Porscher's
een verhaaltje ...
Enkele weken geleden tijdens een vlot ritje merkte ik een probleempke op met het stationair toerental. Stationair deed mn 964 1400 t/min.
Hmzz ... raar ... na nader beoordeling van het probleem bleek dit enkel voor te komen bij warme motor ...
De idle speed van een 964 kan je dus niet afstellen ... dus maar aan de diagnose computer met heel de zooi ...
Relustaten
Foutmelding luchtmassameter ... logisch ... Cartronic LM200 kit ... dus probleem negeren
Microswitch idle speed control valve ok ...
Temperatuursensor ok ... 48c° gemonteerd ... 25c° gedemonteerd ... dus ok
hmzz ... mijn specialist wist er niet onmiddellijk raad mee op het eerste zicht ...
Dan maar onze vriend Erwin Renntech een keertje een mailtje gestuurd met het hele verhaal ...
Erwin adviseerde mij hetvolgende eens uit te proberen
Ook hij geloofde NIET dat het probleem bij de LM220 kit lag ...
Idle speed bypass een keertje dichtknijpen met een tang ... is dat rubber ding dat aan de idlespeedvalve hangt te bengelen ... dus dichtgeknepen ... motor valt uit ... zo hoort het ook
Controleren of de juiste speling nog op de gasklep zat ... moet 1mm bedragen bij volgasstand ... dus gechekt ... ook dat was ok ...
GrrRrrr ... probleem nog niet opgelost en geen antwoorden te vinden onmiddellijk ... maar opgeven ... hmzz ... ook weer niet ...
1 ding bleef echter wel voortdurend in mn gedachten spelen ... de diagnose computer gaf steeds foutmeldingen op het DME zelf ...
Tussendoor even vermelden dat ik tijdens het vorige onderhoud gevraagd had de airco-compressor die stuk is af te koppelen. Dit kon volgens mijn specialist geen kwaad dus werd dit ook uitgevoerd daar dit toch maar vermogen wegneemd voor iets dat niet werkt ... later meer hierover ...
Ondertussen bleven de eigenaardigheden zich opstapelen ... plots vermogensverlies, 3 keer gehad ... bij koudstart ging het stationair toerental voor enkele minuten tekeer van absoluut minimum tot wel 2000 t/min ...
Dirkie in paniek
Dan maar eens tot de vroege ochtenduurtjes de nodige naslagwerken raadplegen.
Daar stoote ik op het gegeven "DME relais"
Blijkt dat er wel meer problemen zich voordoen aan desbetreffend relais ... mogelijke fouten veroorzaakt hierdoor zijn devolgende
Motor verliest plots vermogen
Stationair toerental zeer onstabiel
DME blijft in "open loop mode" steken ... later meer hierover ...
motoraarzelings problemen ...
benzinegeur ...
Hmzzz ... dit begon er dus al verdacht veel op te lijken ...
even over die open loop mode ... waneer er "geplankt" wordt met een 964 zet het DME zich in "open loop mode" dwz dat de input van de oxygensensor genegeerd wordt ...
Voor sommige aandachtige lezers zou er al een
moeten beginnen branden ...
Dus dan maar even gaan uitzoeken of die bewuste relais nog wel deugd.
Volledig uitgetest ... hmz ... blijkt nix mis mee ... toch zo'n relais kan wel is meer kuren vertonen ... dus gaan we deze toch maar vervangen ... kwestie van zeker te zijn.
Deze relais staat wel onder continue stroom ... dus het DME blijft doordeze voorzien van stroom ... uiteraard had ik hem eruit gehad om hem uit te meten ...
Terug het relais gemonteerd en ter controle de 964 gestart ...
Het onregelmatig stationair toerental was weg
Eindje rijen ... warme motor ... stationair toerental perfect normaal ...
HOE KAN DIT
relais
wellicht door de reset van het DME natuurlek ...
Ook pittig detail ... airco is afgekoppeld ... ook het DME schijnt hier de nodige input van te krijgen om alszo de "engine load" te berekenen en in te calculeren
De puzzel valt dus langzaam maar zeker in elkaar ... gelukkig maar ...
Nu ga ik zoiezo dat relais vervangen natuurlijk ... wellicht zal hier dus het probleem wel zitten in samenloop met de airco toestanden ...
pfffff ... gelukkkig zijn er ook soms simpele oplossingen voor lastige zaakjes ... nog niet ve vroeg victorie kraaien ... maar laat ons hopen dat het idlespeed probleem voorgoed van de baan is.
Dirk