Auteur |
Bericht |
Liefhebber997
|
Getik in de motor 997.2
Dag allen. Ik ben geen techneut, maar heb hier een slecht gevoel over. Op zondag met mijn 997.2 van 2008 binnen de bebouwde kom aan het rijden geweest. Stond stil bij stoplicht, begon te rijden, heel normaal, niet te hard opgetrokken oid begon er een tikkend geluid van achteren te komen. Eerst dacht ik uitlaat los of zo (zoals gezegd heb niet veel verstand) auto onmiddelijk bij een tankstation 500m verderop geparkeerd en even geluisterd. Motorkap geopend en onder de auto bij de uitlaat geluisterd. Geluid was duidelijk luider onderin de auto. Hele scherpe tikjes bij stationair en bij gas geven niet perse luider, maar wel vaker, dus hogere frequentie. Porsche assistance gebeld, schandalig dat ze pas over 2 uur konden komen om de auto naar de garage te brengen, want met zulke geluidjes rijden was niet verstandig. Ondertussen ook ANWB gebeld, die waren eerder maar de beste man had ook hetzelfde advies. Volgens hem een of andere lager. Mijn P werd getransporteerd naar Porsche Amsterdam (dichtstbijzijnde) waar hij momenteel staat en zij uit initiële onderzoeken (bougies eruit enz.) geen diagnose kunnen stellen. Ben inmiddels wel 400 euro verder. Nu is het advies motor eruit en onderzoeken wat het kan zijn. Kosten 3200 euro om alleen diagnose te stellen. Belachelijk. Hebben jullie een idee of suggesties? Ik woon in de buurt van Den Haag, onderhoud wordt bij Porsche Rotterdam gedaan (2 weken geleden voor het laatst). Ik ben enorm verdrietig.
|
04 sep 2018 12:30 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Getik in de motor 997.2
Geen verstand er van maar de mensen met problemen 996 en 997 hebben het altijd over Resto. Ik zou dan een second opinion opvragen bij Resto.
|
04 sep 2018 12:52 |
|
|
CAYMAN_TOM
|
Re: Getik in de motor 997.2
Allereerst, verbruikt de wagen olie? Ik kan als tip geven; laat even bij een merk onafhankelijke garage de compressie van de cilinders meten en je bougies bekijken, als je last hebt van kantelende zuigers zal dit zich wel tonen in de waardes. ik dacht te hebben vernomen dat dit bij de 997.2 niet meer aan de orde was
|
04 sep 2018 12:54 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Getik in de motor 997.2
Ophalen per ambu en naar een onafhankelijke specialist brengen. Gaat je veel geld besparen.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
04 sep 2018 13:47 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Getik in de motor 997.2
En Resto heeft ook ervaring met de 997.2.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
04 sep 2018 13:52 |
|
|
deWolf
|
Re: Getik in de motor 997.2
Ik heb me in mijn zoektocht naar een 997 door diverse Porsche specialisten laten vertellen dat de MK2 geen problemen meer heeft met het IMS lager maar nog wel hetzelfde koelprobleem als bij de 997 MK1 en 996.
Persoonlijk zou ik de auto bij PCA weghalen en naar een specialist laten brengen zoals Resto.
|
04 sep 2018 14:51 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: Getik in de motor 997.2
Idd, weghalen bij PCA en dan naar bijv. Resto! Succes en sterkte!
|
04 sep 2018 15:26 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Getik in de motor 997.2
Dat kan ik ook bevestigen. En verder kent Resto deze modellen als geen enkele andere specialist/dealer, hij doet eigenlijk niets anders dan 996/997 en aanverwante modellen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je ergens anders niet goed geholpen gaat worden.
|
04 sep 2018 15:32 |
|
|
giulia
|
Re: Getik in de motor 997.2
Tja...je zal maar 2 uurtjes extra moeten wachten op een mensenleven. #eerstewereldproblemen
|
04 sep 2018 15:41 |
|
|
Liefhebber997
|
Re: Getik in de motor 997.2
Bedankt jongens. Ja, is balen natuurlijk. Ik heb me laten vertellen dat 997 Mk 2 idd geen problemen kent. Verder hoorde ik ook dat Porsche de bouw sommige motoren uitbesteed aan een ander bedrijf waardoor er toch noch een paar minder goede 997 Mk2s bestaan. Wat is hier waar aan? Maar goed, Resto is een beetje uit de buurt voor mij. Kan iemand een specialist in de buurt van Den Haag/Rotterdam aanraden? Heeft iemand misschien ervaring met www.haaglandenmotorsport.nl (Nootdorp bij Den Haag) of http://www.carportalrotterdam.nl/ (Rotterdam)? Giulia, je hebt gelijk, 2 uur wachten is niet lang, was alleen voorbij middernacht en ik moest morgen vroeg aan het werk. En de heer aan de lijn bod ook zijn excuses want normaal horen ze binnen 60 minuten bij je te zijn, vandaar.
