Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 20:18



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
944 Turbo - Drukprobleem ... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
914/4 - 911 - 951
Dendermonde - België
Bericht 944 Turbo - Drukprobleem ...
Ik heb een 944 Turbo van 1990 en ondervindt soms problemen met het inkomen van de Turbodruk.
Niet onder het rijden, alhoewel ik ooit de indruk had van wel, maar meestal gebeurt het bij het koud starten.
Je kan dan voelen dat het een tijdje duurt voor dat de Turbo zich laat voelen. Dit fenomeen gebeurt echter slechts sporadisch.

Iemand een idee of gelijkende problemen ?


02 jul 2007 22:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Ik heb veel Turbo problemen opgelost en weet best wel het eea. van een 944 Turbo. :roll:

Maar het probleem dat jij nu beschrijft is nieuw voor mij.
Want als ik het goed lees heb je dus een probleem met het opbouwen met de laaddruk tijdens het starten met koude motor. :shock:

Of lees ik het verkeerd :?:
Thor schreef:
........problemen met het inkomen van de Turbodruk.
Niet onder het rijden, alhoewel ik ooit de indruk had van wel, maar meestal gebeurt het bij het koud starten.
Je kan dan voelen dat het een tijdje duurt voor dat de Turbo zich laat voelen.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


02 jul 2007 23:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
914/4 - 911 - 951
Dendermonde - België
Bericht 
Yep, dat is het !

Ik heb al zitten denken aan een wastegate die blijft openstaan bij het stilzetten van de wagen de avond voordien.
Ik moet er ook bijzeggen dat de wagen normaal binnenstaat ... behalve nu ... hij slaapt reeds enige maanden buiten wegens bezette garage.


03 jul 2007 0:23
Profiel
Bericht 
Ik weet niet of je het kunt vergelijken, maar een kennis van mij met een Audi TT turbo had het zelfde, ook soms onder het rijden maar meestal 's morgens.
Hebben de wastegate vervangen en probleem was inderdaad weg, auto pakt nu gelijk veel beter op.
Dus waarschijnlijk denk je in de goede richting.


03 jul 2007 8:26
PorscheForum Rakker
Zwolle
Bericht 
Ooit ook een keer hetzelfde gehoord over een 944 turbo.
Deze persoon gaf aan dat hij de wasgate ingespoten had met een beetje kruipolie.


03 jul 2007 9:19
Profiel
Bericht 
Heb zelf ook een tijd een 944 turbo gehad, maar volgens mij heb je toch geen turbo druk bij starten (dus stationair) draaien van motor. Hiervoor heb je volgens mij (veel) meer toeren en motor belasting nodig?

Jaap


03 jul 2007 17:45
Bericht 
en bovendien moet je rustig wachten met boost tot je motor wel goed warm is... tenminste als je niet voor de hobby je motor uit bouwt om regelmatig te reviseren...

nu ja, in principe, moet je wel druk kunnen opbouwen met koude motor
maar het is ten stelligste af te raden


03 jul 2007 18:33
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht 
mayonaise schreef:
nu ja, in principe, moet je wel druk kunnen opbouwen met koude motor maar het is ten stelligste af te raden


Waarom is dat af te raden? :roll: :?:


03 jul 2007 21:16
Profiel
Bericht 
omdat je je motor moet laten opwarmen voor je hem belast
en turbo druk = ferme belasting

zelfs een normale , non turbo , moet je in lagere toeren houden tot ie warm is...

staat in het gebruikers handleidinkje...


03 jul 2007 21:18
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht 
mayonaise schreef:
omdat je je motor moet laten opwarmen voor je hem belast
en turbo druk = ferme belasting


Ferme belasting? Bij mij komt de turbodruk er vollledig in bij 2500 tpm. Met een koude motor trek ik soms wel door tot 2500tpm en dan voel ik onmiddellijk de turbodruk :roll: :shock: Niet goed dus volgens jou?

mayonaise schreef:
zelfs een normale , non turbo , moet je in lagere toeren houden tot ie warm is...

staat in het gebruikers handleidinkje...


Ook bij lage toeren heb ik turbodruk... Ik hoef maar iets meer dan een streepje gas te geven bij 2000~2500tpn en ik heb de turbo's erin... Niet goed?


03 jul 2007 21:24
Profiel
Bericht 
maar je heb hem toch niet vol in 't rood bij die toeren? toch?

vergeet ook niet dat een oliegekoelde turbo pas goeie olie flow krijgt als de olie warm is, en je turbo heeft die flow nodig voor koeling... ( 944 turbo is wel watergekoeld, maar dan nog heeft je motorblok tijd nodig om op te warmen)

dus als jij warmrijd, kun je maar beter beneden de 3500 of zo blijven
en dan heb je toch echt nog geen volle boost....

het staat echt in de handleiding hoor...


