Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 20:24

Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tikkend geluid onder motorkap Porsche 928 S4 bij acceleratie 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Veghel
Bericht Re: Tikkend geluid onder motorkap Porsche 928 S4 bij acceler
Hey je mzl... de fan zal wel gesmeerd zijn... deze staat los van het koelsysteem :mrgreen:

Tis wel een goeie.... kende deze nog niet :thumleft:

02 nov 2010 19:41
Profiel
Citaat:
Complete auto Airco Servicebeurt bestaand uit:

• afzuigen en recyclen van oude koudemiddel
• vacumeren om vocht te verwijderen
• verse olie bijvullen
• detectie vloeistof toevoegen
• auto airco vullen (auto airco bijvullen) met nieuw koudemiddel
• airco controle op functionaliteit, drukken, temperaturen en beveiligingen
• certificaat airco-installatie

Staat er toch echt bij :wink:

02 nov 2010 20:10
Profiel
Kun je dit geluid niet laten raden bij Q-Music. :mrgreen:

Maar ik denk dat je meer in de richting moet denken van de stuurbekrachtiging. :idea:
Valt mij op als je elke keer het stuur beweegt het tikken begint.

02 nov 2010 21:12
De auto heeft toch laatst een beurt gehad? Was het er toen niet?

02 nov 2010 21:20
Profiel
Veghel
bully schreef:
Citaat:
Complete auto Airco Servicebeurt bestaand uit:

• afzuigen en recyclen van oude koudemiddel
• vacumeren om vocht te verwijderen
• verse olie bijvullen
• detectie vloeistof toevoegen
• auto airco vullen (auto airco bijvullen) met nieuw koudemiddel
• airco controle op functionaliteit, drukken, temperaturen en beveiligingen
• certificaat airco-installatie

Staat er toch echt bij :wink:

Hoor het wel vaker de laatste tijd..... begrijpend lezen Eric. :mrgreen:

Ik bedoel zo'n geluid uit je airco heeft niets met de olie/smeering in je systeem te maken. Is voor mij uitgesloten. :salut:

Volgens mij staat TS airco niet aan :lol:

02 nov 2010 21:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Filmpje 2, nu met warme motor (niet dat het volgens mij iets uitmaakt :? )

http://www.youtube.com/watch?v=xuabqSo1w58

Airco staat in beide filmpjes trouwens uit.

En echt veel sturen doe ik niet op de snelweg, dus of het iets met de stuurbekrachtiging te maken heeft...? :scratch:

Tot zo ver, in ieder geval bedankt voor alle tips en adviezen! :thumleft:

02 nov 2010 21:47
Profiel
Je moet iig tanken :mrgreen: Tja, ratel van ventilatie, kilometerteller, blok loopt goed.

02 nov 2010 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
zo even heb ik de geluiden aangehoord, dit is wel zo verschrikkelijk hard dat de oorzaak direkt zichtbaar moet zijn onder de motorkap. Dit is geen pingelen (doet een 928 niet want die heeft pingelsensoren en die grijpen op tijd in) of een hydraulische klepstoter. Het lijkt wel alsof een van de 4 riemen of de stuurpomp/dynamo/aircopomp/luchtpomp vóór het motorblok loszitten. Met de motor zelf heeft dit niets te maken, dit klinkt echt niet goed, die tik is meer een hamerslag. Even terug naar de garage en het is meteen duidelijk.

Groet Bert928GT

02 nov 2010 22:08
Profiel
PorscheForum Rakker
'88 928 S4
wel heel apart.
tikkend geluid lijkt in totaal niet parallel te gaan aan het toerental van de motor, dus dat sluit eigenlijk sowiezo al alle klepstoters, kleppen, zuigers etc. etc. uit.

ideetje:
Het lijkt wel alsof er in het airconditioning systeem iets mechanisch misgaat qua kleppen aansturing (lucht naar raam, gezicht of voeten).
Dat zou ook kunnen, aangezien dit allemaal wordt aangestuurd door het vacuumsysteem. en die wordt behoorlijk beinvloed door gasgeven en gas loslaten.

Theorie is dan dat bij gasverandering (gas los of gas erop) er een vacuumverschil optreedt, die een klep aanstuurt in het airconditioning systeem waarbij iets misgaat, waardoor een tikkend geluid ontstaat (klep loopt aan etc.).

Kun je het geluid misschien ergens plaatsen IN de auto ipv onder de motorkap?

