Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:39



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Moer V-snaar wil niet los 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht Moer V-snaar wil niet los
Omdat mijn dynamo vervangen dient te worden, moet die moer op de poelie van de V-snaar losgemaakt worden. Helaas zit deze heel vast, wie heeft hier ervaring mee/tips om hem dan toch los te krijgen zomder de boel te vernielen?


24 jun 2005 19:37
Profiel
Bericht 
Ff de slagmoersleutel erop zetten.


24 jun 2005 19:52
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Ja, ik heb er ervaring mee :lol:

Maar tips????
















Gebruik de sleutel uit jouw gereedschapssetje om de poulie vast de houden. Laat de sleutel tegen de motorsteun aanlopen en draai met een goedpassende dop (zonder verlengstuk) met een wringijzer en met een verlengende buis erop de moer los.
Gaat altijd :shock:
_________________________________________
Rebel engineering


24 jun 2005 20:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
Okee, heb het anders gedaan. Moer is nog niet los, maar heb wel de dynamo+fan als geheel eruit gehaald. Met de slagmoersleutel kon ik er niet bij. Het originele gereedschapsetje heb ik helaas niet. Ik ga de poelie toch vervangen, dus ik ga aan beide kanten een vlak stuk aan de poelie slijpen, zodat deze in de werkbank geklemd kan worden, dan krijg ik de moer vast wel los.

Ik zag overigens dat er door de vorige eigenaar reeds een fonkelnieuw gereviseerde dynamo gemonteerd is, bij nader inspectie aan de achterkant zag ik dat een aantal draden die vastgesmolten (of gesoldeerd) horen te zitten, niet goed vast zitten, dus dit zal dan wel het probleem van het niet-laden zijn. Ik bedoel hierbij de draden die uit de dynamo komen en aan de achterzijde vast zitten en weer in de dynamo gaan (geen idee of iemand mij nu begrijpt)


24 jun 2005 20:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Gerbrand schreef:
Ik ga de poelie toch vervangen, dus ik ga aan beide kanten een vlak stuk aan de poelie slijpen, zodat deze in de werkbank geklemd kan worden, dan krijg ik de moer vast wel los.

(geen idee of iemand mij nu begrijpt)


Opleiding voor smid gehad :shock: lijkt me wat grof niet :roll:
_________________________________________
t beste maar weer...


24 jun 2005 23:13
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Zoals ze bij ons in de fabriek altijd zeiden:

Met grof geweld n**k je een ezel... :roll: :wink: :twisted:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 jun 2005 23:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
Zo doen echte mannen dat. hargh hargh hargh. :lol:

Nee, ik denk dat dit de meest milde manier is om die moer los te krijgen. De poelie vervang ik toch als ik een nieuwe V-snaar monteer. De vorige eigenaar heeft dat ding echt lomp vastgezet, er zit zelfs een soort rode locktite oid tussen zodat hij nog extra geborgd is.

Weet iemand het aanhaalmoment van deze moer voor als ik de boel weer monteer.


24 jun 2005 23:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Gerbrand schreef:
Zo doen echte mannen dat. hargh hargh hargh. :lol:


Afbeelding :lol: :lol: :lol: :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 jun 2005 23:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Die moer hoeft/ mag niet eens belachelijk vast zitten anders kunje de snaar niet meer (na-)stellen. Heb je er nog wel een setje shims bij kunnen vinden?


25 jun 2005 22:46
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
Die moer zat bij mij zo vast dat ik zelfs met een ratel van 60cm lengte lomp veel kracht moest zetten om hem los te krijgen, de slagmoer-luchtsleutel leek me ivm lagers van de dynamo niet zo'n goed idee (wel jammer, want dat ding maakt zo'n mooi geluid)

Er zaten 4 shims achter de poelie en geen ervoor (wel twee grotere vulringen). Ik geloof dat er normaal zes shims moeten zijn?


25 jun 2005 22:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
De shims horen in het begin tussen 2 helften van de schijven te zitten, daardoor wordt de schijf wat breder en kan er een nieuwe V-snaar op. Als de V-snaar dan wat slijt gaat ie piepen/ slippen. Dan haal je er enkele shims tussen uit en wordt de ruimte tussen de schijven smaller. De snaar gaat wat hoger lopen enligt dus weer iets strakker.

Het aantal shims is dus niet belangerijk, als je de snaar maar mooi kunt spannen.
Gespannen mag ie in de lengterichting ongeveer en kwart slag draaien.


25 jun 2005 23:02
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T 2.4
Bericht 
Okee, eerst passen dus en dan pas bepalen of er shims bijgekocht moeten worden. Ik moet echter eerst de dynamo laten repareren alvorens eea weer gemonteerd kan worden.

De dynamo is gereviseerd (door vorige eigenaar laten doen), ziet er echt helemaal als nieuw uit, maar is toch defect. Intern zitten 2 kabels los, die met een soort keiharde kunsthars vastgelijmd horen te zitten. Ga maandag dus even naar een revisiebedrijf om het te laten repareren. Zal met een paar tientjes wel klaar zijn, dat valt dus al weer mee (hoop ik).


25 jun 2005 23:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flash911, Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.