Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:50

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Overdruk door K-jetronic 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
911 SC 1980 (type 1981)
Ridderkerk
Bericht Overdruk door K-jetronic
Hi allen,

Een technisch vraagje:

Ik ben nu circa 6 maanden in het bezit van een 911 SC model 81 die ik - als een echte doe het zelfer - wil gaan onderhouden. Alvorens hiermee te beginnen, ben ik mij o.a. aan het verdiepen rondom het k-jetronic injectiesysteem. Hierbij is bij mij een vraag gerezen waarop ik geen logisch antwoord kan verzinnen. Ik lees/begrijp dat de injectoren bij circa 3,3 bar open gaan en dan continue brandstof in de spruitstukken blazen. Mijn vraag is nu of er dan geen overdruk in een spruitstuk kan ontstaan gezien de hoge druk van de injector? En zo ja, hoe gaat het systeem hier dan mee om?

Iedere reactie is welkom!

14 jun 2008 11:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Je haalt twee zaken door elkaar, druk en de hoeveelheid brandstof per tijdseenheid. De druk is hoog, maar de hoeveelheid brandstof ten opzichte van het volume in het spruitstuk is erg klein. Oftewel, als je een overdruk in het spruitstuk wil bewerkstelligen met brandstof (niet doen overigens) heb je veel meer volume nodig. Met een turbo lukt het wel, dan wordt met lucht (en natuurlijk geen brandstof) een overdruk in het inlaat spruitstuk bewerkstelligd.

14 jun 2008 12:41
Profiel
PorscheForum Rookie
911 SC 1980 (type 1981)
Ridderkerk
Bericht 
Door het filmpje op internet (http://www.xpower.de/) met een gedemonteerde k-jetronic in een testopstelling wordt ik wellicht op een verkeerd spoor gezet. Je ziet aldaar een enorme hoeveelheid benzine die uit een injector komt. Door dit in gedachte te vergelijken met een carburateur ontstond mijn vraag van de overdruk in het spruitstuk. Uit de reactie maak ik echter op dat er nooit een overdruk in het spruitstuk kan ontstaan. Klopt dat?

14 jun 2008 12:55
Profiel
PorscheForum Rookie
911 SC 1980 (type 1981)
Ridderkerk
Bericht 
Mijn inziens is er toch een groot verschil tussen injectie en carburateur. Immers, een carburateur zit bovenop het inslaatspruitstuk waarbij de hoeveelheid benzine direct bepaald wordt door de hoeveelheid aangezogen lucht door de motor (; de z.g. onderdruk/vacuĆ¼m). Bij het k-jetronic injectiesysteem wordt m.i. indirect de hoeveelheid benzine bepaald middels een gasklep die geregeld wordt met onderdruk. Het daadwerkelijk inspuiten van benzine in het spruitstuk wordt niet gedaan met onderdruk doch middels de druk uit de brandstofleiding (benzinepomp kan circa 10 bar produceren). Daarbij komt dat de brandstof bij k-jetronic zonder lucht onderin het spruitstuk wordt gespoten/verneveld en al betrekkelijk dichtbij de inlaatklep zit. Mijn vraag is dus tevens hoe de vermenging tussen de lucht en vernevelde brandstof dan nog optimaal plaats kan vinden. Het enige wat ik kan verzinnen is dat e.e.a. door de hoge druk van de injector geregeld wordt t.o.v. de onderdruk vanuit de motor. Heeft iemand een sluitend antwoord?

14 jun 2008 20:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Precies. En de K-jets zijn er juist om die verneveling te laten plaatsvinden in een zeer korte tijd.

Overigens is 3,3 bar absoluut geen hogedruk.
Huidige injectiesystemen zijn in staat druk tot 1500 bar op te bouwen. Als je dan op dat moment de injector openstuurt vergast de benzine volledig en is er dus een snelle vemenging met lucht mogelijk.

15 jun 2008 10:11
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
911 SC 1980 (type 1981)
Ridderkerk
Bericht 
maurice schreef:
Precies. En de K-jets zijn er juist om die verneveling te laten plaatsvinden in een zeer korte tijd.

Overigens is 3,3 bar absoluut geen hogedruk.
Huidige injectiesystemen zijn in staat druk tot 1500 bar op te bouwen. Als je dan op dat moment de injector openstuurt vergast de benzine volledig en is er dus een snelle vemenging met lucht mogelijk.

Maar de injector staat toch altijd open aannemende dat je het gaspendaal ingedrukt hebt? Deze vernevelt dan toch continue benzine in het spruitstuk los van de stand van de inlaatklep?

16 jun 2008 13:11
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]