Auteur |
Bericht |
arthur
944 Type 1
|
ratel
hoi, drie vragen voor de techneuten:
Vraag 1:
Ik heb sinds kort een soort van ratel in de motor van mijn 944 uit '82 zitten. Stationair loopt ie perfect met enkel een diep gebrom, maar als ik boven de 2000 toeren kom hoor ik een hoog geratel. Ik heb al gekeken door handmatig gas te geven met de motorkap open, en het lijkt uit de cilinders zelf te komen. Het is voor zover ik kan zien geen hitteschild dat trilt of iets dergelijks. Iemand enig idee waar ik aan moet denken?
Vraag 2:
Sinds kort voel ik een schok in de auto, als ik het gas loslaat. Dus zeg maar ik rij 50 in de 3e versnelling, dan moet ik afremmen wat ik doe door het gas los te laten, en dan voel ik zon schok vergelijkbaar met wat je voelt als je de koppeling laat opkomen zonder gas te geven. Wat is hier de oorzaak van?
Vraag 3:
Als ik rij, en goed luister, en het komt volgens mij alleen voor bij snelheden onder de 50km per uur, hoor ik ergens van voren licht gepiep, het lijken wel kleine vogeltjes. Het is een heel regelmatig geluid. Het lijkt eerder vanaf de banden te komen dan vanuit de motor. Wat is dit nou weer?
Hartelijk dank voor de reacties alvast, ben benieuwd!
_________________________________________ Metallic rode type1 uit '82 mit turbolehr und die erste eigenaar war Karl Heinz Ramenplanmann
|
14 jul 2004 13:11 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: ratel
Klinkt als .....
maar dan bedoel ik eigenlijk;
Hopelijk zit ik er (ver) naast
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
14 jul 2004 13:31 |
|
|
John
Cayenne
|
Klinkt niet echt leuk Arthur, lijkt wel of er een krukaslager is uitgelopen, maar ik ben geen kenner.
Die komen wel voorbij, bedenk wel dat als je blokkie wellicht vanwege de genoemde storingen uitelkaar is geweest (niet te hoepen hoor), je een karretje hebt die er weer een jaar of heerlijk tegenaan kan.
|
14 jul 2004 13:35 |
|
|
arthur
944 Type 1
|
hierbij refereren jullie naar vraag 1 neem ik aan?
_________________________________________ Metallic rode type1 uit '82 mit turbolehr und die erste eigenaar war Karl Heinz Ramenplanmann
|
14 jul 2004 13:44 |
|
|
John
Cayenne
|
Vraag drie is wellicht een voorwiellager, dus een kleinigheid welke je zelf makkelijk kan vervangen.
Inhouden kan met de krukaslagers te maken hebben.
|
14 jul 2004 13:51 |
|
|
pakkie
Cayenne SZO-Brabant
|
Mijn ideëen:
1. lager in het blok wat niet helemaal meer fris is
2. speling op één van je ophangrubbers of in je aandrijfassen
3. wiellager
Het zijn mogelijke opties en zekers niet de waarheid..
Paskal
|
14 jul 2004 19:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: ratel
Het is goed mogelijk dat er een drijfstang of hoofdlager de geest heeft gegeven. Heeft de auto veel kilometers gelopen, en is er misschien in de afgelopen tijd een lekke oliekoeler of cilinderkop geweest? Het hart van de koppelingsplaat heeft een groot rubber, net als de 911 Turbo en de 3.2 met G50 versnellingsbak. Grote kans dat de koppelingsplaat gescheurd is.
Ik denk niet aan het wiellager.
Het kan zijn dat er een remblok tegen de remschijf aanligt en een piepend geluid maakt.
Klinkt niet als ernstig. (in tegenstelling met vraag 1 en 2)
Groeten, Erwin.
|
14 jul 2004 21:02 |
|
|
arthur
944 Type 1
|
bedankt voor je uitgebreide reactie erwin.
Ik heb wat vragen (onthoud dat ik een 100% leek ben)
Er is onlangs wel een olielekkage geweest ja, ik dacht bij het oliefilter of iets dergelijks, daar zijn toen wat keerringen ofzo vervangen. Op wat voor manier kan dat dan van invloed zijn geweest op dit probleem?
En als jij het idee hebt dat de koppelingsplaats gescheurd is, hoe is het dan mogelijk dat de auto nog steeds direct afslaat als ik hem laat opkomen zonder gas, en dat ik bij het schakelen ook geen bijzonderheden merk?
Morgen ga ik er bij de garage mee langs, zal hem jou reactie ook wel ff laten lezen als ie er wat aan heeft.
Groeten, Arthur
_________________________________________ Metallic rode type1 uit '82 mit turbolehr und die erste eigenaar war Karl Heinz Ramenplanmann
|
14 jul 2004 21:16 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Alleen olielekkage zoals jij beschreef heeft niks te maken met een eventueel defect aan de motor, zolang er maar genoeg olie in de motor zit. Alleen als een motor koelvloeistof in de motorolie heeft gehad is de kans groot dat er naderhand een drijfstanglager uitloopt. Koelvloeistof kan in de motor komen, bij een 944, door een gescheurde cilinderkop, een lekke koppakking of een lek in de warmtewisselaar.(oliekoeler)
Als het hart los scheurt van de koppelingsplaat doet de koppeling het gewoon.
Het is alleen merkbaar bij het gas geven en gas loslaten tijdens het rijden.