|
04 sep 2018 16:19 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Getik in de motor 997.2
Je bent hem toch een tijd kwijt, ik zou hem naar Nijmegen (laten) brengen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
04 sep 2018 16:45 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Getik in de motor 997.2
van de gugten Bodegraven
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
04 sep 2018 16:59 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Getik in de motor 997.2
Resto is degene verreweg de meeste ervaring met dit soort specifieke aangelegenheden. Ik zou de extra kilometers er wel voor over hebben als ik jou was. Hoop voor je dat het meevalt.
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
04 sep 2018 17:19 |
|
|
@944S2
Ex 944 S2 1989,
987 Boxster 2.7L 2005
Atlas GreyHaarlem
|
Re: Getik in de motor 997.2
Bah, wat jippie. Ik had ook soms een zacht tikje bij warme motor wat alleen hoorbaar was als je achter de auto stond. Dit stopte echter als bij stationair de koppeling werd ingetrapt. Bij mijn 987 bleek de bakolie ruim over de datum te zijn. Deze laten vervangen, en sindsdien geen tik meer gehoord. Ik had uitgebreid op internet lopen zoeken (o.a. ook op YouTube) en las dat er allerlei oorzaken kunnen zijn: Scoring bij de cilinders, kantelende zuigers (in beide gevallen dus motorschade), hydraulisch onderdeel (ben even de naam kwijt) dat kan blijven hangen of in je bak (mogelijk tandje kwijt). Ongetwijfeld nog meer oorzaken mogelijk, maar dit kwam ik tegen.
Ik zou de auto ook in ieder geval bij Porsche weghalen, want daar schrijven ze facturen met een vork. Ik heb destijds mijn motorschade (gebroken klepsteel en dus overleden motor) bij De Loods in Den Dolder laten afwikkelen. Was daar erg tevreden over. Dus Ga ermee naar een goede specialist zoals Resto of v.d. Gugten. Succes.
_________________________________________ Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.
|
04 sep 2018 17:42 |
|
|
P997
BMW 428i Cabrio '15;
ex 997 Carrera S '06;
ex 997 Carrera '05
|
Re: Getik in de motor 997.2
Heb zelf erg goede ervaring bij Haaglanden Motorsport, zou daar zeker langs gaan. Ze hebben een volledige revisie gedaan voor mijn 997, dit na het doen van een diagnose (kijken in de cylinder). In mijn geval een koelprobleem dat zich uitte in het kantelen van cylinder 6 (dit konden ze zien aan de krassen in de cilinderwand). Het tikken in de rechterbank/cilinder werd steeds erger, je kon het ook zien aan de linkeruitlaat die zwarter werd dan de rechteruitlaat. In jouw geval wellicht iets anders aan de hand (hoop ik!) maar dat zullen ze daar wel uitvinden. Veel success en hopelijk vinden ze het problem snel.
|
04 sep 2018 17:59 |
|
|
CAYMAN_TOM
|
Re: Getik in de motor 997.2
Heb je een PB gestuurd, mijn Cayman is momenteel weg voor revisie. Degene die deze revisie doet is echt een specialist en doet het ook voor eerlijk geld, wat ook niet onbelangrijk is
|
04 sep 2018 18:56 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Getik in de motor 997.2
Ik zou hem niet naar resto brengen. Die heeft ervaring met de blokken uit de 997 en 997 mk1. Of je moet er 3/4 jaar voor willen uittrekken. Dan komt het uiteindelijk met een blok uit de 997.2 wel goed.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
04 sep 2018 21:33 |
|
|
DLotus
2007 Porsche 997 GT3
1994 Porsche 993 C2
1987 Porsche 911 3.2 Targa
1986 Defender 200TdiScheveningen
|
Re: Getik in de motor 997.2
Ik kom geregeld bij Haaglanden en die doen erg veel met de 997's en kennen deze dus goed. Ik zou hem daar heen laten brengen, of de mannen van Haaglanden vragen of zij transport voor jou kunnen regelen.
