996 AOS, iets anders, of onterechte panische angst?
De planning is om met mijn 996 C4S eind augustus op roadtrip te vertrekken richting CH, IT en FR. Er is wel 1 grote maar:
Naast een recentelijk ontdekte gescheurde cardanhoes,
vind ik dat hij motorisch toch wat kuren begint te vertonen. Ik moet wel zeggen dat mijn 996 zéér weinig rijdt. In 2019 heeft hij 3297 km erbij gezet. Die afstanden zijn dan bovendien ook nog eens (vaak) kortere afstanden. Bovendien staat hij in een loods waar het fameus kan waaien als zowel de poorten voor- als achteraan openstaan. De loods is niet geïsoleerd en dus onderhevig aan temperaturen.
- Het begon met het uitspuiten van water uit de uitlaten bij koudstart. Zoals gezegd, ik rijd er zeer weinig mee. Ik kan je zeggen dat de watervallen van Coo er niets mee vergeleken zijn, hij spuitte er aardig wat water uit. Dit stopte bij het opwarmen van de motor. Ik steek het dan maar op condens in de uitlaten.
- Oliespettertjes op de achterbumper. Of zou het water met roet zijn? De specialist waar hij was binnen geweest en die hem volledig had goed bevonden, zei dat ik hem moest binnensteken voor diagnose. Ik besliste het verder op te volgen gezien het geringe gebruik.
- Mayonaise-achtige smeurie in de olievuldop. Na veel te hebben opgezocht op internet en ten rade gegaan bij mensen blijkt ook dit "normaal" te zijn. Afkuisen, netjes warm rijden en verder opvolgen.
- 3 weken geleden heb ik dan zelf de olie afgelaten en een nieuwe oliefilter gestoken op een brug in de werkplaats waar ik werk (geen technische functie echter). Olie zag er mooi uit, geen "troep" in de oude oliefilter.
- Intussen merkte ik wel op dat het koelvloeistof toch begon te dalen en dat de mayonaise in de olievuldop kwam, en weer wegging, en toch weer terugkwam, en weer wegging, ...
Na wat te hebben overlegd met collega's van me die technieker zijn: oliespetters op de achterbumper is niet oké, er zit olie op een plaats waar ze niet hoort te zitten (of roet gemixt met water?). Ik denk dat het koelvloeistof blijft zakken, wat onmiddellijk de mayonaise voor mij verklaard. Echter zegt men dat koelvloeistof nooit een peil heeft en altijd zal fluctueren, dus daarop kan ik niet afgaan. De koelvloeistof is wel nog steeds clean.
- Na dat zelf uitgevoerde onderhoud ben ik naar Reims-Gueux gereden (+500 km op 1 dag) en een trip naar de Ardennen (+- 450 km op 1 dag). De mayonaise komt, en gaat. Er is geen regel op te zetten. 's Ochtends uit de (koude) loods halen: geen mayo. In Reims aankomen en toch mayo zien. Mayo afkuisen, naar huis rijden: niets meer. Gisteren naar Nieuwpoort geweest (+- 220 km): geen mayo.
- Het uitspuiten van het vele water uit de uitlaten is intussen volledig weg: temperaturen zijn warmer en ik heb er meer mee gereden. Dus toch condens?
- Na van Nieuwpoort te zijn teruggekomen beslisten we ergens nog een hapje te eten. Op de parking viel ik stil bij het parkeren. Ik startte opnieuw en zag in mijn spiegel, voor het eerst, een enorme witte wolk die even snel weer verdween. Ik moet wel zeggen dat ik vlak ervoor stevig had doorgetrokken, herhaaldelijk omdat er een BMW wat wou komen spelen. Bij het weer vertrekken (was een zaak op 5 minuutjes van huis) heb ik gevraagd aan mijn passagier te starten zodat ik kon kijken: geen rook. Wagen laten afkoelen buiten, en opnieuw hetzelfde gedaan: starten om binnen te zetten, geen rook.
- Na wat te googlen vandaag kom ik op de piste van AOS: de olievuldop zuigt toch wel heel sterk. Olievuldop eraf en je hoort de motor "anders" stationair draaien, wanneer ik mijn hand erop leg, voel ik hem relatief stevig zuigen:
https://youtu.be/nOuTeCtL8mM- Na wat verder te googlen hoor ik dit heerschap zeggen, wat mij toch hetzelfde lijkt te zijn, dat het te veel olie in het blok is?! Het mogen volgens hem geen 7 blokjes zijn op de digitale teller maar slechts 3 of 4?! In alle eerlijkheid zegt dat ding bij mij ook
altijd iets anders. Wellicht afhankelijk van temperaturen, lang stil gestaan, ...? Ik peil wel enorm veel, en dat ziet er mij na dat onderhoud dat ik zelf gaf wel netjes uit, en lijkt niet te zakken.
In maart zegt hij:
https://www.youtube.com/watch?v=2Qujfd7vU-oIn april zegt hij:
https://www.youtube.com/watch?v=OyMOvhsc2tMVerder rijdt hij top, houdt nooit in, trekt mooi door, geen tik of slag te horen, start altijd netjes, ... Werklijk niets op aan te merken. Zie ik dingen die er niet zijn, of is er hier toch meer aan de hand?