Er zit dan ongeveer 40 graden speling in de aandrijflijn.
Dit geeft een schok tijdens bv. het afremmen op de motor.
|
14 jul 2004 21:30 |
|
|
arthur
944 Type 1
|
aha. Er is voor zover ik weet nooit olie gelekt in een van de punten die jij beschreef, en de auto heeft ook altijd genoeg olie gehad.
Dat met die gescheurde koppelingsplaat lijkt me inderdaad erg waarschijnelijk. Moet daarvoor de gehele koppeling vernieuwd worden? of kan ie ook gereviseerd worden?
_________________________________________ Metallic rode type1 uit '82 mit turbolehr und die erste eigenaar war Karl Heinz Ramenplanmann
|
14 jul 2004 23:25 |
|
|
arthur
944 Type 1
|
vandaag bij garage geweest;
ratel = klepstoters volgens hem, beetje overmatig geluid, maar niets ernstigs. Heeft er een flesjes top end treatment in gegoten
schokken = speling op aandrijfassen, gaan vervangen worden
piepen = kromme remschijven of kapotte fusee kogel
_________________________________________ Metallic rode type1 uit '82 mit turbolehr und die erste eigenaar war Karl Heinz Ramenplanmann
|
15 jul 2004 14:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
..... stilte ....
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
15 jul 2004 14:43 |
|
|
arthur
944 Type 1
|
auto heeft nog niet op de brug gestaan, dus heeft hij de remschijven nog niet kunnen bekijken. Wat is daar zo vreemd aan?
En die producten van Forte zijn nou niet echt abacadabra....
_________________________________________ Metallic rode type1 uit '82 mit turbolehr und die erste eigenaar war Karl Heinz Ramenplanmann
|
15 jul 2004 14:47 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Lijkt mij dat ze toch wel makkelijk het verschil tussen gepiep door een kromme schijf en/of een fusee-kogel kunnen beoordelen ....
abracadabra = wondermiddel gebruikte zelf voor de niet-porsches een half bekertje automatische-versnellingsbak-olie ...
.... niet vergeten dat slijtage nooit met wat voor flesjes dan ook op te lossen is ....
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
15 jul 2004 15:05 |
|
|
John
Cayenne
|
Ik heet dan wel geen Olaf-Jeroen-Erwin etc. (de tehneuten), maar bij een kromme remshijf voel je dit dacht ik direct aan een op en neer dansende rempedaal.
Klepstoters zou idd een luchtbel ofzoiets (das pas abacadabra) in kunnen zitten, heb ik heel vroeggah wel is gehad bij een VW., is het ratelen nu weg na toevoeging van een flesjes top end treatment ???
Zo te zien valt het dus allemaal mee,
|
15 jul 2004 15:43 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
.... ander woord voor Thee-leuten U wordt bedankt
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
15 jul 2004 15:50 |
|
|
Denniz C2
993 C2
|
kan wel wezen, maar John heeft volgens mij wel gelijk , Wanneer een schijf krom is voel je dat wel, lijkt mij dus ook eerder een aanlopend remblokje oid.... en die slijt vanelf wel weg
_________________________________________ Ut et Zeeuwse
|
15 jul 2004 18:00 |
|
|
arthur
944 Type 1
|
met rijden is het makkelijk te checken ja, maar daar was nu even geen tijd voor. Hij zei uit zijn hoofd dat als het daarvandaan komt, het een van die 2 dingen kan zijn.
_________________________________________ Metallic rode type1 uit '82 mit turbolehr und die erste eigenaar war Karl Heinz Ramenplanmann
|
15 jul 2004 18:20 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: ratel
Uitzonderingen bevestigen de regel, maar een defecte hydraulische klepstoter hoor je altijd. Ook stationair, en maakt evenredig met het toerental een sneller of langzamer tikkend geluid. Maar gaat nooit weg.
Jij omschreef het geluid als ratelend. Een lager maakt een ratelend geluid, en klepstoter een tikkend.
Daarom dachten wij op afstand allemaal een lager.
Groeten, Erwin.
|
16 jul 2004 7:50 |
|
|
horn
PF #57
|
Ja, ze zijn me een pot druk die porsche specialisten...
Maar ik als volledige non-techneut ben toch van mening dat de mening van een garagist over dergelijke - mogelijk ernstige - klachten net zo steekhoudend is als wat hier op het forum wordt gesuggereerd, zolang hij je Porsche niet op de brug zet of een stukje mee uit rijden neemt.
Het voordeel van de garagist zou nou precies zijn; de auto op de brug zetten of een stukkie rijden. Maar als daar geen tijd voor is, kan je net zo goed telefonisch/online advies krijgen, volgens mijn bescheiden mening...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 jul 2004 8:19 |
|
|
arthur
944 Type 1
|
auto is daar uiteraard achtergelaten voor verder onderzoek en reparaties
En of het nou een ratelend of tikkend geluid is....ik weet het echt niet. Het is in ieder geval een geluid dat samenhangt met het toerental, en er eerst niet was. En de klepstoter hoeft toch niet perse defect te zijn? Kan toch ook beetje vervuild / plakkerig zijn?
Als mijn garage het niet oplost kom ik wel een keer bij Renntech langs dan
_________________________________________ Metallic rode type1 uit '82 mit turbolehr und die erste eigenaar war Karl Heinz Ramenplanmann
|
16 jul 2004 12:17 |
|
|