Auteur |
Bericht |
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Revisie motor Porsche 964
Ik hoor allerhande wilde verhalen over hoeveel een revisie van een motor mag of kan kosten.
Stel, je hebt een 964 die niet meer zo 100% dicht is met 150.000km.
Deze motor wil je gewoon goed hebben, dus je brengt hem binnen bij een specialist, met de vraag.. reviseer die motor.
Welke onderdelen zal de specialist vervangen, welke stukken reviseren, wat zijn de prijzen van die onderdelen, wat is de verhouwding werk/ materiaal ?
Kan iemand met enige technische bagage dit even neeschrijven hier ?
En kunnen porschisten met ervaring in het laten reviseren van hun motor hier wat details geven ?
(mod by horn - van Porsch in de header maar weer eens Porsche gemaakt - )
|
12 maart 2005 12:07 |
|
|
fransk
Tijdelijk Porsche-loos; Jaguar XJ8;Maastricht
|
Zie bv website van Lammertink: www.lammertink-porsche.nl
(prijslijst onderhoud)
Minimale kosten om olielekkage motor te verhelpen, door cilindervoetpakkingen te vernieuwen: ongeveer 3.190 euro...
Rest komt er nog bij, zoals revisie van onderdelen als het nodig is.
|
12 maart 2005 12:11 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Peter,
Is iets dat je nooit op voorhand kan zegge ... jammer genoeg ...
Wat komt er allemaal tevoorschijn als je het blokkie openpleurt ...
Denk dat je tussen de 4000 en 8000 €urootjes mag tellen ...
Als het blok dan toch open ligt ... ga je dan zaken niet vervangen/reviseren die maar bedenkelijk zijn ...
Maar kvind 150.000km toch aan de lage kant hoor ... al kan het wel ... maar toch ...
Wat is precies je probleem ... lekje ... lekken ... of een zwembadje olie onder de auto
Of heb je nog andere aanwijzingen waarvoor je dit zou overwegen
Dirk
|
12 maart 2005 12:20 |
|
|
9.11
Zutphen
|
jeetje, Boxster en 996 zijn in verhouding best goedkoop in onderhoud.
_________________________________________ BMW op diesel, Porsche op 98, ik op Courvoisier.
|
12 maart 2005 12:23 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
9.11 ... is idd zo in verhouding tot bv. een 964.
Maar we spreken hier niet meer over een gewone onderhoudsbeurt natuurlijk ...
Dirk
|
12 maart 2005 12:25 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
996
, ik denk dat de 996 meer euveltjes heeft dan de 964.
|
12 maart 2005 13:04 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
het is ook duur omdat het hele blok uit de wagen moet veel uurlonen.............dus ben je zelf handig en heb je veel tijd.......
|
12 maart 2005 14:24 |
|
|
912
|
Re: 996
Dat denk je, of dat weet je zeker?
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
12 maart 2005 14:46 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Denken
Dt is denken, want ik heb het nog niet onderzocht .
|
12 maart 2005 16:47 |
|
|
Benny 911
911Brabant Belgie
|
150000 km is toch zeer snel voor een blokje open te doen.
Ik denk dat je vermoedens moet hebben dat er iets mis is anders zou ik toch zeker nog wachten hij moet er normaal nog een 100000 kunnen verdragen.
_________________________________________ Het leven is een strijd en als je lang leeft ben je oudstrijder
|
12 maart 2005 17:46 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Bij normaal rijgedrag en geen circuit zal hij dit zeker moeten volhouden!
Als er dagelijks alles van hem word gevraag (lees circuit)dan ligt het natuurlijk anders maar zoals wij hem gebruiken pas de problem
de deux cent cinquante mille km
poeh een heel woord over de grens
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
12 maart 2005 20:38 |
|
|
Anonymous
|
Allemaal nodeloos duur(gemaakt)
|
12 maart 2005 22:40 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
De reden waarom ik die vraag stelde was omdat ik vandaag een ritje maakte met de 964...
Eerst liet ik de motor wat warm lopen, en 10-tal minuutjes rustig rijden, en daarna even een paar keer de gaspedaal helemaal induwde tot een +- 140 km/uur.
Wanneer ik de wagen terug in de garage reed, kwam wat oliedamp uit het roostertje achteraan de motorkap.
Verder kan ik na elke rit een paar druppeltjes olie vinden onder de wagen. Niet meer dan een paar druppeltjes. De auto start héél goed en draait mooi.
3200 euro om enkel wat cilindervoetpakkingen te vervangen ???
Zijn dit dan vooral uurlonen of zijn die pakkingen zo duur ?
|
12 maart 2005 23:17 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
als hij toch mooi loopt hoef je hem toch niet te reviseren
pfhoe...
wel veel geld voor een paar pakkingen
maar je blijft je eigen ergeren als hij een klein beetje lekt
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
12 maart 2005 23:21 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Die oliedampen zijn hoogstwaarschijnlijk druppeltjes die op de heat exchangers (uitlaatcollecteur in t vlaams ) druppe
Die kleine drupjes olie kunnen van overal komen.
Kan een thermostaat zijn ... dan heb je lekjes aan het rechtse achterwiel ... kan ergens een olieleidingkje zijn ...
Maar ik zou daarom het woord revisie nog niet onmiddellijk uitspreken.
Meer onderzoek is hier aan de orde denk ik ...
