Auteur |
Bericht |
Eddy_Flevoland
|
Rook uit uitlaat na jaren stilstaan en oudere motoren.
Als je Porsche na twee, drie jaar stlistand behoorlijk begint te roken ook al laat je de motor regelmatig draaien hoeft er nog niets aan de hand te zijn.
Tot half 2005 stalde ik mijn Porsche 911 SC uit 1981 in mijn opslag om de hoek. Reed er regelmatig mee maar eindigde de huur en stalde die in de garage van mijn ouders, wel 40 km verderop. Schorste de auto maar liep die regelmatig lopen.
De auto begon in de loop van de tijd steeds heftiger te roken tot ik er bijna aan hartverzakking van kreeg.
Achteraf was er niets aan de hand. De garage die de servicebeurten en de APK uitvoerde had steeds hoogwaardige syntetische 5W30 gebruikt die kilometers meekon, maar geen jaren dik bleef. Mijn buurman heeft een brug en samen met hem heb ik het oliefilter vervangen en de olie, 10 liter Kroon Torsinth 10W40.
Daarna ben ik gaan rijden en naarmate de motor warmer werd onttrok zich een rookgordijn waar de geallieerden in 44 jalours op zouden zijn geweest. 30 km verder werd het een stuk minder en na 80 km zag ik vrijwel niets meer. Nu, een dag verder zijn de uitlaatgassen kleurloos.
Oorzaak, de olie was te oud geworden en te dun. Een klein deel kwam juist door het steeds goedbedoelde warm laten draaien in het uitlaatsysteem terecht en voorzaakte juist die rook.
Tip, Als je een klassieke Porsche hebt toch minimaal 1 keer per 1,5 jaar jaar je olie verversen of als je Torsynth 10W40 gebruikt, 1 keer per jaar. dat is een deels minerale en deels syntetische olie en werkt bij mij geweldig. Je oliefilter kun je laten zitten tussen 1 beurt door, maar als je toch vervangt, die ook. Zelfs als particulier ben je minder dan € 100,00 kwijt aan filter en de 10 liter olie.
Groet,
Eddy_Flevoland
|
14 jul 2008 22:40 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Porsche en stilstaan....................
Rije met dat ding,drive it like you stole it
ps,welkom hier.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
14 jul 2008 22:44 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Rook uit uitlaat na jaren stilstaan en oudere motoren.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 jul 2008 22:56 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Met warmdraaien krijg je de olie niet op temperatuur volgens mij...is eerder slecht dan goed.
|
14 jul 2008 23:02 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Die mening deel ik - of (uit) laten staan, of gaan rijden
|
14 jul 2008 23:09 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
14 jul 2008 23:15 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Olie die dunner wordt als ie ouder wordt.....???? Daar zouden heel veel mensen wat voor over hebben als het kon.
Volgens mij gewoon het effect van olie die na lang stil staan overal in het blok zit behalve waar het thuis hoort.
Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat gewoon warm draaien heel slecht is voor de boxer motor. Een 911 heeft zeker 30 km rij(plezier) nodig om helemaal op temperatuur te komen en met een half uur warm draaien bereik je dat niet.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
14 jul 2008 23:34 |
|
|
Eddy_Flevoland
|
Even de direkte reacties, daarna waarom.
1 - André je hebt gelijk. Er mee gaan rijden was de oplossing.
2- Jurgen, mijn Porsche is luchtgekoeld. Mijn motor laten draaien zonder koeling van rijwind kan de temperatuur best verhogen. Weet je waar jouw olieradiator/koeler zit? De mijne zit rechtsvoor.
3- Olaf, mee eens.
4- Tom, je bent duidelijk een Audi aanhanger en eigenaar van een Porsche met watergekoelde moter.
5- Maurice, olie die ouder wordt ondergaat een chemische reactie, zelfs volledig synthetische. H2O (water) wordt een steeds groter bestanddeel van de vloeistof. Het wordt dunner en komt langs de zuigerveren van je blok in de cylinders. Dat heet nou olieverbruik. Nog oudere olie kan via onderdruk/een verstopte ontluchtingsfilter van je carter direct in het huis van je luchtfilter komen en in je cylinder terechtkomen. Die olie verbrandt niet als benzine en komt als een blauwe walm uit je uitlaat.