|
04 sep 2018 21:52 |
|
|
993 C2
997.1 Turbo
Ex 981S, Ex 997 C2, Ex 996 TT, Ex 993 C2 (2x) Ex 996 C2
|
Re: Getik in de motor 997.2
Volgens mij heeft Resto wel ervaring met 997 mk2. Kan me van hier nog een draadje herinneren met foto's ivm bore scoring. Bel hem even dan week je het wat er mogenlijk is. Je kan natuurlijk ook bij een specialist bij jou in de buurt voor een onderzoek. Indien revisie (zuigers/ cylinderwand) gaat hij echt niet zelf die motor reviseren. In dat geval kan je kiezen voor een gebruikte of gereviseerde ruil motor of je eigen motor eruit en opsturen naar Resto of Hartech in de UK of ieder ander met bewezen ervaring in revisie 997 mk2 motor.
|
06 sep 2018 5:31 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Getik in de motor 997.2
Elke specialist heeft zijn adres waar de blokken voor basisbehandeling en aanpassingen heen worden gestuurd. Er bestaat tegenwoordig genoeg kennis bij de motorenreviseurs om de grootste problemen goed op te lossen. Haaglanden stuurt ze naar Duitsland bij Albert motorsport. Resto heeft ook zo zijn adres en heeft verder ook genoeg kapotte 997.2 blokken gezienHet verschil qua prijs gaat hem vooral zitten in het uurloon van de specialist voor in/uitbouw en de montage/heropbouw van het blok. Sowieso even rondbellen dan wordt je snel wat wijzer over de opties en mogelijke kosten. Ik zou in ieder geval NIET het PC zomaar wat lukraak verder laten zoeken zonder plan van aanpak. Het feit dat ze je zonder met hun ogen te knipperen vertellen dat een diagnose € 3200 gaat kosten zonder verder een plan van aanpak te presenteren is voor mij een teken om je auto daar zsm WEG te halen. Voor ze hem daar helemaal uit elkaar halen. Ik veronderstel dat er geen bepaalde garantie van toepassing is. Dus je hoeft er daarvoor niet te blijven. Voor mij zou in de buurt van Den Haag geen limiterende factor zijn. Autotransport een beetje verder weg zijn niet de extra kosten.
|
06 sep 2018 6:41 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Getik in de motor 997.2
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
06 sep 2018 8:33 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Getik in de motor 997.2
Daarnaast, houd rekening mee dat een PC de diagnose kan stellen voor dit bedrag van 3200 euro. Maar zelf geen revisie zal doen bij een flinke motorschade. Zij stellen dan een nieuw motorblok voor of deel hiervan. Weghalen dus!
|
06 sep 2018 10:45 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Getik in de motor 997.2
de dealer maakt geen vrienden hier..
|
06 sep 2018 10:57 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: Getik in de motor 997.2
Dat is niet zo gek natuurlijk met de diagnoseprijzen.
|
06 sep 2018 11:49 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Getik in de motor 997.2
Of nog erger, sommige PC zullen aangeven dat ze eventueel ook kunnen repareren/reviseren en dan sturen ze het blok door naar een specialist die het voor hen doet, want 'die heeft er veel meer ervaring mee' Verder geen kwaad woord over de dealer hoor. Zij bieden op zich vaak ook valabele alternatieve oplossingen. Helaas blijft voor veel stuklopers toch vaker vervangen i.p.v. repareren/reviseren de PC oplossing. Wat dan op termijn ook resulteert in minder kennis met betrekking tot efficiënt opsporen en diagnose van het probleem. Wat ik ook verder wel kan begrijpen als het gaat over verdienen en garantie geven. Zij moeten daarvoor binnen de door bovenhand uitgetekende corporate lijntjes blijven. Die € 3200 is niet niks om enkel een diagnose te stellen. Lijkt mij bijna op dat dit de werkuren zijn om het blok er uit te halen en (deels) te demonteren. Dan zijn we natuurlijk al 1/3 op weg van een (deel)revisie. Het kan natuurlijk nooit geen kwaad om eens goed bij het PC door te vragen in deze kwestie. Wat dan werkelijk hun alternatieven zijn voor bepaalde scenarios en wat er dan nog bovenop die € 3200 zou kunnen komen. Maar het feit dat ze daar niet zelf mee zijn gekomen vind ik een heel slecht teken en zou me geen vertrouwen geven. Weghalen dus en naar een specialist brengen. Meer kennis, lager uurtarief (soms maar iets lager afh van waar je gaat) en hoogstwaarschijnlijk ook nog een meer dan redelijke garantie erbovenop. Ik zou hem zelfs gewoon ook naar Duitsland durven sturen.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 06 sep 2018 12:26, in totaal 5 keer bewerkt.
|
06 sep 2018 11:52 |
|
|