Als "techneut" wil ik op deze discussie wel even reageren.
Ik heb in het verleden redelijk wat getunede motoren, weliswaar van een ander Duits merk, gebouwd en heb wellicht wat ervaring opgedaan die van pas kan komen.
Allereerst, een K&N luchtfilter is primair bedoeld de luchtdoorstroming door een filter heen te optimaliseren en secundair de service interval te verlengen. Enig fraaiere geluidproductie is mooi meegenomen.
Ergo er is met een K&N filter nagenoeg GEEN vermogenswinst te behalen. WEL verlies je geen vermogen door het vervuilen van een papieren filterelement.
Het sport luchtfilterhuis is een prima marketing actie van P AG.
De truc komt uit de "goedkope" tuningsscene, boor een paar gaten in je luchtfilterhuis en het aanzuiggeluid wordt sterker, lees "sportiever" en de klant denkt vele pk's gewonnen te hebben. Niets is minder waar, integendeel het kan zelfs enige pk's kosten.
Warme lucht zet uit en de motor zal hierdoor minder efficient presteren.
Let maar eens op, bij koud en vochtig weer (geen regen) zal de motor net ff beter presteren.
Vermogenswinst uit een chip kan absoluut, behoudens de wellicht erg enthousiast genoemde waarden.
Fabrikanten houden een royale marge aan, bijv. bij 35º buitentemperatuur, volle belading en een caravan heuvel op rijden.
Door het aanpassen (herschrijven) van bepaalde kenvelden, zoals ontsteking, brandstof is vermogenswinst realiseerbaar.
Maar let wel op, een slecht "geschreven" chip levert vaak alleen maar een hoger brandstofverbruik op.
Officieel hoor je een motor uit te bouwen en op de proefstand te testen, dit kan vele dagen in beslag nemen.
Vermogenswinst haal je alleen door alle exponenten aan te passen,
inlaatsysteem (luchtfilter / cyl.koppen bewerken), nokkenassen, uitlaatsysteem (spruitstukken / dempers) en herschrijven van het motormanagement.
EN, zoals de Amerikanen zeggen, there is no substitute for cubic inches.
Dus, cilinderinhoud vergroten, er zijn hier en daar (FVD / Cargraphics) sets voor te koop. Echter kost wel wat.
Kortom, voor het geluid is een luchtfilter en sportdempers prima.
Voor het vermogen en je portomonaie wat minder.