Ik zocht naar een paar oplossingen en vond vragen op problemen als rook uit de uitlaat, schrikken en wat voor olie moet ik gebruiken bij een klassieke Porsche. Heb deze reactie geplaatst om diverse klassieke Porsche eigenaren een stukje verder te helpen met hun vragen nadat ik ook kon profiteren van raadgevingen in de forums hier.
Dus heren, afkraken mag, maar is het niet verstandiger om eerst eens na te denken en dan te vragen. Overigens heb ik een Porsche 911 SC uit 1981 met Cupvelgen en Toyo banden, een prachtwagen.
Voor eigenaren van een klassieke Porsche met rookproblemen of anders na het lang stilstaan heb ik nog extra tips. Laat Tom met zijn audies maar besluiten of dat nog kan hier. Wat doen audies overigens in een Porsche Forum
|
15 jul 2008 1:19 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Mijn 2.4T staat nu sinds oktober gestald en heeft in de tussentijd maar twee keer gelopen (1 x voor APK, 1 x toen ik weer in NL was).
Als ik er volgend jaar mee ga rijden, dan gaan alle vloeistoffen eruit (benzine trouwens door ermee te rijden ) en komen er nieuwe in. Kan niet meer vinden waar, maar heb ergens gelezen dat dat zowiezo aangeraden wordt vanwege het slechter worden van de olieen.
De benzinetank heb ik express 100% vol gelaten omdat dat het roesten van de tank tegengaat.
En ja, roken doen ze na lang stilstaan meestal wel (even). Ik was wel blij dat het na een minuutje of zo weer over was.
Lekken doen ze als ze lang stilstaan trouwens allemaal. Vandaar dat 'effe laten lopen' misschien niet eens zo slecht is; Het smeert de cilinderwanden (die van mijn Ttje zijn van ijzer, dat roest anders eerder) en het laat de pakkingen weer even 'zetten'.
Een 924 is net zo goed een Porsche als ieder ander model met het logo op de neus.
|
15 jul 2008 2:46 |
|
|
horn
PF #57
|
Lekkere binnenkomer. Als ik het topic nog eens doorlees, vind ik je reactie aardig heftig in relatie tot de posts van anderen. Mocht dit jouw wijze van communiceren zijn (en mocht je je inderdaad zo snel 'afgekraakt' voelen) lijkt me het wellicht handiger dat je het maar bij lezen houdt...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 jul 2008 5:44 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
I couldn't agree more....
Inhoudelijk: als er zoveel vocht in je olie zit dat de olie er dun van wordt, dan zijn er hele gekke dingen aan de gang....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
15 jul 2008 13:42 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Tsja, je moet er dan ook gewoon een 100tal km mee rijden elk half jaar of zo, even lekker alle vocht eruit drijven! Dacht ik direct al bij het lezen van de OP.
|
15 jul 2008 22:55 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Helemaal mee eens
Dan krijg je heerlijke mayonaise en nu weet ik uit ervaring (ik heb nogal wat blokken open gehad ) dat die mayonaise de olie niet dunner maar juist dikker maakt.
Voreger overigens verzuurde olie nog in de loop van de tijd door de zwavel die er in terecht kwam maar dat is nagenoeg niet meer aan de orde hede ten dage
Verder sluit ik me helemaal bij Horn aan
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
16 jul 2008 0:06 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
ik heb 1 keer mijn porsche 8 maanden (ofzo?) laten staan.
Toen kwamen er wat kleine probleempjes... (schokken, inhouden, niet mooi lopen)
Na opnieuw afstellen, nieuwe benzine, nieuwe olie en er een stuk mee rijden was het over, maar das niet de bedoeling.
Nu rijdt ik er MINIMAAL elke 1-2 maanden 1 lang stuk mee.
inderdaad, tank het best vol laten, niet alleen tege roest, maar ook tegen condens vorming.
trouwens 5w30 is niet voor Porsches! (oudere Porsches)
Als je er echt niet mee KAN rijden (geschorst, achter in garage enz)
lijkt het me inderdaad beter hem heel af en toe even te laten draaien... anders gaan sommige dingen TE veel uitdrogen en staan te lang zonder olie waardoor er sneller corrosie optreed.
