Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:33



Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Olie niveau meter (911 C4) 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Of de hoeveelheid olie op een betrouwbare manier te controleren is kun je inderdaad zien aan de olietemperatuurmeter. Zodra de olie op de juiste temperatuur is gaat het gehele systeem incl. oliekoeler open en zakt de olietemperatuur een stuk. Vanaf dat moment kun je de hoeveelheid aflezen op de meter in het dashboard of de peilstok bij stationair draaiende motor terwijl de 911 horizontaal staat.

Vanaf hetzelfde moment is ook pas iets te zeggen over wat de oliedruk aan zou moeten geven, afhankelijk van type 911 en viscositeit van de olie. Bij mijn 964 met 10W40 geeft de oliedrukmeter dan tussen de 1 en 2 bar aan.

Nogmaals: zolang de olie nog niet op temperatuur is zegt de aangegeven waarde door zowel de oliepeil- als oliedrukmeter helemaal niets. :salut:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


15 nov 2005 21:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht 
Grappig hoe zo'n "stof-oud" draadje (2003 :wink: ) weer gaat leven na zo'n tijd.

Maarrr, ter zake: nu ik een beetje aan me 964 gewend ben geraakt, rijd ik rond met de feilloze zekerheid van de oliehoeveelheid-meter. Die houdt me nooit voor de gek en laat me dus nooit staan. Eye-opener voor mij was toentertijd wel dat dit metertje (logischerwijs) alleen gaat over de 'bovenste' liter in de motor. Is die "weg", dan rijd je n'em nog steeds niet in de soep, maar er mag weer wat bij. Soms een half litertje en ik kan weer zes maanden! Puike klok, dus :!:
_________________________________________
Take the long way home....


15 nov 2005 22:05
Profiel Twitter 
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
911 3.2 '83 915bak met sperdiff.
Nijmegen
Bericht 
Ik wil alleen even kwijt dat je oliedruk NIETS, maar dan ook NIETS zegt over de oliehoeveelheid, Als er 4 liter te weinig inzit, dan kan de oliedruk nog steeds prima zijn.. Alleen als je oliepeil te laag is, zou het kunnen gebeuren dat je oliepomp in een snelle bocht net even 'luchthapt' waardoor de oliedruk even instort.. als je dan net vol op het gas staat kan dit ernstige gevolgen hebben....

Een andere reden voor de toch royale olievoorraad in een 911 is de koelende werking van een grotere hoeveelheid olie.. Als je oliepeil echt veel te laag is, dan zul je dit tijdens het rijden merken aan de olietemparatuur. Je kunt als je uren op de autobahn rijd immers onderweg lastig peilen met behulp van de olieniveaumeter.. (t'kan wel: Koppeling indrukken gas los en minuutje laten rollen, wijzer kruipt naar het midden als het goed is..) Dus als je lang rijd, en je ziet dat je olietemperatuur hoger oploopt dan normaal terwijl je de auto normaal belast. dan is de kans erg groot dat je olieniveau te laag is!


Verder sluit ik me helemaal aan bij de rest: motor warm laten lopen, stationair bij de peilstok peilen en tegelijkertijd kijken of de wijzer op je dash dan ook goed staat.. Staat ie goed? dan is je meter goed.. en kun je erop vertrouwen, mits je hem van tijd tot tijd op bovengenoemde manier checked..

PS: je oliedruk kan je wel wat over de temparatuur van de motor vertellen: hoe lager de druk, hoe heter (en dus dunner) je olie..


16 nov 2005 0:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Voor de meesten onder ons zal dit wel bekende informatie zijn, maar toch nuttig om dit nog even te lezen. Vooral de eerste alinea.
Thx.


16 nov 2005 14:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
He ECT,

Ik dacht dat jij met CASTROL olie reed ??

R.
_________________________________________
Life moves pretty fast, if you don't stop and look around once in a while, you could miss it (FB)


16 nov 2005 20:24
Profiel
Bericht 
Epicurus schreef:
He ECT,

Ik dacht dat jij met CASTROL olie reed ??

R.


Castrol en Mobil 0 W-40 (ietsie pietsie ter aanvulling uiteraard).


16 nov 2005 21:19
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
ECT schreef:
rob964.c4 schreef:
dat zal toch ook wel een beetje verschillen hoe warm de olie is.
Voor veel mensen is de olie warm als de temparatuur meter het eerste witte streepje bereikt heeft en dan weer iets terug zakt, op het moment dat de thermostaat opend van de olie koeler.

ik geloof dat de olie druk dan bij mij tegen de drie schommelt.
Maar rijd ik hem nog wat warmer (goed warm) dan schommelt hij op twee of net er onder.

robert


Ik rij Mobil I 0 - W40.
Volgens de dealer is een motor warm wanneer de olietemp. meter in het midden staat. Bij mij staat dan de oliedruk bij stationair
tussen 2 en een 2,5. Ik weet niet of dit normaal is, of te laag.
Als de motor nog koud is, dan staat hij op 3,5 en nog iets meer.

