Auteur |
Bericht |
de911gek
|
997.2 koude start
Ik bezit een 997.2 4s en heb een vraagje mbt het starten. Wanneer ik mijn P koud start, maakt hij relatief veel kabaal (een diep, rauw geluid wat overigens een genot is voor het oor ) maar na ongeveer 20 seconden valt het geluid significant terug naar een ingetogen niveau. Heeft iemand enig idee wat dat regelt/veroorzaakt en waarom? Alvast dank.
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
22 jul 2013 11:54 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: 997.2 koude start
Als ik in de ochtend mijn 997 4S start in de garage dan brult en gorgelt dat ook heerlijk. Trap het gas dan ook maar niet te hard in, want dan zijn de buren niet blij. Ik heb de uitlaatschakelaar altijd in de herrie stand staan trouwens en dat laat ik ook zo. Ik vermoed dus dat dit fenomeen normaal is bij een koude start
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
22 jul 2013 11:57 |
|
|
de911gek
|
Re: 997.2 koude start
Jan, ik denk niet dat het wat met de pse te maken heeft, want ik heb de stekker getrokken waardoor de kleppen permanent openstaan. Ongeacht toertal/snelheid/motertemperatuur .Desondanks de terugval in geluid dus het moet iets met een andere afregeling te maken hebben (el. brandstofinjectie bijvoorbeeld?) Ik heb ook het niet het gevoel dat het iets is om me zorgen over te maken, ik was gewoon benieuwd naar de oorzaak... (en omdat ik het liefst het geluid van de eerste 20 seconden na de koude start permanent zou kunnen houden )
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
22 jul 2013 12:05 |
|
|
The Wolffman
eigenaar Hanzetechniekharlingen
|
Re: 997.2 koude start
Die van mij heeft dit ook ik denk gewoon een automatische choke die later bijregeld
_________________________________________ het hebben van de zaak is ????
|
22 jul 2013 18:11 |
|
|
Beavers
718 Spyder '21 Gentian Blue
Ex 987 Boxster Spyder '11 Black
Audi TT 3.2 Roadster '05 SprintBlue
Audi Etron 55 Quattro Navarra Blue
|
Re: 997.2 koude start
De mijne doet precies hetzelfde. Ik heb wel eens gelezen, dat het verhoogde toerental er is om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen zodat hij z´n werk kan doen (milieu ijsje)
_________________________________________ -718 Spyder -Ex 987 Porsche Boxster Spyder -Audi TT '04 3.2 V6 Quattro -Audi Etron 55 Quattro Navarra blue
|
22 jul 2013 21:41 |
|
|
de911gek
|
Re: 997.2 koude start
Zoiets zal het idd wel zijn.. jammer alleen dat dat lekkere rauwe geluid zo snel weer verdwijnt ..
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
22 jul 2013 22:07 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: 997.2 koude start
Zelfs de Cayman heeft het Alleen jammer idd dat dat wrede geluid zo snel weg is...
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
22 jul 2013 22:12 |
|
|
hendrik914
924S M755Leieland
|
Re: 997.2 koude start
bijregelT ¿ voltooid deelwoord: bijgeregelD, deelwoorden NOOIT T, ALTIJD D. (Is er geen groter lettertype?) Neem gewoon het werkwoord lopen, als je dat kan vervoegen, ben je gered. Als dat op T eindigt(~"zij/hij loopT"), dan elk ander werkwoord ook. Voor de rest heb ik me geabonneerd op dit interessante draadje. Als aspirant 924S- en 914-liefhebber.
_________________________________________ 924S M755 "Sportliches Sondermodell" 914-4 1,7 L Weber
|
23 jul 2013 0:48 |
|
|
Jous
987 Boxster S070
|
Re: 997.2 koude start
En de Boxster heeft het! Altijd het vaste ritueel: starten in de garage, brede grijns; vervolgens achteruit naar buiten, uitstappen en garagedeuren dichtdoen, en ergens op dat moment gebeurt het: de motor gaat het wat kalmer aan doen. Ik denk dat Porsche dit ingebouwd heeft vanwege de geweldige start-ervaring...
|
23 jul 2013 6:07 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: 997.2 koude start
Zou je daarmee willen ophouden ajb? op het taalforum ben je van harte welkom met dergelijke correcties. hier gaan we geen taalfouten verbeteren. schoolfrik
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 jul 2013 7:12 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: 997.2 koude start
Ja, anders moet ik hier weg met mijn kromme nederlands en terug naar de engelstalige forums Maar, mijn 997 heeft ook een mooie roffel als ze koud zijn. En 's avonds als ik thuis komt is ze veels te stil ik denk dat ik tog een PSE gaan laten monteren.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
23 jul 2013 7:57 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 997.2 koude start
Het irritante 'ongezonde' lopen dat de moderne Direct Fuel Injection motoren na de koude start hebben wordt veroorzaakt door de ingenieurs die dat bedacht hebben. Zij laten het motormanagment de inspuiting, nokkenasstand en de ontsteking de eerste seconden zo regelen dat de katalysatoren en lambda sensors snel opwarmen om zo snel mogelijk een minimaal milieu belastende uitstoot te krijgen. Ik hoor ze bijna elke dag zo lopen, denk dan nog steeds elke keer weer dat er een Landrover Diesel de werkplaats in rijdt.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 jul 2013 8:10 |
|
|
de911gek
|
Re: 997.2 koude start
Toch blijf ik het zonde vinden dat dit lekkere rauwe geluid zo snel weer verdwijnt... het is na dat moment toch teveel een naaimachine die je hoort, ondanks dat de PSE kleppen openstaan. Daarna wordt het eigenlijk pas weer feest boven de 3000 toeren... Toch maar een cursusje Porsche Motormanagement gaan volgen zodat ik de afstelling zelf manipuleren kan
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
23 jul 2013 8:26 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 997.2 koude start
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 jul 2013 8:32 |
|
|
de911gek
|
Re: 997.2 koude start
Nee, dan zou ik hem zo instellen dat hij niet na 20 seconden, maar boven de 1500-2000 toeren n de "verstandige" stand overgaat om wat jij schrijft te voorkomen. Maar dat blijft natuurlijk allemaal puur hypothetisch.
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
23 jul 2013 8:52 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: 997.2 koude start
Was mij ook al opgevallen dat zo'n direct ingespoten benzine motor af en toe staat te nagelen als een diesel .Is ook bij een 981 goed te horen omdat de motor zo onder de wagen in het gehoor ligt. Mijn direct ingespoten bmw is veel stiller, doe je echter de motorkap open dan is het wel anders.
|
23 jul 2013 10:14 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: 997.2 koude start
Bedankt Horn
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
23 jul 2013 11:39 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: 997.2 koude start
ken dat als het toerental wat terugvalt en daardoor dus stiller, is dat het niet ook bij jou TS? zie voor technische verklaring Erwin's uitleg. reactie van een specialist van PCG?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
23 jul 2013 22:39 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Re: 997.2 koude start
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
23 jul 2013 22:51 |
|
|
993turbopeter
|
Re: 997.2 koude start
Doet mijne ook, is dus heel normaal
_________________________________________ ex 964; ex 993; ex 993turbo nu 997 4S en 993 4S
|
25 jul 2013 14:42 |
|
|