Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:28



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Rook uit uitlaat na jaren stilstaan en oudere motoren. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Rook uit uitlaat na jaren stilstaan en oudere motoren.
Als je Porsche na twee, drie jaar stlistand behoorlijk begint te roken ook al laat je de motor regelmatig draaien hoeft er nog niets aan de hand te zijn.

Tot half 2005 stalde ik mijn Porsche 911 SC uit 1981 in mijn opslag om de hoek. Reed er regelmatig mee maar eindigde de huur en stalde die in de garage van mijn ouders, wel 40 km verderop. Schorste de auto maar liep die regelmatig lopen.

De auto begon in de loop van de tijd steeds heftiger te roken tot ik er bijna aan hartverzakking van kreeg.

Achteraf was er niets aan de hand. De garage die de servicebeurten en de APK uitvoerde had steeds hoogwaardige syntetische 5W30 gebruikt die kilometers meekon, maar geen jaren dik bleef. Mijn buurman heeft een brug en samen met hem heb ik het oliefilter vervangen en de olie, 10 liter Kroon Torsinth 10W40.

Daarna ben ik gaan rijden en naarmate de motor warmer werd onttrok zich een rookgordijn waar de geallieerden in 44 jalours op zouden zijn geweest. 30 km verder werd het een stuk minder en na 80 km zag ik vrijwel niets meer. Nu, een dag verder zijn de uitlaatgassen kleurloos.

Oorzaak, de olie was te oud geworden en te dun. Een klein deel kwam juist door het steeds goedbedoelde warm laten draaien in het uitlaatsysteem terecht en voorzaakte juist die rook.

Tip, Als je een klassieke Porsche hebt toch minimaal 1 keer per 1,5 jaar jaar je olie verversen of als je Torsynth 10W40 gebruikt, 1 keer per jaar. dat is een deels minerale en deels syntetische olie en werkt bij mij geweldig. Je oliefilter kun je laten zitten tussen 1 beurt door, maar als je toch vervangt, die ook. Zelfs als particulier ben je minder dan € 100,00 kwijt aan filter en de 10 liter olie.

Groet,

Eddy_Flevoland


14 jul 2008 22:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Porsche en stilstaan.................... :?:
























Rije met dat ding,drive it like you stole it :mrgreen:



ps,welkom hier.
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


14 jul 2008 22:44
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Rook uit uitlaat na jaren stilstaan en oudere motoren.
Eddy_Flevoland schreef:
een rookgordijn waar de geallieerden in 44 jalours op zouden zijn geweest. 30 km verder werd het een stuk minder en na 80 km zag ik vrijwel niets meer.


:lol: :lol: :lol: :lol: leuke verschrijving... :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 jul 2008 22:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Met warmdraaien krijg je de olie niet op temperatuur volgens mij...is eerder slecht dan goed.


14 jul 2008 23:02
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Die mening deel ik - of (uit) laten staan, of gaan rijden :wink:


14 jul 2008 23:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Dit lijkt me overigens niet in het juiste subforum te staan (moderator, na het verplaatsen kan dit bericht gewist worden).

mod by horn :salut: "tom for moderator" :thumleft: :wink:
_________________________________________
Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...


14 jul 2008 23:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Olie die dunner wordt als ie ouder wordt.....???? Daar zouden heel veel mensen wat voor over hebben als het kon.

Volgens mij gewoon het effect van olie die na lang stil staan overal in het blok zit behalve waar het thuis hoort.

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat gewoon warm draaien heel slecht is voor de boxer motor. Een 911 heeft zeker 30 km rij(plezier) nodig om helemaal op temperatuur te komen en met een half uur warm draaien bereik je dat niet.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


14 jul 2008 23:34
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht 
Even de direkte reacties, daarna waarom.

1 - André je hebt gelijk. Er mee gaan rijden was de oplossing.
2- Jurgen, mijn Porsche is luchtgekoeld. Mijn motor laten draaien zonder koeling van rijwind kan de temperatuur best verhogen. Weet je waar jouw olieradiator/koeler zit? De mijne zit rechtsvoor.
3- Olaf, mee eens.
4- Tom, je bent duidelijk een Audi aanhanger en eigenaar van een Porsche met watergekoelde moter.
5- Maurice, olie die ouder wordt ondergaat een chemische reactie, zelfs volledig synthetische. H2O (water) wordt een steeds groter bestanddeel van de vloeistof. Het wordt dunner en komt langs de zuigerveren van je blok in de cylinders. Dat heet nou olieverbruik. Nog oudere olie kan via onderdruk/een verstopte ontluchtingsfilter van je carter direct in het huis van je luchtfilter komen en in je cylinder terechtkomen. Die olie verbrandt niet als benzine en komt als een blauwe walm uit je uitlaat.

