Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 15:43



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Ik heb van mijn monteur te horen gekregen dat m'n motor gereviseerd moet worden; 1 cylinder heeft bijna geen compressie en 'leakage-test' gaf 90% lek aan. 4 cylinders hebben zo'n 85% compressie en er is er maar 1 die gezonde compressie heeft (boven 90%).

Uiteraard gaat er een 2nd opinion komen voordat ik ook maar iets ga doen, vooral omdat ik niet snap hoe ie zo compressie kan lekken zonder echt te roken, olie te lekken of rare geluiden te maken, maar aangezien het er uiteindelijk toch een keer van moet gaan komen, heb ik de volgende vragen:

1. Kan iemand met redelijk technisch inzicht zelf een Porsche motor uitelkaar halen en weer opbouwen?; ik heb Dempsey's boek nu twee keer gelezen en ben gezond gespannen voor deze uitdaging, maar kan niet beoordelen of ik me overschat of niet. Iemand ervaring hiermee en ook met hoeveel tijd erin gaat zitten (80 uur, 120 uur?)? tips?

2. Ik heb momenteel een 1973 2.4T. Aangezien het blok toch open zou moeten zou ik bij opnieuw opbouwen graag wat meer PK's willen. Ik wil 't karakter van de auto niet te veel veranderen en graag het originele blok houden. Ik denk dan aan 2.2S zuigers (cilinder-bore blijft 84mm) op de originele 2.4 crank (70.4mm) met E-cams. Volgens de experts zou dit een compressie van 9.6:1 opleveren. (ik wil geen twin-plug dus veel hoger in compressie kan en wil ik niet). Enig idee hoeveel PK's dit ongeveer zou opleveren? Iemand andere suggesties misschien?

3. Wat zijn de ervaringen met LN Engineering 'JE Pistons' en 'Nickies' cilinders? Ik lees overal dat de levensduur van deze minder zou zijn dan voor de Mahle producten. Die laatste zijn echter stervensduur, dus zou mijn voorkeur uitgaan naar de LN producten. (Betere koeling -> wil nl ook geen extra oliekoeler installeren).

thanks!


28 aug 2012 4:21
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Als handige knutselaar moet je MI zeker een heel eind komen met het uitbouwen en demonteren van de motor - als je geen ervaring hebt met het in elkaar zetten van dit soort motoren (of iets wat er op lijkt) zou ik dat toch aan de specialist over laten ... my 2cts

Qua tijd kan ik je ook geen indicatie geven - omdat je iets mss 2 of 3 keer moet bekijken voordat je het in elkaar zet (of uit elkaar haalt) en je er dan achter komt dat je mss dat ene stukje specifieke gereedschap niet hebt :wink:

Als ik me niet vergis rekent een specialist ongeveer 40 uur ....


28 aug 2012 8:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Nu zelf ook langzaam bezig met het blok. Doe dit samen met iemand met ervaring. Heinz en Hessel hebben het zelf gedaan, gaat ook prima als je handig bent.

Ik zat zelf ook te denken aan 2.2. S zuigers. Begreep dat op mijn kop met MFI er eigenlijk geen plaats is voor de andere zuiger. Hierdoor zou ik flink moeten aanpassen aan de kop. Vervolgens krijg je dan de vraag, waarom niet stacks groter, andere nokkenassen, andere MFI nok etc etc. Wordt dan wel een grote verandering. Wil eerst even kijken hoe slecht e.e.a. is voordat ik hierover na ga denken. Goed opgebouwd standaard blok netjes uitgebalanceerd etc, is eigenlijk ook voldoende power.


28 aug 2012 8:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Er zijn al meerdere topics over geschreven. Als je een beetje kunt sleutelen, wat technisch inzicht hebt en bereid bent je in te lezen, kun je met behulp van de juiste informatie en data een 911 blok reviseren. (Lees uit elkaar halen en opbouwen) De bepaling wat voor onderdelen vervangen dienen te worden naast de vaste slijtdelen en het machinewerk, daar dien je echt een goede specialst/revisiebedrijf voor te zoeken. Het boek van Wayne Dempsey is een goede basis, maar staar je daar niet blind op. BV hoe het blok te sealen en waarmee, daar zijn vele meningen over naast de standaard Loctite 574 welke in het boek staat.

