vermogen af en toe niet 100%
Hoi,
Ik heb een beetje ongrijpbaar probleem en gezien de ervaring en expertise op dit forum wil ik dit graag posten.
Met mijn Boxster 2.7 uit het jaar 2000 heb ik laatst iets vreemds gehad. Wegaccelererend op de snelweg begon hij ineens minder te lopen, waarbij het toerental naar zo'n 3000 toeren terugliep. Meer gas geven had geen zin.
Van de snelweg afgegegaan en op een binnenweg liep het toerental en vermogen steeds verder terug totdat ik hem maar stationair draaiend langs de weg zette.
Na een paar minuten toch geprobeerd om weer weg te komen en tot 2000 toeren heel voorzichtig gas gevend kwam hij haperend weer een beetje op gang. Paar honderd meter met een vaartje van 30 km/u gereden, toen hikte hij een keer flink, een knal uit de uitlaat (naontsteking ofzoiets?) en reed hij weer als vanouds.
Sindsdien (ca 500 km geleden) rijdt hij weer "gewoon".
Wat ik wel merk sinds dit gebeurde is dat hij, bij lekker accelereren in bijvoorbeeld de tweede versnelling, heel even inhoudt (hikt) altijd bij 5000 toeren en dan verder gaat. Dit gebeurt vrijwel altijd en is een fractie van een seconde.
Boven de 5000 toeren accelereert hij 5 van de 10 keer vol door zoals hij het altijd gedaan heeft.
In de andere gevallen heb ik het gevoel dat misschien 90 % van het vermogen beschikbaar is en versnelt hij dus een fractie minder snel.
Aangezien dat een beetje ongrijpbaar is en misschien "tussen de oren" zit, ben ik benieuwd of er ervaringen zijn op dit gebied.
Wat te doen: op een vermogens-testbank laten zetten? Naar PON brengen? Ik ben bang dat ik de wagen terugkrijg met de mededeling "mankeert niets aan, meneer"
Wie geeft raad?