Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 feb 2025 15:27



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Vaste kopbouten 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Vaste kopbouten
Hallo,

Is hier iemand die ervaring heeft met het vernieuwen van kopbouten :?: .
6 stuks zijn er niet uit te krijgen, ik vervang ze allen omdat er diverse waren gebroken en de kop begon te lekken :cry: .
De 6 zijn allen al gebroken en steken er nog een paar cm uit.

Alle tips zijn welkom en denk dat uitboren geen optie is want zelfs met een cobalt boor haal je nog weinig uit. Wat zijn die bouten hard zeg.


03 maart 2008 23:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
911 Carrera S
Bericht 
verwarmen :?:


03 maart 2008 23:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Olaf schreef:
verwarmen :?:


Thanks, maar helaas heeft dat ook niet geholpen. Heb zowel de tapeinden al een keer verwarmd, af laten koelen en voorzichtig het alu waar hij in zit verwarmd en dan geprobeerd te draaiën. Te vergeefs........


04 maart 2008 0:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
search op pelican doen.
_________________________________________
oud is beter


04 maart 2008 0:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Kopbouten :?: , of tapeinden het euveltje van een SC :!:

Zou Erwin van Renntech even een mailtje sturen :idea:

Hoorde dat hij zoveel mailtjes ontvangt en er een dagtaak bij krijgt :wink:
Wil nog wel reageren, maar daar moet wel wat uit voortvloeien :shock:
Of onderdelen leveren of een reparatie uitvoeren :!:

(Is mij verteld)
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


04 maart 2008 8:39
Profiel
Bericht 
Vandaar dat er tegenwoordig weinig technische draadjes zijn, mailen allen rechtstreeks. :lol: :lol:


04 maart 2008 8:55
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
@Wolf: inderdaad Pelican of Early911s


04 maart 2008 10:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2e targa 1971
noord brabant
Bericht 
Je zou het mischien kunnen bevriezen .Heb ik gedaan met de vliegwiel bouten.En ze gingen daarna los :!:


04 maart 2008 22:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
aher schreef:
Je zou het mischien kunnen bevriezen .Heb ik gedaan met de vliegwiel bouten.En ze gingen daarna los :!:


Kijk daar heb ik tenminste wat aan want dat heb ik nog niet geprobeert :D , als ik vragen mag?"met wat of hoe heb je deze bevroren :?: .


05 maart 2008 0:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
911_3.0SC schreef:
..... als ik vragen mag?"met wat of hoe heb je deze bevroren :?: .

Hij is loodgieter. :idea: :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


05 maart 2008 8:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
aher schreef:
Je zou het mischien kunnen bevriezen .Heb ik gedaan met de vliegwiel bouten.En ze gingen daarna los :!:


De tapeinden van de cilinders zitten met loctite vast, ik denk niet dat bevriezen gaat werken. Gewoon verwarmen met een acetyleen brander (natuurlijk met beleid!!!!), zo doet iedereen het dus dat moet werken.


05 maart 2008 9:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2e targa 1971
noord brabant
Bericht 
Nee,cv monteur.ER zijn spuitbussen in de handel waarmee je evt cv leidingen kunt bevriezen om daarna een radiator af te koppelen.


05 maart 2008 22:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Lijkt mij nogal tricky. Knalhard materiaal en dan bevriezen: zou wel eens heel erg broos kunnen worden. Ben je misschien nog verder van huis!


05 maart 2008 22:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo
Brussel, België
Bericht 
Gat boren en torksbit inslaan, dan verhitten en losdraaien moet lukken. Normaal gezien met een kwaliteitsboor moet het wel lukken. Weet niet welke cobaltboor je gebruikte maar misschien heb je de kop verbrand, zou toch op lage toerental draaien tenzij het een klein boortje was.
_________________________________________
What would the world be like if everything had to be rational? Would there be room for a dreamer...


06 maart 2008 15:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Met verwarmen van het blok moet het lukken. Je moet wel echt de tijd nemen om het blok goed te verwarmen. Vaak duurt het wel een half uur om het hele blok warm te krijgen.
Als je niet de tijd neemt vloeit alle warmte die je toevoert gelijk weer weg en wordt dus de plek waar het tapeind zit niet warm genoeg.
Wel zo gelijkmatig mogelijk verwarmen en ook weer rustig af laten koelen.
Als het afgebroken tapeind lang genoeg is kun je het tapeind een paar centimeter onder de bovenkant roodgloeiend stoken en 90graden omzetten. Dan heb je de meeste grip op het tapeind en moet je hem er uit kunnen draaien.
Boren uit de hand moet je niet doen. Je kunt toch niet precies in het midden boren zodat de kans groot is dat het carter beschadigd. Boren kan alleen als je het carter deelt en de losse carters goed kunt opspannen.
Succes.


06 maart 2008 17:20
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Case closed
Allen bedank voor de goede tips en ook de tips waar ik niks aan had

Het volgende is met succes gelukt.

Ik had al van alles geprobeerd maar was voorzichtig met een brander omdat ik mijn blok niet wilde splitsen. Na een privé tip van een verfbrander dacht ik gelijk aan mijn electrische verfstripper. Deze heb ik op een statief gezet bij de afgebroken kopbouten die niet los wilden. Ik heb deze rustig een half uur per bout zijn werk laten doen. En.....................ze gaan los. De moeilijkste 3 heb ik gehad nu, deze staken er maar van 1 tot 1,5 cm uit het blok meer. Ik heb er eerst een busje voor gedraaid, 15mm buitenwerks en een gat van net 8mm. Deze over de afgebroken bout getikt en op de kop afgelast met utp068hh elektroden. Daar op weer een geharde stif gelast waar een dop 13 op past. Na het lassen in gepakt met steenwol om langzaam af te laten koelen. Ik heb er nu nog drie te gaan die nog wat langer zijn maar zie daar geen problemen meer mee.

Groeten Michel


08 maart 2008 22:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ook hier heb je niets aan, maar ik ben blij voor je dat het gelukt is. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


09 maart 2008 12:53
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht 
WdePundert schreef:
Ook hier heb je niets aan, maar ik ben blij voor je dat het gelukt is. :wink:


:roll: Hier heb je veel aan :lol:


09 maart 2008 14:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
:thumright:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


09 maart 2008 16:03
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.