Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 8:48

Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
oliepeilcontrole 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: oliepeilcontrole
Interessant topic. Ik houd de olie ook extra in de gaten en heb met veel interesse jullie bijdragen gezien. Wat mij opviel was ,dat sommigen verschillende waarden opgeven voor de hoeveelheid olie tussen min en max op de peilstok. Olaf heeft het over minder dan 1 liter tussen min en max. Paul II heeft het over 1,75 liter. Het Instructieboekje (993) geeft 1,5 liter tussen min en max aan. Of is er een verschil op dat punt tussen de 993 en de 964?

Het instructieboekje geeft ook aan nooit meer dan 0.5 liter per keer bij te bullen.

Dan verder over het bijvullen. Iedereen heeft daar weer een ander idee over. Bij mij is de olie 600 km geleden ververst. De olie is nog steeds erg helder en ik vind het (dus) niet makkelijk om precies te zien waar de olie precies op de peilstok staat. Ik heb een lange rit voor de boeg en neem aan, dat de olie dan wel snel donker gaat "kleuren."

Wanneer olie bijvullen? Ook daar zie ik geen eenduidige lijn. Het instructieboekje zegt, dat de motorolie bijgevuld moet worden wanneer de "wijzer in het onderste vlak van de meter staat". Dat is nogal algemeen gesteld. Verder zegt het instructieboekje, dat "de wijzer nooit in het rode vlak terecht mag komen". Hetgeen derhalve betekent, dat ergens tussen horizontaal en rode vlak bijgevuld moet worden. Nergens staat echter omschreven wanneer moet worden bijgevuld uitgaande van de oliestand op de peilstok. Ik vraag mij trouwens af of de oliepeilmeter en de oliestand volgens de peilstok betrouwbaar correleren.

Ik ga nu ervaring opdoen met die oliestanden. Voorlopig houd ik aan, dat de oliehoeveelheidsmeter niet in het rode vlak mag komen en het oliepeil op de peilstok minimaal een cm boven het onderste streepje moet staan. Of is dat een slecht idee :scratch:

Laatst bijgewerkt door jan-1 op 17 apr 2010 19:58, in totaal 3 keer bewerkt.

17 apr 2010 15:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
718 Cayman S
Loosdrecht
Dat is een prima idee :!:
Zowel peilstok als meter in de gaten houden, dan weet je op een gegeven moment vanzelf welke oliehoeveelheid bij welke stand van de meter hoort.
Verse olie is idd moeilijker af te lezen, maar als je de peilstok goed droog maakt voor het peilen moet het lukken.
Bij de 3.2 zit er 1,5 liter tussen min en max.

17 apr 2010 15:14
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Mijn verschil tussen max. en min. heeft betrekking op de 993.
De 997 heeft geen peilstok meer.
Van de 3.2 weet ik het niet meer, maar als Rad zegt 1,5 liter, wie ben ik dan... :wink:

Helemaal onderin de hoeveelheidsmeter, tegen het rode vlak, betekent halverwege op de peilstok!
Dus nog helemaal geen stress dan; ook als de meter dan niet meer 'los' komt dus.
Alleen weet je daarna niet meer waar het peil is en daarom vulde ik altijd bij zodat de naald bleef bewegen :idea:
En wel altijd tot max. op de peilstok.
Kijk op peilstok aan beide kanten en je vindt de nivo-aanduiding wel, ook bij heldere olie. Laatste blijft een tijd zo.

Dit alles bij juiste meet condities, dus: horizontaal, stationair en warm.
Alle andere condities tellen niet.

Zoals Rad aangeeft - wijs man :D - gewoon gaan rijden, regelmatig checken, meten etc. en je ondekt het allemaal wel.

Overigens ontdekte ik afgelopen weekend dat het beetje verwarrend is, het oliepeilen in het 911 wereldje: bij de 996 met de motor uit :idea: :shock:
Bij de 997 MKII is dat weer normaal, dus draaiende motor, etc.. :wink:

17 apr 2010 16:03
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bij de 3.2 is het verschil tussen min en max 1,75 liter.

17 apr 2010 18:03
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4
Noord Holland
Olaf schreef:
Rene964c4 schreef:
klopt, dus gas er op :drive:

... pas als 'ie op bedrijfstemperatuur is :wink:

Hi Olaf,
Vandaag lekker warm gereden en hij bleef toch nog net in het rood hangen, een kleine liter erbij gegooid staat hij weer net even boven het midden, zat volgens mij blik op de pijlstok aan de onderkant, maar blijft moeilijk te zien vind ik :shock:
en tijdens het rijden zakt hij als gewoon naar beneden en als ik stil sta komt ie weer mooi omhoog.
Dus volgens mij gaat ie weer lekker zo.

17 apr 2010 20:17
Profiel
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Een luchtgekoelde 911 met een warme draaiende motor op een vlakke ondergrond peilen.

17 apr 2010 21:50
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Ik peil ook met stok en met de meter. Vul bij tot de meter weer halverwege staat, maar nooit meer dan 0,5 liter in een keer erbij. Begin te vullen indien de meter niet meer omhoog komt, en dus het peil op de stok iets onder de helft zit van het "kurkentrekker-deel" van de peilstok.

Merkwaardig genoeg gaat mijn P steeds minder olie verbruiken. Ik heb mijn P nu een jaar, en gekocht met 70k km op de teller. Afgeleverd met een beurt, en nieuwe olie (0W40 Mobil). Bij aanvang 1 liter op de 1k km verbruik. Nu ben ik 10k km verder, en heb ik 3k km geleden de laatste keer bijgevuld. Meter staat vrolijk in het midden, en peilstok ruim boven midden. Geweldig natuurlijk. Geen idee hoe dit kan. Vermoedelijk zat er een andere olie in, en is deze dunner waardoor de P bij aanvang meer verbruikt? Ik rij overigens met regelmaat door Duitsland op hoge snelheid, mogelijk dat het motortje dus beter is gaan presteren? Donderdag gaat de P naar Pon voor een 80k beurt, ben benieuwd of het verbruik dan weer terugzakt.

18 apr 2010 7:11
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Verdwenen motorolie wordt (deels) opgevuld met brandstof en water.
Bij lange ritten kan e.e.a. weer uit de motorolie verdampen.

18 apr 2010 10:00
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Nicolò schreef:
Verdwenen motorolie wordt (deels) opgevuld met brandstof en water.
Bij lange ritten kan e.e.a. weer uit de motorolie verdampen.

Zoals je zegt alleen bij korte ritjes, als er ook genoeg lange ritten worden gereden dan komt dit ahgi niet voor.

18 apr 2010 10:19
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Nicolò schreef:
Bij de 3.2 is het verschil tussen min en max 1,75 liter.

Rad :wink:

20 apr 2010 15:50
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3