Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?
Ik stond voor dezelfde keuze, en heb na een 981 en 991 bewust gekozen voor een handgeschakelde 997.1 4S uit 2007. Zoals gezegd is met name rustig warm rijden maar ook rustig uitrijden (na snellere rit) belangrijk. Dit naast uiteraard regelmatig onderhoud en oliewissels. Ik heb de mijne vorig jaar van de 1e eigenaar gekocht, 15 jr door Porsche onderhouden, 104k km. De eigenaar reed er regelmatig mee naar zijn vakantie huis in Zuid Frankrijk, rustige kilometers gezien de staan van de auto, wat ook na onderzoek bevestigd werd. Hij had er zelfs nog de orginele zomerbanden onderliggen...van 2007..
met ruim profiel (hij had ook winterbanden)
Ondanks sublieme historie en onderhoud, heb ik de auto toch laten checken door een specialist op eigenlijk alles maar o.a. ook roetafzetting linker uitlaat, oliefilter check (kun je veel aan aflezen, metaal deeltjes of niet) en ik raad zeker aan een ook een 'over toeren' onderzoek/rapport te doen (number of ignitions range 1 to 6) , mits je voor handgeschakeld gaat, dit rapport geeft overtoeren aan in gebied 1 tot 6 (niet te verwarren met versnellingen) , inclusief wanneer dit heeft plaatsgevonden (kun je uitrekenen op basis van draaiuren), als overtoeren in gebied 4 tot 6 en ook nog recentelijk...dan afblijven of juist wel doen, maar dan afdingen op prijs, want risico op toekomstige motor schade is dan relatief groot.
Ik heb nu een kleine 5k kilometers gereden met de mijne en olieverbruik is echt 0, en minder dan bij mijn 981's en 991. Daarnaast heb ik puur preventief en ondanks niet nodig een koelmodificatie laten uitvoeren, nieuwe koppeling (normale slijtage), condensors (normale slijtage) en een volledig nieuw onderstel B16 Damptronic, draagarmen, stangen, rubbers etc. want dempers waren wat verroest aan bovenkant, wat trouwens nog geen reden voor zorgen is, want hebben velen, maar ik wilde gewoon dat alles tip top was. Mijn auto heeft trouwens het grotere 6305 IMS lager, wat idd zoals door anderen al aangehaald eigenlijk bullit proof is. Eerlijk is eerlijk, al met al niet goedkoop, want nu in totaal incl. aanschafprijs vorig jaar kleine 65k euro.
Ook ik was eerst huiverig maar na met veel 986, 987, 996, 997 eigenaren en specialisten gesproken te hebben, heb ik na een lange zoektocht de juiste 997 4S gevonden, althans mijn juiste. Je hoort idd alleen de negatieve verhalen en dat snap ik, maar er zijn ook heel veel positieve verhalen. Volg je eigen voorkeur, wordt niet te snel verliefd op een auto en laat hem vooral goed checken.
Veel plezier met je keuze