Auteur |
Bericht |
Thomasz
924Arnhem
|
Injectie 924
Mijn Porsche 924 start niet. Ik heb de injectie onderzocht en de luchtmassa klep sluit niet goed af. Ik denk dat bij het starten er genoeg lucht door deze spleet kan waardoor de klep niet omhoog gaat en er ook geen benzine wordt ingespoten. Als ik met het contact aan de klep met de hand omhoog trek gaat de benzine pomp aan en hoor je benzine stromen.
Mijn vraag is of de benzinepomp aan moet gaan als ik het contact aanzet. Dit is namelijk niet het geval en het lijkt mij wel logisch dat dit moet. Dan hoeft tijdens het starten het benzinesysteem niet meer op druk te komen, scheelt tijd.
De start relais heb ik al vervangen maar zover ik weet zit hier geen tijdschakeling om de benzinepomp tijdelijk aan te zetten. Weet iemand welke relais hiervoor verantwoordelijk is?
Alvast bedankt,
Groet Thomas
|
04 feb 2006 15:00 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Benzinepomp moet ronken als je contact opzet .
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
04 feb 2006 16:02 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Ik weet nog dat bij mijn 944 de benzinepomp niet ging lopen als je het contact aanzette. Ik weet natuurlijk niet of een 924 in dat opzicht gelijk is aan een 944.
_________________________________________ NPC 0577
|
04 feb 2006 17:58 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
De injectie van een 924 werkt onder druk, bij 3,3 bar of iets openen de injectoren. Als er geen druk op het systeem staat krijgt hij ook totaal geen benzine.
Volgens mijn moet de benzine pomp aan als je het contact aan zet, bij mijn 924 hebben ze de brandstof pomp relais eruit gesloopt omdat ie kapot was en zelf draden gemaakt en met een schakelaar de pomp aan/uit zetten.
|
04 feb 2006 20:10 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Wat je best eerst kunt laten doen is de druk meten aan de K-jetronic verdeler.
Het eigengemaakte systeem met de kabels zou je toch beter veranderen naar het originele systeem. Denk ook aan de veiligheid...
Gebruik het schema in de Haynes manual, maar wees er zeker van dat je de Engelse (lees: Britse) versie hebt en niet de Amerikaanse, tenzij je 924 een US wagen is.
Je pomp zou moeten draaien wanneer je het contact inschakelt.
De luchtschuif heeft een bepaalde tolerantie opening die moet afgesteld worden. dit dient te gebeuren met een voelmaatje. specs in de manual.
Werkt je koudstartverstuiver?
|
05 feb 2006 2:41 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Wat ik vergeten vragen heb: start de auto koud niet of ook warm niet?
|
05 feb 2006 2:42 |
|
|
morgoth924
924 2.0i '80
|
Bij een K-Jetronic kan de benzine pomp pas draaien als de motor draait. het dubbelrelais dat de pomp aanstuurt moet immers pulsen van de bobine krijgen om uit te sturen (bij starten wordt dit systeem ff overbrugd, zodat de pomp ook loopt). Als je met de hand de voelerplaat omhoog drukt en je pomp gaat draaien (ontsteking staat op, maar niet in de startstand), dan functioneert het dubbelrelais niet goed meer, maar dat hoeft geen probleem te zijn, de mijne had dat in het begin ook. Enige bezwaar hiertegen is dat bij een ongeval de pomp zou kunnen blijven draaien als de motor afslaat.
Zoals 924carreragt al aangaf; drukken meten en met voelermaatjes de opening nauwkeurig controleren/afstellen.
_________________________________________ Wees vriendelijk tegen domme mensen
|
05 feb 2006 14:21 |
|
|
Thomasz
924Arnhem
|
Iedereen alvast bedankt.
Mijn Porsche doet het. Nadat ik de klep had recht gebogen liep de motor. De benzine pomp hoort idd niet bij alleen contact aan te gaan.
