Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:20



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Natrekken kopbouten 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Natrekken kopbouten
Mijn motor is een km of 3000 geleden uit elkaar geweest voor het vervangen van een voetpakking en het oplossen van compressielekkage. Het gaat om een 3.2. Ik vraag mij af of het nodig is om de kopbouten na te laten trekken. Hoor hier verschillende meningen over.


17 jul 2008 21:32
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Natrekken kopbouten
Jurrian schreef:
Ik vraag mij af of het nodig is om de kopbouten na te laten trekken.


Ik heb het nog nooit gehoord (en/of gezien) voor 'n SC of 964 :arrow: ga er vanuit dat het voor de 3.2 dan ook niet nodig (of zelfs riskant) is :idea:

Komen jouw verschillende berichten/meningen van Porsche-specialisten :?:


18 jul 2008 0:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
hoezo zou het riskant zijn?


je zou ze toch weer met een moment sleutel vast zetten.


robert
_________________________________________
remmen is angst


18 jul 2008 1:05
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Sommige bouten mag je IMO maar 1 keer op moment vast zetten :idea:

... geen idee of dat ook zo met Porsche "kop-bouten" is :arrow: 'n Porsche-motor-bouwer -of specialist- zal er vast 'n duidelijk antwoord op kunnen geven :idea:


18 jul 2008 1:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Hoeft niet bij een luchtgekoelde 911 :idea:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


18 jul 2008 7:23
Profiel
Bericht 
Olaf schreef:
Sommige bouten mag je IMO maar 1 keer op moment vast zetten :idea:


inderdaad, zal het misschien verkeerd uitleggen. :oops: Maar als deze bouten van Porsche eenmaal aan getrokken zijn, worden ze door de warmte van de motor nog eens anders op spanning gezet, en rekken ze weer een klein beetje. deze speling hef je dan weer op met natrekken.
Word de motor daarna dan weer warm zal hij inderdaad weer meer spanning krijgen, en dat kan op een bepaald moment de bout niet meer aan (gaat over moment) en breekt.


18 jul 2008 7:48
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
ok, dat is dan duidelijk nu.



:salut:


robert
_________________________________________
remmen is angst


18 jul 2008 8:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Die bouten zullen echt niet rekken en de tapeinden ook niet, is dat wel het geval dan heb je een probleem. Wanneer die bouten goed zijn vast gezet dan krijg je daar echt geen beweging meer in.

Het natrekken van kopbouten bij 'normale' motoren doet men nog wel eens omdat de pakking die er tussen zit zich zet, daar heeft een 911 motor geen last van.


18 jul 2008 8:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Natrekken kopbouten
Olaf schreef:
Jurrian schreef:
Ik vraag mij af of het nodig is om de kopbouten na te laten trekken.


Ik heb het nog nooit gehoord (en/of gezien) voor 'n SC of 964 :arrow: ga er vanuit dat het voor de 3.2 dan ook niet nodig (of zelfs riskant) is :idea:

Komen jouw verschillende berichten/meningen van Porsche-specialisten :?:


Olaf, laat ik het zo zeggen, de monteur van specialist De B uit H :wink: zegt dat het beter is om na een 3000 km de beol na te trekken, de eigenaar zelf zegt van niet, gezien mijn ervaring met deze specialist kun je je voorstellen dat ik twijfel aan zijn woorden, Echter gezien de antwoorden op het forum is mij duidelijk dat het blijkbaar niet hoeft.

thanks allen.


18 jul 2008 9:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
cabrio wim schreef:
Olaf schreef:
Sommige bouten mag je IMO maar 1 keer op moment vast zetten :idea:


inderdaad, zal het misschien verkeerd uitleggen. :oops: Maar als deze bouten van Porsche eenmaal aan getrokken zijn, worden ze door de warmte van de motor nog eens anders op spanning gezet, en rekken ze weer een klein beetje. deze speling hef je dan weer op met natrekken.
Word de motor daarna dan weer warm zal hij inderdaad weer meer spanning krijgen, en dat kan op een bepaald moment de bout niet meer aan (gaat over moment) en breekt.


Lijkt me niet, je gaat er namelijk in je beredenering van uit dat deze "rek" blijvend is en dat is niet het geval omdat dit zich allemaal afspeelt in het elastische rek gedeelte van staal, dus voor de plastische deformatie (ie blijvende rek). Dus ook na afkoeling zullen de bouten weer evenlang zijn.

Trouwens, al zou je ze natrekken, doe je dat in afgekoelde toestand.
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


18 jul 2008 9:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
rob964.c4 schreef:
hoezo zou het riskant zijn?
je zou ze toch weer met een moment sleutel vast zetten.

Kopbouten van een 911 zet je eerst vast met een klassieke momentsleutel - koppel dus - en vervolgens het laatste stukje met een speciale sleutel welke de aantrekhoek aangeeft, in graden dus :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


18 jul 2008 9:37
Profiel
Bericht 
pfeww ben blij dat ik dit soort discussies niet hoeft te voeren (heb hier 2 kromme schroevendraaiers liggen en 2 paar linker werkhandschoenen ) leuk om te lezen die verwoedheid :lol:


18 jul 2008 10:01
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Kopbouten van een 911 zet je eerst vast met een klassieke momentsleutel - koppel dus - en vervolgens het laatste stukje met een speciale sleutel welke de aantrekhoek aangeeft, in graden dus :idea:


Als ik me niet vergis is daar tegenwoordig 1 sleutel voor :wink:


18 jul 2008 10:19
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Peter 993 schreef:
Die bouten zullen echt niet rekken en de tapeinden ook niet


Probeer het maar eens met een koude motor en na een paar maanden rijden,
pakking of niet, je schrikken als je ze met dezelfde kracht natrekt. :roll: :idea:


18 jul 2008 13:28
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht 
Wel natrekken dus, Wim?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


18 jul 2008 13:37
Profiel
Bericht 
Begrijp mij niet verkeerd nu, ik trek ze nooit na, ik wil alleen maar aangeven dat je na verloop van tijd, als je met dezelfde kracht natrekt, deze echt weer een stukje verder gaan.


18 jul 2008 14:02
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Olaf schreef:
Als ik me niet vergis is daar tegenwoordig 1 sleutel voor :wink:

Ben er zeker van dat je je vergist :twisted:
Jij ziet vast NOOIT zo'n sleutel in je omgeving 8)
Kom je wel eens niet bij een Porsche specialist :lol:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


18 jul 2008 14:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Paul,

wat geeft de sleutel met de wijzer dan aan wat de moment sleutel niet aangeeft, volgens gaat het in beide om moment alleen verschillend aangegeven
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


18 jul 2008 16:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Paul bedoelt de sleutel waarmee je eerst de bout (of moer) met 'n bepaald moment (Nm) vast zet - en vervolgens de bouten (of moer) 'n aantal graden verder draait ...

Eerst torque - en dan zeg maar "over-torque" zonder waarde ..... 't klinkt vreemd & ziet er ook vreemd uit als je ze dat ziet doen :|


18 jul 2008 17:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht 
15Nm+ 90 graden staat er hier in een boekje.
Dat is toch niet zo'n enorme klus?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


18 jul 2008 17:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.