Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:40



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Specifiek vermogen in relatie tot cilinderinhoud 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Specifiek vermogen in relatie tot cilinderinhoud
Kan iemand me uitleggen waarom motoren met een kleine cilinderhoud een hoger specifiek vermogen hebben dan motoren met een grotere inhoud. Bijvoorbeeld: een 50CC Kreidler van Veen had in de jaren 70 al 20 PK (bron: (geinig!!) artikel) dus ca. 400 PK/liter terwijl een moderne F1 motor ca. 750 PK haalt uit 2.400CC dus 'maar' ca. 300 PK per liter. (N.B. uiteraard 2 takt v.s. 4 takt maar daar zal het niet (volledig) aan liggen).

Edit: reken foutje
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


Laatst bijgewerkt door Maarten op 23 apr 2009 21:24, in totaal 2 keer bewerkt.



23 apr 2009 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Sweatmaker
Bericht Re: Specifiek vermogen in relatie tot cilinderinhoud
Volgens mij moet het 400 pk zijn maar goed.

Ik denk dat het belangrijkste argument levensduur en mondiale bruikbaarheid zal luiden.

Hoe meer "opgevoerd" , hoe korter de levensduur (jouw Van Veen was destijds een behoorlijke racemachine) en ook de brandstof moet dan volgens mij een hoger octaangetal hebben. Dit laatste is echt niet overal het geval.

Groet, Theo


23 apr 2009 21:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Specifiek vermogen in relatie tot cilinderinhoud
Levensduur zal in dit geval vergelijkbaar zijn denk ik....
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


23 apr 2009 21:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht Re: Specifiek vermogen in relatie tot cilinderinhoud
Mijn redenatie:
Het heeft zeker met 2-takt versus 4-takt te maken.
Maar daarnaast ook met de verliezen die je hebt door zwaardere onderdelen. Grotere motoren hebben zwaardere zuigers, kleppen, nokkenassen, etc. Dit levert een hogere traagheid op (minder makkelijk in beweging te krijgen) en een hogere belasting als de boel éénmaal beweegt.
De zuigersnelheden (bij langeslagmotoren hoger dan bij korteslagmotoren) zijn ook bepalend. Deze kunnen door de grootte van de G-krachten en de benodigde oliefilm niet hoger zijn dan zo'n 20-25 m/s.
Bij kleine motoren met lichte zuigers zullen de G-krachten relatief kleiner zijn en daardoor de belastbaarheid en het specifieke vermogen hoger.
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


23 apr 2009 21:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Specifiek vermogen in relatie tot cilinderinhoud
Is niet te vergeliijken, 2 takt versus 4 takt. Een ongeblazen 4 takt motor levert 12 pk/liter per 1000 toeren. Er is maar één verbranding tijdens twee krukasrotaties. Een twee takt levert bij iedere krukas rotatie een verbranding en dus koppel en daarmee vermogen. Alleen is het niet zo dat het koppel en vermogen daarmee ook twee keer zo hoog zijn.
Wel interessante info is hier te vinden;
Koppel versus vermogen
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


23 apr 2009 22:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 S2 en 944 N/A Sky Limit 2.5 liter klasse racer
Nijmegen
Bericht Re: Specifiek vermogen in relatie tot cilinderinhoud
en niet te vergeten wrijvingsverlies, bij grotere motor relatief groter.
_________________________________________
'live like there is no tomorrow'


25 apr 2009 11:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Specifiek vermogen in relatie tot cilinderinhoud
heeft het ook niet iets met de slag en boring te maken,


mijn 2 takt had relatief veel vermogen maar veel minder koppel,


robert

na de vraag nog eens doorgelzen te heben :
die twee dingen kunne we zo niet vergelijken,
het heeft ook te maken met waar de moter voor ontworpen is.

een twee takt is niet ontworpen voor een brede power band,
het beschikbare vermogen is maar beperkt beschikbaar,
de koppel is ook veel minder.

een4 takt heeft een bredere powerband, waardoor dezemakkelijker rijdt.
het is best te doen een 4 takt te ontwerpe die en hoog vermogen levert mar ook dan zal deze minder breed inzet bar zijn.

de kreidler eerder genoemd is ook geen gewone 2takt maar een volledige race machine.
_________________________________________
remmen is angst


25 apr 2009 13:14
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.