Ik zocht naar een paar oplossingen en vond vragen op problemen als rook uit de uitlaat, schrikken en wat voor olie moet ik gebruiken bij een klassieke Porsche. Heb deze reactie geplaatst om diverse klassieke Porsche eigenaren een stukje verder te helpen met hun vragen nadat ik ook kon profiteren van raadgevingen in de forums hier.

Dus heren, afkraken mag, maar is het niet verstandiger om eerst eens na te denken en dan te vragen. Overigens heb ik een Porsche 911 SC uit 1981 met Cupvelgen en Toyo banden, een prachtwagen.

Voor eigenaren van een klassieke Porsche met rookproblemen of anders na het lang stilstaan heb ik nog extra tips. Laat Tom met zijn audies maar besluiten of dat nog kan hier. Wat doen audies overigens in een Porsche Forum


15 jul 2008 1:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Mijn 2.4T staat nu sinds oktober gestald en heeft in de tussentijd maar twee keer gelopen :( (1 x voor APK, 1 x toen ik weer in NL was).
Als ik er volgend jaar mee ga rijden, dan gaan alle vloeistoffen eruit (benzine trouwens door ermee te rijden :wink: ) en komen er nieuwe in. Kan niet meer vinden waar, maar heb ergens gelezen dat dat zowiezo aangeraden wordt vanwege het slechter worden van de olieen.

De benzinetank heb ik express 100% vol gelaten omdat dat het roesten van de tank tegengaat.
En ja, roken doen ze na lang stilstaan meestal wel (even). Ik was wel blij dat het na een minuutje of zo weer over was. 8)

Lekken doen ze als ze lang stilstaan trouwens allemaal. Vandaar dat 'effe laten lopen' misschien niet eens zo slecht is; Het smeert de cilinderwanden (die van mijn Ttje zijn van ijzer, dat roest anders eerder) en het laat de pakkingen weer even 'zetten'.

Citaat:
Wat doen audies overigens in een Porsche Forum


Een 924 is net zo goed een Porsche als ieder ander model met het logo op de neus. :salut:


15 jul 2008 2:46
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Eddy_Flevoland schreef:
Voor eigenaren van een klassieke Porsche met rookproblemen of anders na het lang stilstaan heb ik nog extra tips. Laat Tom met zijn audies maar besluiten of dat nog kan hier. Wat doen audies overigens in een Porsche Forum

Lekkere binnenkomer. Als ik het topic nog eens doorlees, vind ik je reactie aardig heftig in relatie tot de posts van anderen. Mocht dit jouw wijze van communiceren zijn (en mocht je je inderdaad zo snel 'afgekraakt' voelen) lijkt me het wellicht handiger dat je het maar bij lezen houdt... :?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


15 jul 2008 5:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
horn schreef:
Eddy_Flevoland schreef:
Voor eigenaren van een klassieke Porsche met rookproblemen of anders na het lang stilstaan heb ik nog extra tips. Laat Tom met zijn audies maar besluiten of dat nog kan hier. Wat doen audies overigens in een Porsche Forum

Lekkere binnenkomer. Als ik het topic nog eens doorlees, vind ik je reactie aardig heftig in relatie tot de posts van anderen. Mocht dit jouw wijze van communiceren zijn (en mocht je je inderdaad zo snel 'afgekraakt' voelen) lijkt me het wellicht handiger dat je het maar bij lezen houdt... :?


I couldn't agree more....

Inhoudelijk: als er zoveel vocht in je olie zit dat de olie er dun van wordt, dan zijn er hele gekke dingen aan de gang....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


15 jul 2008 13:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Tsja, je moet er dan ook gewoon een 100tal km mee rijden elk half jaar of zo, even lekker alle vocht eruit drijven! Dacht ik direct al bij het lezen van de OP.


15 jul 2008 22:55
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
lindemans schreef:
Inhoudelijk: als er zoveel vocht in je olie zit dat de olie er dun van wordt, dan zijn er hele gekke dingen aan de gang....

Helemaal mee eens :wink:
Dan krijg je heerlijke mayonaise en nu weet ik uit ervaring (ik heb nogal wat blokken open gehad :wink: ) dat die mayonaise de olie niet dunner maar juist dikker maakt.
Voreger overigens verzuurde olie nog in de loop van de tijd door de zwavel die er in terecht kwam maar dat is nagenoeg niet meer aan de orde hede ten dage :wink:

Verder sluit ik me helemaal bij Horn aan :thumleft:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


16 jul 2008 0:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht 
ik heb 1 keer mijn porsche 8 maanden (ofzo?) laten staan.
Toen kwamen er wat kleine probleempjes... (schokken, inhouden, niet mooi lopen)
Na opnieuw afstellen, nieuwe benzine, nieuwe olie en er een stuk mee rijden was het over, maar das niet de bedoeling.

