Martijnus schreef:captainfrasca schreef:Oh ja!, nog even over de opties de je 924 hoogstwaarschijnlijk heeft:
186: 2 achterriemen Heb ik! zijn geen rolgordels.
261: Rechter buitenspiegel electrisch Heb ik!
398: L. buitenspiegel electrisch Heb ik!
402: 50 Jahre Jubileum editie! niet zeker
423: cassettehouder Nope, of nog niet gevonden
431: lederen sportstuurwiel Heb ik! volgens mij
440. Manuele antenne Nope, maar kan eruitgehaald zijn
477. Lichtmetalen velgen 6J X 15" Heb ik! iig dezelfde als jij, maten weet ik niet, nog niet gekeken
499 Versie west-Duitsland in 94 uit Duitsland geimporteerd
568: gekleurd glas. Heb ik! achterruit beunhaas geblindeerd, zijruiten zien er wel standaard getint uit.
651: El ruiten. Heb ik! maar doen het niet optimaal
Dit allemaal kun je bij evt. Pon opvragen, even je naam en adres achterlaten met een kopietje van je kentekenbewijs en dan krijg je ook zo'n mooi lijstje toegestuurd!
Even zien. Allereerst, Pon? Wie wat waar?
Even erachter gezet wat ik wel en niet heb bij het lijstje.
Zouden al die opties op de sticker in de kofferbak moeten staan? daar staat vrij weinig op dus ik heb niet al teveel hoop.
die cassette houder? hoe ziet dat eruit? enige wat ik heb is een soort van opbergbakje achter mn asbak en een sleuf onder mn dashboardkastje, maar dat zal het ook wel niet zijn.
edit: ik heb nog even mijn haynes nageslagen over het timen van de ontsteking... daar hebben ze het over timingmarks op het vliegwiel en een slot in de bellhousing.
Bellhousing... wtf is dat?... en het vliegwiel zit dus achteraan, lijkt me vrij stug.
Wat ik hier nu gelezen heb is dat het merkteken op de krukaspoelie staat, dus de poelie van de V-snaar, helemaal rechts onder.
22 aug 2006 17:03
captainfrasca schreef:
Eens even zien!
Optie 402, dus de 50 jahre editie, is idd de Weissach/Weihnachts editie!
423: cassettehouder is idd het opbergbakje achter je asbak!
Pon is de Porsche importeur en bevind zich in Leusden!
Op de stciker die achter het tapijt zit boven het reserve wiel zal je weinig vertellen over de opties van je auto, daar kun je echter wel de kleurcode e.d. vandaan halen, laat deze sticker zitten! kan ooit nog wel eens belangrijk zijn!
Mocht de code er niet meer zijn en je wil een busje verf laten mengen dan heb ik de juiste kleur code nog wel voor je! (de kleur noem je overigens Zinnmetallik!)
groet,
David
P.S.
van de weissach/weihnachts editie zijn er "maar" ca. 600 van gemaakt
300 voor de europese markt)weihnacht en 300 voor de US Weissach!