Auteur |
Bericht |
Cayenne GTS
|
Motor 997 vragen
Hallo allemaal,
Ik ben voorzichtig aan het orienteren voor een 997. (Witte Cabriolet C2 of C4)
Hier op het forum heel veel gelezen over motoren van de 996 en dat dit probleem ook voorkomt in de 997 motor.
Het zou als ik het goed begrijp dan specifiek gaan om de 3,6 Liter M96 motor.
Als ik voor een “S” ga (met een M97 3,8 Liter motor) maak ik dan de juiste keuze om gevoelige IMS Lager te voorkomen? Of heeft deze motor daar ook last van.
En, heeft deze M97 motor last van de bekende problemen van groeven / kantelende zuiger in de 6de cilinder.
Of
Moet ik voor een MK2 gaan met de MA1 motor 3,6 of 3,8 Liter.
Verheug me op reactie’s zodat ik gerichter kan gaan zoeken, bedankt alvast.
|
11 nov 2018 17:14 |
|
|
Duc1993
|
Re: Motor 997 vragen
Ja de 997 mk1 heeft ook last van de motorproblemen zoals bij de 996. Volgens sommigen is de S met 3,8 motor er gevoeliger voor vanwege de dunnere cilinderwanden. De mk2 zou betrouwbaarder zijn, althans minder problemen kennen als de mk1 en 996 qua plof. Aan de andere kant zijn er goede modificaties beschikbaar. Heb zelf een 3,8 met modificaties en blok is gezond. Succes met de zoektocht!
|
11 nov 2018 17:48 |
|
|
GhostRider
ex. '77 911S US Targa
_ex. '07 Cayenne 957_
ex. ’07 997.1 C2S X51
____'96 993 C4S____
_’12 991.1 C2S X51_
_’10 LP560-4 Spyder_Nederland
|
Re: Motor 997 vragen
Zat voor het zelfde dilemma maar me er niet door laten leiden. Eerder koos ik bewust voor de 993 ipv de 997. Na 5, bijna 6 jaar nu de 993 te hebben er nu toch een 997 bijgekocht voor als dd. De 3.8 zou gevoeliger zijn voor borescoring. Weet wel dat de meeste wel heel blijven, en neem maar van mij aan, ook een Metzger blok kan kapot. Op het web lees je doorgaans de horrorverhalen. Als ik Google op hoofdpijn had ik al dood moeten zijn zo onderhand. Dus zoek gerust een mooi model uit en laat hem door een specialist doorlichten (akk). Wat ik dan wel heb gedaan is de preventieve koelingsmodificatie laten doen en de OAS laten vervangen (die was er langzaam wel aan toe). En dan gaan we lekker sturen. Heb gerust vertrouwen in ons goede merk. En geniet van je aankoop straks. Cheers!
_________________________________________ IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
|
11 nov 2018 22:35 |
|
|
Cayenne GTS
|
Re: Motor 997 vragen
Bedankt voor de reactie’s.
De AOS is mij duidelijk en de koeling mod ook.
Blijft nog die 6de cilinder vraag open staan, iemand die mij daarop kan antwoorden.
|
12 nov 2018 15:46 |
|
|
Guy
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSEGemert
|
Re: Motor 997 vragen
997.2 kiezen. Geen problemen daarmee
|
12 nov 2018 16:08 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 997 vragen
Die 6de cilinder is idem aan de rest. Ook gerelateerd aan koeling en zo weinig mogelijk te grote temperatuurverschillen.
Koeling is toch de belangrijkste mod voor de 997. Vooral het feit dat de 997 lokaal erg warm kan lopen.
Wat velen ook vergeten is dat door de koelmodificatie de motor ook sneller op temperatuur komt. Dus ook bij koude start voordelen. Verder ook niet zozeer dat de motor wat koeler loopt maar dat het temperatuurverschil tussen de bewegende delen binnen een bepaalde range blijft. Dat de cilinder niet te ver uitzet tov zuiger bv.
|
12 nov 2018 16:17 |
|
|
Hans44
|
Re: Motor 997 vragen
Ik hoor iedere keer alleen maar verhalen over modificaties. Volgens mij grotendeels overbodig als je regelmatig je radiatoren schoonmaakt. Regelmatig de stofzuigerslang door de koelopening en 1 of 2x per jaar even de bumper eraf, aircoradiator loshalen en de bladerresten verwijderen. Ik ken er genoeg (incl. mijzelf) die nog nooit iets hebben gemodificeerd, altijd alles netjes schoon hebben gehouden en gewoon meerdere 100k km's probleemloos hebben gereden.
|
13 nov 2018 0:31 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 997 vragen
Niet iedereen is zo pietje precies met zijn auto als sommigen hier. Zeker niet de eerste eigenaren van de massa geproduceerde 996 en 997 en nieewer. Denk dat veel autos wel eens met koude motor worden doorgetrapt. Ook volgens het boekje onderhoudstermijnen schijnt ook te lang. Als jij de bumper elk jaar schoonmaakt denk ik dat je ook wel jaarlijks olie wisselt, zelfs met maar 3000km gereden? Doorsnee genomen een onnoemelijk verschil met de liefhebber die met zijn spaarcenten een 911 koopt vs de persoon die elke 5jr 120.000euro aftikt voor een nieuwe 911 en voor er zich grote problemen voordoen verder verkoopt.
|
13 nov 2018 11:01 |
|
|
aandeel
|
Re: Motor 997 vragen
Klopt Hans44,
Ook ik laat 1x per jaar blad en ander vuil weg halen dus bumper eraf. Ben er mee begonnen toen er nieuwe radiatoren werden geplaatst op deze manier hou je een goede rijwind koeling.
|
13 nov 2018 12:20 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 997 vragen
Kijk dat is nu het hele misverstand in deze discussie. De totale koelcapaciteit op zich is helemaal niet het punt het is hoe die koeling werkt in bepaalde dagdagelijkse situaties. Uit testen blijkt zelfs dat met voldoende rijwind 1 radiator zelfs al voldoende is.