Nu rijdt ik er MINIMAAL elke 1-2 maanden 1 lang stuk mee.

inderdaad, tank het best vol laten, niet alleen tege roest, maar ook tegen condens vorming.

trouwens 5w30 is niet voor Porsches! (oudere Porsches)



Als je er echt niet mee KAN rijden (geschorst, achter in garage enz)
lijkt het me inderdaad beter hem heel af en toe even te laten draaien... anders gaan sommige dingen TE veel uitdrogen en staan te lang zonder olie waardoor er sneller corrosie optreed.
Niet een jaar lang elke week laten draaien, maar gewoon 1x per 1-2 maanden ofzo lijkt me beter.
1-2 JAAR stilstaan is helemaal slecht voor een motor!

Maar nogmaals: eingelijk is de enige optie er af en toe een lang stuk mee rijden
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


16 jul 2008 9:59
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
928S4
Aalsmeer
Bericht 
Achteraf was er niets aan de hand. De garage die de servicebeurten en de APK uitvoerde had steeds hoogwaardige syntetische 5W30 gebruikt die kilometers meekon, maar geen jaren dik bleef. Mijn buurman heeft een brug en samen met hem heb ik het oliefilter vervangen en de olie, 10 liter Kroon Torsinth 10W40.

Daarna ben ik gaan rijden en naarmate de motor warmer werd onttrok zich een rookgordijn waar de geallieerden in 44 jalours op zouden zijn geweest. 30 km verder werd het een stuk minder en na 80 km zag ik vrijwel niets meer. Nu, een dag verder zijn de uitlaatgassen kleurloos.


Beste Eddy_Flevo,

Als ik het zo lees denk ik eerder dat je olie schraapveren vast hebben gezeten!

Verder vraag ik me af waarom je voor het merk "Kroon" kiest. In het engels hebben ze daar een goede gezegde voor "Penny wise, Pound foolish"

Heb je in deze auto ook een olie temp meter? Want daar moet je op afgaan bij het warmdraaien en niet de Koelvloeistof temp meter!


16 jul 2008 12:54
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Drago63 schreef:
Heb je in deze auto ook een olie temp meter? Want daar moet je op afgaan bij het warmdraaien en niet de Koelvloeistof temp meter!


Zeker niet bij een 911......... :) :)


16 jul 2008 14:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Wat ik doe, op aanraden van mijn dealer, is na het parkeren van mijn 911 de motor even te laten doordraaien totdat "alle" motorolie weer terug is in de olietank. Dat zou minder snel olie in de cilinders geven. Geeft ook wat tijd om eventuele erg hete motordelen wat te laten afkoelen.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


16 jul 2008 14:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Dat doe ik ook, maar dan eigenlijk om het oliepeil te meten. Heeft dus meerdere voordelen. :D
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


16 jul 2008 15:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
En om nog even naar het heerlijke geluid te luisteren voor ik het sleuteltje uit het contactslot draai :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


16 jul 2008 15:46
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht 
freaks!

(doe ik ook... :lol: )
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


16 jul 2008 16:35
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
928S4
Aalsmeer
Bericht 
Is zeker verstandig vooral na een snelle rit op de snel weg en als je Turbo er op hebt zitten is het een MUST!!! om de Turbo af te laten koelen.


16 jul 2008 16:43
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC Coupe
Zwolle
Bericht Stil laten staan
Hoi Eddie,
Een porsche moet je niet stil laten staan
Dat heb ik een keer meegemaakt
En dat doe ik zekker NOOIT meer
Warm draaien met een stilstaande porsche is niet bevordelijk
Doe dat zekrs niet
_________________________________________
Super Iphone in een super 911 sc


26 jul 2008 2:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
Nicolò schreef:
Wat ik doe, op aanraden van mijn dealer, is na het parkeren van mijn 911 de motor even te laten doordraaien totdat "alle" motorolie weer terug is in de olietank. Dat zou minder snel olie in de cilinders geven. Geeft ook wat tijd om eventuele erg hete motordelen wat te laten afkoelen.



hoe lang moet dat laten lopen duren voordat die 12 liter weer beneden is dan :?:


volgens mij is stilstaand warm laten lopen altijd beter als koud ze longen d,r uit trappen :wink:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


26 jul 2008 2:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Naar beneden? En 12 liter?
De olie gaat volgens mij naar boven het olietankje in en daar is maar heel weinig tijd voor nodig, kijk maar naar de oliepeilmeter in het dashboard als je stilstaat voor een stoplicht. Die wijzer loopt vlot op tot bovenaan. En er zal geen 12 liter die tank ingaan. :wink: Er zit altijd nog olie in de leidingen, motor en radiators.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


Laatst bijgewerkt door Nicolò op 27 jul 2008 8:44, in totaal 1 keer bewerkt.



26 jul 2008 7:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
928S4
Aalsmeer
Bericht 
Je doet voor het hard lopen toch ook eerst een warming up! :bang:
_________________________________________
Lead by Example


26 jul 2008 23:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.