Maar nu is er een ander probleem. Nadat ik de motor start blijft deze stationair lopen maar na 30 seconde valt deze direct uit. Kan dit gebeurden doordat mijn motor alleen stationair loopt als ook de koude start injector meedoet of ligt het aan de klep die de lucht langs de gasklep leidt? Ook bij een warme motor loopt ie niet stationair.
|
06 feb 2006 12:59 |
|
|
morgoth924
924 2.0i '80
|
De koude startinjector werkt maximaal maar een seconde of 10, dus hij draait ook nog op z'n gewone verstuivers, anders zou ie het zo lang niet volhouden. Waarschijnlijk is de bypass van de gasklep dichtgedraaid. Zo gauw je extra luchtklep een beetje warm wordt, sluit deze en krijgt je motor (door de gesperde bypass) geen adem meer.. Bypass beetje opendraaien, motor lekker laten opwarmen (extra luchtklep moet gesloten zijn) en dan stationair toerental regelen met de schroef op het gasklephuis (bypass) lijkt mij nu de aangewezen werkmethode.
|
06 feb 2006 16:07 |
|
|
Thomasz
924Arnhem
|
morgoth924 ik heb precies gedaan wat je zei.
Motor bleef afslaan. Ik heb nu de stationairschroef helemaal uithedraaid. Gevolg hiervan is dat de motor met 2000 tpm stationair blijft lopen en vervolgens weer uitvalt. Maar het uitvallen gaat zo abrupt dat volgens mij toch iets eletronisch is wat verkeerd wordt geregeld?
Heeft iemand nog suggestiets?
|
07 feb 2006 19:03 |
|
|
924carreragt
|
als je de motor belast en hij valt stil, dan zit je met een brandstofprobleem.
Kijk ook eens de ontsteking na, de module op het spatbord linksvoor kan ook kuren veroorzaken.
|
07 feb 2006 23:07 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Daar valt eigenlijk niet zo veel aan te beginnen. Ding is dood of levend, je kan de massa punten ff schoon schrobben en voorzien van nieuwe boutjes.
Gewoon ff goed kijken of de bougies goed knetteren, ik heb gewoon bij mijn 924 de bougies incl kabels op het kleppendeksel gelegt, en met de hand de krukas rond gedraaid (dop 24 mm) En kijken of ze netjes knetteren. Wel eerst de motor op contact zetten!.
Om je brandstof pomp te checken (voldoende opbrengst van benzine), gewoon even de onderste slang (aanvoer) van het benzine-filter (rechter spatbord, tegenover het inlaat manifold. Zit met een soort slangklem vast) in een bakje hangen, dan gewoon contact aan, en even kijken hoeveel brandstof hij in 30 sec voldoende benzine opvoert (het haynes manual praat over 600-750 cc per 30 sec). Maakt de pomp geen rare bij-geluiden? (dat is ook vaak een teken op afsterven).
Als dat goed is, de injectoren allemaal in aparte bakjes hangen, met de leidingen aangesloten. Daarna gewoon contact aan, even aan de luchtweger duwen zodat ie benzine inspuit, kijk even naar de straal en meet met behulp van een maat bekertje om te kijken of ze allemaal even veel benzine doorlaten.
|
08 feb 2006 18:11 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Aard, hoe is het met de 924? Alweer een tijd niks gehoord volgens mij.
Er zweeft nog ergens een actueel thema rondom stotterende 924 rond. Check even want daar staat een complete checklist.
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
08 feb 2006 19:14 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Oh perfect Rijd goed, Voelt goed, een woord perfect Nu alweer 800 km erop zitten
|
08 feb 2006 22:07 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
fuel improver in je tank kappen en es goed blazen doet wonderen op k jetronic..
het ding kan ook net ietsje te arm staan,
een hex sleutel tussen de leidingen en de rubberen kap duwen , in dat buisje, dan ietsje in draaien voor rijker, en es opnieuw testen
als tijdelijke oplossing , kun je eventueel es de 5e injector gebruiken om de motor te doen lopen , das die injector die op het inlaat spruitstuk staat, smak in 't midden van de auto , vlak tegen de wand van de motor ruimte... even 12 volt daarop , en ie spuit , opletten dat ie niet verzuipt, niet doen met motor af....ook handig om die op een knopje te zetten , voor warme starts... die op een 924 geregeld niet lukken als er wat sleet op het systeem zit....
