Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 9:14



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Luide knal 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
500E, Challenge Stradale
Bericht Luide knal
Sinds paar maanden (zeer gelukkige en tevreden) 996 C4 rijder.
Vorige week echter, tijdens rijden, flink geschrokken van luide knal uit motorcompartiment. Klonk alsof motor ontplofte... Heeft niet tot consequenties voor rijden geleid en heeft zich ook niet meer voorgedaan. Na openen van motordeksel overigens geen bijzonderheden kunnen zien.

Iemand enig idee van oorzaak en eventuele consequenties?


27 feb 2005 16:21
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
geen goed contact tussen bobine en bobinekabel
volgens mij...... :roll:
_________________________________________
duitse laagvlieger


27 feb 2005 16:32
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF # 136
Bericht Re: Luide knal
E.T. schreef:
Sinds paar maanden (zeer gelukkige en tevreden) 996 C4 rijder.
Vorige week echter, tijdens rijden, flink geschrokken van luide knal uit motorcompartiment. Klonk alsof motor ontplofte... Heeft niet tot consequenties voor rijden geleid en heeft zich ook niet meer voorgedaan. Na openen van motordeksel overigens geen bijzonderheden kunnen zien.

Iemand enig idee van oorzaak en eventuele consequenties?




Gebeurde dit tijdens het rijden zoals je zelf al schreef of tijdens het starten :?:

Bij gasgeven tijdens het starten kan er een `backfire` plaatsvinden.
Dit kan de knal zijn die je gehoord hebt, overigens meestal zonder blijvende schade. Wanneer je pech hebt kan er een scheur ontstaan zijn in het luchtfilterhuis maar meestal is dit niet het geval.
_________________________________________
"Just be yourself, there are plenty of others"


27 feb 2005 16:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
500E, Challenge Stradale
Bericht 
Denk dat ik een minuut of 15 al (pittig) aan het rijden was. Had net de snelweg bereikt, dus zal op dat moment zo'n 100 km/hr hebben gereden.
Heb inderdaad aan iets als backfire gedacht, daarom luchtfilterhuis als eerste geinspecteerd. Maar zoals eerder gezegd zonder zichtbare schade aan de buitenkant.
Voor zover ik denk het te kunnen beoordelen leek de knal puur het gevolg van een luchtverplaatsing en niet zozeer van een elektrisch ontlading?


27 feb 2005 16:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
E.T. schreef:
Denk dat ik een minuut of 15 al (pittig) aan het rijden was.


geluidsbarriere... :roll: :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


27 feb 2005 17:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911
Brabant Belgie
Bericht 
Nooit geen 100 meer rijden altijd sneller :wink:
_________________________________________
Het leven is een strijd en als je lang leeft ben je oudstrijder


27 feb 2005 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
Benny 911 schreef:
Nooit geen 100 meer rijden altijd sneller :wink:


Nooit geen is dat niet net zo iets als altijd :roll:
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


27 feb 2005 21:17
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
500E, Challenge Stradale
Bericht 
Dank voor alle respons.
Heb nog ff op dit forum gezocht op backfire: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... t=backfire.
Dit zal achteraf wel de meest plausibele oorzaak van de knal zijn geweest. Bij mijn weten gelukkig geen schade. Als oorzaak van backfire is een te arm of rijk mengsel, of slecht afgestelde ontsteking genoemd. Zal dit binnenkort maar eens laten checken.
(En voortaan nog sneller voorbij 100 km/hr accelereren... :D)


27 feb 2005 21:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
500E, Challenge Stradale
Bericht 
Inmiddels een en ander laten controleren. Niets gevonden, alles goed. Bovendien geen recidief van knal. Backfire zou nog wel eens voorkomen bij de SC's, maar zou niet mogelijk zijn met het motormanagementsysteem van de 996. Luchtfilterhuis is onaangetast. Logischer is waarschijnlijk dat wat benzine in de uitlaat de oorzaak is geweest. Hoe en waarom blijft de vraag. Is dus onduidelijk wat er precies is gebeurd, maar gelukkig, so far, zonder consequenties.


14 maart 2005 23:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF # 136
Bericht 
Hopelijk weer gerustgesteld en geen beletsel meer voor hele fijne kilometers tijdens het mooie weer dat in aantocht is? :wink: :D
_________________________________________
"Just be yourself, there are plenty of others"


15 maart 2005 0:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC 3.0 Coupé 1982
De Rijp
Bericht 
Ook ik heb een backfire gehad met mijn 911SC 3.0 1982. Na een luide knal bij het starten in de stalling, sloeg de motor niet aan. Bij inspectie bleek het hele luchtfilterhuis te zijn gescheurd en alle schroeven los te zitten. Dan zuigt hij valse lucht aan natuurlijk en start hij niet meer.

