Auteur |
Bericht |
Kitno
'91 964 C2 cabrioTongeren, België
|
DME control unit power supply too high/low 964
Hallo,
Bij de 964 heb ik een OBD tool gekregen.
Na het uitlezen van de Motronic waarden krijg ik volgende error.
11= DME control unit power supply too high/low Ik heb overal gezocht, de oplijsting van alle error codes vind je overal, maar de uitleg ervan niet.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? En hoe moet ik het oplossen?
tx
|
16 feb 2019 12:42 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
De eerste stap die ik zou doen is je DME relais te vervangen voor een nieuwe en dan nog eens de meting te doen.
Deze relais willen nog wel eens een storing geven door slechte soldeerverbindingen op de print aan de pootjes van het relais.
|
16 feb 2019 13:24 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Inspecteer je DME motronic onder je stoel, aan de binnenzijde op corrosie en misschien heb je een vochtprobleem in de unit. Tevens de connectors reinigen...
Mijn vrije vertaling zegt dat de 12v voeding, die gesensed wordt af en toe wegvalt.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
16 feb 2019 21:59 |
|
|
Kappi2907
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Hoi, Ik heb dit probleem vorig jaar opgelost. Het betrof toen de massa van een aftermarket alarm waarvan de massa op een montage punt van de motronic was aangesloten. Deze verplaatst en opgelost. Verder advies om foutcodes te wissen, mogelijk oude melding. Komt melding niet terug is er geen probleem. Check ook eens de accu en meet de laadspanning eens. Accu op zijn retour kan vreemde problemen veroorzaken.
|
17 feb 2019 9:29 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Bij de 993 komt deze melding bij een spanning >16V. (zal bij de 964 niet veel anders zijn) Meet even je accuspanning bij draaiende motor om vast te stellen dat je dynamo nog goed functioneert.
|
17 feb 2019 9:44 |
|
|
Kappi2907
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Bij draaiende motor meer je over de polen de laadspanning van de dynamo, niet de accuspanning. Accuspanning meet je over de polen bij een niet draaiende motor. Laadspanning moet ergens tussen de 13.8-14.2 zijn.
|
17 feb 2019 10:04 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Was alleen maar bedoeld om even vast te stellen dat z'n dynamo niet de veroorzaker is van de (schijnbare) >16Volt. Waar gemeten wordt is irrelevant in dit geval
|
17 feb 2019 13:22 |
|
|
Kappi2907
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Da’s niet waar. Hoe je meet maakt wel degelijk uit. Ik zie vaak dat reacties op dit forum niet kloppen. Als je duidelijk vermeldt dat het meten van de laadspanning betreft is de brug naar de dynamo snel gemaakt. Degene op dit forum kennen me wel en weten dat elektronica mijn ding is, sterker nog de Motronic is mijn specialiteit. Indien het probleem niet wordt gevonden wil er best eens naar kijken en helemaal gratis.
|
17 feb 2019 17:34 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Nou ja zeg..... Nogmaals: De opzet van m'n reactie was om indicatief te bepalen of de dynamo de veroorzaker is of dat de DME ten onrechte een melding van een te hoge spanning afgeeft. Waar je dan meet blijft irrelevant. Ja, de spanning ter plekke van de dynamo zal bij draaiende motor hoger zijn dan op de accupolen maar dit verschil is gering gezien de 16mm2 kabel die van de dynamo via het startrelais naar de accu loopt.
|
17 feb 2019 23:42 |
|
|
Kappi2907
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Laatste reactie,
Als de spanning boven de 15V uitkomt is de spanningsregelaar defect. Om dit te detecteren heeft de Motronic een circuit(je) om dit te detecteren en fout code af te geven. Aangezien er niets ‘kookt’ is het zaak eerst de foutmelding te wissen en te kijken of deze terugkomt. Komt de melding niet terug dan meten zoals ik eerder heb aangegeven. Meer je dus een spanning van hoger dan 15V is de spanningsregelaar defect en niet de dynamo. Deze regelaars gaan zelden kapot, aangezien je geen andere issues hebt verwacht ik dat de melding 1-malig is. Volgens mij kan je T-obd de laadspanning uitlezen, hoef je geen multimeter te gebruiken.
|
18 feb 2019 8:01 |
|
|
Kappi2907
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Je haalt spanning en stroom door elkaar. Spanning meten maakt niet uit waar je dit doet, over de polen is het handigst. Stroom (ampère) meet je onder belasting. U=I*R, belasting is R (lees: weerstand). Dit wetende kun je met een multimeter 70% van de 964 elektronica gerelateerde issues oplossen.
|
18 feb 2019 8:09 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Het wordt mij te moeilijk.
|
18 feb 2019 9:54 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
|
18 feb 2019 19:48 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
|
18 feb 2019 20:27 |
|
|
Kappi2907
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Goh, nou maak ik me echt zorgen (-:
|
18 feb 2019 22:54 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Re: DME control unit power supply too high/low 964
Heren, voor mij zijn jullie twee kundige, hulpvaardige specialisten, die in dit draadje toevallig een beetje langs elkaar heen praten. Jullie inhoudelijke reacties worden door mij in ieder geval gewaardeerd.
|
19 feb 2019 0:46 |
|
|