btw, je kan perfect rijden met arme verdeler, en 5e injector... al is het niet zuinig
EDIT : in of uit draaien, ben niet zeker welk er armer of rijker maakt
je kan dit doen met de motor draaiend, en dan merk je wel welk het is
als ie met stationair schroef uit sneller begint te draaien nadat je het mengsel veranderd, dan is ie rijker
nog een EDIT :
je kan ook als test eens de rubberen kap er af halen
en dan motor starten , normaal gezien moet ie zo wel stationair draaien
als dat niet zo is, met de hand de klep ietsje optillen, en starten
zodra ie stationair loopt , kun je dan es toeren maken door tegelijk de meterplate op te tillen, en aan de gas hendel te trekken, vergt wel iets van coordinatie , en trial en error zodat je de verhouding juist krijgt lucht mengsel, maar als je jetronic en injectors goed zijn, en je hebt vonken , dan moet je op zijn minst de motor in toeren kunnen jagen
als dat niet lukt , is er hoogstwaarschijnlijk iets mis met de meter/verdeler , de benzine druk , of de injectoren
_________________________________________ Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944
|
12 feb 2006 23:53 |
|
|
morgoth924
924 2.0i '80
|
Dit mag je zeker NIET doen. Even op het electrische schema van je auto kijken zal je leren dat op deze manier het aantrekrelais van de startmotor ook 12V krijgt aangeboden, de gevolgen laten zich raden...
|
13 feb 2006 1:15 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
het is niet nodig om de draadboom te hacken om die injector te sturen
je kan gewoon de connector eruit trekken, en de injector rechstreeks aansturen...had ik misschien duidelijker kunnen zeggen in bovenstaande post.er zijn 2 polen , 1 voor aarde , andere voor 12 volt, maakt niks uit welke je waar op aansluit, werkt allebei
'85 944
|
13 feb 2006 1:26 |
|
|
morgoth924
924 2.0i '80
|
Als je hem lostrekt, kan het inderdaad geen kwaad.
|
13 feb 2006 13:07 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Hoe staat het ermee Thomasz ?
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
18 feb 2006 17:41 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Ik denk dattie nog steeds goed staat, en niet rijdt...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
18 feb 2006 18:05 |
|
|
Thomasz
924Arnhem
|
Ik heb vandaag weer verder gewerkt. In heb mijn andere auto verkocht dus nu moet ik opschieten anders moet ik fietsen.
Vandaag kwam ik erachter dat de motor een beetje valse lucht krijgt. Dit heb ik gererapeerd en de motor loopt al wel beter. Met de stationair schroef maximaal uitgedraaid loopt de motor niet stationair maar als ik de gaskabel strakker zet kan de motor stationair lopen met minimaal 1100 toeren.
ALs ik de luchtfilter eraf haal klinkt het net alsof de motor een heel klein beetje backfired met lage toeren. Ik ga nog een nieuwe klep van de mamssameter halen want deze was krom en die heb ik zelf recht gebogen en dat wordt nooit meer optimaal.
Heeft iemand een idee hoeveel deze nieuw kost? Kan ik deze alleen bij een porsche dealer kopen of kan dit ook bij een VW/Audi dealer?
|
19 feb 2006 19:23 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
1500 en beetje in PET6, maar die prijzen zijn niet up to date
't zal zeker niet minder zijn...
best tweedehands ene zoekn
'85 944
|
19 feb 2006 19:31 |
|
|
Thomasz
924Arnhem
|
Ik heb het plaatje van de luchtweger vervangen en nu loopt de motor perfect. Ik heb alleen al wel geprobeerd om de motor beter te laten door rijker en armer te zetten. Dus waarschijnlijk staat deze nu niet meer goed afgesteld.
Weet iemand een manier om dit weer goed af te stellen wat ik heb geen CO meter.
Groet Thomas
|
25 feb 2006 16:01 |
|
|