Auteur |
Bericht |
Kevin
Porsche 944 '89Amsterdam
|
Double Clutch
Dat wil ik ook! Zat laatst bij iemand in de auto die het deed. Damn wat klinkt dat gaaf! Voor- nadelen graag en natuurlijk, hoe doe ik dat?! Kan ik vanmiddag ff mijn techniek bijschaven.
19:15: Rijden we hier nou allemaal automaat of kunnen we het gewoon niet?
|
18 jan 2004 17:27 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
| | | | Jeroen914 schreef: Op verzoek van een niet nader te noemen forum-lid hierbij een korte uitleg over "heel & toe" remmen De bedoeling is om tijdens het remmen/terugschakelen met 2 voeten 3 pedalen tegelijk te bedienen, zodat er tijdens het remmen tussengas gegeven kan worden (al dan niet in combinatie met double clutchen) Het gaat als volgt: Koppeling in (gewoon met je linker voet) Met je tenen de rem intrappen en je voet iets schuin houden zodat je met de buitenkant van je voet het gaspedaal in kan trappen om tussen gas te geven (intussen blijf je dus door remmen) Tijdens het tussengas terug schakelen Koppeling los Rem los In combinatie met double clutchen: Rem in trappen Koppeling in Versnelling naar vrij Koppeling op laten komen D.m.v. heel & toe tussengas geven (je bent dus nog steeds aan het remmen) Koppeling in Versnelling uit vrij naar een tandje lager Koppeling op Rem los De bedoeling van het tussen gas is om de motor (ontkoppelt of in z'n vrij) op ongeveer het toerental te brengen dat 'ie zal hebben NA het terugschakelen Vooral in combi met double clutchen spaar je de sychro's in je bak (worden zo niet of nauwelijk belast), de koppeling wordt ook minder belast (toerental van motor en bak is vrijwel gelijk, dus de koppeling slipt niet) en ook de aandrijf assen krijgen minder op hun donder. Als je het toerental van het tussengas goed kiest vol je dat de bak zichzelf in de lagere versnelling "zuigt". Het zijn best een hoop handelingen die je nu tegelijk uit moet voeren, dus voor je het goed onder de knie hebt en het zonder nadenken kan toepassen (en dat ook nog eens net zo snel als normaal terug schakelen) ben je wel effe verder Super gaaf! gr. Jeroen | | | | |
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=382
Groet,
Eric
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
18 jan 2004 20:25 |
|
|
Kevin
Porsche 944 '89Amsterdam
|
Heerlijk, ik lees 99% hier en mis ik dat nou net.
|
18 jan 2004 21:11 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
voordelen:
minder geweld aan koppeling, motor, bak en aandrijfassen
nadelen:
effe oefenen
Succes
gr.
Jeroen
|
18 jan 2004 23:24 |
|
|
kevin-GT
CGT is besteld!!Boxtel
|
Ik zal het een proberen op mijn fiets
_________________________________________ Kevin, "Adult" met Porsche geduld.
|
18 jan 2004 23:26 |
|
|
John
Cayenne
|
Nogmaals erg leuk die klutsieklutsie techniek, maar wel ff vermelden dat deze technike vooral vroeger gebruikt werd om te schakelen in auto's en vooral grote Trucks ala Mack en Peterbelt.
Deze bezaten toen nog geen syncromeshringen en schuine vertandingen om het allemaal soepel in elkaar te laten verlopen, hierdoor liet je inderdaad de prisas het zelfde toerental draaien als de secundaire waardoor je geen schoonmoeder schakel geluiden kreeg.
Nu gewoon erin rammen die handel, tis er voor gemaakt, maar er zijn malloten die het zgn ruig vinden klinken om als een Mack te schakelen, maar let op een (gewoonte) foutje en je heb me een "bak"ellende waar de regering jaloers op is jongens, pas op met dat gekluts.
Ik persoonlijk vindt niks mooiers als lekker razendsnel shiften huppetee van een naar twee ect. ect. das pas een racy geluid.
|
19 jan 2004 16:11 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Kan bijna niet wachten op de reactie
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
19 jan 2004 16:16 |
|
|
Shark
Middelburg
|
|
19 jan 2004 16:23 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
John,
Idd. double clutchen dateert nog van de eerste T-Fords. Bakken zonder synchro's
DC doe je alleen bij terug schakelen
Als je oplet zal je merken dat iedere courreur heel-and-toe/double clutch terug schakeld (tenzij ze een sequenciele bak hebben)
Zelfs in de F1 wordt er zo terug geschakeld, alleen doet de courreur het niet meer, maar regelt de computer dat.
