Re: SC motor - probleem tandjes (gevonden)
Het probleem is gevonden!
Afgelopen weekend rustig verder gaan sleutelen. Het grootste deel van de tijd gaat daar overigens vooral zitten in het schoon maken van alles en nog wat. Olie met zand lijkt overal als een harde coating te zijn vastgebakken. Ik wil bij het demonteren van deksels etc. wel eerst de boel er omheen schoon hebben om te voorkomen dat vuil later daar komt waar ik het helemaal niet wil. Voor schoonmaken is het ook gelijk een goed moment nu er toch van alles los ligt.
Na de bumper, uitlaat, airco compressor, en ander plaatwerk te hebben weggegehaald eerst de rechtse deksels van de distributieketting gedemonteerd. Op het eerste gezicht lijkt daar alles in orde. Na even verder onderzoeken vond ik meer tandjes in de binnenkant, onderzijde, van de deksel zelf. 4 stuks. Niet lang daarna vond ik het probleem.
De rechtse kettingspanner (ook links maar daar zit geen rib) is met zijn slag nu zo ver om de ketting op spanning te houden dat die een rib in het kettinghuis (vrijwel zeker meer dan eens) heeft geraakt:
Ik heb de spanner er nog niet uit gehad om te tellen hoeveel tandjes er op missen. De teller staat nu in ieder geval op 13. Het zijn overigens niet de volledige tandjes maar steeds een stukje ervan in meer of mindere mate.
De vraag is dan natuurlijk hoe dat kan. De enige conclusie die hieraan te verbinden is, en mijn vraag is dan ook of jullie het daarmee eens zijn, is dat de ketting op zijn einde is (160 k mijl, en waarschijnlijk nooit vervangen). Ook links is de zien dat de spanner de bovenkant van het huis raakt en de ketting dus niet verder op spanning kan brengen. In veel plaatjes van verse riviesies is te zien dat hier toch wel zo'n centimeter ruimte tussen spanner en huis hoort te zitten?
De volgende stap zal dan ook waarschijnlijk het vervangen van de ketting zijn. Het idee van mijn vader was direct al om een nieuwe ketting aan de oude vast maken en deze door draaien van de krukas erop te leggen. Het probleem is natuurlijk dat bij loshalen van de ketting de nokkanas niet meer mee loopt
ja echt
dus dan misschien het huis demonteren, nokkenaskettingwiel terug plaatsen en dan een nieuwe ketting er overheen leiden zodat de timing wel blijft? En nog belangrijker, er niets in conflict komt tussen zuigers en kleppen.. Er staat op internet niet veel beschreven over het vervangen van kettingen. Dit is natuurlijk ook niet vaak nodig en vooral een onderdeel bij revisie. Tijdens wat speurwerk op internet kom je wel veel bekende upgrades tegen over het DIY updaten van de kettingspanners. (gegeven de olieleidingen die ik het verwijderd, heb ik deze al) Hoe dan ook, het wisselen van een ketting moet toch eigenlijk echt wel kunnen zonder het hele blok uit elkaar te hoeven halen lijkt mij.
Gelukking kwam ik het volgende verhaal tegen:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htmMet het maken van een flexibele liniaal een nieuwe ketting erin trekken zonder ook maar iets van de tijd te halen. Best slim. Enige zorg is dat zijn ketting in dit verhaal er onderwijl een keer af viel en deze heeft hij terug gelegd door er bij te kunnen via de carterplaat.. Balen maar dat heeft deze SC niet..Hier zijn ze in 83'? vanaf gestapt met daarbij alleen en plug aan de zijkant van het blok..
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Ondertussen eerst maar verder bestuderen en een plan maken om dit gefixt te krijgen. Het is in iedergeval een leerzame ontdekkingstocht.