Laatst bijgewerkt door mayonaise op 03 jul 2007 21:52, in totaal 3 keer bewerkt.



03 jul 2007 21:26
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht 
mayonaise schreef:
maar je heb hem toch niet vol in 't rood bij die toeren? toch?


Geen idee, kheb geen turbodrukmeter. Maar wat zou het probleem zijn zolang de toeren laag zijn?


03 jul 2007 21:28
Profiel
Bericht 
Piet schreef:
Geen idee, kheb geen turbodrukmeter. Maar wat zou het probleem zijn zolang de toeren laag zijn?


als ze laag blijven geen probleem, das net wat ik zeg...


03 jul 2007 21:30
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht 
mayonaise schreef:
Piet schreef:
Geen idee, kheb geen turbodrukmeter. Maar wat zou het probleem zijn zolang de toeren laag zijn?


als ze laag blijven geen probleem, das net wat ik zeg...


Nee, ik bedoel: wat is het probleem als de turbo's al behoorlijk meeblazen bij koude motor, bijvoorbeeld door bij koude motor met halfgas (of driekwart gas) op te trekken tot een maximum toerental van bijvoorbeeld 2500~3000tpm? Dan bouw je toch echt druk op met koude motor (wat volgens jouw niet goed is). Waarom is dat niet goed?


03 jul 2007 21:34
Profiel
Bericht 
Piet schreef:
mayonaise schreef:
Piet schreef:
Geen idee, kheb geen turbodrukmeter. Maar wat zou het probleem zijn zolang de toeren laag zijn?


als ze laag blijven geen probleem, das net wat ik zeg...


Nee, ik bedoel: wat is het probleem als de turbo's al behoorlijk meeblazen bij koude motor, bijvoorbeeld door bij koude motor met halfgas (of driekwart gas) op te trekken tot een maximum toerental van bijvoorbeeld 2500~3000tpm? Dan bouw je toch echt druk op met koude motor (wat volgens jouw niet goed is). Waarom is dat niet goed?


heb ik hierboven toch al geschreven
je moet dingen laten opwarmen omdat het anders enorm snel slijt

je zegt zelf dat je geen turbodruk meter hebt, dus hoe weet jij nu hoeveel druk je hebt bij 3000 toeren?


03 jul 2007 21:51
PorscheForum Rookie
914/4 - 911 - 951
Dendermonde - België
Bericht 
Op de turbodrukmeter bleef de naald gewoon op nul staan, ook nadat de motor goed warm gedraaid was ...
Normaal zie je onmiddellijk dat er druk opgebouwd wordt.


03 jul 2007 22:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Aan de laatste post te zien heb jij een defecte laaddrukmeter in jouw dashboard.
Na het aanslaan van de motor gaat de wijzer van de drukmeter naar ( uit mijn hoofd) ongeveer 0.6 bar.
Dat is dus ook 0.4 bar onder de buitenluchtdruk. Turbodruk heb je pas als de meter meer dan 1.0 bar aangeeft.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


03 jul 2007 22:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 Turbo s
Den Haag
Bericht Re: 944 Turbo - Drukprobleem ...
Thor schreef:
Ik heb een 944 Turbo van 1990 en ondervindt soms problemen met het inkomen van de Turbodruk.
Niet onder het rijden, alhoewel ik ooit de indruk had van wel, maar meestal gebeurt het bij het koud starten.
Je kan dan voelen dat het een tijdje duurt voor dat de Turbo zich laat voelen. Dit fenomeen gebeurt echter slechts sporadisch.

Iemand een idee of gelijkende problemen ?


Bij starten en stationair loop doet je turbo nog nix, het kleine volume uitlaatgassen is veel te weinig om de turbo druk te laten leveren.
Je probleem begrijp ik dus niet helemaal. Niet alleen bestaat je probleem niet, daarnaast zou ik ook niet weten hoe je dit zou moeten merken.

Als je bedoeld dat je meter op 1 bar blijft staan, ipv 0.4 bar bij stationair lopen, dan is de meter zeer waarschijnlijk kapot.

De meter hoort dus bij stationair 0.4 bar aan te geven. Onderduk dus, omdat de motor lucht aanzuigt heerst er onderdruk in het inlaatspruitstuk. Rond de 2000 rpm gaat de meter dan richting de 1 bar, de turbo begint druk de leveren, maar zo weinig dat je er niets van merkt. Pas boven de 3000 rpm gaat de meter uitslaan naar meer dan 1 bar. Dit in de hogere versnellingen, dus vanaf de derde versnelling. Pas bij 4000 rpm en hoger slaat de meter dan door naar 0.7/0.8 bar bij 5800 rpm (951/952)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


24 jul 2007 17:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.