03 nov 2010 0:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Yups ... geluid alleen bij acceleratie en deceleratie, dus onafhankelijk van toerental motor (zo lijkt/hoort het). Durf daarom bijna een appeltaartje er tussen te zetten dat moror intern okee is en niet in relatie staat tot geratel.

Weet je zeker dat het geluid uit het motorcompartiment afkomstig is ? Cloaca heeft hier eerder voorgesteld motorkapje omhoog te doen en hand op motor te leggen.

Voor de techneuten hier ... (volgens mij hoor ik in het filmpje een automaatbak schakelen) Kan geen probleem zijn met de automaatbak en alles wat daar mee annex is ?

03 nov 2010 0:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 928
Nou ik veel verschillende autos gereden, maar dit lijkt toch echt niet motor gerelateerd te zijn. De suggestie dat het de verwarming/airo is lijkt me een goeie. Bij een 928 schijnt dat een zeer gecompliceerd systeem te zijn.

03 nov 2010 0:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Voordat een ander hier een opmerking over maakt. Laas de topicstart waarin duidelijk vermeld staat dat het een automaatbak betreft. Sorry !

03 nov 2010 0:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Gisteren heb ik nog gereden met de Porsche en het geluid lijkt vanuit achteren van het midden van het dashboard te komen. Toen ik de knop waarmee je de luchtstromen instelt verschoof leek het tikken even te stoppen. Ik zal binnenkort even kijken of dat toeval was, en in welke stand het tikkend geluid dan ophoudt of juist wordt verergerd. Ik zal ook nog even onder de motorkap kijken.

Tof dat er al zo veel nuttige reacties zijn geweest!! :thumleft:

Ik hou jullie op de hoogte! :salut:

03 nov 2010 1:44
Profiel
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Misschien dus toch de ventilator :idea:(bedoel niet de airco :wink:) Ik heb het gehad met de oude Benz,soms liep hij gewoon even vast en liep dan verder! Gaf ongeveer hetzelfde geluid!

03 nov 2010 2:17
Profiel Facebook 
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
lijkt wel of je een rad van fortuin in je wagen hebt :mrgreen:

03 nov 2010 12:01
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
ralf996 schreef:
lijkt wel of je een rad van fortuin in je wagen hebt :mrgreen:

We zijn op zoek naar het woord in categorie auto onderdelen. :D

Geef een draai aan het rad of koop een klinker! :mrgreen:

Gaston, vertel eens wat de prijzen zijn....! :cheers:

03 nov 2010 15:45
Profiel
Veghel
Citaat:
(bedoel niet de airco )

pffffffffffffffffffffft :mrgreen:

Zit in het ventielatorhuis/los stukje plastic/karton ofzoiets :idea:

03 nov 2010 18:41
Profiel
PorscheForum Rakker
968, bj. 1994 Ex. 924S / 924 (3x)
Amersfoort
Ga eens (de)accelereren met een volledig uitgeschakelde ventilator. Misschien ligt er iets vlak boven dat met (de)accelereren net voldoende schuin gaat liggen, zodat deze de ventilator gaat raken...

Het geluid lijkt mij, zover ik het kan beoordelen aan de hand van de filmpjes, niet gerelateerd aan de motor.
Om dit uit te sluiten, kan je eens proberen de motor compleet uit te zetten (wel het contact weer aan zetten ivm stuurslot en eventueel stroom naar de ventilator) tijdens de-accelereren. Ik weet alleen niet of dit wel mogelijk is met een automaat, omdat je ze eigenlijk ook niet mag slepen...

PRS

03 nov 2010 20:25
Profiel
PorscheForum Rakker
'88 928 S4
Daandeel:
Citaat:
het geluid lijkt vanuit achteren van het midden van het dashboard te komen

Schuin achter/onder de radio zit een soort 'kruispunt' waar de vacuumstromen worden geregeld wat weer aangestuurd wordt door de climate control unit. Het geklik wat je hoort als je van bv voeten naar ruit schakelt komt (dat geklik is normaal) komt daar vandaan.
De vacuumstromen worden door de climate control gestuurd naar vacuumschakelaars die vervolgens weer de kleppen opent of sluit die van toepassing zijn op de stand waar jij hem op dat moment op zet.
Recht achter de climate control unit zit zo'n vacuumschakelaar die een klep aanstuurt duidelijk zichtbaar als je de radio, de airco schakelunit en de climate control unit verwijderd.

