Auteur |
Bericht |
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Natrekken kopbouten
Mijn motor is een km of 3000 geleden uit elkaar geweest voor het vervangen van een voetpakking en het oplossen van compressielekkage. Het gaat om een 3.2. Ik vraag mij af of het nodig is om de kopbouten na te laten trekken. Hoor hier verschillende meningen over.
|
17 jul 2008 21:32 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Natrekken kopbouten
Ik heb het nog nooit gehoord (en/of gezien) voor 'n SC of 964 ga er vanuit dat het voor de 3.2 dan ook niet nodig (of zelfs riskant) is
Komen jouw verschillende berichten/meningen van Porsche-specialisten
|
18 jul 2008 0:41 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
hoezo zou het riskant zijn?
je zou ze toch weer met een moment sleutel vast zetten.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
18 jul 2008 1:05 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Sommige bouten mag je IMO maar 1 keer op moment vast zetten
... geen idee of dat ook zo met Porsche "kop-bouten" is 'n Porsche-motor-bouwer -of specialist- zal er vast 'n duidelijk antwoord op kunnen geven
|
18 jul 2008 1:27 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Hoeft niet bij een luchtgekoelde 911
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
18 jul 2008 7:23 |
|
|
cabrio wim
|
inderdaad, zal het misschien verkeerd uitleggen. Maar als deze bouten van Porsche eenmaal aan getrokken zijn, worden ze door de warmte van de motor nog eens anders op spanning gezet, en rekken ze weer een klein beetje. deze speling hef je dan weer op met natrekken.
Word de motor daarna dan weer warm zal hij inderdaad weer meer spanning krijgen, en dat kan op een bepaald moment de bout niet meer aan (gaat over moment) en breekt.
|
18 jul 2008 7:48 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ok, dat is dan duidelijk nu.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
18 jul 2008 8:47 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Die bouten zullen echt niet rekken en de tapeinden ook niet, is dat wel het geval dan heb je een probleem. Wanneer die bouten goed zijn vast gezet dan krijg je daar echt geen beweging meer in.
Het natrekken van kopbouten bij 'normale' motoren doet men nog wel eens omdat de pakking die er tussen zit zich zet, daar heeft een 911 motor geen last van.
|
18 jul 2008 8:57 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Re: Natrekken kopbouten
Olaf, laat ik het zo zeggen, de monteur van specialist De B uit H zegt dat het beter is om na een 3000 km de beol na te trekken, de eigenaar zelf zegt van niet, gezien mijn ervaring met deze specialist kun je je voorstellen dat ik twijfel aan zijn woorden, Echter gezien de antwoorden op het forum is mij duidelijk dat het blijkbaar niet hoeft.
thanks allen.
|
18 jul 2008 9:14 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Lijkt me niet, je gaat er namelijk in je beredenering van uit dat deze "rek" blijvend is en dat is niet het geval omdat dit zich allemaal afspeelt in het elastische rek gedeelte van staal, dus voor de plastische deformatie (ie blijvende rek). Dus ook na afkoeling zullen de bouten weer evenlang zijn.
Trouwens, al zou je ze natrekken, doe je dat in afgekoelde toestand.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
18 jul 2008 9:18 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Kopbouten van een 911 zet je eerst vast met een klassieke momentsleutel - koppel dus - en vervolgens het laatste stukje met een speciale sleutel welke de aantrekhoek aangeeft, in graden dus
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
18 jul 2008 9:37 |
|
|
zuugnap
|
pfeww ben blij dat ik dit soort discussies niet hoeft te voeren ( heb hier 2 kromme schroevendraaiers liggen en 2 paar linker werkhandschoenen ) leuk om te lezen die verwoedheid
|
18 jul 2008 10:01 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Als ik me niet vergis is daar tegenwoordig 1 sleutel voor
|
18 jul 2008 10:19 |
|
|
cabrio wim
|
Probeer het maar eens met een koude motor en na een paar maanden rijden,
pakking of niet, je schrikken als je ze met dezelfde kracht natrekt.
|
18 jul 2008 13:28 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Wel natrekken dus, Wim?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
18 jul 2008 13:37 |
|
|
cabrio wim
|
Begrijp mij niet verkeerd nu, ik trek ze nooit na, ik wil alleen maar aangeven dat je na verloop van tijd, als je met dezelfde kracht natrekt, deze echt weer een stukje verder gaan.
|
18 jul 2008 14:02 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ben er zeker van dat je je vergist
Jij ziet vast NOOIT zo'n sleutel in je omgeving
Kom je wel eens niet bij een Porsche specialist
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
18 jul 2008 14:07 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Paul,
wat geeft de sleutel met de wijzer dan aan wat de moment sleutel niet aangeeft, volgens gaat het in beide om moment alleen verschillend aangegeven
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
18 jul 2008 16:03 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Paul bedoelt de sleutel waarmee je eerst de bout (of moer) met 'n bepaald moment (Nm) vast zet - en vervolgens de bouten (of moer) 'n aantal graden verder draait ...
Eerst torque - en dan zeg maar "over-torque" zonder waarde ..... 't klinkt vreemd & ziet er ook vreemd uit als je ze dat ziet doen
|
18 jul 2008 17:08 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
15Nm+ 90 graden staat er hier in een boekje.
Dat is toch niet zo'n enorme klus?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
18 jul 2008 17:59 |
|
|