Aangezien we koudere dagen krijgen en de olie dus visceuzer wordt en ik een Porsche nog niet zo goed ken, vind ik 't toch belangrijk om te weten wat de minimale oliedruk moet zijn bij bedrijfstemperatuur, voor het geval de olieniveaumeter niet functioneert of peilen moeizaam gaat.




heb vandaag nog even gekeken
koude start druk net boven de 4
als de thermostaat opend druk op 3
echt warm gereden druk net boven de 2
_________________________________________
remmen is angst


16 nov 2005 23:36
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
rob964.c4 schreef:
als de thermostaat opend druk op 3
echt warm gereden druk net boven de 2


Effe met de hand controleren of de spatborden ook goed warm zijn, (olieleidingen lopen daar langs), dan heb je een echt wame motor en dan peilen met het stokje en bij draaiende motor zonodig olie bijvullen. Geleerd van een oude ervaren Porsche monteur.


18 nov 2005 18:47
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911(964)-Carera4
Raamsdonksveer
Bericht 
Even een leuk geheugensteuntje voor de 5 taken van motorolie.

KOEGRAS

Koe = koeling
G = geluiddemping
R = reiniging
A = afdichting
S = smering
_________________________________________
Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.


18 nov 2005 19:14
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
jaja leuk zo kunnen we het veel gemakkelijker onthouden :wink: :idea: :idea:
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


18 nov 2005 21:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Bericht 
ErikE schreef:
Citaat:
Soms een half litertje en ik kan weer zes maanden! Puike klok, dus


Eh, hoeveel km rijd je er dan mee? Ik kan na iedere 1200 km er wel een litertje (0W30) bij knikkeren, en dat is zeker korter dan zes maanden (...). Overigens is dat normaal volgens het boekje. Dan staat het metertje weer netjes.

Of zou het verbruik van olie ook met de dikheid van de olie te maken hebben?


19 nov 2005 10:31
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Maxfli schreef:
ErikE schreef:
Citaat:
Soms een half litertje en ik kan weer zes maanden! Puike klok, dus


Eh, hoeveel km rijd je er dan mee? Ik kan na iedere 1200 km er wel een litertje (0W30) bij knikkeren, en dat is zeker korter dan zes maanden (...). Overigens is dat normaal volgens het boekje. Dan staat het metertje weer netjes.

Of zou het verbruik van olie ook met de dikheid van de olie te maken hebben?


Holy mac, da's een hoop. Ik deed 3500 km met 1 litertje. :roll:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


19 nov 2005 10:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
0w40 helix, na ca 3500 km kwart liter bijgevuld, zo meteen weer zoiets schat ik in (na 7500 km totaal)
_________________________________________
Got coffee?


19 nov 2005 11:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Bericht 
Tis zeker een hoop. Toch nog -ruim- binnen de normale tolerantiewaarden van de P. Ook nu eens wat draadjes gelezen te hebben op dit forum, blijkt dat er heel verschillende waarden zijn bij de diverse P-rijders hierover. Apart is het wel. Alsof iedere motor weer anders is.

Maar weer on topic, ik ga ook eens de olie en -druk in de gaten houden. Ben benieuwd welke data ik kan melden. Altijd leuk, die onderzoekjes :)


19 nov 2005 11:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
zo lang het binnen de waardes blijft is er niks aan de hand
moet wel zeggen dat ik altijd extreem netjes warm rijd
_________________________________________
Got coffee?


19 nov 2005 11:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Bericht 
Ik weet dat ik mensen een beroerte geef: maar onze P wordt veel gebruikt om de kinderen naar school te brengen ed. Dus warm wordt ie alleen in het weekend, of op mooie zomeravonden :cry:


19 nov 2005 11:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
ben je gek, een porsche is nog steeds ook gewoon een auto
die je moet gebruiken waar je em voor nodig hebt; maar zoveel porscherijders - zoveel meningen :wink:
_________________________________________
Got coffee?


19 nov 2005 11:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht 
Maxfli schreef:
Ik weet dat ik mensen een beroerte geef: maar onze P wordt veel gebruikt om de kinderen naar school te brengen ed. Dus warm wordt ie alleen in het weekend, of op mooie zomeravonden :cry:


En..... je hebt natuurlijk een 993 en *geen* 964 ("the best ever")......:twisted: :wink:
_________________________________________
Take the long way home....


19 nov 2005 20:17
Profiel Twitter 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flash911


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.