Auteur |
Bericht |
993Yvon
Ferdinand Alexander Porsche
|
Onregelmatig stationair toerental bij koude start 993
Allen,
Ik heb, tot ik met de 993 ga rijden, een onregelmatig stationair toerental zoals besproken in: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... ionair+993.
Ik heb op het www met diverse zoekacties verschillende oorzaken gevonden zoals vacuumlekken, carbon build-up (veroorzaakt door korte stukjes rijden), ISV vervuiling en diverse mogelijk elektrische oorzaken. Ik heb de stationairklep (ISV) schoongemaakt en de lambdasonde is bij de dealer vervangen. Ook heeft de dealer de computer uitgelezen en niets gevonden waardoor elektrische klachten onwaarschijnlijk zijn.
In het bovengenoemde draadje werd injectorcleaner geadviseerd. Heeft iemand de klacht niet meer sinds er cleaner is gebruikt? Of is de klacht er nog wel en is er een andere oorzaak gevonden?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Ed
_________________________________________ "Comfort is not what makes driving fun, it is more on the opposite."
|
11 maart 2009 12:33 |
|
|
993Yvon
Ferdinand Alexander Porsche
|
Voor de geinteresseerden:
Na weer wat surfen kwam ik een duits draadje tegen; wellicht hier alles verzamelen rondom dit probleem?
link: http://www.pff-online.de/wbb2/thread.ph ... r=0&page=2
Gr,
Ed
_________________________________________ "Comfort is not what makes driving fun, it is more on the opposite."
|
11 maart 2009 17:58 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Onregelmatig stationair toerental bij koude start 993
Ed,
Is er 'n reden waarom je niet meteen gaat rijden, na het starten
|
11 maart 2009 20:42 |
|
|
993Yvon
Ferdinand Alexander Porsche
|
@ Olaf,
Het gaat misschien voor sommigen nergens over, maar starten en dan een paar seconden het zogenaamde 'zagen' ervaar ik als zeer onaangenaam. Het lijkt of je stoer aan het gassen bent. Het zagen gaat door tot ik wegggereden ben en dan is het weg. Geen normale situatie vind ik. Dat moet op te lossen zijn.
Gr,
Ed
_________________________________________ "Comfort is not what makes driving fun, it is more on the opposite."
|
11 maart 2009 21:41 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Zit er op een 993 ook een stappenmotor net als op een 964? Of is dat de ISV? Ook wel eens gehad, schoon gemaakt met remmenreiniger: opgelost!
Moet maar net geluk hebben dat dat net de oorzaak is..........
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
11 maart 2009 22:05 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Op het Duitse forum staat inderdaad al wat meer info tav mogelijke oorzaken en oplossingen.
Wil je jouw oplossing wel straks (ook) hier posten Ed? Mijn Nederlands is beter dan m'n Duits.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
11 maart 2009 22:32 |
|
|
993Yvon
Ferdinand Alexander Porsche
|
Jaco,
Bedankt voor je reactie. Als de stappenmotor een probleem zou geven, zou dat zowel warm als koud gebeuren, niet?
Allen,
Hierbij wederom een draadje. Mijn oplossing zit er nog niet bij.
http://www.911uk.com/viewtopic.php?t=40 ... 408b2bc85c
Gr,
Ed
_________________________________________ "Comfort is not what makes driving fun, it is more on the opposite."
|
13 maart 2009 11:14 |
|
|
993Yvon
Ferdinand Alexander Porsche
|
Re: Onregelmatig stationair toerental bij koude start 993
Allen,
Na bijna alle sensoren voor de koudloopregeling volgens het boek van Adrian Streather te hebben gecontroleerd, bleek de luchtmassameter (LMM) de meest voor de hand liggende oorzaak. De connector van de LMM bleek aardig wat corrosie te vertonen. Achteraf is de oorzaak eigenlijk logisch want het signaal wat door de LMM wordt afgegeven is maar 160 mV. Weerstand in een connectorovergang kun je dus niet gebruiken omdat een gedeelte van het signaal over die weerstand gaat 'staan'. Je verliest dus een gedeelte van de spanning in de plug wat door de DME moet worden gebruikt voor de regeling. Nadat ik de pinnen en sockets heb schoongemaakt, is het euvel zo goed als verholpen. Ook heb ik twee tankbeurten injectorcleaner toegevoegd en ben ik inmiddels overgestapt van XL Texaco naar V-power van Shell. Ik heb het vermoeden dat al deze veranderingen hebben geleid tot de oplossing.
Gr,
Ed
_________________________________________ "Comfort is not what makes driving fun, it is more on the opposite."
|
23 mei 2009 9:22 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Re: Onregelmatig stationair toerental bij koude start 993
Hai Ed, fijn dat je het op heb kunnen lossen. Zal wel een lekker gevoel zijn nu Met belangstelling je draadje gelezen, en weer wat meer kennis verkregen over de 993. Bedankt voor de goede uitleg
|
24 mei 2009 8:36 |
|
|
Erik 912T
993T varioram, ex 912T '69Wassenaar
|
Re: Onregelmatig stationair toerental bij koude start 993
+1
|
24 mei 2009 9:53 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Onregelmatig stationair toerental bij koude start 993
Een mooie afsluiting van dit topic.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
24 mei 2009 10:13 |
|
|