Benieuwd naar jullie oordeel.
Het motorblok van mijn 2003 996 4S is kurkdroog op de krukaskering na. Ik heb van Joep (Klokje rond Autoweek) geleerd dat zweten iets anders is dan lekken
De mijne zweet, lekt dus niet. Als de auto wat langer stilstaat komt er soms een druppel onder te hangen, maar als ik het aantal druppels op de garagevloer moet tellen over een heel jaar, dan heb ik aan één hand genoeg. Ofwel, de krukaskering zweet minimaal. Geen risico's voor de Tiptronic bak, geen risico's die passen bij fors olieverlies. Maar ja, zweten is ook niet kurkdroog. Dus ik naar m'n specialist, Waalgarage in Broek in Waterland (aanrader, ben zeer tevreden over dit adres, vriendelijke vakmensen).
Ik ben een beetje een piet lut. Zweten is niet droog. Men snapte dat gevoel en daarmee wens tot reparatie. Maar toen kwam de maar. Het zweten is al langere tijd hetzelfde en zeer beperkt. De krukaskering schijnt zwakke plek te zijn bij dit model, waarbij vervanging door gemodificeerd exemplaar ook niet 100% garantie geeft. Want, zo werd mij verteld, komt niet vaak voor, maar bij sommige motoren draait de krukas gewoon niet precies 100% recht. En door een hele minimale afwijking (die geen kwaad kan) gaat op een gegeven moment ook die nieuwe krukasering weer zweten. Nogmaals, meestal niet, maar er zijn voorbeelden dat dit scenario wel kan voorkomen. En dan is het zonde geld. En in mijn geval, moet je dat risico voor dat geld willen nemen met zo weinig zweten......advies garage; ik zou het niet doen. Als het erger wordt kun je altijd nog overgaan tot vervangen. Maar in huidige situatie, geniet ervan en accepteer dat deze 17 jaar oude motor op één plek een klein beetje zweet
Wat zouden jullie doen? Deze relatief simpele maar door manuren relatief dure reparatie uitvoeren of lekker doorrijden?
(mijn huidige workaround; eens per maand even met doek onder het blok de vettigheid wegvegen en nooit een vlekje op de garagevloer.........)