Naast het feit dat je wel een beetje moet kunnen sleutelen, zal je hoogstwaarschijnlijk ook moeten investeren in wat gereedschap. Een blok reviseren met een kinzo koffer gaat je niet lukken. Speciaal gereedschap voor de nokkenassen, meetklok voor de timing, en een paar goede momentsleutels heb je wel nodig.

Qua uren, dat ligt heel erg aan wat je tegenkomt en of alles een beetje goed losgaat. Uit elkaar ahelen is niet heel veel werk en kun je in principe in 2 dagen klaar hebben. Opbouwen kost je schat ik een week werk. De meeste tijd gaat zitten in het wachten op het revisie bedrijf. Dus ik zou zeggen zo'n 60-80 uur voor de revisie excl. revisiewerk. Maar het belangrijkste is, neem je tijd. Liever wat langer bezig dan snel klaar. Je blok moet natuurlijk wel goed worden opgebouwd.

Voor technische vragen over combinaties van T, E en S cams, zuigers/cylinders, etc, dit zou ik checken op het Pelican parts engine rebuilding forum. Daar komt deze vraag heel regelmatig voor. Daar zitten ook specialisten die alle ins en outs weten over wat kan en niet. Ook kun je daar vragen stellen over Nickies en JE Pistons. Volgens mij is de kwaliteit best ok, maar ik zou toch voor Mahle gaan. Ik weet niet hoe dat in Oz is, maar ik europa scheelt het niet echt of je Mahle neemt of een combi Nickies/JE.

Wat ik anders ook zou doen als ik jouw was is op het PP forum vragen wie er in Oz zelf zijn motor heeft gereviseerd. Wellicht dat je lokaal ook wat hulp kan krijgen en hun ervaringen kunt gebruiken. Er zitten nl. ook wel redelijk wat australiers op dat forum.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


28 aug 2012 15:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Met het boek van Wayne moet je een eind komen als je handig bent, ruimte tijd en lef hebt.
Ik heb het laten doen vanwege gebrek aan tijd.

Een specialist heeft voor het demonteren en weer opbouwen doorgaans 40-50 uur nodig.
Dat is ex het uit te besteden werk zoals opmeten en polijsten van de krukas, drijfstangen, koppenr evisie etc.
Zonder routine en ervaring zou ik zeker 2x en misschien wel 4x zoveel tijd nodig hebben.

Leuke klus en er is genoeg expertise rond dit forum voor advies indien nodig.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


29 aug 2012 1:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Bedankt voor de reacties. :thumleft:
@Hessel: ik heb al een hoop gevonden & gelezen op pelicanparts & early911sregistry, maar vroeg me af - gezien de verschillende restauratie topics hier op dit forum - of er hier mensen waren met specifieke ervaringen mbt de Nickies & JE spullen en de combinatie 2.2S zuigers met 2.4 crankshaft & E-cams op standaard Zenith carburateurs.
Als die er zijn, dan hoor ik graag hun ervaringen.
Patrick


29 aug 2012 1:44
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Bedankt voor de reacties. :thumleft:
@Hessel: ik heb al een hoop gevonden & gelezen op pelicanparts & early911sregistry, maar vroeg me af - gezien de verschillende restauratie topics hier op dit forum - of er hier mensen waren met specifieke ervaringen mbt de Nickies & JE spullen en de combinatie 2.2S zuigers met 2.4 crankshaft & E-cams op standaard Zenith carburateurs.
Als die er zijn, dan hoor ik graag hun ervaringen.
Patrick


29 aug 2012 1:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Ik vraag me af of je dan de standaard zeniths moet blijven gebruiken. Hebben deze verstelbare sproeiers? Denk ook dat je in dit geval aan je inlaatpoorten moet knutselen. Uitlaat dia weet ik niet uit mijn hoofd, maar staat mij bij dat dit niet de beperkende factor is.


29 aug 2012 8:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Motorrevisie - vragen mbt DYI & mogelijke verbeteringen
Niels heeft gelijk. Bij speciaal gebouwde motoren gaan veel mensen toch voor of Weber of PMO carbs. Zenith zijn niet de makkelijkste carbs en onderdelen zijn schaars. Nieuwe jet's zijn nog wel te krijgen, maar daar houd het wel mee op.

Ik heb hier in EU geen ervaringen gehoord met de door jouw voorgestelde combinatie. Vandaar mijn verwijzing naar Pelican Parts.
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


29 aug 2012 9:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.