Ok Myfirst964,
Even wat gebladerd thuis, het grote boek van de 964 van meneer A. S. komt met de volgende "troubleshooting causes".
Hij begint eigenlijk met relais 41 die blijkbaar vaak spelbreker is.
fenomenen:
- brandstofpomp loopt niet bij geactiveerde ontsteking (contactsleutel);
- fluctuerend stationair toerental;
- start moeilijk terwijl startmotor wel goed functioneert;
- inhouden / aarzelingen;
- afslaan motor, plotseling verlies van vermogen;
- motor verliest vermogen rond ongeveer 4000 rpm;
- brandstof geur waarneembaar tijdens rijden;
- motormanagement hangt in open-loop (geen terugkoppeling van lamdasensor t.b.v. de inspuiting)
mogelijke oorzaak: Relay 41 moet gecontroleerd worden (brandstof pomp en verwarming lambdasensor), je kunt de
brandstofpomp zelf schakelen met een jumper connector 3 en 7 relais aansluiting (komt overeen met pin 30 en 87b van het relais zelf). Om beide zelf te schakelen (brandstof pomp en verwarming lamdasensor) moet je 3-dradige jumper maken. Teweten van connector 3 naar 7 en een naar 8. Zo wordt ook de lamdasensor (verwarming) meegeschakeld.
In principe is bovenstaande niet direct gelinkt aan een koud- koude motor startprobleem. Zie hieronder.
fenomeen:
- motor start (zeer) moeilijk wanneer deze koud is.
mogelijke oorzaak:
Cilinderkop temperatuursensor, als deze faalt dan (open- of kortgesloten) dan neemt de DME een waarde aan van 120 gr. Celsius voor een koude start is het mengsel dus te arm. Deze sensor kun je doormeten op de connector van de DME onder de rijdersstoel op pin 45 en pin 30. (LET OP als je dit doet moet de wagen NIET op contact staan!!
, voorkom zo schade aan een -zeer- dure DME unit, voeding (accuverbinding) verwijderen is mogelijk nog beter!) . Weerstandwaarden die je ongeveer moet meten zijn:
0 gr. C 4,4 - 6,8 kiloOhm;
15-30 gr. C 1,4 - 3,6 kiloOhm;
40 gr. C 1 - 1.3 kiloOhm;
80 " " 250 - 390 Ohm;
100 160 - 210 Ohm.
fenomeen:
stationair toerental te laag en motor valt direct stil
mogelijke oorzaken:
-probleem met 1 of meerdere injectors;
- corrosie op de DME connector (onder de stoel);
- stationair toerental klep faalt (gesloten);
- stationair klep by-pass lekt;
- resonantie klep faalt (compleet open);
en nog een waslijst.
De luchtinlaattemperatuursensor wordt niet echt in dit verhaal genoemd als mogelijke oorzaak. Dit zijn wel even de pinnen en weerstandswaarden om het compleet te maken. Pin 44 en 26 van de DME connector (onder de stoel ja) en de weerstandswaarden komen overeen met die van de cilinderkopsensor.
Verder worden er in totaal 9 fenomenen beschreven (waarvan 2 hierboven) met diverse oorzaken, teveel om hier even weer te geven.
Bron en echt een tip: "Porsche 911, Enthusiast's Companion, Carrera 2, Carrera4 and turbo 1989-1994, auftragsnummer 964".
Succes,
Roi