En zoals ik reeds eerder zei... er is niks mooiers dan een perfect (vloeiend en goed getimed) uitgevoerde heel-and-toe / double clutch rem/terugschakel actie
Is trouwens net zo snel als gewoon remmen / terug schakelen
Reactie snel genoeg heren???
Als je niet kan schakelen, moet je een tiptronic nemen
gr.
Jeroen
|
19 jan 2004 16:24 |
|
|
John
Cayenne
|
Tiptronic????
Nee sorry, das niks voor mij, heb bewust enkele proefritten gemaakt in een 996 tip en kon er niet warm voor lopen, in een Porsche lekker snoeihard shiften.
Tja 'k ben een eigenwijse Ollander dus een doe het zelfer, enne is goedkoper he een zesbak ipv een tiptronic.
Maar ook iets anders dat hatten volgens jouw manier lukt mij niet echt met die 44er kano's van me, moet toch echt hak rem - punt gas.
|
19 jan 2004 20:19 |
|
|
horn
PF #57
|
In de tip lekker cruisen en heel-toe'en met links op maat van de muziek.
Kom je er ook en hou je de boel heel...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 jan 2004 21:02 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Hoe groter je kano's, hoe makkelijker het is... (heb zelf maar maatje 41 en lukt prima, dus )
gr.
Jeroen
ps.
je rechter voet iets 'kantelen' over je enkel...
pps.
geef je de 8ste wel een privé les
Laatst bijgewerkt door Jeroen914 op 19 jan 2004 23:14, in totaal 1 keer bewerkt.
|
19 jan 2004 23:02 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Hebbe ze ook pedaalsetjes voor met "hulpstukjes" erop hoor ...
|
20 jan 2004 6:38 |
|
|
Kevin
Porsche 944 '89Amsterdam
|
Ok Jeroen ik heb je uitleg geprint, ga het straks ff proberen. In een Polo'tje.
|
20 jan 2004 11:52 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Die had ik hier pas gepost... Maar volgens de heren hier hebben die een te hoog Golf GTI gehalte
gr.
Jeroen
|
20 jan 2004 14:46 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Niet lezen en rijden tegelijk he? Dat is vragen om ellende
gr.
Jeroen
|
20 jan 2004 14:47 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
tja ... niet alles is "pats & Sjhonny"" hé ... soms zit er ook wel degelijk een bedoeling achter ...
|
20 jan 2004 15:22 |
|
|
Kevin
Porsche 944 '89Amsterdam
|
haha ik wou dat ik een recorder had. Of overtoeren, of lekker schokken. Nog tips?
|
20 jan 2004 16:20 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Zoveel moeilijker/anders dan gewoon schakelen is het nou ook weer niet hoor...
Begin anders eerst eens met alleen heel-and-toe, als dat lukt doe je het double-clutchen later
gr.
Jeroen
PS. als je snel wilt leren H.A.T-en, stel dan je stationair op 0 toeren af
Zo heb ik het ook geleerd... moest wel HAT-en anders sloeg de motor af
|
20 jan 2004 17:36 |
|
|
Kevin
Porsche 944 '89Amsterdam
|
Dank u kan ook enigsins liggen aan dat ik reed met 2 maten te grote laarzen maar a la.
|
20 jan 2004 18:12 |
|
|
horn
PF #57
|
Je voelde je een beetje John R met maat 44? Of wilde je zowel proberen of je kon HAT'en en gelijk Johns ongelijk bewijzen dat het ook met maatje 44 kon?
Tip in D
HAT - linkervoet (op de maat van de muziek).
Ik oefen nu een dagje en word er aardig goed (lees: maatvast) in. Nu nog een goede muziekinstallatie erin en all is well
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
20 jan 2004 19:01 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Hey Horn,
Ik ben ook een ster in HAT-en Met mijn maat 45 in de Shark geen enkel probleem
Groeten,
SharkS4 auto
|
20 jan 2004 19:13 |
|
|
horn
PF #57
|
Ik heb gemerkt dat de kwaliteit van het HAT'en erg afhankelijk is van welk CD'tje je opzet. Hoe beter de beats, hoe beter de HAT!
TIP RULEZ!
|
20 jan 2004 19:25 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
SharkS4 auto is het toch?
Groet,
Eric -diebewustmettiptronicheeftproefgeredenendaardoorzondertwijfelvoorhandbakheeftgekozen-
|
20 jan 2004 20:18 |
|
|