Niet een jaar lang elke week laten draaien, maar gewoon 1x per 1-2 maanden ofzo lijkt me beter.
1-2 JAAR stilstaan is helemaal slecht voor een motor!
Maar nogmaals: eingelijk is de enige optie er af en toe een lang stuk mee rijden
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
16 jul 2008 9:59 |
|
|
Drago63
928S4Aalsmeer
|
Achteraf was er niets aan de hand. De garage die de servicebeurten en de APK uitvoerde had steeds hoogwaardige syntetische 5W30 gebruikt die kilometers meekon, maar geen jaren dik bleef. Mijn buurman heeft een brug en samen met hem heb ik het oliefilter vervangen en de olie, 10 liter Kroon Torsinth 10W40.
Daarna ben ik gaan rijden en naarmate de motor warmer werd onttrok zich een rookgordijn waar de geallieerden in 44 jalours op zouden zijn geweest. 30 km verder werd het een stuk minder en na 80 km zag ik vrijwel niets meer. Nu, een dag verder zijn de uitlaatgassen kleurloos.
Beste Eddy_Flevo,
Als ik het zo lees denk ik eerder dat je olie schraapveren vast hebben gezeten!
Verder vraag ik me af waarom je voor het merk "Kroon" kiest. In het engels hebben ze daar een goede gezegde voor "Penny wise, Pound foolish"
Heb je in deze auto ook een olie temp meter? Want daar moet je op afgaan bij het warmdraaien en niet de Koelvloeistof temp meter!
|
16 jul 2008 12:54 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Zeker niet bij een 911.........
|
16 jul 2008 14:43 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Wat ik doe, op aanraden van mijn dealer, is na het parkeren van mijn 911 de motor even te laten doordraaien totdat "alle" motorolie weer terug is in de olietank. Dat zou minder snel olie in de cilinders geven. Geeft ook wat tijd om eventuele erg hete motordelen wat te laten afkoelen.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
16 jul 2008 14:53 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dat doe ik ook, maar dan eigenlijk om het oliepeil te meten. Heeft dus meerdere voordelen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
16 jul 2008 15:20 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
En om nog even naar het heerlijke geluid te luisteren voor ik het sleuteltje uit het contactslot draai
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
16 jul 2008 15:46 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
freaks!
(doe ik ook... )
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
16 jul 2008 16:35 |
|
|
Drago63
928S4Aalsmeer
|
Is zeker verstandig vooral na een snelle rit op de snel weg en als je Turbo er op hebt zitten is het een MUST!!! om de Turbo af te laten koelen.
|
16 jul 2008 16:43 |
|
|
Sega
Porsche 911 SC CoupeZwolle
|
Stil laten staan
Hoi Eddie,
Een porsche moet je niet stil laten staan
Dat heb ik een keer meegemaakt
En dat doe ik zekker NOOIT meer
Warm draaien met een stilstaande porsche is niet bevordelijk
Doe dat zekrs niet
_________________________________________ Super Iphone in een super 911 sc
|
26 jul 2008 2:45 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
hoe lang moet dat laten lopen duren voordat die 12 liter weer beneden is dan
volgens mij is stilstaand warm laten lopen altijd beter als koud ze longen d,r uit trappen
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
26 jul 2008 2:53 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Naar beneden? En 12 liter?
De olie gaat volgens mij naar boven het olietankje in en daar is maar heel weinig tijd voor nodig, kijk maar naar de oliepeilmeter in het dashboard als je stilstaat voor een stoplicht. Die wijzer loopt vlot op tot bovenaan. En er zal geen 12 liter die tank ingaan. Er zit altijd nog olie in de leidingen, motor en radiators.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 27 jul 2008 8:44, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 jul 2008 7:56 |
|
|
Drago63
928S4Aalsmeer
|
Je doet voor het hard lopen toch ook eerst een warming up!
_________________________________________ Lead by Example
|
26 jul 2008 23:20 |
|
|