Auteur |
Bericht |
pasC4
|
MSD onsteking voor 3.0 op webers
wie heeft er ervaring met het toepassen van een MSD onsteking op een 930/10 (3.0 sc 204PK) motor op weber carburateurs? Ik zou graag de MSD AL-2 , installeren samen met een varicurve controller zoals bv MSD8983. Heeft hier iemand ervaring mee? of zijn er andere alternatieve?
bedankt
pascal
|
23 jul 2011 10:46 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
kijk even op het forum van Pelican Parts
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 jul 2011 17:49 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
Waarom zoek je dat, omdat je oude ontsteking niet werkt of omdat je meer vermogen verwacht
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 jul 2011 21:25 |
|
|
pasC4
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
momenteel heb ik geen ontstekings module. Ik heb een 3.0 liter voor mn RS project. dit is normaal een CIS motor, maar ik heb deze vervangen door webers. Nu is de vervroegings curce van de orginele verderdeler niet goed/optimaal. Het idee is om een MSD ontsteking te installeren met een programeerbare vervroegings curve. Ik zal dan de orginele verdeler (curve op max vervroeging vast zetten) moeten aanpassen, en de juiste vervroegings curve via de MSD controllen laten verlopen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, en er zijn zo ook ontzettend veel controllers tekoop , dat in contact zou willen komen met iemand die dat al eens gedaan heeft.... Meer vermogen? geen idee, maar dit is niet echt de opzet....l is dat natuurlijk altijd meegenomen
|
24 jul 2011 11:56 |
|
|
mmartin
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
Ik ben momenteel bezig met een 123tune op een 2.4t met webers, hierbij vervang je de complete verdeler en kan je via je laptop de vervroeging programmeren, ook als de motor loopt. Ik heb hem nu draaien, ik moest wel de verdeler aanpassen op mijn blok, het ziet er naar uit dat het goed gaat werken!
|
24 jul 2011 12:06 |
|
|
pasC4
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
ja...heb daar ook aan zitten denken, maar ik was niet zeker of 123- een set had voor een 3.0 liter. de verdeler draait namelijk de andere kant op... Bij wie heb je de set gekocht?
|
24 jul 2011 12:11 |
|
|
mmartin
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
gekocht bij leenapk, de draairichting maakt niet uit, je moet je eigen tandwiel omzetten en evt een extra bus maken die op de verdeler past. Ik heb evt de tekeningen voor de aanpassingen. en ken inmiddels de in en outs van het plaatsen......
|
24 jul 2011 12:27 |
|
|
pasC4
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
mm dan is dat misschien ook nog een oplossing. Zal leenapk eens contacteren.
Mag ik vragen waarom jij voor dit systeem heb gekozen? Normaal een 2.4 loopt toch prima op de orginele ontsteking en verdeler?
|
24 jul 2011 12:56 |
|
|
mmartin
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
oude bosch verdeler gaf problemen met de vacuum vervroeging en curve stond ook niet ideaal bij de webers. Een vervangende verdeler was prijzig en ook weer oud. nu kan ik alles aanpassen en heb geen vervroeging van het spuitstuk meer nodig deze is nu via de laptop aan te passen. En natuurlijk een leuk speeltje
|
24 jul 2011 13:24 |
|
|
MellyPorsche
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
Welke heb je dan genomen en hoezo maakt de draairichting niet uit? Komt dit niet in de knoei met het programmeren dan? Je zou er eigenlijk wat foto's bij moeten zetten van je installatie etc, leuk om die kennis te delen!
(uit pure interesse, heb het zelf niet nodig maar heb al ooit een 123ignition gehad - op een Benz in de tijd dat je ze nog niet kon programmeren)
|
24 jul 2011 13:30 |
|
|
bully
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
|
24 jul 2011 14:39 |
|
|
mmartin
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
Volgends mij moet het niet uitmaken, de 123tune is een universele ontsteking. het enige probleem is waarschijnlijk of het past in het blok. Mijn originele bosch onsteking had een dikkere schacht dus ik moest en bus draaien die in het blok viel. tevens is de 123 te kort dus moest ik een adapter draaien die op de as van de tune paste gatmaat 10mm met een een verloop naar 12,5(zo even uit m'n hoofd) dan heb je in feite weer de bosch verdeler. Wat betreft de draairichting, het is net als contactpunten alleen electronisch bij elke "bougie kabel' geeft hij een puls dus of hij dat nu linksom of rechtsom doet maakt niet uit,natuurlijk wel even de ontstekings volgorde (1-6-2-4-3-5)in de gaten houden, loopt hij linksom dan plaats je de kabels in de juiste volgorde in de verdelerkap en rechts vise versa.
|
24 jul 2011 15:16 |
|
|
pasC4
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
gebruik je dan nog wel het orginele bosch kastje? of heb je ook een andere ontstekings unit?
|
24 jul 2011 16:09 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
deze ziet er redelijk "plug-and-play" uit: http://www.compu-tronix.com/DIS6911.htmof zo'n Electromotive setje van Clewett met een krukas sensor maar die zijn gelijk weer een stuk duurder...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
24 jul 2011 18:30 |
|
|
mmartin
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
je kunt nu de hkz weglaten, je gebruikt alleen nog de nieuwe distributeur. Hier zit alles al in.
|
24 jul 2011 22:13 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
Ik heb ervaring met de door jou omschreven MSD ontsteking met vervroeger. Niet in een Porsche, maar op een Fiat Dino Coupé 2.0 V6 (zelfde motor als Ferrari Dino 206 GT). Dit ter vervanging van de originele Dinoplex ontsteking welke (net als het blok zelf) was ontworpen voor de Formule 2 racerij en dus na 300 km stuk mocht gaan. Wat dus ook gebeurde (met zowel Dinoplex als blok zelf ) MSD ontstekuing was dus een verademing. De vervroeger werkt echter alleen op toerental en niet op vacuum (bij mijn systeem althans). Dat betekent dat je de gewichtjes moet blokkeren die de nokverstelling regelen, maar de grondplaat van de stroomverdeler moet nog kunnen bewegen voor de vacuumvervroeging. Let trouwens wel op met borgen van de afstelschroeven van de vervroeger: vast is vast en als je de borgmoer te ver doordraait kan je de boel mollen. Dit is dan meteen het zwakste punt van dit systeem. De MSD werkt perfect. Superkrachtige vonk (30 - 40kV) en tot ca. 4000 tpm geeft het systeem zelfs een dubbele vonk voor een vollediger verbranding bij lage toeren. Echt een aanrader. Wil je meer informatie, neem dan even contact op met Maarten von Balluseck van Track Motortechniek te Cruquius. Hij heeft heel veel ervaring met deze MSD ontsteking op diverse motoren en kan je zeker meer vertellen.
_________________________________________ Wim
|
25 jul 2011 21:50 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: MSD onsteking voor 3.0 op webers
Op die V6 zaten ook 3 dubbele Webers...Helaas verdwijnt die typische hapering rond 3000 tpm en deellast niet helemaal bij gebruik van deze ontsteking. Is een typische Weber kwaal en moet dus daarin worden gezocht. Perfecte afstelling en juiste sproeierbezetting kan veel goeds doen hierin...
_________________________________________ Wim
|
25 jul 2011 21:57 |
|
|