Volgens de garage komt het van een vonk van de bobine of van een vochtige bougiekabel en heet het dan geen backfire.

Net als veel SC's liep de koudloopregeling niet goed (na de revisie bij bovengenoemde garage, daarvoor wel), misschien is dat de oorzaak?
Voor de rest heb ik behalve onregelmatig lopen bij koude motor nooit een plof gehoord, dus de eerste blijkt gelijk fataal te zijn.

Ik tank zowel RON 98 als RON 95 (omdat ze RON 98 niet overal meer hebben). Kan de backfire zijn opgetreden door en te arm mengsel na het tanken van RON 95? (het lijkt me eerder op te treden bij een te rijk mengsel?).

Als ik RON 95 wil blijven tanken, is dat dan een kwestie van hierop afstellen, of zijn er meer aanpassingen nodig?


07 jul 2005 9:47
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Luchtfilterhuizen zijn later gemodifceerd (ook vaak in bestaande auto's) met een klep die open ploft bij een backfire.

Alleen dat geeft al aan dat het vaker gebeurt.....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


07 jul 2005 11:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Frank;

Overstappen van RON98 op RON95 kan eigenlijk geen gevolgen hebben voor je mengsel; de afstelling van je injectiesysteem blijft immers gelijk. Hooguit dat de motor met RON95 onder volle belasting wat zou kunnen gaan pingelen.
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


07 jul 2005 21:56
Profiel
Bericht 
Hansv schreef:
Ha, die Frank;

Overstappen van RON98 op RON95 kan eigenlijk geen gevolgen hebben voor je mengsel; de afstelling van je injectiesysteem blijft immers gelijk. Hooguit dat de motor met RON95 onder volle belasting wat zou kunnen gaan pingelen.


En wat is het gevolg van pingelen op termijn (hoorbaar) of high speed knock (niet hoorbaar).
Most likely een gat in je zuiger.

RON95 fikt beter dan RON98.


07 jul 2005 23:23
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC 3.0 Coupé 1982
De Rijp
Bericht Backfire
Ik schreef het al eerder: ook ik had een backfire met mijn 911SC 3.0 coupé uit 1982. Waarschijnlijk liet ik bij starten de sleutel te snel los waardoor de motor net niet aan sloeg. Uit 'automatisme' gaf ik bij de 2e poging misschien wat gas bij? Ik kan met het niet herrinneren, maar een andere oorzaak is niet gevonden (CO 0,5% gemeten, dus vrij arm-mengsel). In ieder geval: nooit gasgeven bij starten!

In ieder geval zijn er voor dit type auto inderdaad airboxen met een overdrukklep, dus het zal wel vaker voorkomen. Deze kosten ca. EUR 260,- en zitten er bij een goede garage (Porsche specialist in een uurtje of 5 in). á EUR 45,- kom je dan op een kleine EUR 600,-

Ook heb ik me door deze Porsche specialist (Waalgarage in Broek in Waterland) laten voorlichten over het repareren van mijn defecte koodloopregeling, als mogelijke oorzaak van de backfire (niet waarschijnlijk volgens hun).

Het te vervangen onderdeel kost EUR 462,- en is ca. 2 uur werk, maar je weet dan nog niet zeker of het probleem is opgelost. Men raadt aan ook gelijk de benzine-injectors schoon te maken of te vervangen en de K-jectronic te vervangen, al met al komt dat dan op EUR 2000,-

Als je de auto niet in A-staat wil brengen (nieuw wordt hij toch nooit meer) raden ze aan gewoon door te rijden en de reparatie niet uit te voeren, totdat het eventueel absoluut noodzakelijk blijkt om te repareren. Ze hebben de CO waarde tussen de 1,5 en 2,5% afgesteld, zodat de brandstofmengsel wat rijker is (was 0,3% dus CO). Als ik nu na een koudstart mijn voet voorzichtig op het gaspedaal zet (minimaal indrukken), zodat het toerental iets verhoogd, loopt de motor bijna gelijk vrijwel stationair!


Laatst bijgewerkt door Frank SC op 01 sep 2005 7:32, in totaal 1 keer bewerkt.



30 aug 2005 12:24
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
horn schreef:
geluidsbarriere... :roll: :wink:




:lol: :lol:


31 aug 2005 20:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.