Greetz
Dirk
|
12 maart 2005 23:58 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Mijn 964 lekte al bij aankoop , was bekend toen ik'm wilde kopen dus geen verassingen ofzo maar aangezien ik er toen ook 4 nieuwe remschijven+blokken+banden+2 velgen van moest vervangen is het olielekje even als lage prioriteit afgedaan. En zojuist de auto teruggekregen van de autospuiter wegens een vervelende roestplek bij de bijrijders voorruithoek en nog een krasje op de bumper en steenslag op de kapjes voor de achterwielen ben ik weer blut (2K betaald en wat wisselgeld teruggekregen) en blijft de olie lekkage tot de volgende keer bewaard, de geldboom is weer effe leeg geplukt. Mijn auto is niet meer gaan lekken dan ie al deed, 't hoort natuurlijk niet maar als je het blok a/d onderkant regelmatig schoonspuit is er eigenlijk geen man overboord en staat ie ook niet te roken als je eens een minuutje of wat voor een stoplicht moet wachten. Ik vind zo'n 3K euro toch best een hele hoop geld. Mischien dat ik volgende winter het blok er zelf uittrek en de lekkage (en mischien wat andere dingen als ie dan toch open ligt) laat repareren en dan zelf weer inbouw, dat scheelt alvast de nodige centjes. Voorlopig geniet ik van al m'n kilometertjes, de auto rijdt er zeker niet minder om , bij mij in iedergeval niet.
|
13 maart 2005 0:08 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Ohja, helemaal vergeten, de lekkage wordt bij mij veroorzaakt omdat bij een reparatie/revisie ze zijn vergeten om vloeibare pakking tussen de cilindervoet en het blok te doen. Ik dacht altijd dat vloeibare pakking voor prutsers was maar bij Hoogenboom en van Zweeden vertelden ze me dat dat toch echt gebruikt wordt (bij een 3.3 Turbo mischien anders dan de 3.6 of 3.2), ik ben geen expert maar d'r mot in iedergeval *iets* tussen lijkt me
|
13 maart 2005 0:11 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Porsche gebruikt zelf nooit vloeibare pakking tussen de cilinder en het blok.
Maarja, dan is ook alles nieuw.
Zelf doe ik het ook niet bij een 3.6 motor. Soms wel bij een 3,3 of ouder omdat deze motoren een ander soort cilindervoetpakking hebben.
Dat hangt helemaal af van de staat van de onderdelen en vooral hoe goed schoon het allemaal gemaakt is.
Een 3.6 motor heeft een groef onder in de cilindervoet waar een 2 mm dunne rubber o-ring ligt.
Deze o-ring wordt na 10 jaar steeds harder en kan de beweging tussen de cilinder en het carter niet meer opvangen en dus goed afdichten.
Om deze 6 ringen te vernieuwen moet je het blok uit bouwen, versnellingsbak van de motor schroeven, motor in een montagestandaard plaatsen, de uitlaat, de inlaat, al het luchtkoelingsgeleidingsplaatwerk, de cilinderkoppen en de cilinderkoppen demonteren.
Het vervangen van de goedkope ringen
is DAN een fluitje van een cent.
|
13 maart 2005 10:15 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Yep, helemaal correct,die o-ringen die kosten helemaal niks in vergelijking met het werk wat erbij komt kijken.
Wat dat betrefd is een 3.0 of 3.2 veel gemakkelijker in het onderhoud,deze wip je er zo onderuit,bij een 3.6 moet alles uitgebouwd worden,vandaar dat ook een beurtje bij een 3.6 zo duur is in vergelijking met de andere.
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
13 maart 2005 10:51 |
|
|
PeterDeleu
964 Cabriolet C2
|
Als je dan de cilinders moet afnemen om die O-ringen te vervangen, moeten de dichtingen dan niet worden vervangen tussen die onderdelen ?
Al ik het zo allemaal een beetje kan lezen, is het bijna allemaal werkloon en weinig onderdelen ?
Kan iemand die gewoon is van motoren open te maken de motor uitbouwen en de pakkingen vervangen ? Of is dit toch iets delicater ?
|
13 maart 2005 20:49 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik zou eerst eens even goed naar de oorzaak van de lekkage zoeken.
Het hoort natuurlijk niet, maar op kapitalen uit te geven om een licht druppelend blok dicht te krijgen als het niet echt nodig is......
Zelf had ik met mn 3.2 ook af en toe een druppel op de grond; dat was weg na het natrekken van de klepdeksels.....
Zoek het dus nu nog niet direct in de meest rigoreuze maatregelen, wie weet valt het mee.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
13 maart 2005 22:53 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Revisie motor Porsche 964
Een goede specialist zal o.b.v. wat hij ziet, hoort & voelt jou vertellen wat hij denkt tegen te komen. Juiste analyse is pas mogelijk na demonteren & (gedeeltelijk) openen van het blok. Ieder blok bevindt zich in een unieke staat Vervolgens moet je jezelf afvragen wat je laat doen: wat nodig is of wat verstandig is het blok ligt er nu uit & (gedeeltelijk) open dus bij zaken "preventief" vervangen die anders op korte(re) termijn (tijd en/of kilometers) toch aan de beurt zijn heb je deze kosten niet dubbel .
Eén goed antwoord op jouw vraag en jouw situatie is dus niet te geven.
Groet,
Eric die het blok van zijn 964 nog aan het inrijden is na een (gedeeltelijke) revisie bij km.stand 157.000.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
16 maart 2005 23:54 |
|
|