Auteur |
Bericht |
PeterM
Groningen
|
Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
Ben gisteravond stil komen te staan met m'n sc uit 1980. Had 's ochtends nog getankt en daarna een kilometer of 75 gereden (benzine was dus duidelijk niet op) Auto naar huis gesleept en meteen de oorzaak geprobeerd te achterhalen. Het 1e wat opviel was als ik 'm op contact zette, ik de pomp niet hoorde zoemen. Zekeringen nagelopen, relais vervangen, geen verschil. Vervolgens de beschermplaat onder de pomp gedemonteerd en bij het op het contact zetten kwam er een heeeel licht zoemend geluid vanuit de pomp. Daaruit concluderend dat er wel spanning op de pomp zit. Vervolgens rechtstreeks een draad op de pomp aangesloten en toen kwam er volgens mij het juist zoemende geluid weer uit. Met deze wetenschap ben ik gestopt en ga vanavond weer verder puzzelen. Wat ik nog wel even moet vertellen is dat ik het gezoem van de pomp wel steeds luidruchtiger begon te vinden de laatste tijd. Wat denken jullie mede hobbyisten van bovenstaande verhaal? Brandstofpomp overleden of toch ergens iets niet pluis in de bedrading of misschien toch iets anders? Groet, Peter
|
22 apr 2013 9:08 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
Heb hetzelfde idd gehad, 1x tank per ongeluk leeggereden.... (lampje reserve doet het niet....) Sindsdien een te hoog gejoel van de pomp. Preventief vervangen na wat ontstekingsproblemen. Had zaterdag ook dat de motor niet wilde starten, brandstof pomp liep niet, toen relais eruit en er weer in en ja hoor, sloeg aan. Maar jouw verhaal over de bedrading lijkt me misschien een massa/ kabel probleem? Succes!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
22 apr 2013 9:46 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
vervangen. 33 jaar oud?
_________________________________________ oud is beter
|
22 apr 2013 10:35 |
|
|
PeterM
Groningen
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
Ben zelf ook voorstander van een nieuwe, echter als ik de pomp rechtstreeks aansluit, lijkt ie het gewoon te doen. Dus als ik er een nieuwe pomp op zet heb je natuurlijk de kans dat ie het ook niet doet. Zal de bedrading toch es even grondig checken!
|
22 apr 2013 12:21 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
anders doe je toch lekker een nieuwe kabelboom?
_________________________________________ oud is beter
|
22 apr 2013 13:16 |
|
|
PeterM
Groningen
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
Goed idee, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!
|
22 apr 2013 13:32 |
|
|
PeterM
Groningen
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
Ben weer aan het zoeken gegaan en heb geconstateerd dat ik geen vonk heb vanuit de bobine. De pomp heb ik weer rechtstreeks aangesloten en die pompt de benzine toch keurig naar het blok. Verdenk nu toch het relais. Heeft deze relais ook iets te maken met het electrische circuit richting de bobine? Of is er nog iemand die nuttige tips heeft? Tip van een nieuwe kabelboom heb ik al mogen ontvangen.
|
22 apr 2013 20:03 |
|
|
bully
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
Dus dan was het de bobine die stuk is? En niet de pomp?
|
22 apr 2013 20:19 |
|
|
PeterM
Groningen
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
Mag ik hopen van niet, heb net 3 weken geleden nieuwe bobine gemonteerd. Als ik 'm op contact zet, hoor ik de benzinepomp niet zoemen/lopen, maar als ik rechtstreeks een draad aansluit op de pomp, loopt en zoemt ie wel. Dan ontloop ik dus de zekering/bobinekast. Nu denk ik, als de relais die hoort bij de pomp kapot is, dat het kan zijn dat deze relais ook iets te maken heeft met de onsteking/bobine?
|
22 apr 2013 20:27 |
|
|
PeterM
Groningen
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
Update: Heb vanavond een nieuwe brandstofrelais gemonteerd en de pomp loopt weer zoals het hoort, echter nog steeds geen vonk vanuit de bobine. Had nog een bobine liggen van een oude Opel Kadett, deze gemonteerd en Porsche loopt meteen! Nu lijkt hetdus opgelost, maar de bobine die er op zat heb ik 3 weken geleden nieuw er op gezet. Is dit toeval of weet iemand een oorzaak hoe een nieuwe bobine binnen 3 weken de geest geeft?
|
24 apr 2013 20:04 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: Brandstofpomp perikelen, of toch niet?
toevallig gisteren bij mijn SC de brandstofpomp vervangen. Eén ding is zeker: de pomp loopt alleen bij starten en bij draaiende motor, niet bij 'contact'.
|
28 apr 2013 13:39 |
|
|