Het probleem ligt hem in de transitie van veel rijwind en hogere toerentallen naar weinig rijwind en lage tot zeer lage toerentallen. In het eerste is de koelcapaciteit heel hoog door aanvoer veel koude lucht. Ook de pomp draait snel rond en genereert voldoende debiet. De thermostaat staat door deze twee parameters in meer gesloten toestand omdat er genoeg gekoeld water naar binnen stroomt.
Overgaand naar de tweede situatie daalt het debiet van de waterpomp sterkt. Komt nog bij dat de waterpomp minder efficient is in de lage toerentallen. Koelwaterstroming in het blok vertraagt dus sterk. Het water in het blok wordt dus steeds warmer. Doordat de thermostaat nog redelijk gesloten is en er weinig pompdebiet is wordt er ook heel weinig koud koelwater bijgemeng de motor in. Lokaal (koppen, uiteinde van de cilinderwand) wordt het blok veel warmer dan ervoor. waardoor er meer speling komt tss zuigers en cilinderwand, vooral daar waar er maximale uitslag van de zuiger is. Bij de volgende keer goed gas geven meer kans op extra slijtage aan die cilinderuiteindes.
Nogmaals modificeren is geen wondermiddel. maar het optimaliseert wel de koeling om die extreme temperatuurschommelingen er zoveel mogelijk uit proberen te halen. En als de waterpomp en thermostaat toch een keer vervangen moet worden waarom niet.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 13 nov 2018 13:06, in totaal 2 keer bewerkt.
|
13 nov 2018 13:03 |
|
|
Hans44
|
Re: Motor 997 vragen
Kortom, lekker op toeren houden! Dat was bij een luchtgekoelde 911 al niet anders....
|
13 nov 2018 13:06 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 997 vragen
Daarom ook misschien grote verschillen ... misschien dat auto's die veel stop en go rijden meer deze geralteerde slijtage vertonen dan degene die veel langere stukken continu rijden. Verder hoe dunner de cilinderwand hoe sneller de invloed van temperatuur. Er wordt ook gezegd dat tiptronic vaker cilinderschade tonen omdat die in Drive-modus vaak meer op koppel in lage toeren rijden waarbij er dus hogere krachten op de zuigers en cilinderwanden komen te staan.
|
13 nov 2018 13:12 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Motor 997 vragen
Tuurlijk . Heb foto’s van een mk2 waarbij blok ook gereviseerd moest worden. Zal misschien minder zijn maar problemen zijn er ook met de mk2.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
13 nov 2018 13:37 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Motor 997 vragen
De 997.2 heeft toch veel minder problemen dan de voorgaande 996 en 997. Maar ook nu nog overgrote deel in onderhoud bij de dealer en approved-garantie, dus daar horen we niet zo veel over. Tijd zal uitwijzen hoe dat evolueert. De 997.2 populatie is nog te recent om daar iets over te vertellen. Zullen vast ook wel problemen de kop op steken. Maar bij welke sportieve auto is dat niet?
|
13 nov 2018 13:44 |
|
|
Guy
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSEGemert
|
Re: Motor 997 vragen
Dus? Er zullen ook foto’s in omloop zijn van turbo’s of GT3s die gereviseerd zijn. Elke auto en motor heeft problemen. Geen enkele is bullet proof, masr de 997.2 is toch een compleet ander blok dan de 997.1
|
14 nov 2018 12:33 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Motor 997 vragen
Rij inmiddels al dik 3 jaar in een 997.1 3.6 C4. Geen modificaties. Wordt netjes warm gereden. Radiatoren schoon gehouden. Op tijd frisse olie. Nu 125km op de teller. Nul problemen.
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
15 nov 2018 18:03 |
|
|
AWW
Ex Panamera Hybrid 2015
991.1 4S cabrio 2013
Ex Macan S 2019
|
Re: Motor 997 vragen
als ik dit soort enge dingen lees moet ik me dan ook zorgen gaan maken in de toekomst voor de 991 ?
_________________________________________ I work for peanuts just for the fun of it
|
15 nov 2018 18:10 |
|
|
Hans44
|
Re: Motor 997 vragen
Als je maar genoeg googled dan koop je nooit meer wat.......
|
15 nov 2018 18:32 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Motor 997 vragen
Of je koopt een 993; nooit geen gezeik
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
15 nov 2018 18:59 |
|
|
Hans44
|
Re: Motor 997 vragen
nooit geen = altijd
|
15 nov 2018 19:14 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Motor 997 vragen
TS zoekt een moderne 911, geen overpriced 964+ (wat de 993 in feite is)
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
15 nov 2018 20:22 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Motor 997 vragen
Ja dat was het grapje
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
15 nov 2018 21:00 |
|
|
Hans44
|
Re: Motor 997 vragen
|
15 nov 2018 22:05 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: Motor 997 vragen
O is de 993 inmiddels weer duurder dan de 964?
|
18 nov 2018 13:24 |
|
|