Het zou kunnen dat die in de problemen is.
De units uit het dashboard halen lijkt ingewikkeld maar valt wel mee:

- haal eerst de 'schermen' links en rechts van het dashboard (de schermen naast de voeten van de bestuurder/bijrijder) weg
- Dan kun je gemakkelijk de radio van achter uit het dashboard drukken
- trek het lucht rooster bovenaan in het midden uit het dashboard door dat gewoon naar je toe te trekken
- haal vervolgens het afdekplaatje los die rond alle units zit en de schroefjes afdekt waarmee de units vastzitten. (tip: doe dat voorzichtig en smeer de zijkanten waar je het langs moet trekken in met leervet of iets dergelijks om het glad te maken en het leer te beschermen)
- daarna is het een kwestie van de units losschroeven en uit het dashboard halen (stekkers gewoon rustig lostrekken)

je zou nu alleen de climate control unit kunnen inpluggen en los in het 'gat' in je dashboard leggen. hierdoor kun je kijken en beter horen wat er gebeurd als dat harde getik optreedt tijdens het rijden. Hopelijk kun je dan zien/horen waar het getik vandaan komt.

Tip2: alles terugzetten is omgekeerde volgorde. pas op: bij terugplaatsen de radio nooit terug te duwen zonder hem van achteren te begeleiden (dus zijschermen er nog af laten). Er zit zo weinig ruimte rond de radio dat je geheid een aantal draden afbreekt van hun soldeersel met allemaal rare effecten tot gevolg..

05 nov 2010 22:03
Profiel
Citaat:
Schuin achter/onder de radio zit een soort 'kruispunt' waar de vacuumstromen worden geregeld wat weer aangestuurd wordt door de climate control unit
bully schreef:
Zou de airco eens laten vullen, doen ze er olie bij om de boel te smeren.

Het proberen waard, toch Rodger that!. :wink:

05 nov 2010 23:15
Profiel
PorscheForum Rakker
sanderv schreef:
Daandeel:
Citaat:
het geluid lijkt vanuit achteren van het midden van het dashboard te komen

Schuin achter/onder de radio zit een soort 'kruispunt' waar de vacuumstromen worden geregeld wat weer aangestuurd wordt door de climate control unit. Het geklik wat je hoort als je van bv voeten naar ruit schakelt komt (dat geklik is normaal) komt daar vandaan.
De vacuumstromen worden door de climate control gestuurd naar vacuumschakelaars die vervolgens weer de kleppen opent of sluit die van toepassing zijn op de stand waar jij hem op dat moment op zet.
Recht achter de climate control unit zit zo'n vacuumschakelaar die een klep aanstuurt duidelijk zichtbaar als je de radio, de airco schakelunit en de climate control unit verwijderd.

Het zou kunnen dat die in de problemen is.
De units uit het dashboard halen lijkt ingewikkeld maar valt wel mee:

- haal eerst de 'schermen' links en rechts van het dashboard (de schermen naast de voeten van de bestuurder/bijrijder) weg
- Dan kun je gemakkelijk de radio van achter uit het dashboard drukken
- trek het lucht rooster bovenaan in het midden uit het dashboard door dat gewoon naar je toe te trekken
- haal vervolgens het afdekplaatje los die rond alle units zit en de schroefjes afdekt waarmee de units vastzitten. (tip: doe dat voorzichtig en smeer de zijkanten waar je het langs moet trekken in met leervet of iets dergelijks om het glad te maken en het leer te beschermen)
- daarna is het een kwestie van de units losschroeven en uit het dashboard halen (stekkers gewoon rustig lostrekken)

je zou nu alleen de climate control unit kunnen inpluggen en los in het 'gat' in je dashboard leggen. hierdoor kun je kijken en beter horen wat er gebeurd als dat harde getik optreedt tijdens het rijden. Hopelijk kun je dan zien/horen waar het getik vandaan komt.

Tip2: alles terugzetten is omgekeerde volgorde. pas op: bij terugplaatsen de radio nooit terug te duwen zonder hem van achteren te begeleiden (dus zijschermen er nog af laten). Er zit zo weinig ruimte rond de radio dat je geheid een aantal draden afbreekt van hun soldeersel met allemaal rare effecten tot gevolg..

Kijk daar kunnen we (ik) wat mee!
Als ik voldoende tijd heb, ga ik ermee aan de gang. Hoe dat afloopt zal ik t.z.t laten weten.
Fijn weekend allen!!!

06 nov 2010 19:54
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2